The Pirate Bays domäner kan beslagtas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ser att mina skattepengar blir väl använda...
Känns som det blir utlandsflytt snart från detta skitland med dess jävla fascist politik.

Om du drar det här som en vettig anledning att flytta utomlands, så gör det.
Kan nämna betydligt fler, värre saker, våra skattepengar läggs på än att försöka "stänga ner" olagliga verksamheter som i det här fallet.

Sen, att använda ordet fascist för det här? Är du medlem i AFA eller?

Permalänk
Medlem

Citerar Kaya som skrev
"Je Suis Piratebay"

Oavsett dom, men framförallt om det blir en fällande dom, håller jag med Kaya, den här jakten på piratebay kommer om något att stärka piratebay som varumärke hos de flesta. Genom att konfiskera domänen blir varumärket och värderingarna som piratebay står för enbart starkare.

Om man nu ska se en ljusglimt mitt i slöseriet med skattemedel....

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem

Jävla hitlers.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jävla hitlers.

Men hur?! Snälla förklara hur dina tankar ens kan sammankoppla en sådan sak?
Alla tycker olika, och vissa drar till med "Ja, men öhh .. Stäm google med!". Skillnaden är enorm. Google indexerar allt möjligt på internet.
TPB fokuserar mestadels på olagligt material, och tjänar dessutom pengar på sidan. Det gör såklart Google med, men att jämföra dessa två bara för att man kan använda en sökfunktion och få upp resultat är korkat rätt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Du får nog gräva lite djupare än wikipedia.

Vad kul att du kollar på Fox News!
Parasiten var ung och kämpade för överlevnad.
TARP-programmet var fail från första början, Soros gjorde vad han alltid gjort och nyttjade spelbrädet till maximal egen vinning genom uppköpet av Indymac.

Skrivet av Benny_k:

Wikipedia är ett utmärkt redskap för att sprida vinklad information och samtidigt uppfattas som trovärdig.

Det saknas stora delar i artikeln, mycket riktigt, mycket märkligt. Uppenbart infekterat om man kollar diskussionsdelen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

så länge de stora media jättarna ger sig på piratebay kommer det fortsätta leva, och varför faller vi för trycket?

jag vill på princip att vi ska säga nej bara för att andra kräver att vi ska säga nej, varför ska vi bända oss?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Nog för att jag förstår din ilska och uppgivenhet, men det är inte bättre utomlands. Jag lovar.

Källa på det?
Se på Aftonbladet som hade Je Suis Charlie som namn för några veckor sen och nu hänger dom ut privatpersoner som använder sin yttrandefrihet och skriver vad dom tycker och tänker på flashback. och det är inte första gången som privatpersoner blir uthängda i gammelmedia.
Yttrandefrihet handlar om att stå upp för dom som tycker annorlunda än dig själv. Inte att hänga ut alla som tycker annorlunda.

Decemberjuntan, Vad dom gjorde den 27:de december är exakt samma sak som gav Hitler makten i Tyskland 1933.

Om en minoritet bestämmer över en majoritet och dom har fått den makten utan att ett offentligt val har gett dom den makten så är det inte längre en demokrati.

1984 är inte längre en fiction, det är Sverige.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Detta kommer ha NOLL effekt. Vad spelar det för roll vilken toppdomän de använder, google kommer hjälpa folk hitta till TPB ändå.

Är så trött på åklagare utan någon som helst teknisk kompetens

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Klart dom inte förstår sig på internet. Ungefär som att ta bort nummer från din brevlåda när det finns flera olika varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Men hur?! Snälla förklara hur dina tankar ens kan sammankoppla en sådan sak?
Alla tycker olika, och vissa drar till med "Ja, men öhh .. Stäm google med!". Skillnaden är enorm. Google indexerar allt möjligt på internet.
TPB fokuserar mestadels på olagligt material, och tjänar dessutom pengar på sidan. Det gör såklart Google med, men att jämföra dessa två bara för att man kan använda en sökfunktion och få upp resultat är korkat rätt igenom.

tpb fokuserar inte på något alls, det är användarna som lägger upp vad de vill. Eller mjae, "länkar".

Att censurera hemsidor är en extrem åtgärd, märks hur jävla rövknullade våra politiker blir av påtryckningar från usa. fyfan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

tpb fokuserar inte på något alls, det är användarna som lägger upp vad de vill. Eller mjae, "länkar".

Att censurera hemsidor är en extrem åtgärd, märks hur jävla rövknullade våra politiker blir av påtryckningar från usa. fyfan.

