Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Men de värsta tycker jag är att nvidia experiance ska väl endå välja de bästa inställningarna för sin setup och då väljer den något som inte går att spela med..

Dying light är väldigt ooptimerat än så länge, speciellt när det gäller sli. I i vissa test skiljer det knappt ngt i prestanda om man kör sli eller singelkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande tjatar om detta och menar att det inte är ett problem.......

Det ÄR ett problem. Något är väldigt fel då man får stutter utav bara helvete över 3.5gb. 70fps känns som värre än 30.
Bara att hoppas att dom kan fixa detta i drivrutiner senare. så man kanske kan stänga av de sista 0.5 som gör att det blir ospelbart.

Jag väntar nog och ser vad amd har att komma med. Och sedan byter då.

Permalänk

Jag tycker du borde ha kvar det!

Visa signatur

NZXT H440| Corsair Rm 750w | Amd FX8320 @ 4,6ghz | Coolermaster Seidon 120M | Asus M5A97 R2.0 | Gigabyte GTX 970 G1 Gaming | 2x Seagate 500 gb | 4x Samsung 2gb 1600mhz | Arachnid Cicurina | Arachnid Neoscona | Mad Catz V5 | 2x HPLP1965

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Att folk fortfarande tjatar om detta och menar att det inte är ett problem.......

Det ÄR ett problem. Något är väldigt fel då man får stutter utav bara helvete över 3.5gb. 70fps känns som värre än 30.
Bara att hoppas att dom kan fixa detta i drivrutiner senare. så man kanske kan stänga av de sista 0.5 som gör att det blir ospelbart.

Smart, hade de stängt av de där 0,5gb och sänkt kortet x antal 100kr så är de med i leken igen. Om nu som alla påstår att kortet aldrig kan använda mer än 3,5gb pga av gpu prestandan så borde det inte vara ngt problem då man aldrig i ngt scenario kommer använda över 3.5gb (nötter).
Är stutteringen när båda minnen används som är bekymmret så då är det löst. De kunde sagt så till kunderna med: Välj returnera kortet eller få cashback på x antal 100kr och med nya drivrutinerna så används inte de sista 0,5gb alls. Helt ok deal och tror många hade tagit cashbacken och de hade förlorat en del men inte fått alla kort tillbakaskickade och förlorat allt.

Redan nu är där ju rapporter om att drivrutinen är så aggresiv i att inte använda mer än 3,5gb så man har sett ökning av ramminnesanvändningen då grafikminnesanvändningen kommer upp till 3,5gb.
Kommer kanske ngn tredjeparts fix som gör att man kan stänga av de sista 0,5gb helt annars.

I vilket fall som helst är det en jekla soppa om det kortet just nu och att då gå och köpa ett eller behålla ett om man har chansen att bli av med det och se hur allt löser sig verkar inte så logiskt. Varför ta chansen om man nu vet där är problem med den produkten just nu och det är hårdvaruproblem som troligtvis aldrig helt kan lösas med hjälp av mjukvara?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Smart, hade de stängt av de där 0,5gb och sänkt kortet x antal 100kr så är de med i leken igen. Om nu som alla påstår att kortet aldrig kan använda mer än 3,5gb pga av gpu prestandan så borde det inte vara ngt problem då man aldrig i ngt scenario kommer använda över 3.5gb (nötter).
Är stutteringen när båda minnen används som är bekymmret så då är det löst. De kunde sagt så till kunderna med: Välj returnera kortet eller få cashback på x antal 100kr och med nya drivrutinerna så används inte de sista 0,5gb alls. Helt ok deal och tror många hade tagit cashbacken och de hade förlorat en del men inte fått alla kort tillbakaskickade och förlorat allt.

Redan nu är där ju rapporter om att drivrutinen är så aggresiv i att inte använda mer än 3,5gb så man har sett ökning av ramminnesanvändningen då grafikminnesanvändningen kommer upp till 3,5gb.
Kommer kanske ngn tredjeparts fix som gör att man kan stänga av de sista 0,5gb helt annars.

