Teknikmagasinet kräver att jag ska skriva under ett kontrakt för att få nyttja min rätt till garanti/reklamation?

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet kräver att jag ska skriva under ett kontrakt för att få nyttja min rätt till garanti/reklamation?

Hej!

Varning för vägg av text vill bara vara tydlig.

Den 23/12 - 2014 Köpte min sambo till mig en julklapp från Teknikmagasinet ett par hörlurar från Sennheiser RS 180. När jag väl fick möjlighet att öppna och installera hörlurarna vilket var väldigt enkelt, "Plug and Play". Efter att jag laddat dem såklart!

Tyvärr visade det sig att dessa var totalt trasiga i mitt tyckte och där jag felsökte enligt checklistan:

  1. Ljudet kopplat in via mobo/hörlursutag via io panelen fungerande dåligt. Konstant, brusigt, lågt och låter som någon form av elektriska störningar.

  2. Samtliga uttag fungerar med mina äldre hörlurar även dem från Sennheiser.

  3. Kopplade in via ett usb ljudkort och fick exakt samma dåliga ljudbild.

  4. När jag väl får ljud så kommer det bara från vänster snäcka till största del och för någon sekund klipper det till från den högra fram o tillbaka.

  5. Går inte ställa in balansen när båda sidorna får för sig att fungera och det är alltid vänster som dominerar trots balansfunktionen på hörlurarna.

  6. Kopplade in direkt till min Logitech Z-5500 istället och fick exakt samma dåliga ljud resultat.

Dagen efter under mellandagarna gick vi tillbaka till butiken där hörlurarna var köpta. Hörlurarna köptes över disk. Jag fick talas vid med butikschefen där jag påpekade vilka fel jag erfarit och frågade ifall jag kunde häva köpet med tanke på felens omfattning. Butiken nekade återköpt vilket jag är införstådd med att de får göra enligt konsumentköplagen. Istället blev jag erbjuden att få hörlurarna inskickade på garanti till deras verkstad. Jag frågade vid detta tillfälle vad som gäller ifall verkstaden inte kan återskapa mina fel för att de kanske sitter på testutrustning som är fullt kompatibel med deras produkter. Nu ska dessa RS 180 vara det med för att kabeln man kopplar in dem med är bara en vanlig 3.5mm. Men jag ville veta ifall just bara för att! Butikschefen påpekade att han inte tror jag kommer få en kostnad ifall så är fallet men kunde inte vara säker på det. Han lät mig även veta att det skulle ta ca 1-2 veckor. Jag valde att inte lämna in hörlurarna vid detta tillfälle.

Jag gick istället vidare till deras andra butik i samma stad. Där fick jag likartat svar att det kan ta ca 1-2 veckor men de kan inte garantera att jag slipper en kostnad ifall de inte kan få samma fel i sin verkstad. De erbjöd även att pröva hörlurarna i butik men samtidigt kunde inte pågrund av tidsbristen de hade så de bad mig återkomma. Jag valde att avvakta med att lämna in dem inte bara pågrund av nyår men även för att jag ville prata med en konsumentombudsman.

Igår 5/1 2015 talades jag vid med en konsumentrådgivare där han påpekade att jag inte ska ta några kostnader vid inlämning av hörlurarna. Han svarade att om verkstaden inte hittar några fel så kommer ett ärende upprättas då lurarna funkar i verkstaden, men inte för mig. Eftersom hörlurarna är plug n play och instruktionsboken hävdar självt att man kan koppla in dem i diverse produkter mp3, dator, etc. Han påpekade även att ARNs riktlinjer är att det inte får ta mer än 2 veckor på sig att reparera produkten om de gör det har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Det kändes betryggande så jag återvände till den andra butiken samma som sist för att lämna in dem. Kundmedarbetaren (vilket är en ny person igen) mottog produkten och skulle skicka iväg dem. Jag frågade då igen hur lång tid detta kommer att ta varpå jag fick veta att det kan man inte svara på. Jag fick då ett "Avtal" att skriva under med en syftesformulering som gick i emot mot vad konsumentombudsmannen låtit mig veta. Jag frågade om jag kunde slippa skriva under, och det fick jag.

När jag senare lämnat butiken ringde min mobil ca 5min senare. Det var samma person som mottog min hörlurar. Hon talades vid med min sambo för att jag var lite upptagen för stunden. Hon talade om att jag måste komma tillbaka och skriva på avtalet annars skickar de inte in hörlurarna, och det var oerhört viktigt fick hon vet av sin chef.

Vi gick tillbaka senare ca 1h för att vi var upptagna där fick vi veta att kundtjänstmedarbetarens "chef" hade överhört samtalet och sagt att jag måste komma tillbaka och skriva under. Denna chef var inte på plats när jag var tillbaka. Jag påpekade att jag tycker "kontraktet" är luddigt formulerat och att jag inte vill skriva under det. Vilket jag inte heller gjorde och tog med mig hörlurarna hem för att få vidare rådgivning.

Jag kan ta en bild och bifoga vad som står skrivet i kontraktet. I en kortfattad mening uppfattar jag det på följande vis.
1). Undersökningsavgift 150 - 600kr om de inte kan reproducera fel.
2). Normal servicetid 1 - 4 Veckor.

Min fråga är följande för jag är osäker gällande konsumentköplagens praxis. Får en butik som Teknikmagasinet frångå Praxis mot ARN och vad konsumentombudsmannen hävdar med att tvinga mig skriva under deras villkor för att jag ska nyttja min rätt till garanti?

Vad är era erfarenheter?

MVH Alex

Edit: Åtgärdade syftningsfel

Permalänk
Inaktiv

Att du får skriva under ett papper med felbeskrivning av produkten samt godkänner att du blir debiterad en avgift om fel inte hittas är helt normalt. Ett företag har 1-4 veckor på sig att försöka laga en produkt. Men det kan ta betydligt längre tid än så beroende på företag och verkstad, och då kan du börja klaga.

Permalänk
Avstängd

De kan ju skriva vilka avtal som helst med dig men de kan aldrig avtala bort saker i konsumentköplagen. Praxis vad ARN säger spelar heller ingen roll då den inte är gällande utan bara rådande.

Är ni inte överens får ni ta det via domstolen till sist ifall de inte ger med sig. Jag skulle aldrig skrivit på några avtal. Bara hävda min rätt att få reklamera de felaktiga hörlurarna. Vill de sen inte ta emot varan och skicka iväg det så skulle jag häva köpet. Skulle de inte gå med på detta skulle jag traska ner till domstolen. Se till så du har vittnen som hört detta eller att du spelar in det etc.

Inget är ju dock säkert i domstolar men det skulle nog förvåna 100% av alla advokater ifall du inte enkelt hade vunnit och fått häva köpet i detta läge.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Helt normalt i branschen med ett sådant papper. Butiken vill inte stå för undersökningsavgift/reparationskostnad om tex du tappad produkten så den gått sönder och sen försöker få den på garantin.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

dem undgår ju ingenting med avtalet. eftersom du inte skriver vad avtalet så blir det svårt att säga vad som står men med stor säkerhet står det att du kan bli debiterad en kostnad om produkten visar sig vara felfri/ej ursprungsfel eller inget fel kan hittas, Vilket är rätt av butiken att göra. Butiken gör inga egna lagar, hittar dem ett frabrikationsfel så täcks det av garantin och du får dem reparerade eller utbytta.

Vad jag inte ens förstår är varför du inte lät personalen testa det på plats. du verkar inte ha tiden till att vänta på teknikmagasinet däremot kan du offra timmar/dagar/veckor på att kontakta en konsumentombudsman. Hade du lämnat in hörlurarna första gången du var inne i butiken hade hörlurarna nog redan blivit undersökta och troligtvis reklamerade.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Så länge de upplyst dig om det så spelar det juridiskt ingen roll. Reklamation ska vara kostnadsfritt, men vid garanti kan de t.ex. ta betalt för frakt och liknande eftersom det kan handla om två olika saker. Har de informerat om kostnad/avgift om de anser att varan inte har något fel så kan de också ta ut den avgiften. Det är okej enligt KKöPL/rätten. Du kan givetvis reklamera en andra gång, det är först om de inte åtgärdar problemet den andra gången du kan kräva att häva köpet. Reklamationsrätten består oavsett vad du skriver under. KKöPL talar bara om skälig tid och olägenheter, vilket mycket väl kan vara flera veckor. Rättsfall och ARN-rekommendationer är inte samma sak, men ARN brukar prata om 3 veckor, men det beror på varan och felets art och om det påverkar dig. Du måste däremot låta de undersöka varan.

