SweClockers drop!

Ytterst få returnerar Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo det finns det....

Givetvis, det finns folk till allt som jag alltid sagt. Frågan är givetvis hur stor andel det handlar om som köper ett kort i blindo i den prisklassen. Tror det är betydligt vanligare att mindre kunniga köper GT720-kort med 2GB DDR3-RAM för en tusenlapp istället. För 2GB är ju jättemycket och kortet kommer säkert prestera lika bra som ett GTX770-kort med samma minnesmängd..

Permalänk
Medlem

Jag frågade Inet om de tog tillbaka grafikkorten men de ansåg att de inte hade gjort någon falsk reklam för det grafikkortet så vi som köpt från inet kan inte lämna tillbaka, toppen (y)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk som ångrar at GTX970 inte hade tillräckligt med kräm och uppgraderar till GTX980 på ett smidigt sätt. Smart att utnyttja det hela så! Undrar hur returneringarna ser ut på den amerikanska sidan, dem tog det hela mycket mer allvarligt.

Jag tror du menar att AMD fanboys tog det hela mycket mer allvarligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzazer:

Jag frågade Inet om de tog tillbaka grafikkorten men de ansåg att de inte hade gjort någon falsk reklam för det grafikkortet så vi som köpt från inet kan inte lämna tillbaka, toppen (y)

Det där låter inte bra alls. Måste man gå direkt till nvidia isf?

Komplett ska ha fri retur vilket gjort komplett till det bästa valet att köpa ifrån då man riskerar minst ifall man köper fel. Har någon haft erfarenhet av att ha försökt returnera ett GTX970 från komplett?

Permalänk

Är det bara jag som har sett en artikel om felet på 970 där de säger att Nvidia jobbar på en ny drivrutin som kommer lösa detta problem eller är det ett hårdvarufel vilket betyder att den som skrivit artikeln hade fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Är det bara jag som har sett en artikel om felet på 970 där de säger att Nvidia jobbar på en ny drivrutin som kommer lösa detta problem eller är det ett hårdvarufel vilket betyder att den som skrivit artikeln hade fel?

Det va nån sida som gick ut och sa att problemet skulle lösas med en uppdatering via drivrutin kommer inte ihåg vilken
Men hur som haver så har då nvidia gått ut och sagt att problemet ligger i hårdvaran

"Enligt grafikkortsmakaren handlar det inte om någon bugg eller annat problem i mjukvaran utan om en begränsning i den nedskalade variant av grafikprocessorn GM204 som används i Geforce GTX 970"

Källa sweclockers /nvidias egna statement
http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minnesproblem-i-geforce-gtx-970-begransning-i-hardvara

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Thats it. Jag byter in mitt gtx 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av STimmyS:

Vad ville du ha i kompensation då? Pengar tillbaka, presentkort?

Återbetalning av samma summa som jag betalade, inte mer , inte mindre.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte läst en enda artikel där någon vågat sätta blåslampan ordentligt på någon av alla dem övriga tillverkarna.

Bara Nvidia man hör talas om eller Amd så fort någonting händer men aldrig Asus, Evga, Gigabyte, Msi osv.

Hur kan det komma sig att dem här jönsarna hela tiden lyckas slingra sig undan, dem måste väl varit lika involverade i utvecklingsarbetet bakom 970 som Nvidia?

Varför skulle någon av dessa framstå som mer oskyldiga?

Om det är några som tjänat på all den här marknadsföringen så är det väl dem fabrikaten vi alltid går och köper utav. Hmm. Så ifall det hade varit ett skandalomsusat haveri med ett moderkort, kan man utgå ifrån att Intel hade varit den enda syndabocken isåfall, eller Amd ?

Ni menar alltså att det känns helt ok efter ett sånt här svek att fortsätta handla era moderkort och andra produkter ifrån samme tillverkare som låg bakom dessa 970 modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte direkt någon högoddsare att folk skriver som barnungar i forum men sedan när det är dags för handling så är det inte lika roligt längre.