Fast så vitt jag förstår så gör de där 0,5 GiB ingen skada, d.v.s. kortet är bättre som det är nu än om det hade varit ett 3,5 GiB-kort.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast så vitt jag förstår så gör de där 0,5 GiB ingen skada, d.v.s. kortet är bättre som det är nu än om det hade varit ett 3,5 GiB-kort.

Njae, vad jag förstått det som så är en del av problemet att kortet inte kan jobba mot både 3,5gb och 0,5gb minnet samtidigt. Det är bla det som ställer till problemen med stuttering och ojämn fps. Behöver kortet ngt från 0,5 så kan det inte accessa 3,5gb delen samtidigt så den får växla fram och tillbaka mellan dem. Det går såklar jekligt snabbt men det blir ändå störningar i flytet fast average fps inte påverkas så mycket.
Så även om 0,5gb är mycket snabbare än ramminnet så är det växlingen som är del i problemet.
Så därför vill man absolut inte ha ngt som behövs ofta i 0,5gb biten då det stör accessen till 3,5gb biten.

Jag vet inte om samma gäller om den accessar betydligt långsammare ram minnet? Om den växlar då med eller om det blir slött bara för att ram minnet är slött och den acessar ramminnet genom annan kanal simultant med grafikminnet?

Lite om average fps med. T.ex. g3258 får rätt bra average fps i crysis 3. Minns ej exakt men ser helt ok ut. Men tittar man min fps kan den dippa ner till 14fps dvs riktiga hack i spelet. Så i det fallet säger min fps mer om spelupplevelsen än average fps. Så även om det skiljer 3% eller vad de snackar om i avergage fps så finns det fler faktorer än det att ta hänsyn till. jag menar inte att det skulle få mycket låg min fps utan det var bara exempel på ett annat fall där average fps inte är så relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Njae, vad jag förstått det som så är en del av problemet att kortet inte kan jobba mot både 3,5gb och 0,5gb minnet samtidigt. Det är bla det som ställer till problemen med stuttering och ojämn fps. Behöver kortet ngt från 0,5 så kan det inte accessa 3,5gb delen samtidigt så den får växla fram och tillbaka mellan dem. Det går såklar jekligt snabbt men det blir ändå störningar i flytet.
Så även om 0,5gb är mycket snabbare än ramminnet så är det växlingen som är del i problemet.
Så därför vill man absolut inte ha ngt som behövs ofta i 0,5gb biten då det stör accessen till 3,5gb biten.

Jag vet inte om samma gäller om den accessar betydligt långsammare ram minnet? Om den växlar då med eller om det blir slött bara för att ram minnet är slött och den acessar ramminnet genom annan kanal simultant med grafikminnet?

Jämför man 3,5 GiB + 0,5 GiB mot "vanlig" 4 GiB är det en ganska stor nackdel. Men om man jämför 3,5 GiB + 0,5 GiB mot "vanlig" 3,5 GiB så är 3,5 + 0,5 bättre.

Drivrutinen är skriven så att den försöker, så länge den bara kan, att lägga allt i 3,5 GiB-delen. Blir det helt smockfullt så kan de ta till 0,5 GiB-delen i stället för RAM över PCI-E, och prestandaförlusten blir mindre (men fortfarande jättestor.) Så har jag förstått det i alla fall.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Gigabyte G1 Gaming 970 GTX själv. Kommer inte byta. Köpte kortet utifrån vad det skulle prestera och kortet presterar som jag har förväntat mig. Jag funderar snarare på att, SLI-tester och gnäll till trots, köpa ett till så småning om

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 80GB | GPU: RTX5090 | MOBO: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | DISPLAY: Mi 34" PHONE: Samsung S21 Ultra | TV: Sony X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Less is more ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jämför man 3,5 GiB + 0,5 GiB mot "vanlig" 4 GiB är det en ganska stor nackdel. Men om man jämför 3,5 GiB + 0,5 GiB mot "vanlig" 3,5 GiB så är 3,5 + 0,5 bättre.