Permalänk
Medlem

Tycker du gör det väldigt komplicerat för dig själv. Det är väl bara och signera papperna och lämna in hörlurarna. Du har ju testat på olika enheter med samma resultat.
Och som någon annan skrivit, varför inte låta de i butiken testa dom? Tidsbrist? Men ändå gör du en lång procces av allt...

Inte för att verka otrevlig, men du verkar vara en jobbig kund som trilskas fastän personalen bara velat hjälpa dig och inget annat.

Permalänk
Medlem

Hej alla jag är tacksam för svaren. Jag tror att jag antigen varit otydlig eller smått missförstånd i hur jag förklarar.

Teknikmagasinet har absolut inte varit otrevliga mot mig! Jag har inte varit det mot dem heller utan stämningen har varit riktigt bra. Jag har även inte varit en jobbig kund utan jag har bara frågat vad som gäller och deras syn på hur de kan hjälpa. Det ska man kunna göra utan att några värderingar läggs in från ena eller andra hållet. Jag erbjöd första butiken att pröva produkten i affären men de avböjde. Andra butiken erbjöd att pröva i butik men hade som sagt inte tid. Jag lämnade inte in produkten för att nyår var runt kröken och de själva påpekade att de inte kommer skickas förrän efter nyår.

Detta är ingen tråd där jag vill klaga på butiken utan bara det att jag frågade här på forumet om råd eftersom jag inte varit med om en likartad situation tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Hej alla jag är tacksam för svaren. Jag tror att jag antigen varit otydlig eller smått missförstånd i hur jag förklarar.

Teknikmagasinet har absolut inte varit otrevliga mot mig! Jag har inte varit det mot dem heller utan stämningen har varit riktigt bra. Jag har även inte varit en jobbig kund utan jag har bara frågat vad som gäller och deras syn på hur de kan hjälpa. Det ska man kunna göra utan att några värderingar läggs in från ena eller andra hållet. Jag erbjöd första butiken att pröva produkten i affären men de avböjde. Andra butiken erbjöd att pröva i butik men hade som sagt inte tid. Jag lämnade inte in produkten för att nyår var runt kröken och de själva påpekade att de inte kommer skickas förrän efter nyår.

Detta är ingen tråd där jag vill klaga på butiken utan bara det att jag frågade här på forumet om råd eftersom jag inte varit med om en likartad situation tidigare.

Det är väldigt vanligt det här, t e x om du lämnar in en mobil hos mediamarkt etc och de skickar in för service, så skriver man under serviceavtal där man binder sig att betala för eventuella handhavandefel, t e x yttre åverkan eller att de inte kan återskapa fel, det är inte alla produkter som har det här eftersom en del verkstäder inte tar ut någon avgift om de inte kan hitta felet, beror helt enkelt på distributör/verkstad/butiks samarbetsavtal
Kanske ska tillägga att jag jobbat i branscherna så att jag vet det här med säkerhet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Min fråga är följande för jag är osäker gällande konsumentköplagens praxis. Får en butik som Teknikmagasinet frångå Praxis mot ARN och vad konsumentombudsmannen hävdar med att tvinga mig skriva under deras villkor för att jag ska nyttja min rätt till garanti?

Vad är era erfarenheter?

MVH Alex

1) För det första, säg att du vill reklamera varan i enlighet med konsumentköplagen. Det finns inget KKL som ger säljare mandat att påtvinga köpare ett avtal i efterhand. I så fall måste de kunna hänvisa till sådan regel.
2) Allt du behöver skriv under är ett inlämningskvitto. Kan inte säljare acceptera ditt krav har du rätt att häva köpet.

