Permalänk

[BYGGLOGG] Aquatic Dual Boot

Hej!

Ska påbörja ett nytt bygge nu i början av februari och kommer att uppdatera här under hela projektets gång.

Vad ska byggas?
Jag ska bygga ett skrivbord med två inbyggda spel-setups i samma låda, till mig och flickvännen.
Tanken är att ALLT ska vara vattenkylt med blått kablage, blå UV färg på vattenkylningen och blå neon inuti boxen.

Bordet kommer att byggas från scratch, och datorerna kommer att moddas in i skrivbordet under en 2 meter bred plexiskiva. Materialet kommer att vara mörk ekfaner.

Ritningar kommer att komma upp inom kort, ska in och beställa material till skrivbordet nu i veckan.

Har kontaktat lite sponsorer, hoppas på någon positiv respons.

En frågeställning till er kunniga, hur högt bör bordet vara fram till överkant så att stol / ben får plats i rymlig form, men där man når upp till skrivbordets yta utan att behöva vara super-lång? Själva box-modulen ovanför benhöjd ska vara runt 25cm.

Följ gärna!

UPDATE 1:
Material är beställt, och det blev Ek-Fanér flex som ska täcka hela stommen som blir massivt plywood.

Håller på att färdigställa ritningarna och dem kommer upp under helgen!
Dator-kompontenter + vattenkylningssystem kommer även upp under nästa update.

Även lånat en systemkamera för lite exklusivare bilder.

Vänta med spänning

UPDATE 2:
Här kommer lite skisser! Uppskattar feedback

UPDATE 3:
Först vill jag inleda med att promotea min nya sponsor på vattenkylningsdelar som kommer att bidra mycket till projektet! Har mycket delar och akrylrör som kommer att vara beställningsvaror som han lägger ner tid och energi för att få tag på! Mer information kommer när leveransen har kommit! Blir en riktig MONSTER kylning, kommer att driva två system med en enda loop.

Lite segstartad, pga mycket med jobb och felleveranser med materialet, men nu är jag äntligen igång och har precis skruvat ihop själva bords-stommen, insåg ganska snabbt att bordet blev högre än optimalt och inte alls ergonomiskt, därför gjorde jag en omskiss och bestämde mig för att göra själva datorlådan mindre och sänka arbetsytan till lådans botten.

Då jag konstruerat om måtten och själva lådan innebär det en extra fördröjning med fästen och så vidare, men till helgen bör bordet vara helt klart, sen återstår vaxning för att framhäva den underbara färgen på valnöts fanéren.

Bättre bilder kommer på söndag när bordet är färdigbyggt!

Sen återstår bara det roligaste, att börja bygga själva datorn och kylningen.

Permalänk
Medlem

Du ska ju sitta i 90 graders vinkel med benen, så ta din stol och se efter, för att få det riktigt ergonomiskt så ska även armbågarna kunna vilas i 90 grader medans man skriver.
Just det med armbågarna känns dock rätt svårt med en 25 cm tjock "bordskiva".
https://studentportal.bth.se/web/studentportal.nsf/0/4BE2DE09...
http://www.alltomlinser.se/images/ergonomi-arbetsplats.gif

Lycka till i alla fall! Kommer följa denna med spänning!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Update två med skisser i första inlägget.

Kommer alltid uppdatera första inlägget med bilder och text, lättare för folk att navigera.

Permalänk
Medlem

Hur ska ni lösa det med skärma? Tänkte, en lär väl ha två och den ena bara en skärm?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Hur ska ni lösa det med skärma? Tänkte, en lär väl ha två och den ena bara en skärm?

Kvinnan behöver bara en nä men kommer att installera en switch, så man kan switcha bland datorerna på skärmarna.

Tack för feedbacken!

Permalänk
Medlem

ritningarna ser bra ut och ser fram emot att få se när bygget börjar, dock så skulle det vara kul att se lite ovanliga färgkombinationer då jag tycker både rött och blått är lite uttjatat men det är förstås bara jag.

Permalänk
Skrivet av August L:

ritningarna ser bra ut och ser fram emot att få se när bygget börjar, dock så skulle det vara kul att se lite ovanliga färgkombinationer då jag tycker både rött och blått är lite uttjatat men det är förstås bara jag.

Tjena, inget är hugget i sten. Vad tänker du på för färger

Permalänk
Medlem

Hur gör man när man ska till Dreamhack? om man inte har lyxen och har en landator då..

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Hur gör man när man ska till Dreamhack? om man inte har lyxen och har en landator då..

Man kör lanet hemifrån helt enkelt

Permalänk

Såååja, nu är materialet hemma och utsågat! Bilder på valnötsfanéren kommer upp ikväll

Blir start till helgen med montering!

Permalänk
Medlem

Sounds good!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Update 3 uppe.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt jag kan komma och tänka på nu, men eftersom jag förmodar att du inte kommer lacka bordet utan ha det i sitt vanliga skick så kan det ju passa om man försöker hålla det så stilrent som möjligt. (helst inte någon färg som skriker ut)
helst bara någon liten accentfärg som hjälper sätta lite liv i bygget.
när man jobbar i ren trä så tycker jag det är viktigt att man håller det så stilrent och har så mjuka färger som möjligt för att allt ska passa ihop.
(ursäkta för sent svar)

Permalänk

Nu är bordet monterat & vaxat. Bilder kommer under kvällen!

Permalänk

Vad blev det av detta?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av resultatet. Någon uppdatering?