Jag känner själv ingen som bytt in sitt 970. Jag har heller aldrig sett videominnesanvändning över ca 1.5GB i något spel jag spelat, så hur folk ens lyckas komma upp i 4GB utan att köra SLI fattar jag inte. Ska man köra SLI däremot kan det ju vara knepigt. Men hur många kör SLI egentligen. Det blir ju svindyrt eftersom man måste ha minst 2 kort och ett mindre kärnkraftverk för att driva skiten, plus att man får fras med frame tearing, micro stuttering och allt vad det nu är.

Nvidias förklaring om bara minimal prestanda förlust är vilseledande och pekar inte ut det riktiga problemet ligger. När 3.5GB överskrids så blir alla spel odugliga att spela på och aldrig har det varit om prestanda förlust med detta 3.5GB VRAM probemet.
Att det är endast fåtals som returnerat kan bero på också, det inte finns liknade kort för samma peng och prestanda. Om AMD hade liknade prestanda kort för samma pris, skulle de flesta returnerat redan och bytt till AMD.

Skulle vara bra om fler konsumenter returnerar alla 970 kort och sätter stopp på detta fusk bygge. Om inga gör nåt åt saken, så kommer företagen att fortsätta att fuska sig till överpriser med "lura" konsumenter med kort som inte upplever som det sägs.

Samma när både nvidia/amd ändrar namnen på grafikkorten och total förvirring. Både tjänade säkerligen på att sälja gamla kort till överpriser.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Jo de har sagt de skall försöka minska problemen med en ny drivrutin, men då bristen ligger på hårdvarusidan och ser ut som den gör så är många mycket tveksamma att de skulle lyckas få bukt med problemet.

Sen undrar jag vad det är för nötter till kunder som lämnar sina 970 och köper 980. Gynnar företaget som precis fuckat dem. Kan inte alls vidga vyerna lite och titta på AMDs kort. Så enfaldigt... och farligt. Nu vet nvidia de kan fucka med sina kunder och de bara kommer tillbaka för att ge dem ännu mer pengar.
Är ju precis som den där skämtvideon som cirkulerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

https://www.youtube.com/watch?v=xMA9xKn0DaE

Nvidias förklaring om bara minimal prestanda förlust är vilseledande och pekar inte ut det riktiga problemet ligger. När 3.5GB överskrids så blir alla spel odugliga att spela på och aldrig har det varit om prestanda förlust med detta 3.5GB VRAM probemet.
Att det är endast fåtals som returnerat kan bero på också, det inte finns liknade kort för samma peng och prestanda. Om AMD hade liknade prestanda kort för samma pris, skulle de flesta returnerat redan och bytt till AMD.

Skulle vara bra om fler konsumenter returnerar alla 970 kort och sätter stopp på detta fusk bygge. Om inga gör nåt åt saken, så kommer företagen att fortsätta att fuska sig till överpriser med "lura" konsumenter med kort som inte upplever som det sägs.

Samma när både nvidia/amd ändrar namnen på grafikkorten och total förvirring. Både tjänade säkerligen på att sälja gamla kort till överpriser.

Så du postar en youtube video där någon tok kör två spel samtidigt på två skärmar på ett 970? Herregud, inga kommentarer förutom det.

Skrivet av pumba-kung:

Det va nån sida som gick ut och sa att problemet skulle lösas med en uppdatering via drivrutin kommer inte ihåg vilken
Men hur som haver så har då nvidia gått ut och sagt att problemet ligger i hårdvaran

Kan vara bra att veta vad nvidia verkligen säger; de har aldrig sagt att det är ett problem med hårdvaran utan en inbyggd och planerad begränsning i den samma. Ganska stor skillnad enligt mig. Sen att de inte annonserade den begränsningen på ett vettigt sätt eller alls är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Är det bara jag som har sett en artikel om felet på 970 där de säger att Nvidia jobbar på en ny drivrutin som kommer lösa detta

Nopp Nvidia working on driver update to address GTX 970 issues

Skrivet av JenAndersson:

Hej! Ja, Shadow of Mordor är nog unikt, men vi kan inte riktigt kommentera om framtida spel. GTX 970 fungerar bra med dagens spel i både FullHD och 1440p.