Några skriver att det är vanligt, vilket kan diskuteras, dock rättfärdigar det inte till dylika "övergrepp i rättssak". Personligen har jag aldrig reklamerat till TM men väl till andra säljare utan att ha sett skymten av liknande avtal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

1) För det första, säg att du vill reklamera varan i enlighet med konsumentköplagen. Det finns inget KKL som ger säljare mandat att påtvinga köpare ett avtal i efterhand. I så fall måste de kunna hänvisa till sådan regel.
2) Allt du behöver skriv under är ett inlämningskvitto. Kan inte säljare acceptera ditt krav har du rätt att häva köpet.

Några skriver att det är vanligt, vilket kan diskuteras, dock rättfärdigar det inte till dylika "övergrepp i rättssak". Personligen har jag aldrig reklamerat till TM men väl till andra säljare utan att ha sett skymten av liknande avtal.

Förmodligen är det en form av inlämningskvitto där de även informerar om avgiften, från konsumentverket tycker de att det är bra att det sker skriftligt och har inte något emot att konsumenter skriver under sådana papper. Så länge de informerat om avgiften så kan kunden väntas betala denna. Kvarstår felet så ska kunden såklart inte betala något. Så får han löfte om att han kan hålla inne betalningen fram tills dess att han undersökt varan själv igen så är det nog ingen grej att göra något av. Har de kommit överens muntligt så bör det däremot gälla och de bör undersöka varan, som de ändå har inne. Men motsäger sig kunden att varan undersöks så kan inte butiken göra något, kunden måste låta de undersöka varan för att reklamationsförfarandet ska gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förmodligen är det en form av inlämningskvitto där de även informerar om avgiften, från konsumentverket tycker de att det är bra att det sker skriftligt och har inte något emot att konsumenter skriver under sådana papper. Så länge de informerat om avgiften så kan kunden väntas betala denna.

Ja, vi behöver nog veta vad som står på pappret för att kunna uttala oss. Tvivlar dock starkt på att konsumentverket i största allmänhet rekommenderar köpare att skriva under något som de inte har haft möjlighet att granska - det vore rent tjänstefel i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

RMA kanske då det inte fungerar.
1 dag gamla så det borde inte vara ett problem.

Till han som undrar om vi på Swec. är besvärligare än andra så är mitt svar JA.
Många här vet och kan när saker inte är ok.
Jobbat i butik med både försäljning, support, reklamation mm.
Dator, TV och multimedia.
Ja det finns de som borde nekas köpa dessa varor,
men de flesta köper och är det fel så vill de inte berätta för de känner sig dumma.
De man träffar som säger något är oftast de som man önskar hade köpförbud.
Så till er alla som inte kan/vet mm stå på er, ni är inte dumma för att ni anser att varan inte uppfyller era krav. Fråga och fråga igen om ni inte förstår.
Det är det vi i butik/här mm finns för.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, vi behöver nog veta vad som står på pappret för att kunna uttala oss. Tvivlar dock starkt på att konsumentverket i största allmänhet rekommenderar köpare att skriva under något som de inte har haft möjlighet att granska - det vore rent tjänstefel i så fall.

Det är åtminstone vad en av deras jurister svarat i skriften Råd&Rön. På just en sådan fråga.

Eftersom det är en ny vara (inom 6 månader sedan köp) så är det säljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Visar det sig det vara fel på varan fast de nekat får de troligen betala tillbaka avgifterna om fallet går vidare, det har de fått göra i tidigare ARN-fall. Så länge det finns ett löfte om att det går att hålla inne betalningen så är det ingen större risk och hur som helst måste kunden låta butiken undersöka varan. Får man inte tillbaka varan utan betalning kan det innebära ett problem, då får man i princip kräva pengarna från Teknikmagasinet när man väl visat att det finns ett fel. Eftersom kunden måste låta säljaren undersöka varan så finns det inte så mycket att göra åt det. Då får du helt enkelt strunta i att lämna in för reklamation/garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tycker du gör det väldigt komplicerat för dig själv. Det är väl bara och signera papperna och lämna in hörlurarna. Du har ju testat på olika enheter med samma resultat.
Och som någon annan skrivit, varför inte låta de i butiken testa dom? Tidsbrist? Men ändå gör du en lång procces av allt...

