Inet kammar hem årets Årets datorbutik 2014

Permalänk
Medlem

Dom är faktiskt riktigt bra klagar inte på Inet per se med tror någon form av normalitetsbias har tag över här på Swec?

Skulle vara rätt intressant och se dom äldre medlemmarna rösta nästa år, alltså enbart dom då, kanske i någon form av en extra inofficiell röstning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med om att de inte är bäst på sortiment, det kan de absolut bättra på och där tycker jag personligen att Webhallen vinner.

Tycker visst att priser är subjektivt. Nu är det en överdriven jämförelse, men säg att du ska köpa en pryl och du har två butiker att välja mellan, en är några kronor dyrare men lovar en utmärkt service och support till och med efter att garantitiden tar slut, medans den ena butiken är lite billigare men kommer vara väldigt jobbigt att ha och göra med över huvud taget vid eventuella support/serviceärenden.

Handlar helt enkelt om man är beredd på att betala lite mer ibland på vissa produkter för att vara garanterad en bättre service eller om man prioriterar ett lågt pris mer, därav är det subjektivt.

hela resonemanget bygger dock på att det skulle vara bristande kundservice i konkurrerande butiker, något jag absolut inte håller med om (givetvis finns det butiker som pixmania).

det blir ganska många kronor över en hel dator om du betalar en hundralapp eller två extra per komponent. sitter man med en budget på 20 000kr så gör det kanske inte så mycket med en tusenlapp hit och dit men har man 8000kr eller 6000kr att lägga så blir det väldigt mycket pengar man mer eller mindre kastar i havet som kunde användas till något bättre.

Skrivet av Minsc S2:

(gratis över 500 men bara för SweC

vill bara rätta det här, har sett det några gånger i den här tråden nu. fraktfritt för sweclockers gäller oavsett hur mycket man köper för.

http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur svårt är det att förstå at Inet inte har det?

Pissättning = Priset du betalar för:

  1. Själva varan

  2. Frakten

  3. Allmän service

  4. Support

Priserna på själva varorna är som du redan vet riktigt mycke högre än många av konkurrenterna.

Inet skickar varan samma dag om ordern läggs före 17. Detta är de inte ensamma om. Frakten är gratis från 500kr, många andra har helt gratis frakt.
När jag beställde en SSD förra gånmgen hos Inet så paketerade de den i en 100x100x20 centimeter stor låda. Way to go.

Den allmäna servicen är helt okej som i de flesta andra butiker. Man blir bra bemött ibland, mindre bra bemött ibland också.

Supporten kommer vi till då... Där är de lika (o)kunniga som vilken annan butik som helst.

Nej, Inet är ingen dålig butik, däremot är det sjuuukt överskattade. Inet-fanboys kryllar det verkligen om här på SC.

Det är ju upp till var och en att avgöra.
Tar mig som exempel,
Pissättning
- Själva varan, de varor jag har köpt har de haft samma pris som de stora konkurrenterna.
- Frakten, har aldrig betalat frakt, fått varorna innan 12 nästa dag varje gång.
- Allmän service, har jag haft någon fråga så har de svarat på ett fullständigt sätt, samma dag.
- Support, har behövt använda den 2 gånger, de har skickat en ny samma dag som de fick in min.
Jag är nöjd kund, har jag då inte fått samma service från ett annat ställe så betalar jag hellre de 10kr (nån hundra på dyrare produkter) mer och får bättre service.

Jag kan tillägga att jag själv inte röstade Inet på bra prissättning, men jag förstår de som gjorde det.
Ta även reda på fakta innan du skriver, Inets frakt är numera gratis http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers kvittar vilken summa.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Inet är överhypat!
Folk betalar gärna flera hundralappar mer för en produkt hos Inet för att få en pingvinstång ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hela resonemanget bygger dock på att det skulle vara bristande kundservice i konkurrerande butiker, något jag absolut inte håller med om (givetvis finns det butiker som pixmania).

det blir ganska många kronor över en hel dator om du betalar en hundralapp eller två extra per komponent. sitter man med en budget på 20 000kr så gör det kanske inte så mycket med en tusenlapp hit och dit men har man 8000kr eller 6000kr att lägga så blir det väldigt mycket pengar man mer eller mindre kastar i havet som kunde användas till något bättre.
]

Inte nödvändigtvis bristfällig, men den kan ju ändå vara bättre/snabbare/enklare, något den på Inet är enligt mig.