Statement - Ej framtids säkert

Skrivet av JenAndersson:

Vi håller på att testa olika spel för att se om det tillhör det här med GTX 970, men jag ska eskalera frågan och få ett riktigt svar till dig så snart som möjligt!

Vad? Nää vi vet inget

Skrivet av JenAndersson:

Jag kommer hit på forumet med officiellt svar.

Vi väntar...

Skrivet av JenAndersson:

Jag fullt ut förstår och uppskattar din och andras synpunkt. Men för att besvara din fråga, ja, kortet presterar precis som den var konstruerad för att prestera. Nothing has changed there.

Statement - Här kommer första erkännandet.

Skrivet av JenAndersson:

Jag, eller vi, vill ju inte att ni ska känna er lurade och det är jag ledsen för. Det vad inte menat men såklart förstår jag.
Skickades från m.sweclockers.com

Det enda som jag läst om här där Nvidia går ut med en "ursäkt"

Skrivet av Mutation:

Tänker inte bekymra mig längre om att orka skicka tillbaka mitt 970. Det fungerar fortfarande tillräckligt bra för mig i 1080P, men jag kommer inte köpa Nvidia-produkt fler gånger. Det handlar då om grafikkort, laptop, tablet, telefon, you name it!

Och såhär känner i allmänhet de flesta. Att Nvidia tror att detta ska suddas ut så är dom på hal is.
Jag hoppas innerligen att AMD kommer med en riktigt värdig vinnare. Men den dagen är det för sent isånafall för Nvidia.

Ang nyhet: Jag har dock annan info där .jag citerar.

Citat:

Försäljare @t NetonNet: Det är faktiskt väldigt många som har returnerat 970.
Försäljare @t NetonNet: Vi har en 970 retur åtgärd, där vi gör återköp på alla Nvidia 970.
Försäljare @t NetonNet: Asus har dock lagt sin sista reklamationsdatum till 28/2-15
Jag: Men enligt KKL (konsumentköpslagen) skall väl detta anses som en avvikelse från faktiskt produkt och kund ska göra en reklamation inom 2 veckor från att han/hon blivit medveten om detta?
Försäljare @t NetonNet: Vad jag kan se så har vi inget stoppdatum för reklamation på 970 förutom Asus då.

Källkritik $weclockers?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Som väntat, detta "fel" är inte orsak nog att skicka tillbaka kortet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ska mycket till innan man överger Nvidia (i alla fall för mig), fortfarande mardrömmar efter min sejour på det tidiga 00-talet med ett x1950xt, sen dess alltid det gröna laget.

Världen förändras, gamle gosse!

Skrivet av Nathanael:

Kanske lite sanning i det han säger då alltså; SHOCKING interview with Nvidia engineer about the 970 fiasco: http://youtu.be/spZJrsssPA0

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja, det visade sig stämms väldigt bra den.
Se bara detta:

Skrivet av shahabi89:

Vill bara påpeka att det är ganska säkert att Nvidia inte kommer släppa sin nästa generation "Pascal" under hösten.
Men ja, AMD kanske gör det. För mig spelar det ingen roll, jag kommer aldrig köpa ett AMD kort igen trots det som händer med Nvidia nu.

Nvidia myglar med specifikationerna, och sanningen kommer först fram när folk börjar gräva i mystiskt prestandatapp och beteende vid höga upplösningar. Kundens reaktion: jag ska aldrig mer köpa AMD. Priceless
Med sådana kunder behövs ingen utveckling.
Se även:

Skrivet av Xefler:

Ja fast spelar det någon roll egentligen? Om man är irriterad över hur ett företag skött situationen och vill visa det genom att lämna tillbaka produkten och ta avstånd från det hela. Men så istället byter man till ett ännu dyrare kort från samma företag för att man möjligtvis fick lite rabatt. Har man åstadkommit så mycket då? Om nåt har man väl bara dragit ner byxorna och böjt sig fram.

