AMD piskar ju P4 i mobon lätt? *snyft* :(

Permalänk
Medlem

AMD piskar ju P4 i mobon lätt? *snyft* :(

Jag kollar på lite fina mobon till min peltierkylda p4:a och det jag är ute efter är att mobo som klarar dual ddr men då ser jag att mobon till amd som t.ex.
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ABNF7S
Palla hela 2*400Mhz (2*PC3200) och P4 verkar ju bara palla 2*266Mhz (2*PC2100) :/

Stämmer verkligen detta??
I så fall är ju P4 ett jävla steg efter i moboväg??

Men när kommer då P4-mobona som pallar 2*400Mhz??

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

ööh, async ger verkligen inget på amd
och vad ska du med dual ddr till p4 med högre än 266mhz då processorns fsb blir flaskhalsen, granite bay är ju anpassat till att köra sync med fsb, du skulle inte tjäna nått på att köra högre om det gick, inte i dual channel

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Kör inte AMD i asynch då. Jag tror att sniffer förstår att man bara sänker multipliern och höjer fsb på AMD så är det inga problem att köra minnet 2X200 och fsb i 11X200 eller nåt liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så kan du köra dessa minnen 400mhz.?(eftersom inte Intel officielt stödjer OC).Det är vad jag hört.

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Avstängd

Ingen är så dum och kör osynkat, Man kör i minst 400 bus ändå.
Men AMDs buss kan inte uttnytja allt, då den motsvarar 333MHz. Medans Intels motsvarar 533MHz. Så intel leder faktiskt här.
Men man tenderar att ändra multipliern och köra AMDn på mycket högre buss än ynka 166x2.

Permalänk
Medlem

Men p4:ans fsb pullar man ju minst upp till ca 4*160 så det blir ju en bus på 640Mhz? så är det ju lite ruttet med bara 2*266 alltså 532Mhz eller har jag fattat det fel?

Visa signatur

ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sniffer
Men p4:ans fsb pullar man ju minst upp till ca 4*160 så det blir ju en bus på 640Mhz? så är det ju lite ruttet med bara 2*266
alltså 532Mhz eller har jag fattat det fel?

p4'ans bus är ju alltid 4*xxx MHz... så 4x133 alltså 533.. och inte 2*266... amd kör ddr(2x) bus medans p4 kör quad(4x) bus alltså...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men det sniffer pratar om är ju prestandard i minnesbusshastigheten alltså hur mycket data minnesbussen klarar att flytta, har för mig att med dualDDR så kunde man flytta 6.4Gb/s eller vad det nu heter...
Jag fattar inte allt detta, kan ingen förklara riktigt ingående?

För DualDDR på AMD e ju PC3200*2 och på P4 PC2100*2 detta borde ju ha med hur mycket data bandwidth klarar av att flytta, eller har jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sniffer: Du får gärna ta en kik i min tråd, där kan du se vad ett Granite Bay kan prestera med en luftkyld processor. Det högsta jag har sett är 211 MHz FSB och över 5100 MB/sec i SiSoft Sandra. Så att du skulle få bättre minnesbandbredd på ett AMD-moderkort är fel

Permalänk
Medlem

Plogen2002:

DualDDR på P4 är PC3200*2 iaf på gigabyte sq800 ultra...

Permalänk
Medlem

Jag tror att chipseten till Intel är bra mycke bättre än till AMD. Men å andra sidan är det välle ganska nödvändigt också. Skulle inte tro att en P4:a skulle prestera särskilt bra på t.ex. ett moderkort med nForce2-chipset eller VIA KT400-chipset om det nu vore möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1tCh1n
sniffer: kolla in

http://www.giga-byte.com/products/8sq800ultra.htm

finns på www.specitek.se för 1535kr

Hömm.. Och det är alltså 2*400Mhz på det?? Dual DDR??
I så fall så är man ju lätt intreserad
Fin det några tester någon stans på mobot?

Visa signatur

ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

Men hömm.. hitta detta intresanta på samma sida
Gigabyte, ATX Socket478 GA-8SQ800 Ultra2
Men det står ingen stans att det är dual ddr och att man kan köra PC3200 minnen på det men men?
Om man nu kan det så va kan man köpa lyxkortet mera för här fins det ju ej i lager.

Visa signatur

ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

sniffer: jag skrev ju länkar till kortet och vart man kan köpa pärlan...

http://www.giga-byte.com/products/8sq800ultra.htm där står de ju att de e DualDDR 400

"Dual Channel DDR400 memory architecture
With the enhanced Dual Channel DDR400 memory structure, GA-8SQ800 Ultra provides high bandwidth up to 6.4GB/s and high capacity of 4GB with 4 DIMM slots to ensure greatest memory performance."

finns på www.specitek.se för 1535kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Jag tror att chipseten till Intel är bra mycke bättre än till AMD. Men å andra sidan är det välle ganska nödvändigt också. Skulle inte tro att en P4:a skulle prestera särskilt bra på t.ex. ett moderkort med nForce2-chipset eller VIA KT400-chipset om det nu vore möjligt.

"bra mycket bättre" ?
Rent tekniskt sett är den största skillnaden i bussen som förbinder processorn med chipset, det ligger inte i "kvaliteten" på något sätt.

AMD's Socket-A-processorer har en buss som är 64 bitar bred och "dubbelklockad", alltså DDR. Men Intel har en kvadrupelklockad buss, QDR även kallat, vilket ger möjligheten till dubbelt så hög minnesbandbredd.
Med lite matematik ->

AMD standard 133 MHz = (64/8) x 2 x 133 = 2128 MB/s
AMD standard 166 MHz = (64/8) x 2 x 166 = 2656 MB/s
AMD överklockad 200 MHz = (64/8) x 2 x 200 = 3200 MB/s

Intel P4 standard 100 MHz = (64/8) x 4 x 100 = 3200 MB/s
Intel P4 standard 133 MHz = (64/8) x 4 x 133 = 4256 MB/s
Intel P4 överklockad 200 MHz = (64/8) x 4 x 200 = 6400 MB/s

Men AMD har gång på gång bevisat att bandbredd inte är allt genom att deras processor konsekvent är kraftfullare på beräkningar med flyttal av hög precision och program där bandbredd inte är viktigast (fler instruktioner samtidigt). Men P4:ans råa bandbreddsövertag och höga klockfrekvens uppväger den mindre kraftfulla processorn (färre instruktioner samtidigt) och den har alltid övertag i många applikationer så länge du använder ett moderkort + minne som kan leverara minnesbandbredden. Men cache-minne suddar ofta ut skillnaderna..

Men för att fullt kunna tillfredställa en P4:a krävs det två kanaler DDR-minne på moderkortet eftersom processorns bus "svälter" om minnesbussen har lägre bandbredd (en kanal SDR-SDRAM till P4:a är inte bra för prestandan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic

"bra mycket bättre" ?
Rent tekniskt sett är den största skillnaden i bussen som förbinder processorn med chipset, det ligger inte i "kvaliteten" på något sätt.

AMD's Socket-A-processorer har en buss som är 64 bitar bred och "dubbelklockad", alltså DDR. Men Intel har en kvadrupelklockad buss, QDR även kallat, vilket ger möjligheten till dubbelt så hög minnesbandbredd.
Med lite matematik ->

AMD standard 133 MHz = (64/8) x 2 x 133 = 2128 MB/s
AMD standard 166 MHz = (64/8) x 2 x 166 = 2656 MB/s
AMD överklockad 200 MHz = (64/8) x 2 x 200 = 3200 MB/s

Intel P4 standard 100 MHz = (64/8) x 4 x 100 = 3200 MB/s
Intel P4 standard 133 MHz = (64/8) x 4 x 133 = 4256 MB/s
Intel P4 överklockad 200 MHz = (64/8) x 4 x 200 = 6400 MB/s

Men AMD har gång på gång bevisat att bandbredd inte är allt genom att deras processor konsekvent är kraftfullare på beräkningar med flyttal av hög precision och program där bandbredd inte är viktigast (fler instruktioner samtidigt). Men P4:ans råa bandbreddsövertag och höga klockfrekvens uppväger den mindre kraftfulla processorn (färre instruktioner samtidigt) och den har alltid övertag i många applikationer så länge du använder ett moderkort + minne som kan leverara minnesbandbredden. Men cache-minne suddar ofta ut skillnaderna..

Men för att fullt kunna tillfredställa en P4:a krävs det två kanaler DDR-minne på moderkortet eftersom processorns bus "svälter" om minnesbussen har lägre bandbredd (en kanal SDR-SDRAM till P4:a är inte bra för prestandan).

Jag håller med dig i det du skriver Nordic. Tycker att du beskriver det bra. Man kan inte bara jämföra enbart minnesbandbredden eller enbart klockfrekvens utan det är hela kittet som har betydelse.

Permalänk
Medlem

om amd hade haft samma bandbredd som intel så hade nog amd varit störst....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polisen
om amd hade haft samma bandbredd som intel så hade nog amd varit störst....

Men nu är det inte så och det tackar vi för

Permalänk
Medlem

Tackar vi för? Förklara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Tackar vi för? Förklara.

Därför att konkurrens är BRA.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Som flera av er tidigare har sagt, så är det inte bara minnesbandbredden som räknas. Det är ju hela datorns prestanda som räknas och till vad man ska använda den till.

Jag tex. har inte användning av all denna minnesbandbredd. Jag klarar mig med mina SDR stickor, i alla fall ett bra tag till. Det räcker med en grafkkortsuppgradering om ca ett halvår eller år. Sen är man inne i matchen igen.

Att så många lägger ut en MASSA pengar på dyra minnen för att få en jäkla minnesbandbredd bara för att spela spel är ju löjligt. Det blir lite overkill tycker jag. Sen kan man ju göra det om man tycker att man har pengarna. Men i spel, som säkert 90% använder sin datorprestanda till, är det overkill med denna minnesbandbredd, kanske om ett år behöver man den prestandan. Men då har ju dom flesta bytt ut sina minnen och moderkort redan kan jag tänka mig. Flera gånger om också kanske, i alla fall några, eller hur?

Sluta jaga höga scores i testprogram ! (det ger er ingenting!)
Spela mer spel i stället ! Kanske inte ger så mycket det heller =), men det är i alla fall roligt !. Eller lär er programmera eller nåt.

Vad gäller Intel vs. AMD frågan: Kom igen Intel när ni säljer processorer under 1000kr som har prestanda som man slipper skämmas över ! Heja AMD !!!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

va jag har för mej så e GB dc mycket bättre än va Nf2 dc är medans Ff2 piskar nya p4-655 chipset(som klarar dc pc2700)... (vissa testar vinner p4)
tester med sis655(msi) och NF2 (asus) finns på

http://www.hardocp.com/article.html?art=NDQ1LDM=

och framåt....

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

hmmm.... själv köper jag inte fina minnen, fint oc mobb osv för att lira spel utan för att överklocka... sen att de går o spela m.m. med grejerna är ett plus....
o de gör man då man väntar på att mer slantar skall infinna sig i spargrisen.... så att man köpa ny minnen och nytt mobb...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Vad gäller Intel vs. AMD frågan: Kom igen Intel när ni säljer processorer under 1000kr som har prestanda som man slipper skämmas över ! Heja AMD !!!

Intel Celeron 2200MHz/2.2GHz 128Kb 400MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 pris: 1154:- på www.datorbutiken.com ,dra av priset för vad en hyffsad cpu-kylare kostar så har du en prolle för under 1000:- som har en hyffsad prestanda! Dock inte så bra som XP prollarna...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen

Därför att konkurrens är BRA.

Han sa tvärtom. "Tackar för" att Intel har störst bandbredd när Intel redan är mycket större än AMD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
hmmm.... själv köper jag inte fina minnen, fint oc mobb osv för att lira spel utan för att överklocka... sen att de går o spela m.m. med grejerna är ett plus....

Men vad använder du din överklockade dator till då, om du inte använder det till spel. CAD eller 3d program eller ?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Han sa tvärtom. "Tackar för" att Intel har störst bandbredd när Intel redan är mycket större än AMD.

Jag fattade det som att det var bra att AMD inte hade Intels bandbredd och hastighet. För vem hade köpt Intel då?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter