AMD Bristol Ridge efterträder Kaveri Refresh

Permalänk
Melding Plague

AMD Bristol Ridge efterträder Kaveri Refresh

Efter slopandet av Carrizo för FM2+ fyller AMD ut 2015 med en uppfräschning av Kaveri, som nästa år efterträdas av Bristol Ridge med stöd för DDR4-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värst vad mycket nyheter det var om AMD nu. Mycket intressant med alla dessa nyheter men jag måste ifrågasätta just valet av att tillverka i 28nm när de också ska släppa processorer som ska tillverkas i 14nm. Något de faktiskt väljer att göra rätt är ju att köra in stöd för DDR4 istället

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Knepigt att de skippar carrizo för stationära för att sedan släppa Bristol ridge som är "på pappret mycket likt carrizo"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

@Jabob: Förvirringen är stor för mig. Är är Bristol Ridge till FM2+ eller FM3?

någon på redaktionen får gärna förtydliga tack
Så som jag läser det är detta en första APU till FM3 innan väntan på Zen?

Ska just nu sätta ihop en i7 maskin. Men om FM2+ får häftigare CPUer snart så kanske jag håller ut. Kommer man kunna sätta i DDR4 minnen på en FM2+ bräda????

Permalänk
Medlem

Med tanken på effekten av snabba ddr3 minnen på 7850k ska det bli intressant att se effekten av ddr4 3000 mhz minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att AMDs namn, beteckningar, modellnummer, serier och kodnamn är så förvirrande. Hänger inte med alls.

Det blir intressant att se hur mycket DDR4 kommer att öka grafikprestandan.

Vore kul om AMD kunde bli bättre på TDP också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att AMDs namn, beteckningar, modellnummer, serier och kodnamn är så förvirrande. Hänger inte med alls.

Det blir intressant att se hur mycket DDR4 kommer att öka grafikprestandan.

Vore kul om AMD kunde bli bättre på TDP också.

TDP är ju lågt på FM2+ du menar kanske IPC eller prestanda /watt? Det är visserligen också rätt så bra på låga TDP. Det är på högre effekter som Kaveri osv inte har så bra prestanda per watt som Intel.

Pratar vi AM3+ så har du helt rätt där är det hög TDP och inte så bra prestanda per watt egentligen.

Permalänk
Medlem

Vem kommer att köpa en gammal arkitektur(BD) som kräver ett nytt moderkort med stöd för DDR4.
När Zen är tänkt att lanseras i slutet utav 2016.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

28nm transistor size 2016? Facepalm, hoppas de kommer på sig själva tills dess.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nog vore det fint om AMD slog på stort och plockade fram en APU med ännu fler beräkningsenheter när det lägger till DDR4-stöd.

Stöd för DDR4-3200Mhz (vilket ger 100GB/sek)
Tillverka i 22nm
1024 beräkningsenheter (HD 7850)
Pris: Max 1200kr

Då skulle många klara sig utan grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nog vore det fint om AMD slog på stort och plockade fram en APU med ännu fler beräkningsenheter när det lägger till DDR4-stöd.

Stöd för DDR4-3200Mhz (vilket ger 100GB/sek)
Tillverka i 22nm
1024 beräkningsenheter (HD 7850)
Pris: Max 1200kr

Då skulle många klara sig utan grafikkort.

Håller med dig på de flesta punkter förutom på tillverkningsnoden. Hade hellre sett att de körde på 14nm som också är tänkt för Zen i och med att de kommer släppas inom samma tidsram. Kanske slänga på en cache på några hundra megabyte direkt på GPU för att avlasta RAM ännu mer, fast det kanske inte behövs när man börjar komma upp i de RAM-hastigheterna. Om allt annat blir som du skriver hade nog åtminstone jag också kunnat tänka mig betala ett antal hundringar mer än de 1200kr du skriver

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tror nog att dom vill köra med en säker och väl beprövad teknik som både är billigare samt ger ett bättre utfall, 14nm är ett icke säkert kort.
Ett dåligt utfall kan klaras om det är en prestandakrets som nu ZEN är tänkt att bli, detta då denna har ett högre slutpris som då till viss del bär kostnaden.
APU kretsarna är mainstream och redan prispressade = inga chansningar.

Men härligt att dom går över till DDR4, det behöver verkligen både CPU och GPU.

Ska bli intressant att se vad det blir för sockel, eller om både APU och ZEN fär samma sockel ekosystem.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Kan ju vara så att Bristol Ridge är för desktop och zen för mobila enheter. Annars blir det rätt knepigt att släppa två produkter som konkurrerar med varandra, om den inte ska vara budget/mellansigmet och sista dyrare eller billiga system.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju vara så att Bristol Ridge är för desktop och zen för mobila enheter. Annars blir det rätt knepigt att släppa två produkter som konkurrerar med varandra, om den inte ska vara budget/mellansigmet och sista dyrare eller billiga system.

Nej. Summit Ridge är prestanda för Zen.

Bristol Ridge blir väl en slags "Athlon" variant.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Nej. Summit Ridge är prestanda för Zen.

Bristol Ridge blir väl en slags "Athlon" variant.

okej, möjligt det med:)

Detta är i alla fall längre fram än vad jag vänta på bulldozer lanseringen (när intel släppte den bästa cpun, sandy bridge). vänta i 6 månader i onödan men gjorde inte mycket alls, för moderkorten hade ju en bugg (fick skickas tillbaks tillbaka till tillverkaren), så tog ett tag innan nya kom i lager igen.

Jaja så länge det inte floppa som den cpu:n så kan det bli ett köp för framtida HTPC (det som finns ute nu har inget riktigt HDMI 2.0 stöd och framförallt avsaknad av hårdvarustöd).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om den ska vara på 28nm måste det nästan vara för att man vill ha en beprövad teknik till dessa. Det ser ut att kunna bli något detta även om Zen på 14nm känns mer spännande och något som verkligen kan börja konkurrera på riktigt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I