Inte för att verka otrevlig, men du verkar vara en jobbig kund som trilskas fastän personalen bara velat hjälpa dig och inget annat.

Skrivet av Tommty:

dem undgår ju ingenting med avtalet. eftersom du inte skriver vad avtalet så blir det svårt att säga vad som står men med stor säkerhet står det att du kan bli debiterad en kostnad om produkten visar sig vara felfri/ej ursprungsfel eller inget fel kan hittas, Vilket är rätt av butiken att göra. Butiken gör inga egna lagar, hittar dem ett frabrikationsfel så täcks det av garantin och du får dem reparerade eller utbytta.

Vad jag inte ens förstår är varför du inte lät personalen testa det på plats. du verkar inte ha tiden till att vänta på teknikmagasinet däremot kan du offra timmar/dagar/veckor på att kontakta en konsumentombudsman. Hade du lämnat in hörlurarna första gången du var inne i butiken hade hörlurarna nog redan blivit undersökta och troligtvis reklamerade.

Jag har upptäckt ett syftningsfel när jag beskrev lite om bakgrunden efter vad ni har kommenterat. Det var inte jag som inte hade tid att vänta utan den andra butiken hade inte tid och bad mig återkomma efter nyår eftersom det var ca 30 min kvar tills den skulle stänga. Den ursprungliga butiken där varan köptes gick inte med på att pröva den i butik när jag frågade ifall det går bra.

Jag passade därför bara på att ringa och fråga en konsumentrådgivare om jag behöver tänka på något eftersom jag har aldrig fått en produkt som varit trasig direkt från förpackningen. Då fick jag veta att i mitt fall har han låtit mig veta att efter 2 veckor har jag rätt att häva köpet efter jag skickat in produkten. Även att de inte får debitera mig ifall de säger inget fel finns på produkten eftersom min erfarenhet är en annan.

Därför frågade jag som kund bara vad som gäller och bad er i forumet om hjälp om jag skriver under detta gäller vad konsumentrådgivaren säger eller butiken?

De kunde inte svara på det utan säger att ibland får man en kostnad och ibland inte beror på hur snälla de vill vara.

Så jag ville bara veta själva processen runt hela.
Om jag måste betala får jag hämta ut hörlurarna utan att betala?
Får jag faktura?
Kan jag få pengar tillbaka ifall jag betalt eller har en faktura och samma fel finns för mig?
Detta kunde ingen svara på och gör mig lite osäker som kund. Inte besviken men känner mig lite gråzonad.

Sen lämnade jag in hörlurarna som tidigare nämnt eftersom 3e gången jag besökte butiken ville man inte testa i butik utan skicka. De tar ens namn, adress, telefonnummer och kopia på kvittot sen får man ett litet ärendenummer på en lapp.

Min poäng med att skriva ut allt så gott jag kan var att bara ge er läsare på forumet lite mer kött på benen bara inget inlägg som sagt att jag är besviken på dem. Jag är bara som nämnt oklar i hur allt funkar och lite förvirrad av de utsagor jag fått från butiksmedarbetarna, inget mer. Jag kanske borde editera bort allt från första inlägget och bara fråga om själva pappret så det blir en tydligare röd tråd. Ber om ursäkt ifall jag varit oklar.

Permalänk
Hedersmedlem

" Även att de inte får debitera mig ifall de säger inget fel finns på produkten eftersom min erfarenhet är en annan. "

Det där måste jag nog säga är väldigt konstigt att konsumentrådgivaren säger. Om en butik inte kan hitta ett fel på produkten så ska de inte få ta någon avgift därför att konsumentens "erfarenhet är en annan"? Det är ju väldigt flummig.