Drivrutinen är skriven så att den försöker, så länge den bara kan, att lägga allt i 3,5 GiB-delen. Blir det helt smockfullt så kan de ta till 0,5 GiB-delen i stället för RAM över PCI-E, och prestandaförlusten blir mindre (men fortfarande jättestor.) Så har jag förstått det i alla fall.

Ja mot vanliga minnet är 0,5gb delen snabbare. Men vad jag förstått är det just växlingen som orsakar problemet då den inte kan läsa från båda minnena samtidigt så du får typ en prestandaförlust för 3,5gb delen med då du inte kan accessa den om du accessar ngt i 0,5gb delen. Så blir inte bara det i 0,5gb delen som bli lidande utan allt i 3,5gb delen blir med lidande när kortet behöver växla mellan minnena så då kanske det hade varit bäst att köra på endast 3,5gb full speed och stänga av de 0,5gb och säga till experince att ställa in spelen så de inte kommer över 3,5gb då det ändå blir försämrad spelkänsla då.

Medan om den accessar vanliga ramminnet, och rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det påverkar likadant kortets access till sitt eget grafikminne likadant som när den måste växla mellan 3,5gb och 0,5gb delen. Men vanliga ramminnet är så slött så det ställer till bekymmer ändå men kanske mer "rena" fps drops än konstant stuttering.

Skrivet av bojaka:

Sitter med ett Gigabyte G1 Gaming 970 GTX själv. Kommer inte byta. Köpte kortet utifrån vad det skulle prestera och kortet presterar som jag har förväntat mig. Jag funderar snarare på att, SLI-tester och gnäll till trots, köpa ett till så småning om

Min vän du är en smått galen och lite småpilsk människa. Jag håller på att bygga en foliehatt som jag skall kröna ditt huvud med :D. Skynda dig att köpa ett 970 för jag gissar nvidia snart kommer ersätta lr modifiera 970 kortet då försäljningen lär störtdykt.

Sen om man som TS sett denna diskussion hade man nog tänkt "wow ngnting stämmer inte här" och hållt sig undan 970 kortet. Det handlar inte om det vanliga tjatet om ett kort har 5fps högre än det andra, det handlar om en hårdvarubrist som visat sig ställa till bekymmer i vissa scanrion och man skall nog ta det säkra före det osäkra där tills lösning har kommit.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skiljer bara 0.5GB mellan 970 och 980 om man räknar 970 som ett 3.5GB kort, borde inte 980 i SLI och högre upplösningar än 1080p också vara ganska kört för de nya spelen ni pratar om i så fall?

Permalänk

Om du har ett annat grafikkort att använda under tiden så skulle jag försöka få pengarna tillbaka för ditt kort och vänta på 380x!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackemong:

Om du har ett annat grafikkort att använda under tiden så skulle jag försöka få pengarna tillbaka för ditt kort och vänta på 380x!

Vet inte om du svarade mig men nej, jag har personligen för dåliga erfarenheter av AMD. Inget nvidia "fanboy" heller, men deras kort har helt enkelt fungerat bättre för mig. Kanske kommer det 980ti så småningom med mer VRAM? Vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vet inte om du svarade mig men nej, jag har personligen för dåliga erfarenheter av AMD. Inget nvidia "fanboy" heller, men deras kort har helt enkelt fungerat bättre för mig. Kanske kommer det 980ti så småningom med mer VRAM? Vem vet.

Ursäkta men vad menar du med minnet och 980? Att det skulle vara för lite minne för att köra högre upplösningar i sli? Om 980 gpun är stark nog att använda upp till 4gb minne så i sli där man inte får ut fullt av båda gpu borde 8gig totalt inte vara några problem. Ej hört ngt problem om 980 i sli och att det skulle vara för lite minne. Tror 4gb per kort håller bra ett tag till.

