Nytt grafikkort till gammal dator?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till gammal dator?

Hej!

Jag har en gammal trotjänare till dator som jag byggde för ett antal år sedan (specs i signaturen) som jag tycker fungerar bra än idag. Jag skulle dock vilja ha ett grafikkort som klarar av de senaste spelmotorerna då jag vill modda etc. Då till min fråga; Är det någon idé att köpa ett GTX 970 exempelvis till min gamla dator, eller är det köpa helt ny dator som gäller? Det jag tänker främst på är väl moderkortet (info) med PCI-E-version osv, kommer det att fungera med ett nytt grafikkort? Samma sak med nätagget (Seasonic M12 500W), håller det? Jag har pengar att köpa ett nytt grafikkort, men inte att köpa en helt ny dator.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du inom kort kommer bygga om datorn typ två tre månader så är det vettigt och köra på något som gtx 970.
Annars skulle det räcka med typ R9 280.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Processorn verkar vara svagare än många APU:n och flaskar i processorkrävande spel.
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...
Det är en Q9550 i 2,83 GHz, men är nog inte så mycket långsammare än Q6600 i 3,3 GHz.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera ett nytt grafikkort till den datorn. Kanske ett GTX 560 Ti men that's it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Om du inom kort kommer bygga om datorn typ två tre månader så är det vettigt och köra på något som gtx 970.
Annars skulle det räcka med typ R9 280.

Det har jag inte tänkt tyvärr, även om viljan finns där.

Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle inte rekommendera ett nytt grafikkort till den datorn. Kanske ett GTX 560 Ti men that's it.

Är det så illa alltså? 560 Ti känns inte jättehett precis.

Permalänk
Skrivet av trollett:

Det har jag inte tänkt tyvärr, även om viljan finns där.

Är det så illa alltså? 560 Ti känns inte jättehett precis.

Jo det känns inte så hett. Men jag skulle verkligen rekommendera att byta ut CPU/Mobo/RAM. Om du vill komma undan billigt och få bra prestanda så kan jag rekommendera detta : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Permalänk
Medlem

Du kan absolut stoppa i ett bättre grafikkort om du känner för det

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Du kan absolut stoppa i ett bättre grafikkort om du känner för det

Som denna talare. Du kan trycka in vad som helst egentligen, men när cpun sätter stopp kommer du inte kunna få ut något bättre. I vissa fall kanske ett 780 ti presterar som ett 560 ti, i vissa fall kan det prestera fullt ut och få full prestanda.

Hade jag varit du hade jag köpt ett 280x, men har du pengar kan du lika gärna köpa ett 980. Alltid kul att skryta, och då blir det lite roligare att uppgradera i framtiden

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Som denna talare. Du kan trycka in vad som helst egentligen, men när cpun sätter stopp kommer du inte kunna få ut något bättre. I vissa fall kanske ett 780 ti presterar som ett 560 ti, i vissa fall kan det prestera fullt ut och få full prestanda.

Hade jag varit du hade jag köpt ett 280x, men har du pengar kan du lika gärna köpa ett 980. Alltid kul att skryta, och då blir det lite roligare att uppgradera i framtiden

Hur tänkte du nu ?
En Q6600 tillsammans med ett 980 ?
Han kommer knappt få 40% av grafikkortets prestanda lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle inte rekommendera ett nytt grafikkort till den datorn. Kanske ett GTX 560 Ti men that's it.

Dra mig längst en rostig spik, ett 560 ti klarar q6600 av lugnt, körde själv med ett sådant på min q6600, det prollen bottleneckar absolut inte med det kortet. Den var som en hungrig best, ville bara ha mer och mer. Jag körde upp till gtx 680 på min q6600 utan att maxa processorn innan jag helt bytade rigg. Q6600 klarar av rätt mycket, quadcore o 8mb cache etc, det var ingen skitprolle o lätt att klocka (q6600 kallades även i folkmun för qx-dräparen då prestandan ej skiljde så mycket mellan den och betydligt dyrare qx serien).