Hittade detta när jag gogglade lite (från kalmar kommuns hemsida, ska se om jag kan hitta bättre länk hos Konsumentverket):

Felsökningsavgift: Enligt Konsumenttjänstlagen paragraf 37 är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen om han/hon "har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning". Dock står det i propositionen 1984/85:110 att näringsidkaren alltid kan "förbehålla sig rätt till betalning för en förberedande undersökning". Då fordras dock att näringsidkaren informerar konsumenten tydligt om detta. Se även, här nedan, Förberedande undersökning. Jämför dessutom gärna med sökordet Offert.

D v s om butiken meddelat att det kan bli en undersökningsavgift så får de ta ut den, om de inte meddelar får de inte göra det i efterhand.
Kollade lite i ARN's databas (http://adokweb.arn.se/digiforms/htmlViewer?xsessionid=4CD1A30...). Det är alltid lite vanskligt att kolla på gamla ärenden eftersom lagar ändras men 2 ärenden hittade jag direkt:

2004-5311 - "Under vilka förutsättningar har en näringsidkare rätt att debitera kunden för kostnaden för undersökningen av en vara, om undersökningen visar att varan inte är behäftad med fel som säljaren har att svara för? Avgörande 2004-12-22, 2004-5311"

Där står det tydligt från nämndens beslut:

"Enligt köprättsliga principer skall avhjälpande av fel i en köpt vara i princip ske utan kostnad för köparen. Denna princip hindrar dock inte att säljaren kan debitera köparen kostnaden för undersökningen av varan, om undersökningen skulle visa att varan inte är behäftad med ett fel som säljaren har att svara för. Om säljaren vill förbehålla sig rätten att ta ut en sådan kostnad, bör han dock klargöra detta för köparen innan undersökningen påbörjas. "

Ärende 2008-6887 nämner också detta. Där ville en butik ta ut en avgift därför att den visserligen reparerade en telefon för ett garantifel men samtidigt testade den för ett ytterligare rapporterat fel (repor) och att detta fel inte gick under garanti.

"Med andra ord ska en konsument inte behöva svara för annat än de merkostnader som uppkommer till en följd av en obestyrkt reklamation."

"Om inte särskilda skäl föranleder annat, bör därför en konsument inte behöva svara för undersökningskostnader i samband med en obestyrkt reklamation om den ifrågavarande varan samtidigt har undersökts eller reparerats för ett konstaterat fel."

En undersökning är en merkostnad för butiken då någon måste lägga tid på att testa och tid = pengar. Naturligtvis ska det inte vara oskäligt.

Jag tycker inte det är något fel alls med det där pappret. Det är ett sätt för butiken att ha svart på vitt att du fått information om en eventuell avgift så att det inte ska bli något tjafs senare. Tvärtom tycker jag den är klar på vad som gäller så du kan bedöma om du vill lämna in varan.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte ta med dig en mobil eller något som du vet får problemet och snabbt visa för dem i butiken. Sedan kan de skriva i sina papper att problemet demonstrerades i butik vilket jag tycker borde räcka för att skydda dig från avgiften.

Det jag tror att konsumentvägledaren menar är att om lurarna är gjorda för att funka med olika saker så hjälper det inte om det funkar fint för verkstaden med deras specialutrustning. Det är felets betydelse för dig som spelar roll. Så har du köpt dem för att användas med datorn och det inte funkar men andra lurar funkar fint så finns det ett fel som har stor betydelse för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Avgiften tillkommer bara om felet inte är ursprungligt, eller om verkstaden inte kan återskapa felet.
Det är för att skydda Teknikmagasinet och andra återförsäljare mot oärliga kunder som försöker få sina produkter utbytta när dom själva orsakat felet på produkten, alternativt att det inte finns något fel.

Har du rent mjöl i påsen behöver du alltså inte oroa dig.

//L

*Redigerat stavfel*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lizbet:

Avgiften tillkommer bara om felet inte är ursprungligt, eller om verkstaden inte kan återskapa felet.
Det är för att skydda Teknikmagasinet och andra återförsäljare mot oärliga kunder som försöker få sina produkter utbytta när dom själva orsakat felet på produkten, alternativt att det inte finns något fel.