Jag tror inte att våra politiker blir "rövknullade" mot sin egen vilja - de har en ömsesidig romans med varandra och ett gemensamt mål. Det här är skiten som folket har röstat fram. Vill vi ha en ändring på detta får vi välja bättre alternativ.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

Men hur?! Snälla förklara hur dina tankar ens kan sammankoppla en sådan sak?
Alla tycker olika, och vissa drar till med "Ja, men öhh .. Stäm google med!". Skillnaden är enorm. Google indexerar allt möjligt på internet.
TPB fokuserar mestadels på olagligt material, och tjänar dessutom pengar på sidan. Det gör såklart Google med, men att jämföra dessa två bara för att man kan använda en sökfunktion och få upp resultat är korkat rätt igenom.

Detta är ju precis vad sidornas främsta funktion är. Det finns absolut ingen skillnad. Thepiratebay är en sökmotor för Magnet adresser - och google är en sökmotor som är lite mer generell - men du kan även söka efter olagligt, eller lagligt material där.

Permalänk

erhh likheten är inte direkt slående man måste ha en ganska så intressant världs bild för att tycka det....
för övrigt skiter jag personligen i vad som händer med tpb, men tyvärr så med ändamåls glidning/förskjutning så blir det hela bara fel.

Tagit bort citat enligt §1
Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

När staten ändå håller på så kan de väl även beslagta all form utav el i Sverige, jag menar, det är ju det som driver servrarna och bör således klassas som brottshjälpmedel.

Permalänk
Medlem

Går det här igenom är det bara tragiskt. Dags att börja blockera, censurera och dölja det som stör kommersiella intressen... Särskilt när det bara är ett knapptryck bort. Bra att staten tar ansvar här och skyddar medborgare mot dessa orätta sidor. Som sagt vad blir nästa steg?

Media pratar om yttrandefrihet och rätten till att tycka olika. Sedan får du bara kommentera vissa artiklar...

Tekniskt sett - Någon som vet hur det egentligen fungerar med .SE och andra topp-domäner? Kan användare helt enkelt sluta att fråga de officiella DNS-servrarna om IP-adresser för att istället fråga någon som inte blockerar sidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Jag tror inte att våra politiker blir "rövknullade" mot sin egen vilja - de har en ömsesidig romans med varandra och ett gemensamt mål. Det här är skiten som folket har röstat fram. Vill vi ha en ändring på detta får vi välja bättre alternativ.

Det är fakta att USA hotat med rätt hårda straff mot sveriges ekonomi om man inte gör som dom vill med tpb och fildelning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är fakta att USA hotat med rätt hårda straff mot sveriges ekonomi om man inte gör som dom vill med tpb och fildelning.

Ja då, det är bekant att USA kör med sina maktspel, men våra politiker spelar exakt samma spel. Jag tror inte att de ens försöker säga emot, utan tycker att det är rimligt. Gemensamt intresse = pengar. Sedan försöker de intala folket att det handlar om helt andra saker, såklart.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Utopi, vi är hemma snart.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Men hur?! Snälla förklara hur dina tankar ens kan sammankoppla en sådan sak?
Alla tycker olika, och vissa drar till med "Ja, men öhh .. Stäm google med!". Skillnaden är enorm. Google indexerar allt möjligt på internet.
TPB fokuserar mestadels på olagligt material, och tjänar dessutom pengar på sidan. Det gör såklart Google med, men att jämföra dessa två bara för att man kan använda en sökfunktion och få upp resultat är korkat rätt igenom.

Läs på lite tack.
http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Wikipedia är ett utmärkt redskap för att sprida vinklad information och samtidigt uppfattas som trovärdig. Tro inte på allt som står där när det kommer till intressekonfliker och politik.

Du menar precis som vetenskapliga rapporter, dagstidningar, kvällstidningar, onlinetidningar, bloggar, radio, forum och face-to-face? Ledsen att säga det men allt är mer eller mindre vinklat och det sker i alla de medier jag precis nämnde. Känns som man måste läsa samma sak på åtta ställen innan man kan bilda en egen uppfattning numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för innehåll på siten i sig som är olagligt ? Varför inte censurera andra siter eller biblioteken och järnhandeln och vägar som används av brottslingar osv...
Jaga specifika brottslingar är ok, att försöka censurera är inte ok.

Sa inte att innehållet var olagligt, och det menade jag inte, (även om jag tror det faktiskt finns en del olagligt innehåll? vet inte hur det är med det nu för tiden) utan att sidan används för olagliga ändamål, dvs brott mot upphovsrätten.

Jag ser inte hur detta är lika med censur. Har jag missuppfattat definitionen? (allvarligt talat) Man vill inte ta ner Pirate Bay pga innehållet, utan pga att genom att ta del av detta innehåll (eller 99% av det) via TPB så bryter man mot upphovsrättslagen. Censur handlar väl om att filtrera bort material som anses olämpligt av någon.

Skrivet av Wully:

Om vi tänker att vi har ett varuhus där det pågår illegal verksamhet där det finns 500 ingångar, om då staten lägger X miljoner kronor på att blockera en av alla dessa 500 ingångar, är inte detta slöseri på pengar?

Folk skulle skratta åt polisen om dom gjorde detta i verkligheten, och det är vad dom försöker göra nu med domäner.

Pengafrågan åsido (se nedan), skulle du resonera på samma sätt gällade att få bort en knarklangare från gatorna, eftersom det finns många fler som folk kan gå till istället? Om du anser att just pengafrågan är den avgörande skillnaden, så okej.

Skrivet av Commander:

Skall du dra analogier kanske du kan dra någolunda mer korrekta. Detta är som att dra bort gatuskyltar vid husen så folk skall inte kunna hitta rätt till gata/byggnad för att kanske göra olagliga saker.

Bommar man igen ett fysiskt tillhåll så skulle denna kunna flytta till annan ort, då behöver man bara veta den nya adressen. Låter som en bra liknelse tycker jag, då fysisk plats inte har någon betydelse i detta fall. Ta bort skyltar låter snarare som.. ja, jag vet inte, att man skulle behöva ange IP-adressen istället för domän? Heh.

Skrivet av Commander:

Sedan så används TPB av mer än bara olagliga ändamål. Vad sägs om att många distributioner av Linux använder TPB och torrents, många artister delar ut sina låtar på TPB. Skall vi stänga av Soundcloud också för att det förekommer olagliga verk där?

99% som sagt. Jag är säker på att det finns folk som använder TPB utan att bryta mot upphovrsrättslagen. Kul för dem, men ingen inbillar sig att TPB är något annat än en sida för att få tag på material olagligt, annat än för en mycket liten minoritet. Vet inte vad Soundcloud är eller hur det fungerar, så jag kan inte kommentera det.

Vilken verksamhet i "verkligheten" skulle komma undan med "vi sysslar inte bara med olagligheter, 5% av vår verksamhet är helt laglig!"? Korrumption och diverse fusk åsido, vilket iofs förekommer.

Om detta ska kosta en mindre förmögenhet i skattepengar så kan jag hålla med om att det verkar onödigt. Det kan jag ge er. Såg det inte på det viset först. Dock verkar det inte som att det är det argument de flesta yrkar på, utan att man har rätt till någon slags frihet som innebär att man kan göra precis som man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

bla bla bla

Vad om de som använder google.se för att söka efter olagligt material? Varför ska inte den beslagtas om TPB ska det?
Bara för 99% av användarna använder TPB för olagligt syfte, ursäktar inte andra sajter. Som gör essentiellt samma sak.

Jag t.ex gå nu på google och göra en sökning på valfri film, sen lägga till söktermen torrent. Och poof, få massa länkar på att tanka hem filmen från.

När man börjar beslagta .se från TPB. Var drar man sen gränsen egentligen? Hur långt får det gå på vad som kan censureras?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Borde göra det olagligt för statligt anställda att slösa skattemedel istället. Vet inte om man skall skratta eller gråta, att de inte fattar att detta skapar mer problem än lösningar. Politiskt, vore det katastrof om det gick igenom. Dock kommer TPB upp igen med annan adress helt enkelt och vårat rättssystem får lida ännu en käftsmäll. Skall de då gå efter andra domäner...?

Någon neutral borde ifrågasätta hur mycket pengar som har använts till att döma och jaga TPB för att sedan publicera dessa siffror.

Får mig att tänka på USA's "war on drugs" kampanj, vilket är helt meningslöst, slösar enorma skattemedel och gör knappt någon skillnad alls. Båda vilket kan lösas på liknande sätt att hitta en alternativ lösning som innebär att användande inte kriminaliseras och låta staten eller en individuellt kontrollerad källa utföra distribution mot betalning. Kvalité kan därmed kontrolleras så att användare får bra saker. Denna princip kan införas för betaltjänster för media såsom legalisering av droger.