Har videos på det när jag kör bf4 men tyvärr inte med q6600an utan en qx9650 som jag hade ett kort tag men allt annat samma. Men var ingen wow prestandaskillnad mellan dem i spel vilket visar att q6600an inte bottleneckade jämfört med qx9650. Kolla med om du kan klocka med ditt mobo. Många q6600 kan man lugnt köra i 3ghz vilket är samma frekvens som qx9650 kör i men sen skiljer det mer än så mellan de två prollarna men i fps i spel upplevde jag ingen större skillnad mellan dem fast qx9650 ser mycket bättre ut på pappret. Men håller med tidigare att du troligtvis inte får ut full prestanda ur ett 970 kort med den prollen. Men funka lär det göra.

http://youtu.be/jcG-oBhRSjE
http://youtu.be/x42iFvSABGU
http://youtu.be/r4u3vjMy-jo

En liten anekdot, qx9650 var så sjukt övervärderad när jag sålde den. Fick 1500kr för den och köpte i samma veva en ny i5-4670k för 1700kr. Sålde q6600an då med för 300kr ngt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ah nej, ett 560 ti klarar q6600 av lugnt, körde själv med ett sådant på min q6600, det är absolut inte toppen för den prollen. Jag körde upp till gtx 680 på min q6600 utan problem innan jag helt bytade rigg.

Har videos på det när jag kör bf4 men tyvärr inte med q6600an utan en qx9650 som jag hade ett kort tag men allt annat samma. Men var ingen wow prestandaskillnad mellan dem i spel. Kolla med om du kan klocka med ditt mobo. Många q6600 kan man lugnt köra i 3ghz vilket är samma frekvens som qx9650 kör i men sen skiljer det mer än så mellan de två prollarna. Men håller med tidigare att du troligtvis inte får ut full prestanda ur ett 970 kort med den prollen. Men funka lär det göra.

http://youtu.be/jcG-oBhRSjE
http://youtu.be/x42iFvSABGU
http://youtu.be/r4u3vjMy-jo

En liten anekdot, qx9650 var så sjukt övervärderad när jag sålde den. Fick 1500kr för den och köpte i samma veva en ny i5-4670k för 1700kr.

Lol, jag köpte en Q6600 för 50:-. Fan den kör DDR2 minnen. Man kan kombinera den med ett Titan Z om man vill. Men det betyder ej att den kommer att användas 99% fullt ut. Kallas även för bottleneck. Och sen är QX9650 mycket bättre än Q6600.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Melinho2895:

Jo det känns inte så hett. Men jag skulle verkligen rekommendera att byta ut CPU/Mobo/RAM. Om du vill komma undan billigt och få bra prestanda så kan jag rekommendera detta : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Det där paketet+ett nytt grafikkort vore ju optimalt för overall-prestanda men om du bara vill köpa en komponent nu TS så rekommenderar jag nog ett R9 280X.
Visst, du får inte ut hela kortets kraft i alla spel på grund av processorn men det är ändå en okej balans och kortet har mycket att ge sen i framtiden när du byter ut processor+moderkort+RAM.

Sen så skulle jag nog avråda ifrån att köpa just det där paketet om du vill ha något som räcker länge, processorn är en riktigt bra överklockare och man får mycket för pengarna men tyvärr så har den bara 2 kärnor vilket definitivt är och kommer att bli en större flaskhals i framtiden.
När du väl köper nytt moderkort+RAM+CPU så satsa på en i5:a.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om du vill komma undan billigt och få bra prestanda så kan jag rekommendera detta : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

Väldigt intressant paket. Hade ingen större koll på Pentium-processorn, men efter lite undersökning behöver jag lite mer än så känner jag. Jag håller på med 3D, både spel och rendering, och därför vill jag ha någon med fler kärnor och gärna HT.

Jag har varit sugen ett tag på att bygga en ny dator, det kanske blir det snart ändå med tanke på vad ni säger. Kan ju börja med ett grafikkort och se vad det kan åstadkomma i nuvarande bygget, och tar det där ifrån.

Hur mycket kan man få för en gammal dator, om jag skulle sälja den som står i signaturen?

Permalänk
Skrivet av trollett:

Väldigt intressant paket. Hade ingen större koll på Pentium-processorn, men efter lite undersökning behöver jag lite mer än så känner jag. Jag håller på med 3D, både spel och rendering, och därför vill jag ha någon med fler kärnor och gärna HT.

Jag har varit sugen ett tag på att bygga en ny dator, det kanske blir det snart ändå med tanke på vad ni säger. Kan ju börja med ett grafikkort och se vad det kan åstadkomma i nuvarande bygget, och tar det där ifrån.

Hur mycket kan man få för en gammal dator, om jag skulle sälja den som står i signaturen?