Har du rent mjöl i påsen behöver du alltså inte oroa dig.

//L

*Redigerat stavfel*

Tja, jag vet inte jag. Reklamerade nyligen en telefon och verkstaden vägrade göra något med den om de inte fick byta batteriet på min bekostnad då de tyckte att det var dåligt. Det var inte ett batterirelaterat fel som jag hade lämnat in den med. De vägrade undersöka de anmälda felen med hänvisning till batteriet och ville heller inte göra någon utfästelse om att problemen skulle lösas av att byta batteriet. Det gick så långt att jag bad dem skicka tillbaka telefonen. Det blev en lång diskussion med telefonförsäljaren om avgiften eftersom den hade skickats tillbaka utan åtgärd. Till sist gav de med sig, men det tog nog typ 20min.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tja, jag vet inte jag. Reklamerade nyligen en telefon och verkstaden vägrade göra något med den om de inte fick byta batteriet på min bekostnad då de tyckte att det var dåligt. Det var inte ett batterirelaterat fel som jag hade lämnat in den med. De vägrade undersöka de anmälda felen med hänvisning till batteriet och ville heller inte göra någon utfästelse om att problemen skulle lösas av att byta batteriet. Det gick så långt att jag bad dem skicka tillbaka telefonen. Det blev en lång diskussion med telefonförsäljaren om avgiften eftersom den hade skickats tillbaka utan åtgärd. Till sist gav de med sig, men det tog nog typ 20min.

Det var trist att höra. Vad vill du ha sagt med det? Provade du byta batteri vid senare tillfälle?

Är du ärlig kommer butiken med största sannolikhet att hjälpa dig.

//L

Permalänk
Avstängd

Kanske lite OT men jag tycker det vore intressant om ett stort företag säljer teknikprylar och sen när kunder kommer och ska reklamera sina felaktiga produkter så lägger man fram ett papper framför dem där det står att felsökningsavgift på 10 000 kronor ifall inget fel påträffas. Skäligt pris eller inte? De kanske har ett specialavtal med ett superdyrt undersökningsföretag i Australien eller liknande. Det kommer ju garanterat avskräcka många från att vilja få sina fel åtgärdade.

Samtidigt så kan ju inte massa kunder bara lämna in produkter för felsökning etc...

Nä, Samsung är ledande på denna punkten. Man ringer - de skickar en ny vara och man returnerar den trasiga i den nya förpackningen

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak, vill man slippa jidder och tjaffs så ska man hålla sig till Netonnet och Komplett. De har öppetköp där man får testa varan i upp till 14 - 45 dagar och bara lämna tillbaka den om något skulle vara fel eller för att man helt enkelt inte gillade den.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Hmm, vänta nu.. Jag lämnade tillbaka en trasig mus hos teknikmagasinet i västerås 3 månader efter köp och fick pengarna tillbaka, han prövade koppla in musen i "kassadatorn" och den glappade även där. Fick tillbaka en femhundring i handen efter att jag nekat en ny likadan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tänk på att pappret du fick enbart gäller information gällande ett garanti ärende och inte en reklamation vilket är det du vill göra. En Praxis är något som bör följas med det är upp till var och en så det är inte tvingande på något set. Hittade även http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt... framförallt 26§ samt 27§ är av intresse. som jag förstår det ska du inte betala något för en reklamation om det inte innebär en oskälig kostnad för säljaren vilket det knappast kan vara frågan om här

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hmm, vänta nu.. Jag lämnade tillbaka en trasig mus hos teknikmagasinet i västerås 3 månader efter köp och fick pengarna tillbaka, han prövade koppla in musen i "kassadatorn" och den glappade även där. Fick tillbaka en femhundring i handen efter att jag nekat en ny likadan.

Vissa leverantörer är generösare än andra, vilket resulterar i att man kan byta vissa produkter direkt i butik utan att krångla med service.
Det beror givetvis på vilken typ av produkt det är.

