Permalänk
Medlem

Fractal Design Define r5

Hej!
Har köpt ett Fractal Design Define r5 och har haft det nu i ca 1 vecka men jag har inte lyckas med att få fläktkontrollen att fungera utan fläktarna går på max hela tiden och jag undrar om det finns någon som vet hur man ska koppla den.

Permalänk
Medlem

steg 1 - koppla in alla fläkt kablar i kontrollerns 3pins honor.

steg 2 - koppla in sata ström kontakten i kontrollern så att den ger ström till fläktarna.

steg 3 - i chassits front finns det en kontroll så att säga som ligger bakom luckan dra den längst ned till vänster.

Klart

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

steg 1 - koppla in alla fläkt kablar i kontrollerns 3pins honor.

steg 2 - koppla in sata ström kontakten i kontrollern så att den ger ström till fläktarna.

steg 3 - i chassits front finns det en kontroll så att säga som ligger bakom luckan dra den längst ned till vänster.

Klart

Nu har jag gjort som du har sagt och nu så startar bara den bakrefläkten och inte den där frame. Vad är det som jag kan ha gjorde fel tro.

Permalänk

Hej! Jag tog ihop en R5a i förra veckan och i de tre kablar som går ner ifrån "taket" eller strömbrytaren i fronten så finns det tre honor som du ska koppla in fläktarna till och sedan ska du koppla på alla hanar som vanligt på moderkortet som finns längre ner i "kabelhärvan" på andra sidan chassi luckan. Då går alla fläktar genom styrningen bakom luckan och ska kunna gå att reglera. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnelzer:

Hej! Jag tog ihop en R5a i förra veckan och i de tre kablar som går ner ifrån "taket" eller strömbrytaren i fronten så finns det tre honor som du ska koppla in fläktarna till och sedan ska du koppla på alla hanar som vanligt på moderkortet som finns längre ner i "kabelhärvan" på andra sidan chassi luckan. Då går alla fläktar genom styrningen bakom luckan och ska kunna gå att reglera. Lycka till!

Jag har kopplat det som du har sagt men den vägrar att starta.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade likt Stefan93s beskrivning i fredags och det funka fint. Det ska inte vara svårare än att koppla in fläktarna till fläktkontrollern och sen ge fläktkontrollen ström direkt från nätaggregatet. Antingen har du kopplat fel eller så är något sönder.
För egen del la jag till en fläkt som tyvärr inte verkar vilja starta på lägsta nivån av fläktkontrollern.

Permalänk
Skrivet av 07093:

Jag har kopplat det som du har sagt men den vägrar att starta.

Kan vara defekt med, Hör med FD dom brukar vara villiga att skicka ut en ny.

Du verkar ju ha kopplat in molexen i alla fall om en fläkt går. Men har du testat att dra upp till 12Volt igen? för vissa fläktar startar inte på för låg volt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara defekt med, Hör med FD dom brukar vara villiga att skicka ut en ny.

Du verkar ju ha kopplat in molexen i alla fall om en fläkt går. Men har du testat att dra upp till 12Volt igen? för vissa fläktar startar inte på för låg volt.

Skulle precis föreslå detta slå upp till 12v sedan ned igen.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.