Måste säga att jag är ganska chockerad över siffrorna. Till exempel tråden "3,5 GB GTX 970-problemet" har 775 svar, "Returnera GTX 970?" har 240 svar. Sen finns det säkert fler mindre trådar om samma sak. Och läser man lite bland kommentarerna så verkar ju folk onekligen upprörd över hela situationen. Det kan man inte säga nåt om. Men ändå är då så lite folk som faktiskt gör nåt åt saken. Så mycket ord och lite handling. Galet.

[...]

Skrivet av Videoapan:

Sen är det väl lite speciellt med just detta fel på GTX 970, för precis som många påpekat så är det för nästan alla inte något problem alls idag. Men om 1,5 år kanske de flesta spel kommit på att 4 GB är bra att använda i varje bildruta och då blir Nvidias "medvetna designval" ett problem för många. Är nog inte så svårt att då i en reklamation hävda att man upptäckt problemet i samband med att minnet tagit slut i flera titlar och sen sökt information om det.
För att som vanligt ta en billiknelse (visst älskar alla dem), säg att du köpt en bil som enligt spec går att köra i 200 km/h men du bara får köra i 120 km/h i Sverige. Enbart entusiaster med tillgång till avstängd racerbana kommer (lagligen) kunna se att topphastigheten egentligen ligger på 170 km/h. Sen 1,5 år senare införs en sträcka på E4 med 190 km/h på test (hemska tanke) och då plötsligt upptäcks felet. Får man då reklamera? Och om de gått ut tidigt och sagt att man fick reklamera och sagt att det var ett designval men bilen fortfarande var prisvärd nog och lite krångligt att byta så inga gjorde det initialt, men då visste man inte att hastigheten skulle höjas, får man då reklamera? Tycker inte detta är glasklart alls men det borde faktiskt bara vara för Nvidia att bita i det sura äpplet och erbjuda någon form av kompensation. De verkar hoppas att det aldrig blir problem som kan härledas till detta enbart annars hade det nog varit smart att kompensera folk med ett spel nu och sen hävda att de fått sin kompensation när de framtida problemen kommer.

Sen en liten fråga, hur ser det ut med specifikationer på kartonger och återförsäljares hemsidor nu för tiden, har de uppdaterats? Och hur beskrivs kortet av Nvidia?

Tycker din analogi var bra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så håller vi Asus EVGA Gigabyte MSI mfl. tillverkare utanför diskussionen

Permalänk
Medlem

Alla som inte returnerar sina GTX 970 godtar att de inom något år kommer ha ett grafikkort som får helt sjuka fps drops när bandbredden för minnet stryps samt aldrig har möjligheten att köra SLI eller uppgradera till en 4k skärm eller 1440p för den delen..

Kan förstå att folk köper GTX 980 för det lider inte av samma problem och presterar bättre men själv skulle jag aldrig stödja ett företag som rent utsagt har ljugit i sina specifikationer och försökt gömma ett enormt problem i deras arkitektur..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Och som vanligt så håller vi Asus EVGA Gigabyte MSI mfl. tillverkare utanför diskussionen

Jo.. de har väl gjort tester på sina kort och upptäckt problemen själva innan de skeppat ut korten tycker man?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Nvidia är kompletta as. 'Medvetet designbeslut'. Svin.

Vad annars skulle det vara? Ett misstag låter verkligen mycket mindre sannolikt.

Det är klart mer rimligt att det är det val som gjordes när kortet designades. Det är ju väldigt ofta så (inte specifikt för Nvidia) att när tillverkarna ska skapa billigare modeller så gör de inte en helt ny design utan vingklipper den dyra modellen lite. Det uppenbara fel som begåtts är att dessa felaktiga specifikationer som artikeln refererar till har angivits (till recensenter, om jag förstår det rätt?) och att man inte skött sig så snyggt rent PR-mässigt.

Vad gäller artikeln rent allmänt så är det föga överraskande. Det är väl i första hand de som vill göra en markering som faktiskt kommer att insistera att få returnera sina kort. De flesta skulle nog behöva uppleva problem själva för att returnera kortet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad annars skulle det vara? Ett misstag låter verkligen mycket mindre sannolikt.

Det är klart mer rimligt att det är det val som gjordes när kortet designades. Det är ju väldigt ofta så (inte specifikt för Nvidia) att när tillverkarna ska skapa billigare modeller så gör de inte en helt ny design utan vingklipper den dyra modellen lite. Det uppenbara fel som begåtts är att dessa felaktiga specifikationer som artikeln refererar till har angivits (till recensenter, om jag förstår det rätt?) och att man inte skött sig så snyggt rent PR-mässigt.

Vad gäller artikeln rent allmänt så är det föga överraskande. Det är väl i första hand de som vill göra en markering som faktiskt kommer att insistera att få returnera sina kort. De flesta skulle nog behöva uppleva problem själva för att returnera kortet.

de var väl samma med GTX 570 och 580 där 570 saknade ett par cuda kärnor samt ett minneschip jämfört med sin storebror men denna gången har ju kört på samma minnesmängd även om de var medvetna om att detta kommer ställa till problem..

GTX 570 och GTX 680 och GTX 660 Ti är förövrigt de absolut bästa grafikkorten jag någonsin ägt utan några strul och massvis av prestanda och inga konstiga buggar, innan jag sålde GTX 680't blev de till och med flashat till GTX 770 för ännu mer prestanda samt mitt GTX 570 var överklockat nästan 30% högre än stock på luft helt stabilt i 1,5 år under min ägo.. däremot mitt GTX 780 blev jag rätt missnöjd på när de kommer till prestandan därav skaffade jag 2st GTX 660 Ti för att få loss lite pengar samt behålla samma prestanda vilket fungerade helt smärtfritt det med..

Men som de ser ut idag kommer jag absolut aldrig mer köpa en Nvidia produkt om det är såhär de behandlar sina kunder när de säljer defekta varor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzazer:

Märkligt. Själv lämnade jag tillbaka bägge mina Strix-kort i måndags och Inet ringde några timmar senare och bad om kontonummer för full återbetalning.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

KOMIHÅG ATT NI HAR TRE ÅR PÅ ER ATT RETURNERA ERA KORT OCH FÅ ALLA PENGAR TILLBAKA. Så spara era kvitton.

Lika bra att slita på kortet ett tag tills det kommer något nytt kort som jag kan byta upp till.

Jag har tre år på mig från att jag köpte kortet att returnera det och få alla pengar tillbaka så varför ha bråttom.

Det kommer vara fler som returnerar sina GTX970 när det finns ett bättre och kraftfullare alternativ att byta upp till, förmodligen till hösten när AMD o nVidia släpper nya kort.

Så nVidia kommer att få bita i det sura äpplet från EU medborgare det närmaste tre åren

Stämmer detta är det ju guldläge för alla som köpt detta kortet. Att ha ett grymt kort tills priset är samma på nästa generation och utan att behöva lägga en krona extra byta upp prestandan då ju.

Permalänk
Medlem

FYNXER har nog missuppfattat något.

Du har 14 dagar på dig att ångra köpet via distans hos de flesta återförsäljarna.
Vissa erbjuder lite längre tid, t.ex. Komplett som erbjuder 45 dagar.

Efter detta har du laglig rätt reklamera (inte samma som att returnera/ångra köp) kortet inom 3 år, men du ska reklamera inom "skälig" tid från det att felet har upptäckts.
Skälig tid enligt konsumentverket är i normalfallet 2 månader (dvs. knappast två år.)

Däremot så växlar bevisbördan efter 6 månader från köpet. Före 6 månader måste säljaren bevisa att felet inte är urpsrungligt, men efter 6 månader så måste du, dvs köparen visa att felet inte är ursprungligt.

Så om du ska försöka åberopa reklamationsrätten på ditt GTX 970 om två år, för ett fel som uppdagades för i Januari 2015, så säger jag bara lycka till - du lär inte lyckas. Ditt ärende lär falla på att du inte är ute i skälig tid sedan du upptäckte felet.