Sen får man också tänka på saker som t. ex tillgänglighet, leveranstid och kundbemötande och sådant, och just speciellt leveranstid är Inet så gott som oslagbara enligt mig. Får alltid mina leveranser från dem dagen efter beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Inet är överhypat!
Folk betalar gärna flera hundralappar mer för en produkt hos Inet för att få en pingvinstång ibland...

Lägg ner pingvinstångsskämtet det var kul 2010.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Inet har kanske inte ett jättestort sortiment, men dom har RÄTT sortiment. Dvs de saker som man önskar att köpa finns i stort sett alltid hos inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Inte nödvändigtvis bristfällig, men den kan ju ändå vara bättre/snabbare/enklare, något den på Inet är enligt mig.

Sen får man också tänka på saker som t. ex tillgänglighet, leveranstid och kundbemötande och sådant, och just speciellt leveranstid är Inet så gott som oslagbara enligt mig. Får alltid mina leveranser från dem dagen efter beställning.

har ingen egen erfarenhet av inets kundtjänst då inget jag har köpt där har krånglat men både komplett och webhallen har behandlat mig mycket bra, i synnerhet webhallen. alla mina erfarenheter av webhallens kundtjänst är dock från deras butik i centrala göteborg och jag läser ibland om folk som tycker att personalen i diverse butiker i stockholmsområdet är mindre bra.

vad gäller leveranstid så är generellt inet bäst för mig också (och därför fick de min röst i just den kategorin ), tänker mig att det har att göra med att jag bor i göteborg. vet inte var deras centrallager är men kan tänka mig att det är i göteborgstrakerna då företaget är baserat i göteborg vad jag förstår. både komplett och webhallen brukar dock också leverera fort, brukar ta en dag till. netonnet och cdons leveranstider har inte imponerat alls på mig. har för mig att netonnet har någon expressfrakt som man kan betala för som får mig att tänka att de drar ut på frakten om man inte köper till det, något som inte direkt imponerar.

Skrivet av biorrith:

Inet har kanske inte ett jättestort sortiment, men dom har RÄTT sortiment. Dvs de saker som man önskar att köpa finns i stort sett alltid hos inet.

nja, det beror ju på vad man är ute efter. deras utbud av vattenkylning är dock bra (fast väldigt lite av det finns i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förstår inte hur du kan tycka min världsbild är komisk

Ursäkta det vart lite väl hätskt från min sida, nu förstår jag avsikten, tog det som att du tyckte det var konstigt eller löjligt och inte riktigt kunde förstå varför dem företagen vann när båda alternativen inte var i närheten av vad du skulle ha valt.

Det du verkar finna komiskt finner jag ironiskt i detta fall, men det är lite tomato potato över det hela

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Inet?

Komiskt.. Byggde ihop en ny rigg härommånaden och köpte... Inget på inet, i snitt 10-20% dyrare än konkurrenterna..

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Lägg ner pingvinstångsskämtet det var kul 2010.

Ännu värre om det varit så sedan 2010...

Permalänk
Medlem

Det ända nackdelen jag kan säga om Inet är att de har endast 1 butik i Stockholm som därmed ligger väldigt dåligt till för de som åker bil. De borde definitivt öppna en ny butik i Söderort med parkeringsplatser. Webhallen öppnar lite överallt, där jag helst inte vill handla ifrån p.g.a. inkompetent personal och dåligt service. Betalar heller högra pris hos Inet än dåligt service hos Webhallen. Men kombinationen skulle vara super.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Grattis till er Inet! Även om jag personligen inte tycker ni förtjänade vinsten i år så förtjänar ni ändå ett grattis Och som tack så kan ni väl erbjuda lite special-priser för swec-kunder? Det är ju trots allt en swec-tävling och då kan ni även ha lite bättre priser

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Gillar inet, men denna gången tycker jag inte att dom förtjänar det. Netonnet har höjts myyyyycket i mina ögon med deras priser som slår det mesta just nu och en sjukt bra service.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med om att de inte är bäst på sortiment, det kan de absolut bättra på och där tycker jag personligen att Webhallen vinner.

Tycker visst att priser är subjektivt. Nu är det en överdriven jämförelse, men säg att du ska köpa en pryl och du har två butiker att välja mellan, en är några kronor dyrare men lovar en utmärkt service och support till och med efter att garantitiden tar slut, medans den ena butiken är lite billigare men kommer vara väldigt jobbigt att ha och göra med över huvud taget vid eventuella support/serviceärenden.

Handlar helt enkelt om man är beredd på att betala lite mer ibland på vissa produkter för att vara garanterad en bättre service eller om man prioriterar ett lågt pris mer, därav är det subjektivt.

Fast jag har fått minst lika bra service hos netonnet som hos inet, samma med komplett, jag hatar inte inet jag ser bara inte varför de har sån fandom när enligt mina personliga upplevelser andra har lika bra service med större sortiment och lägre priser,

låter mer som din personliga åsikt, alltså presenterar du din personliga åsikt som om det vore sanningen att inet vore bäst av dem alla. Framförallt med denna mening "Handlar helt enkelt om man är beredd på att betala lite mer ibland på vissa produkter för att vara "garanterad" en bättre service" Det är inte ett lite starkt uttalande,

Min personliga teori är att komplett och de större aktörerna har så mycket större kundbaser och vi vet alla att ju större kundbaser desto fler som klagar. Dessutom röstade hela, vadå 4 k personer? och hur många läsare dagligen har swec?

Permalänk
Medlem

Skandal, så jävla bra är dem inte! Dyra, inget finns i lager, andra priser i butik vs fysisk butik. Lika bra support som det flesta e-handlare förutom CDON. Det måste vara den där jävla pingvinstången...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

1.Weballen för att jag bor 10 minuter från deras lager och de håller en konkurrenskraftig prisbild samt har trevlig personal.
2. NetOnNet - samma här, lokalitet. Nära till lagershoppen samt bra priser.
3.Komplett - måste jag handla på webben blir det oftast Komplett pga bra priser, 45 dagars öppet köp och fri frakt.

Inet har jag handlat på typ 2ggr i hela mitt liv. Har aldrig förstått hypen. Absolut inte dåliga men inget som utmärker. Jag använder sällan butikerna för att hitta grejer utan vet i stort sett alltid vad jag vill ha innan och använder tillverkarens artikelnr. Returer har jag inte haft problem med hos någon återförsäljare. Har alltid funkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Inet är bra, men deras priser är tyvärr lite höga ibland. Detta i kombination med att Webhallen har en butik nära mig med mycket bra service har gjort att de senare fått sälja en del till mig senaste året. När det handlat om större inköp har jag dock vänt mig till Tyskland, närmare bestämt Computeruniverse.net. En bra butik som jag gärna rekommenderar till andra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vill bara rätta det här, har sett det några gånger i den här tråden nu. fraktfritt för sweclockers gäller oavsett hur mycket man köper för.

Se där, tack för upplysningen.

Skrivet av biorrith:

Inet har kanske inte ett jättestort sortiment, men dom har RÄTT sortiment. Dvs de saker som man önskar att köpa finns i stort sett alltid hos inet.

Fast detta är ju verkligen väldigt subjektivt och beror helt och hållet på vad den individuelle köparen är ute efter.

När jag skulle köpa mitt chassi (FD XL R2) så hade jag fått vänta i 3-4 veckor innan jag kunde köpa det på Inet, så då blev en annan ÅF istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fanboysen bockar i inet i alla val de kan.
För hur i tusan kan man tycka de har bäst sortiment och bäst pris?

Så länge de har allt man vill ha så spelar det väl ingen roll hur stort sortiment de har av det där andra man inte är intresserad av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så länge de har allt man vill ha så spelar det väl ingen roll hur stort sortiment de har av det där andra man inte är intresserad av?

RIP Objektivitet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Netonnet ftw

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns lite som denna titlen kommer bli värd mindre och mindre i framtiden eftersom Sweclockers indirekt kopplas ihop med Inet. Tråkigt men de flesta människor handlar där det är bäst priser och där ligger inte Inet så bra till. Hade man kollat vilken butik som är mest populär tror jag inte Inet är först, 4000 sweclockers medlemmar är knappast vad som handlar online

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag e så förvånad....sa inte en jävel!

I såna här omröstningar så borde bara de aktiva få rösta. Har man t.ex inte postat på 3mån så e man automatiskt ute. Själv hade jag velat ha lite strängare krav som att man måste posta i nyheterna någorlunda regelbundet så inte nåra som nästan aldrig e här röstar på nåt bara för att deras kompis vill att de ska rösta på nåt.

Skrivet av AMD-FX:

Det där var mer eller mindre ett påhopp av handikappade

Så fan heller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Grattis Inet!
Gillar handla hos dom, ok priser, snabb frakt, och bra support! <--- det är grymt viktigt!

Permalänk
Medlem

Nästa år vill jag se kategorin "bästa hemsida".

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Valde NetOnNet eftersom det var där jag plockade ihop min dator, tjänade cirka 500 kr på att ta där istället för andra ställen. PLUS att jag kunde åka direkt och handla i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Långsökt. Tor inte någon röstar beroende på hur det gick förra året. Varför vinner då inte samma parti i Sverige var 4de år då?

Sarkasm hoppas jag. För vana soffröstare är 50% av Sveriges befolkning. De var ju bra på 80-90 talet... så de är nog bra nu.
Sen kan vi tacka vår nuvarande finansminister för att våra datorprodukter är 5-20% dyrare pga kronan gått åt H.

Skrivet av EyeNEye:

Oavsett ägare, så är det separata bolag. Går ena i konkurs, så lever det andra.

Enäggstvillingar är ju fortfarande två personer.

Dessutom har de olika personal, olika lager och olika sortiment. Så håller helt med.
Det är som att säga att WD och HGST är samma disk... de ägs ju av WD båda två.

Skrivet av biorrith:

Inet har kanske inte ett jättestort sortiment, men dom har RÄTT sortiment. Dvs de saker som man önskar att köpa finns i stort sett alltid hos inet.

Rätt... pff.
Rätt för just dig som inte ser alternativ kanske, men för oss andra är tom småbutiker som net2worlds sortiment bättre. Men visst, om man bara bygger med 3 specifika märken, så räcker det.

Skrivet av Megacrash:

Så länge de har allt man vill ha så spelar det väl ingen roll hur stort sortiment de har av det där andra man inte är intresserad av?

Dock oavsett betyder INTE detta att de har bäst sortiment, vilket är det tokiga i röstningen. De andra butikerna har allt Inet har + 2 gånger fler alternativ och märken. Det är typiskt fan-boy tänk, tyvärr.

Skrivet av Nibiru:

Nästa år vill jag se kategorin "bästa hemsida".

Kunde vara en bra sak. Personligen ser jag nackdelar med både Inets, Webbhallen och Kompletts lösning, men alla har också fördelar på sina egna sätt. Blir ett svårt val...

Permalänk
Inaktiv

En stycke "Fraktfritt för Sweclockers medlemmar" gör ofta att det man köper blir billigare på Inet än de andra även om själva priset för produkten inte skiljer sig så mycket.
Tycker liksom flera andra att sortimentet kan vara rätt tunt jämfört med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

En stycke "Fraktfritt för Sweclockers medlemmar" gör ofta att det man köper blir billigare på Inet än de andra även om själva priset för produkten inte skiljer sig så mycket.
Tycker liksom flera andra att sortimentet kan vara rätt tunt jämfört med de andra.

nja, det resonemanget håller inte riktigt. komplett, netonnet och net2world har fri frakt för alla. webhallen har fri frakt på många varor men inte alla, precis som inet. dock verkar inet ha dyrare frakt än webhallen, har för mig att den brukar ligga på 49kr medan webhallen tar 29kr (eller 19kr om man är silver-medlem, antar att det blir ännu billigare om man har guld).