Permalänk
Medlem

Intelmoderkort, vilket?

Sitter och knåpar för att försöka bestämma mig vad för sorts system jag ska köpa.
Tänker köpa allt nytt, från scratch men kan inte bestämma mig.

Jag vill ha en tyst dator utan att behöva punga ut med massvis med pengar för div. chassifläktar och annat och har därför valt att antagligen köra på ett Intel system (eftersom de enligt min erfarenhet är kallare och med en temperaturstyrdfläkt då också tystare).

Men det jag tittar efter är ett moderkort för intelCPU som har stöd för Dual-channel minneshantering men även klarar köra DDR400 minnen. Dessutom vill jag att moderkortet har stöd för ATA133.

Finns det något sådant moderkort?

Någon som kör någon barton CPU? Hur varma blir de egentligen?

Och sista frågan är hur står sig en Barton 2500+ jämfört med en Intel 2,4ghz pc533 northwood?

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Said Aspen

Permalänk
Medlem

Det finns idag inget kort som officiellt klarar DC-DDR PC3200 (DDR400), standard för DC-DDR idag är PC2100 (DDR266) för Intel chipset (E7205, även kallat Granite Bay) eller PC2700 (DDR333) för SiS chipset (655).

Så, antingen får du vänta på att Canterwood eller Springdale släpps eller köpa något som kommer så nära dina krav som möjligt. SiS 655 är det som ligger närmast dina krav och till en rätt hyffsad penning. Personligen skulle jag ändå välja Intel E7205 framför något SiS chipset men det är mest för att jag vet att Intel är "rock solid". SiS har på senare tid börjat visa att de kan göra ordentliga oh robusta kort så om du vill gå den vägen tror jag inte du gör fel.
Eller, så väljer du ett kort som stödjer DDR400 fast utan DC-DRR. Idag tror jag att Abit har ett kort (BH7) som har stöd för DDR400 fast med Intels i845PE chipset. Ingen dålig väg att gå enligt mig, och du slipper vänta på "det som kommer". Sedan finns det en hel drös med moderkort som har stöd för DDR333 (officiell standard) som säkert går att klocka upp till DDR400, både från SiS och Intel (tar inte upp VIA eftersom jag haft RIKTIGT dåliga erfarenheter med deras chipset, vilket påverkat min syn på AMD som platform).

PATA133 har de flesta moderkort idag stöd för, antingen via nordbryggan eller någon tredjepartskomponent. Om du vill gå snäppet värre kanske du ska kolla upp ett kort med SATA150 istället. De ger inte mycket mer prestanda (om någon) men de går betydligt tystare och kallare än PATA hårddiskar. Och priset skilljer inte så mycket heller (kanske 100-200 kronor mer).

Skulle tippa på att Barton 2500+ är snabbar, har dock ingen erfarenhet men de flesta siffror pepar på det. Självklart beror det på en himla massa olika faktorer. Vilka program använder du? Kommer du att överklocka? Med vad för slags kylning kommer du att överklocka? Etc. Jag som är en aning pro Intel, och inte kör benchmarks var tredje sekund, skulle välja Intel framför AMD. Mest för att jag haft goda erfarenheter av Intels processorer vad gäller värme, stabilitet och överklockning.

Hoppas detta hjäper.

Hmm, såg precis att Gigabyte släppt ett kort med SiS 655 chipset med stöd för DDR400, vet dock inte om det är officiellt stöd eller inte, men värt att kolla in.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Glömsk

Undebart sammanfattat weird. Styrker det han skriver i och med det här inlägget.

Om du skaffar ett i845PE istället för något som stödjer DCDDR kan jag annars rekommendera Abit IT7-max2 v2.0 baserat på i845PE. Mycket bra moderkort jag inte haft några som helst problem med.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tackar tackar! Nu har jag lite mer info att gå på.

Skall dyka ner i testerna och sådant igen nu när jag har färsk information. Men som du säger också så kanske jag ska vänta lite, vänta på nya chipset med nya funktioner kommer. För det känns ju som det är på väg.

A7N8X kortet till AMD känns hur fint som helst. Jag har byggt några datorer på det kortet och det är verkligen ett mycket bra kort. Synd bara att man inte kan sätta Intel CPU på dem

Förresten det du sa om SATA. Jag har hört att SATA diskar är ganska mycket slöare än PATA diskarna. Anledningen jag har hört är att stödet för SATA inte egentligen är utvecklat på moderkorten än, att stödet från moderkortens sida är lite "halvkasst". Vet inte om det stämmer. Stämmer det inte blir SATA kanske mitt val, framförallt med värme och sådant i åtanke.

Jag tankar för ett genomtänkt och utförligt svar!

Mvh
Said Aspen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad jag har hört så är det SATA-hårddiskarna som inte kan leverera ordentligt inte moderkorten.. men å andra sidan är jag riktigt dålig på hårdvara..

jag hade också en rejäl beslutsångest av vilket moderkort jag skulle beställa, till slut blev det ett Abit BH7 i845PE det ska ju tom stödja 800mhz FSB för framtida processorer och 400mhz DDR (ingen aning om vad det betyder men det är säkert bra)

får mina grejer om nån vecka eller två, då kan jag göra en liten utvärdering med mina begränsade kunskaper..

Permalänk
Inaktiv

Namnet Abit BH7 ger ju en rysningar. De som var med i BH6 tiden, vilket ultra kort. Får hoppas att de inte drar skam över BH(namnet)