Uppgradering från 27' TN panel. budget: ~ 3500kr

Permalänk
Medlem

Uppgradering från 27' TN panel. budget: ~ 3500kr

Hej Sweclockers!

Nu är det dags för mig att uppgradera mig från min 27' BenqGW2760 TN panel. Jag är ute efter någonting som är mer behagligt för ögat att arbeta på. Skärmen kommer främst användas till att surfa och även en del film.

Har kikat runt lite på nätet, men det är en hel djungel av olika typer av skärmar, 4K, PLS, VA, IPS osv..
vad är det som gäller idag? är det 4K skärm eller ska man köra på en IPS panel?

Kan tänka mig lägga ~3500kr och mina enda krav är att den ska vara behaglig för ögonen och minst 27'!

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Den här är populär, 1440p och 27" som inte är den snabbaste men schyssta färger och skärpa. Har en själv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Tror att en Aoc q2770pqu (27" 1440p Pls panel) kan vara något för dig. Jag skulle personligen undvika alla 28" tn 4k skärmar då kontrast och färgåtergivning på dessa överlag är bristande. På en så pass liten skärm med 4k upplösning måste du dessutom använda dig utav scaling för att förstora text och liknande vilket inte fungerar särskilt bra i Windows.

Aoc:en kostar normalt runt 3500kr men går ibland för 2990 på netonnet.

Mvh

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Den här är populär, 1440p och 27" som inte är den snabbaste men schyssta färger och skärpa. Har en själv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Skrivet av Pingu_HwO:

Tror att en Aoc q2770pqu (27" 1440p Pls panel) kan vara något för dig. Jag skulle personligen undvika alla 28" tn 4k skärmar då kontrast och färgåtergivning på dessa överlag är bristande. På en så pass liten skärm med 4k upplösning måste du dessutom använda dig utav scaling för att förstora text och liknande vilket inte fungerar särskilt bra i Windows.

Aoc:en kostar normalt runt 3500kr men går ibland för 2990 på netonnet.

Mvh

Tack för era snabba och utförliga svar! Klickar hem skärmen på direkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Den här är populär, 1440p och 27" som inte är den snabbaste men schyssta färger och skärpa. Har en själv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Skrivet av Pingu_HwO:

Tror att en Aoc q2770pqu (27" 1440p Pls panel) kan vara något för dig. Jag skulle personligen undvika alla 28" tn 4k skärmar då kontrast och färgåtergivning på dessa överlag är bristande. På en så pass liten skärm med 4k upplösning måste du dessutom använda dig utav scaling för att förstora text och liknande vilket inte fungerar särskilt bra i Windows.

Aoc:en kostar normalt runt 3500kr men går ibland för 2990 på netonnet.

Mvh

jag säger bara: WOOOOW!

Vilken skillnad från min gamla TN panel! helt gudomligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

jag säger bara: WOOOOW!

Vilken skillnad från min gamla TN panel! helt gudomligt!

Jag är sugen på samma skärm. Jag låter det gå några dagar så får vi se om jag kan hålla mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Den verkar intressant men fungerar den att spela med (bf4) och vad krävs för grafikkort för att driva på en sådan ?
Har ett GTX 580 idag och förstår att det är klent för den upplösningen men undrar hur pass bra skärmen skalar i samma upplösning som
jag kör idag 1200x1080 ? Tänker byta ut grafikkortet om 6 månader så frågan är om skalningen fungerar så länge eller om det blir väldigt suddigt ?

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

AOC kostar nu 4490 på netonnet och webhallen. finns billigast på CDON för 3690 ....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |