Teknikmagasinet kräver att jag ska skriva under ett kontrakt för att få nyttja min rätt till garanti/reklamation?
Hej!
Varning för vägg av text vill bara vara tydlig.
Den 23/12 - 2014 Köpte min sambo till mig en julklapp från Teknikmagasinet ett par hörlurar från Sennheiser RS 180. När jag väl fick möjlighet att öppna och installera hörlurarna vilket var väldigt enkelt, "Plug and Play". Efter att jag laddat dem såklart!
Tyvärr visade det sig att dessa var totalt trasiga i mitt tyckte och där jag felsökte enligt checklistan:
Ljudet kopplat in via mobo/hörlursutag via io panelen fungerande dåligt. Konstant, brusigt, lågt och låter som någon form av elektriska störningar.
Samtliga uttag fungerar med mina äldre hörlurar även dem från Sennheiser.
Kopplade in via ett usb ljudkort och fick exakt samma dåliga ljudbild.
När jag väl får ljud så kommer det bara från vänster snäcka till största del och för någon sekund klipper det till från den högra fram o tillbaka.
Går inte ställa in balansen när båda sidorna får för sig att fungera och det är alltid vänster som dominerar trots balansfunktionen på hörlurarna.
Kopplade in direkt till min Logitech Z-5500 istället och fick exakt samma dåliga ljud resultat.
Dagen efter under mellandagarna gick vi tillbaka till butiken där hörlurarna var köpta. Hörlurarna köptes över disk. Jag fick talas vid med butikschefen där jag påpekade vilka fel jag erfarit och frågade ifall jag kunde häva köpet med tanke på felens omfattning. Butiken nekade återköpt vilket jag är införstådd med att de får göra enligt konsumentköplagen. Istället blev jag erbjuden att få hörlurarna inskickade på garanti till deras verkstad. Jag frågade vid detta tillfälle vad som gäller ifall verkstaden inte kan återskapa mina fel för att de kanske sitter på testutrustning som är fullt kompatibel med deras produkter. Nu ska dessa RS 180 vara det med för att kabeln man kopplar in dem med är bara en vanlig 3.5mm. Men jag ville veta ifall just bara för att! Butikschefen påpekade att han inte tror jag kommer få en kostnad ifall så är fallet men kunde inte vara säker på det. Han lät mig även veta att det skulle ta ca 1-2 veckor. Jag valde att inte lämna in hörlurarna vid detta tillfälle.
Jag gick istället vidare till deras andra butik i samma stad. Där fick jag likartat svar att det kan ta ca 1-2 veckor men de kan inte garantera att jag slipper en kostnad ifall de inte kan få samma fel i sin verkstad. De erbjöd även att pröva hörlurarna i butik men samtidigt kunde inte pågrund av tidsbristen de hade så de bad mig återkomma. Jag valde att avvakta med att lämna in dem inte bara pågrund av nyår men även för att jag ville prata med en konsumentombudsman.
Igår 5/1 2015 talades jag vid med en konsumentrådgivare där han påpekade att jag inte ska ta några kostnader vid inlämning av hörlurarna. Han svarade att om verkstaden inte hittar några fel så kommer ett ärende upprättas då lurarna funkar i verkstaden, men inte för mig. Eftersom hörlurarna är plug n play och instruktionsboken hävdar självt att man kan koppla in dem i diverse produkter mp3, dator, etc. Han påpekade även att ARNs riktlinjer är att det inte får ta mer än 2 veckor på sig att reparera produkten om de gör det har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
Det kändes betryggande så jag återvände till den andra butiken samma som sist för att lämna in dem. Kundmedarbetaren (vilket är en ny person igen) mottog produkten och skulle skicka iväg dem. Jag frågade då igen hur lång tid detta kommer att ta varpå jag fick veta att det kan man inte svara på. Jag fick då ett "Avtal" att skriva under med en syftesformulering som gick i emot mot vad konsumentombudsmannen låtit mig veta. Jag frågade om jag kunde slippa skriva under, och det fick jag.
När jag senare lämnat butiken ringde min mobil ca 5min senare. Det var samma person som mottog min hörlurar. Hon talades vid med min sambo för att jag var lite upptagen för stunden. Hon talade om att jag måste komma tillbaka och skriva på avtalet annars skickar de inte in hörlurarna, och det var oerhört viktigt fick hon vet av sin chef.
Vi gick tillbaka senare ca 1h för att vi var upptagna där fick vi veta att kundtjänstmedarbetarens "chef" hade överhört samtalet och sagt att jag måste komma tillbaka och skriva under. Denna chef var inte på plats när jag var tillbaka. Jag påpekade att jag tycker "kontraktet" är luddigt formulerat och att jag inte vill skriva under det. Vilket jag inte heller gjorde och tog med mig hörlurarna hem för att få vidare rådgivning.
Jag kan ta en bild och bifoga vad som står skrivet i kontraktet. I en kortfattad mening uppfattar jag det på följande vis.
1). Undersökningsavgift 150 - 600kr om de inte kan reproducera fel.
2). Normal servicetid 1 - 4 Veckor.
Min fråga är följande för jag är osäker gällande konsumentköplagens praxis. Får en butik som Teknikmagasinet frångå Praxis mot ARN och vad konsumentombudsmannen hävdar med att tvinga mig skriva under deras villkor för att jag ska nyttja min rätt till garanti?
Vad är era erfarenheter?
MVH Alex
Edit: Åtgärdade syftningsfel