1000:- till 1500:- max skulle jag nog säga. Men paketet som jag länkade fungerar perfekt för spel. Men om du ska rendera och sånt så är det ju en annan femma. Då får du gå med en i7 eller i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Hur tänkte du nu ?
En Q6600 tillsammans med ett 980 ?
Han kommer knappt få 40% av grafikkortets prestanda lol.

hahaha precis, överlag kommer han väl inte få ut så mycket. Men det finns spel som bara är jobbiga för grafikkorten, där cpun kan sträcka på benen, och då är det bättre att ha ett starkt grafikkort i stället för ett svagt.

Men varför inte satsa på något med mantlestöd? Då blir det mindre overhead och cpun behöver jobba mindre? 😊

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Har liknande frågeställning. Just beställt ett R9 280 till min nuvarande burk. Kommer troligen behöva klocka lite högre. Får se när kortet kommer. Blir absolut uppgradering av resten senare. Tycker skrället hållt rätt bra med ett 5870. Men VRAM bristen börjar märkas. Kommer det flaska mycket? Sorry att jag hijackar tråden lite.

Visa signatur

Primär: MB: Asus PRIME Z690-P WIFI D4| Cpu:i5-12600KF | Ram: 2x 8GB Corsair Vengeance RGB PRO SL | HDs: 1X WD Blue SN570 NVMe SSD 1TB M.2
1x DT01ACA300 3TB 1x WD30EZRX 3TB| GFX: RTX 3060Ti| Nättagg:Corsair/ Cooler Master 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Köp ett 280x begagnat och lägg resten av pengarna på moderkort,cpu och ram PUNKT! ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pocho:

Har liknande frågeställning. Just beställt ett R9 280 till min nuvarande burk. Kommer troligen behöva klocka lite högre. Får se när kortet kommer. Blir absolut uppgradering av resten senare. Tycker skrället hållt rätt bra med ett 5870. Men VRAM bristen börjar märkas. Kommer det flaska mycket? Sorry att jag hijackar tråden lite.

Hur tycker du att det har fungerat med r9 280-kortet?

Det kom andra saker i vägen så det blev varken nytt grafikkort eller andra komponenter. Nu börjar det bli dags igen att kika på alternativ, och r9 280 verkar vara ett bra köp enligt den här tråden. Finns det bra relativt tysta varianter av det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollett:

Hur tycker du att det har fungerat med r9 280-kortet?

Det kom andra saker i vägen så det blev varken nytt grafikkort eller andra komponenter. Nu börjar det bli dags igen att kika på alternativ, och r9 280 verkar vara ett bra köp enligt den här tråden. Finns det bra relativt tysta varianter av det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för budget :)?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Vad har du för budget :)?

Det vet jag inte riktigt än, men ju billigare desto bättre såklart.

Jag håller på med 3D som jag skrev tidigare i tråden, och vill gärna att kortet ska klara av senaste Unreal Engine tillfredsställande t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt för gammal cpu för att dra nytta av ett sådant grafikkort, det ska helst vara balans för både cpu och gpu, rätt värdelöst när ena är snabb som fan och den andra slöar ner.. sånt vill vi inte se

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollett:

Hur tycker du att det har fungerat med r9 280-kortet?

Det kom andra saker i vägen så det blev varken nytt grafikkort eller andra komponenter. Nu börjar det bli dags igen att kika på alternativ, och r9 280 verkar vara ett bra köp enligt den här tråden. Finns det bra relativt tysta varianter av det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nöjd med kortet blev ett litet lyft. Cpun verkar hålla tillbaka lite har ju dock en något äldre cpu fortfarande. High very high GTA V 1920x1080 35-40 fps med drops till 25. Klar skillnad mot mitt HD5870. Men hade nog varit smartare och köpt ett begagnat 280X. Kör dessutom på ett gammalt moderkort så kör bara på Pciexpress 1. Varianten jag har upplever jag som rätt tyst förutsatt att hastigheten inte går över 50% då börjar det dåna lite. Uppdatera inlägget med ett 3dmark test snart.

3dmark resultat.
http://www.3dmark.com/3dm11/9902476

3dmarkresultat
Visa signatur

Primär: MB: Asus PRIME Z690-P WIFI D4| Cpu:i5-12600KF | Ram: 2x 8GB Corsair Vengeance RGB PRO SL | HDs: 1X WD Blue SN570 NVMe SSD 1TB M.2
1x DT01ACA300 3TB 1x WD30EZRX 3TB| GFX: RTX 3060Ti| Nättagg:Corsair/ Cooler Master 650W 80+ Gold