The Pirate Bays domäner kan beslagtas

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bays domäner kan beslagtas

Fildelningssajten The Pirate Bay är återigen uppe med svenskt suffix, men i ett unikt rättsfall vill svenska staten kunna lägga beslag på .se-domänen för webbplatsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får beslagta mycket om man ska tänka "brottshjälpmedel".

Permalänk
Medlem

Kanske dags för staten att beslagta lite andra domännamn när de ändå är i farten då. Avpixlat etc...

EDIT: Tankevurpa... Men det vore kul om svenska staten kunde beslagta utländska domäner

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Det var det dummaste jag hört.. Vad förväntar de sig att åstdakomma? att beslagta ett domännamn skapar inget annat än dålig PR för staten då de verkar vilja styra totalitärt, medans det kommer göra NOLL skada mot TPB.. De registrerar väl bara en .net, .com eller vadfan som helst annars.. och de kommer ju inte direkt behöva göra någon reklam för att folk ska hitta dit ändå..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk

Svårt att byta domännamn..

Förstår inte folk att TPB drar nytta av all PR och får fler användare till följd?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett domännamn är ett hjälpmedel för en sajt. Används sajten för brottslig verksamhet så är domännamnet ett brottshjälpmedel, säger kammaråklagare Fredrik Ingblad.

Glöm inte att beslagta "www.google.se", man kan hitta väldigt mycket olagligt på den hemsidan!

...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt egentligen att staten ens funderar på detta, hatar att vi numera är lilla Kina/Nordkorea/USA/Whatever vad gäller censur, blockering, övervakning och bisarra rättigheter till storbolag gentemot den lilla människan.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

- "Thepiratebay.se beslagtagen"
- "Aj fan. Jaha, ja grabbar vad ska vi göra nu? Domännamn är ju bristvara idag.."

  • The-pirate-bay.se

  • The-piratebay.se

  • Thepirate-bay.se

  • Daspiratabay.se

  • Ahhhrrrrr-bay.se

  • Piratbukten.se

Lägg sedan till möjligheten att istället för .se använda;

  • .com

  • .net

  • .nu

  • .org

  • .eu

  • .club

  • .website

  • .biz

  • .info

  • .pl

  • .bt

  • .cc

Är dessa människor så seriöst pantade så de hoppar in i ett sånt krig och lägger såna otroliga resurser, pengar, lön och tid för DETTA kriget om domän? Kan inte svenska staten göra något vettigare för pengarna? Lägg över pengarna till utbildning i sverige istället eller valfritt hjälpande!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Nordkorea nästa? Fattar de inte att de då också måste stänga ner Google.se och en hel drös andra sidor? Det här går ju bara inte. Plus att sidan bara byter namn och är uppe igen strax. Big deal. Civil olydnad är en attityd. Det kan man inte stoppa. Gillar man inte piratkopiering är det bara låta bli att ladda ner helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet har ju gjort ett och annat övertramp genom tiderna. Deras domännamn är i så fall lika mycket ett brottshjälpmedel. Det är fel väg att gå och steget till annan typ av censur är inte långt borta.

Jag är dock kritisk till TPB och tycker piratkopiering är ett tydligt brott. Men förstår varför det finns eftersom allting kretsar kring skivbolag/tv-bolag girighet och ointresse att utveckla bra tjänster som senare skapat ett moment 22. Nu vill ingen släppa film för tidigt på streamingtjänster i rädsla över att de ska spridas på piratsajter. Men piratsajterna kommer inte heller försvinna förrän det erbjuds bra tjänster. Örk

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Det vore ju allt lite roligt om staten skulle ta över domännamnet. "Jahapp, nu ägs thepiratebay.se av Svenska Staten..."

Permalänk
Medlem

Påtryckningar från USA?

Its all about the money...https://www.youtube.com/watch?v=YcXMhwF4EtQ

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Nu blir jag bara förbannad, inte fan skall staten kunna beslagta rättigheterna till domännamn, vad har det för effekt förutom att vara ett ordentligt överklamp?

Bah plocka då mitt som99.se domän med när ni håller på, idioter...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

- "Thepiratebay.se beslagtagen"
- "Aj fan. Jaha, ja grabbar vad ska vi göra nu? Domännamn är ju bristvara idag.."

  • The-pirate-bay.se

  • The-piratebay.se

  • Thepirate-bay.se

  • Daspiratabay.se

  • Ahhhrrrrr-bay.se

  • Piratbukten.se

Lägg sedan till möjligheten att istället för .se använda;

  • .com

  • .net

  • .nu

  • .org

  • .eu

  • .club

  • .website

  • .biz

  • .info

  • .pl

  • .bt

  • .cc

Är dessa människor så seriöst pantade så de hoppar in i ett sånt krig och lägger såna otroliga resurser, pengar, lön och tid för DETTA kriget om domän? Kan inte svenska staten göra något vettigare för pengarna? Lägg över pengarna till utbildning i sverige istället eller valfritt hjälpande!