//L

Permalänk
Medlem

Jag frågade samma konsumentrådgivare gällande det där pappret som det verkar butiker använder sig av enligt er som skrivit på forumet. Det pappret och liknande andra butiker har gäller inte. Det är bara att skriva på och vid en tvist med en konsument har de inget värde för att det finns redan reglerat hur detta fungerar som tidigare nämnt i början på tråden. De måste följa konsumentlagarna så de kan skriva vad de vill. Rådgivaren utvecklade argumentet med att man som kund inte är skyldig att betala ifall en kostnad ges och produkten är fortfarande trasig, som kund kan man i detta läge göra valet att reklamera tillbaka de pengarna samtidigt man påpekar fel fortfarande existerar på produkten.

Det går även i vissa fall att reklamera en icke trasig produkts undersökningsavgift om inte ett fel skulle hittas av den utsedda verkstaden och få pengar tillbaka, ifall man som kund misstänker att beloppet till undersökningsavgiften inte var skäligt (för högt). Går det att försöka få det prövat, dock sällsynt.

Har lärt mig en hel del nytt nu.

Han lät mig även veta att vissa butiker byter ut en vara på plats under ett värde av 1500kr direkt i butik för det kostar dem mer att skicka iväg produkter under den prisklassen.
Rådgivaren tyckte att det är konstigt butiken inte ville prova i butik och märker hur mer o mer butiker kör med deras varianter av öppet köp för good business, t.ex. netonett eller El-g.

Edit: Stavfel o dylikt.

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det har ni rört samma två helt olika saker.
Exempel. Låt säga att jag har en annons "Säljer vacker stenfigur av kvinna".
Sedan köper någon denna av mig. Men det jag skickar dem är en kartong med en gråsten.
Då har jag lurat kunden. Produkten är inte vad den säger sig vara. Och då har du som kund rätt att häva köpet. Dvs du har rätt att få pengarna tillbaka utan frågor eller kostnader.

Samma sak här med dina hörlurar. Om de inte alls fungerar som det är underförstått att de ska göra. Tex att de bara kommer ljud ur ena luren eller så. Då är det upp till säljaren att häva köpet eller prova med att byta till samma vara, men som nu ska funkar.
Säljaren kan inte påstå att DU ska betala för att säljaren ska kunna uppfylla det den har lovat.

Sedan när det kommer till pappret. Om det är så att du är nöjd eller produkten uppfyller kraven, men du säger att det är något med den som är trasigt.
Då kan det bli frågan om reparation. Jag anser att säljaren ska stå för det också helt gratis. Men tydligen, så har de rätt att ta en avgift för felsökning om de inte hittar något fel.
För är det fel, så går det på garantin säljaren ger. Och du ska inget betala för detta.

Jag skulle hävda att det är första grejen som gäller. Produkten fyller inte vad den lovar. Och då har du rätt att häva köpa, utan frågor, avtal eller pengar. Du ska ha pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av delidana:

Säger bara en sak, vill man slippa jidder och tjaffs så ska man hålla sig till Netonnet och Komplett. De har öppetköp där man får testa varan i upp till 14 - 45 dagar och bara lämna tillbaka den om något skulle vara fel eller för att man helt enkelt inte gillade den.

Du glömde Dustin och Inet som enligt min erfarenhet av att handlat på internet i många år är mycket kompetenta. Det har aldrig varit problem med icke fungerande saker, rma, support.
Dock kanske jag haft lite mer kunskap än gemene man när jag skrivit till deras support men jag listar de butikerna som väldigt bra, Inet, Dustin, Komplett, netonnet, cdon mfl.
De köper jag oftast ifrån då jag vet att jag får service, kanske inte bästa pris.
Kan skilja hela 50:- till t.ex. Pixmania

Köp från känd butik oavsett om du betalar 100kr mer.
Skriv utförligt så gott du kan och börja inte med att hota, ha en dialog.
De flesta företag har en bra support och vill hjälpa till.
Min erfarenhet efter 16år i branschen.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Gick in med mitt Siberia V2 och sa att det gått sönder, fick ett nytt på en gång i butik! tråkigt att det strular för dig!