Källa: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Re...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Måtte inte Intels HD Graphics lida av nåt problem med, annars kommer alla bojkott-troll snart få svårt att hitta nåt utöver det de aldrig mer ska köpa Kanske går att peta i ett S3 Trio i nån PCI-port

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

FYNXER har nog missuppfattat något.

Du har 14 dagar på dig att ångra köpet via distans hos de flesta återförsäljarna.
Vissa erbjuder lite längre tid, t.ex. Komplett som erbjuder 45 dagar.

Efter detta har du laglig rätt reklamera (inte samma som att returnera/ångra köp) kortet inom 3 år, men du ska reklamera inom "skälig" tid från det att felet har upptäckts.
Skälig tid enligt konsumentverket är i normalfallet 2 månader (dvs. knappast två år.)

Däremot så växlar bevisbördan efter 6 månader från köpet. Före 6 månader måste säljaren bevisa att felet inte är urpsrungligt, men efter 6 månader så måste du, dvs köparen visa att felet inte är ursprungligt.

Så om du ska försöka åberopa reklamationsrätten på ditt GTX 970 om två år, för ett fel som uppdagades för i Januari 2015, så säger jag bara lycka till - du lär inte lyckas. Ditt ärende lär falla på att du inte är ute i skälig tid sedan du upptäckte felet.

Källa: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Re...

Borde vara så här annars guldläge som sagt. Frågan är om man inte kan hävda att man undgått att tillhandahava (haha) informationen och ändå få igenom skiten genom sprickan i systemet. Värt att efterforska för ägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Så du postar en youtube video där någon tok kör två spel samtidigt på två skärmar på ett 970? Herregud, inga kommentarer förutom det.
Kan vara bra att veta vad nvidia verkligen säger; de har aldrig sagt att det är ett problem med hårdvaran utan en inbyggd och planerad begränsning i den samma. Ganska stor skillnad enligt mig. Sen att de inte annonserade den begränsningen på ett vettigt sätt eller alls är en annan sak.

spelet verkar flyta den lilla tiden det inte hänger sig.

varför ska man inte kunna få ha två spel öppna på samma gång? det har jag ofta.

Permalänk
Medlem

Så det är ok att skicka in och få pengarna tillbaka då? Det var ju något otydligt hur det blev med det hela. Jag har för egen del väntat på mer exakta besked, men ska man tolka nyheten korrekt så är det bara att skicka in, alla butiker tar emot eller vad?

Permalänk
Medlem

Var inne på Datorfixarna idag då det är min lokala butik och jag köpte mitt Gigabyte G1 GTX 970 där. De tar i dagsläget inte generellt tillbaka några GTX 970 (såvida det inte är inom tiden för öppet köp). EVGA är den enda tillverkaren som utannonserat att man tar tillbaka korten och återbetalar kunden så har man ett sådant är det bara vända sig till datorfixana (om man nu köpte där). Man inväntar dock information från ASUS, Gigagabyte etc samt Nvidia. När liknande situationer har uppstått tidigare har det inte varit några problem att få till en så kallad "kickback" och det är detta man nu inväntar från primärt Nvidia.

Jag var långt ifrån den enda som hört av mig och jag står i en hyffsat lång lista som kontaktas när kickbacken är bekräftad från Nvidia, man hoppades på besked under denna månad men någon deadline för beslut finns inte. Det verkar alltså som att betydligt fler än några få procent kommer returnera utan gissningsvis sitter många butiker och inväntar besked. Jag sitter lugnt i båten

Visst är jag irriterad på en begränsning jag inte informerats om vid köptillfället och som kommer generera problem framöver när kortet maxas (dels fetare spel men kommer även ersätta min 1080p skärm i år), men inget i AMD lägret imponerar så ändras inget drastiskt blir det väl ett 980 som faktiskt levererar det jag trodde jag köpte från början. Ta tillbaka erat 970 Nvidia så är ni förlåtna.

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Så det räcker inte med en video som visar problemet, när 3.5GB VRAM överskrids och förklaring efter videon också dessutom? Jösses, inga kommentarer om det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|