Jag röstar för Ahhhrrrrr-bay.se

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

När Vita Huset ger order så är det bara att följa och se glad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

När Vita Huset ger order så är det bara att följa och se glad ut.

"Knäpp upp och dra ner..."

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Nämen va smart!
En genomgång av tidigare bankrån visar att Volvo-bilar använts vid upprepade tillfällen.
I eftermiddag åker polisen till Torslanda och stänger Volvo-fabriken, dom har nämligen räknat ut att då kan inte brotten utföras i framtiden!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Lite som Aftonbladet på 1800-talet, "Tidningen döptes om till Det femte Aftonbladet, Det sjätte Aftonbladet och så vidare. Under 1838 drogs Aftonbladet in tio gånger av hovkansler Hartmansdorff utan att utgivningen stoppades."

Om det inte funkade på 1800-talet så har jag svårt å se att det skulle funka bättre idag!

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om "staten" är rätt ord här, det låter märkligt i så fall om det stämmer, hursomhelst så är det helt fel att beslagta domäner och det lär ju inte heller påverka grundproblemet på något sätt.
Trams.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det råder ju utan tvekan en massiv okunskap gällande nätfrågor och piratverksamheten i allmänhet. Frekvsensen spökjakt ökar för varje månad som går...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur. Om ni alla är pirater och är upprörda över att piratande nu eventuellt försvåras (eller inte), visst, jag respekterar det, men kom inte och säg att det är orimligt att försöka motverka en sida som till 99% används för olagliga ändamål. Om ni är upprörda för att upphovsrättlagar är knasiga, visst, det kan jag respektera med, men nu är det olagligt.

Ja, de kommer fixa en ny domän omedelbart och utan problem. Självklart. Det betyder inte att man inte ska försöka motverka dem. Notera att jag har ingen personlig agenda gentemot Pirate Bay. De får gärna vara kvar för min del, men jag kommer inte gnälla när staten försöker motverka olaglig verksamhet. Nej, jag vet inte varför de inte tar ner alla andra olagliga sidor i existens. Troligtvis för att de inte är lika uppenbara. Angående sökmotorer får någon jurist avgöra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Detta är fullständigt vansinnigt.
Det är självklart påtryckningar från USA som gör att svenska staten böjer sig framåt och med ett nervöst leende särar på skinkorna.
Sverige vet att detta är fel, men USA använder sin makt med hot om sanktioner och Svenska staten får panik och tar förhastade beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur. Om ni alla är pirater och är upprörda över att piratande nu eventuellt försvåras (eller inte), visst, jag respekterar det, men kom inte och säg att det är orimligt att försöka motverka en sida som till 99% används för olagliga ändamål. Om ni är upprörda för att upphovsrättlagar är knasiga, visst, det kan jag respektera med, men nu är det olagligt.

Ja, de kommer fixa en ny domän omedelbart och utan problem. Självklart. Det betyder inte att man inte ska försöka motverka dem. Notera att jag har ingen personlig agenda gentemot Pirate Bay. De får gärna vara kvar för min del, men jag kommer inte gnälla när staten försöker motverka olaglig verksamhet. Nej, jag vet inte varför de inte tar ner alla andra olagliga sidor i existens. Troligtvis för att de inte är lika uppenbara. Angående sökmotorer får någon jurist avgöra.

Problemet som jag ser det är att staten lägger pengar och resurser på att stänga ner en sak som kommer göra 0 skillnad för piraterna som använder sidan. Om det hade stoppat den helt tror jag personligen att de som klagar är Endast pirater, och inte bara skattebetalare som vill att deras pengar ska göra någon nytta?

Permalänk
Medlem

Ren idiotism och buttlicking.. Roligt att våra skattepengar försvinner på dumheter som inte kommer göra någon skillnad alls. Ibland undrar man verkligen hur våra politiker och jurister tänker egentligen..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur. Om ni alla är pirater och är upprörda över att piratande nu eventuellt försvåras (eller inte), visst, jag respekterar det, men kom inte och säg att det är orimligt att försöka motverka en sida som till 99% används för olagliga ändamål. Om ni är upprörda för att upphovsrättlagar är knasiga, visst, det kan jag respektera med, men nu är det olagligt.