Det är inte raketvetenskap precis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Med tanke på hur många miljoner KR de tjänat på att TPB varit en extremt populär hemsida för illegalt material så måste jag säga att de lyckats extremt bra med att sälja sig som "den lilla människan"

Vet inte riktigt vad du är ute efter här, men jag syftar på den lilla människan som den lilla människan, det är alltså inte en omskrivning för TPB. Utan snarare att vi medborgare i landet blir utsatta för övervakning, censur och annat otyg från statens håll.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Musikälskare

Farlig väg att gå, var drar man gränsen? Kanske sweclockers.com ska tas ner eftersom här ibland diskuteras olagligheter mot reglerna?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så jävla löjligt. Då är det en jävla massa sidor som inte kan ha .SE i så fall... Idioter..

Dom kommer i värsta fall bara byta domän.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Farlig väg att gå, var drar man gränsen? Kanske sweclockers.com ska tas ner eftersom här ibland diskuteras olagligheter mot reglerna?

Nja. Det är inte så svårt egentligen. Sweclockers har inte fått förbud i domstol att fortsätta driva verksamheten. Däri ser iaf jag en liten skillnad mot piratebay. Gränsen kan lätt dras vid att verktyget endast får användas efter att en domstol dömt ett fall på ett sådant sätt att verksamheten skall upphöra.

Det här handlar om ett verktyg för att kunna verkställa en dom. Polisen får inte sätta folk i fängelse på livstid om det inte finns en dom som ska verkställas. På samma sätt är det mindre troligt att verktyget att ta över domännamn skulle användas slentrianmässigt. Rätt verktyg för rätt tillfälle.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort div. otrevligheter och påhopp, vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Du menar precis som vetenskapliga rapporter, dagstidningar, kvällstidningar, onlinetidningar, bloggar, radio, forum och face-to-face? Ledsen att säga det men allt är mer eller mindre vinklat och det sker i alla de medier jag precis nämnde. Känns som man måste läsa samma sak på åtta ställen innan man kan bilda en egen uppfattning numera.

Håller helt med dig. Ingen diskussion där.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller inte med.
Jag förstår absolut att man utreder kraftigare verktyg när befintliga verktyg står handfallna. Rättsväsendet har dömt ut siten och en naturlig följd är då att detta verkställs på något sätt. Fungerar inte den delen så saknar rättsväsendet handligskraft och det är inte bra. Man kan vara missnöjd med utfallet i rätten, men det är en annan fråga som jag medvetet inte går in närmre på.
Man kan se det här på lite olika sätt. Många har beskrivit det som att man då måste stänga många andra siter också, men de flesta andra siter har inte fällts i en domstol och har inte fått krav på sig att upphöra med sin verksamhet. Där skiljer sig piratebay från blocket och allt annat som har tagits upp som exempel.
Vidare är väl tanken inte att detta ska tillämpas så fort någon site bryter mot en lag. Att ta över domäner är väl lite som att skicka in insatsstyrkan som man inte använder i andra fall än när det är nödvändigt och man inte får bukt med problemet på annat sätt.

Med detta sagt så är jag ändå med på kritiken att detta troligen inte kommer ha någon större effekt. Domännamnsjakt kanske kan fungera i vissa sammanhang men när det kommer till piratebay så gissar jag också på att siten kommer återuppstå med en liten ändring och publiciteten kring detta kommer ge motsatt effekt mot vad man tänkt sig.

Problemet är att blocket och piratebay har enormt mycket gemensamt.
Piratebay lägger inte upp materialet, endast länkar, info och ev bilder.
Blocket lägger upp en annons med info, ev länkar och bilder samt beskrivning.
Båda kan kan användas för att göra olagliga saker, båda används dagligen till sådant syfte och båda siterna tjänar pengar på reklam. Ingen av siterna tar direkt ansvar för vad som läggs upp, utan det ansvarar de som publicerar innehållet (enligt både piratebay och blockets regler).

Sant att förra ägaren av domänen har dömts, men så vitt jag vet är det nya ägare idag. Och i detta land är man (rätta mig om jag har fel) oskyldig till motsatsen är bevisad. I denna liknelse så dömer du den nya ägaren av en bostad som skyldig, för den gamla ägaren begick brott. Spelar ingen roll om de så upptar exakt samma handling, så är de oskyldiga till en domstol bevisat motsatsen.

Problemet är att en dom som denna blir praxis för framtida domar, och måste därför vara mycket objektiv, och inte baseras känslor för en individuell site, utan hela agerandet måste jämställas med alla siter, då alla är lika under lagen.