Problemet med 980 är att de kostar lika mycket som en mindre komplett gamingrigg. Lr som ett ps4 plus nån tusen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Ursäkta men vad menar du med minnet och 980? Att det skulle vara för lite minne för att köra högre upplösningar i sli? Om 980 gpun är stark nog att använda upp till 4gb minne så i sli där man inte får ut fullt av båda gpu borde 8gig totalt inte vara några problem. Ej hört ngt problem om 980 i sli och att det skulle vara för lite minne. Tror 4gb per kort håller bra ett tag till.

Problemet med 980 är att de kostar lika mycket som en mindre komplett gamingrigg. Lr som ett ps4 plus nån tusen.

I SLI får du ut 4GB totalt VRAM om det är två 4GB kort...

Permalänk
Avstängd

Ja det är förjäkla synd att gtx 970 bara har 3.5gb minne. Priset för kraften är oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

I SLI får du ut 4GB totalt VRAM om det är två 4GB kort...

Woot haha kör det bara på ena kortets minne vid sli? Man lär sig ngt nytt varje dag.
Ok då är jag med på ditt resonemang och då låter det inte så optimalt att köra 980 i sli om de bara har access till 4gb.
Förstår också varför man snabbt får problem med 970 i sli då.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Finns inget vettigt att byta med, så har kvar kortet du.
Har ett själv och kommer troligtvis fortsätta med det.
Planerade dock SLI i framtiden, men det lär ju inte bli av nu...

Permalänk

Jag kommer byta ut mitt mot ett r9 290x. För jag vill ha möjligheten för två kort en dag så har idag beställt ett från xfx

Permalänk

Jag kommer inte att byta från 1080P än på länge. Jag bytte precis upp mig till 1080P så det dröjer nog några år innan jag köper nytt.

Efter att ha läst allt så har jag, just nu i alla fall, bestämt mig för att behålla det. Är inte sugen på att slänga ut så mycket extra för ett 980 som sagt. Nej jag tror faktiskt att jag klarar mig några år med 970 i 1080P. Får dra ner någon inställning i värsta fall om det skulle behövas.

Tack för alla snabba svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns inget vettigt att byta med, så har kvar kortet du.
Har ett själv och kommer troligtvis fortsätta med det.
Planerade dock SLI i framtiden, men det lär ju inte bli av nu...

Du har nog missa att AMD 290 och 290x finns. Kolla in dem

Skrivet av sjuhundratjugo:

Jag kommer inte att byta från 1080P än på länge. Jag bytte precis upp mig till 1080P så det dröjer nog några år innan jag köper nytt.

Efter att ha läst allt så har jag, just nu i alla fall, bestämt mig för att behålla det. Är inte sugen på att slänga ut så mycket extra för ett 980 som sagt. Nej jag tror faktiskt att jag klarar mig några år med 970 i 1080P. Får dra ner någon inställning i värsta fall om det skulle behövas.

Tack för alla snabba svar.

Ok, har du ens kollat på AMD 290 och 290x då du bara nämner 980 som enda alternativet för 970 och det är för dyrt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Du har nog missa att AMD 290 och 290x finns. Kolla in dem

Ett kort som drar 125W mer för ungefär samma prestanda? Nej, tack.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ok, har du ens kollat på AMD 290 och 290x då du bara nämner 980 som enda alternativet för 970 och det är för dyrt?

Inte direkt, nej. Min erfarenhet av AMD har bara varit problem, nu tror jag säkert inte att jag skulle ha problem med dessa men jag väljer hellre Nvidia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ett kort som drar 125W mer för ungefär samma prestanda? Nej, tack.

..vs. ett kort som i vissa situationer inte presterar alls. Jag skulle nog välja det varmare kortet då oavsett.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grumie:

..vs. ett kort som i vissa situationer inte presterar alls. Jag skulle nog välja det varmare kortet då oavsett.

Det presterar inte sämre i några situationer för mig i dagens läge.
Det planerade SLI i framtiden blir inte av, men det ligger ett tag framåt. Idag finns det inget som kan ersätta 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det planerade SLI i framtiden blir inte av, men det ligger ett tag framåt. Idag finns det inget som kan ersätta 970.

Du har nog rätt. Jag äger inget och har bara läst mig till en uppfattning. Antar att folk överdriver då de är arga och känner sig svikna. Det skulle nog jag också ha gjort.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

å andra sidan har jag läst om tillräckligt många som haft problem med singelkort i vanliga upplösningar för att fortsätta att inte rekommendera dem, skulle jag rekommendera något kort just nu i 3K klassen skulle det vara 290x detta är om man verkligen inte kan stå ut med vad man har idag, då jag inte hade velat bli rekommenderad ett kort som kan / redan har problem på högsta inställningar,

och diskussionen om drivarna är så tröttsama jag vet många av mina vänner som har haft mer problem med nvidias drivare än amds, mig själv inkluderad,

jag tar effekt åtgång alla dagar i veckan framför ett potentiellt framtida cripplande stuttering/minimum fps problem när jag försöker använda mig utav mer än 3.5 gb i spel då dessa problem förekommer hos ett antal personer redan nu, ni som inte har det nu bra för er:) men trivialisera inte detta för de som har det.

isådana fall är för stor reaktion bättre tidigt än försent. för konsument,

Men då anser jag också att man inte ska behöva kompromissa med grafikinställningarna för att ens grafikkort inte kan använda de utannonserade 4 gb korrekt:)

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte köpa ett GTX 980 fattar ni väl?! Dagens spel använder ju nästan 3,5 GB video RAM. Det är bara 10% VRAM tillgodo, det kommer ju sluta fungera i framtiden! /s

Folk gör verkligen en höna av en fjäder. Den enda skillnaden är att du har 10% mindre VRAM än GTX980, men folk tycker ändå att det är anledning att byta ut sina kort och rekommendera folk att köpa praktiskt sämre AMD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan tipsa herren om 290 och 290x

Skrivet av Sir. Haxalot:

Ni kan ju inte köpa ett GTX 980 fattar ni väl?! Dagens spel använder ju nästan 3,5 GB video RAM. Det är bara 10% VRAM tillgodo, det kommer ju sluta fungera i framtiden! /s

Folk gör verkligen en höna av en fjäder. Den enda skillnaden är att du har 10% mindre VRAM än GTX980, men folk tycker ändå att det är anledning att byta ut sina kort och rekommendera folk att köpa praktiskt sämre AMD kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det inte har 12,5% mindre minne och så fort du kommer upp i 0,5gb området kan du få problem. Hade varit bättre om det verkligen hade 12,5% mindre minne och de 0,5gb inte fanns alls så risken att kortet skall börja växelläsa mellan minnena eliminerades.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Problemet är att det inte har 12,5% mindre minne och så fort du kommer upp i 0,5gb området kan du få problem. Hade varit bättre om det verkligen hade 12,5% mindre minne och de 0,5gb inte fanns alls så risken att kortet skall börja växelläsa mellan minnena eliminerades.

Som jag förstår det så är de 0.5GB snabbare än om kortet skulle vara tvunget att använda system RAM då det överstiger 3.5GB så jag tror inte det du säger stämmer. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att alla som kan skall byta kortet som har möjlighet till det. Vi som konsumenter ska fan inte acceptera att bli lurade. Vi har lagt mycket pengar på korten och även om det är fantastiska kort så ska man inte acceptera detta överhuvudtaget. Vi måste få nvidia att förstå att såhär gör man fan inte oavsett vad.
Jag kan nästan svära på att vi kommer få mer fulspel ifrån tillverkare i framtiden. Det spelar ingen roll ifall man personligen inte märker av felet. Rätt ska vara rätt.

Om jag köper en bil med 224hk som sen visar sig endast ha 196hk tro fan att man känner sig lurad på sina pengar.

Jag ser personligen inget annat kort på marknaden just nu som passar mig bättre än 970 när det gäller värme,prestanda och energi.
Så jag får se vad det blir i framtiden.

Återförsäljare och partnertillverkare har möjlighet att antingen resa sig eller falla i den här frågan och personligen kommer valet och deras åsikter spela roll iallafall för mig om vart jag köper komponenter nästa gång samt vilka produkter jag köper.