Ja, de kommer fixa en ny domän omedelbart och utan problem. Självklart. Det betyder inte att man inte ska försöka motverka dem. Notera att jag har ingen personlig agenda gentemot Pirate Bay. De får gärna vara kvar för min del, men jag kommer inte gnälla när staten försöker motverka olaglig verksamhet. Nej, jag vet inte varför de inte tar ner alla andra olagliga sidor i existens. Troligtvis för att de inte är lika uppenbara. Angående sökmotorer får någon jurist avgöra.

Vad är det för innehåll på siten i sig som är olagligt ? Varför inte censurera andra siter eller biblioteken och järnhandeln och vägar som används av brottslingar osv...
Jaga specifika brottslingar är ok, att försöka censurera är inte ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Lite som Aftonbladet på 1800-talet, "Tidningen döptes om till Det femte Aftonbladet, Det sjätte Aftonbladet och så vidare. Under 1838 drogs Aftonbladet in tio gånger av hovkansler Hartmansdorff utan att utgivningen stoppades."

Om det inte funkade på 1800-talet så har jag svårt å se att det skulle funka bättre idag!

Helrätt! Vi är tvungna att lära oss av historien för att slippa begå samma misstag igen och igen. Att lägga såhär stora resurser på att "stänga ner" TPB är en förolämpning av de människor som verkligen behöver uppmärksammas och få hjälp. Pinsamt många brottsfall i landet går ouppklarade, brottsfall som drabbar offren betydligt värre än att det "svider" lite i plånböckerna på film- och musikbolagen.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Knäpp upp och dra ner..."

Bill Clinton är inte president längre

Permalänk
Medlem

Man blir något tröt på stat och polis och rättsväsende i allmänhet. Ser ner på dessa och kommer göra än mer och mer då jag inte har någon respekt för deras agerande gentemot Sveriges befolkning.
Vad staten vill är inte vad folket vill ändå sägs det vara grundstenen i vår demokrati.
Förbannad demokratur vi lever i.

Lägg pengar på skola och sjukvård istället ffs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur. Om ni alla är pirater och är upprörda över att piratande nu eventuellt försvåras (eller inte), visst, jag respekterar det, men kom inte och säg att det är orimligt att försöka motverka en sida som till 99% används för olagliga ändamål. Om ni är upprörda för att upphovsrättlagar är knasiga, visst, det kan jag respektera med, men nu är det olagligt.

Ja, de kommer fixa en ny domän omedelbart och utan problem. Självklart. Det betyder inte att man inte ska försöka motverka dem. Notera att jag har ingen personlig agenda gentemot Pirate Bay. De får gärna vara kvar för min del, men jag kommer inte gnälla när staten försöker motverka olaglig verksamhet. Nej, jag vet inte varför de inte tar ner alla andra olagliga sidor i existens. Troligtvis för att de inte är lika uppenbara. Angående sökmotorer får någon jurist avgöra.

Om vi tänker att vi har ett varuhus där det pågår illegal verksamhet där det finns 500 ingångar, om då staten lägger X miljoner kronor på att blockera en av alla dessa 500 ingångar, är inte detta slöseri på pengar?

Folk skulle skratta åt polisen om dom gjorde detta i verkligheten, och det är vad dom försöker göra nu med domäner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur. Om ni alla är pirater och är upprörda över att piratande nu eventuellt försvåras (eller inte), visst, jag respekterar det, men kom inte och säg att det är orimligt att försöka motverka en sida som till 99% används för olagliga ändamål. Om ni är upprörda för att upphovsrättlagar är knasiga, visst, det kan jag respektera med, men nu är det olagligt.

Ja, de kommer fixa en ny domän omedelbart och utan problem. Självklart. Det betyder inte att man inte ska försöka motverka dem. Notera att jag har ingen personlig agenda gentemot Pirate Bay. De får gärna vara kvar för min del, men jag kommer inte gnälla när staten försöker motverka olaglig verksamhet. Nej, jag vet inte varför de inte tar ner alla andra olagliga sidor i existens. Troligtvis för att de inte är lika uppenbara. Angående sökmotorer får någon jurist avgöra.

Skall du dra analogier kanske du kan dra någolunda mer korrekta. Detta är som att dra bort gatuskyltar vid husen så folk skall inte kunna hitta rätt till gata/byggnad för att kanske göra olagliga saker. Dra på sedan att detta kostar skattepengar tycker du detta är värt?

Sedan så används TPB av mer än bara olagliga ändamål. Vad sägs om att många distributioner av Linux använder TPB och torrents, många artister delar ut sina låtar på TPB. Skall vi stänga av Soundcloud också för att det förekommer olagliga verk där?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.