OneDrive eller Google Drive?

Permalänk
Medlem

OneDrive eller Google Drive?

Jag är inne på att prenumerera på en tjänst för moln-lagring, men jag vet inte vilken jag ska välja.

Det är huvudsakligen bilder som säkerhetskopieras, och jag hade tänkt mig 1-2TB.
OneDrive är lockande då det ingår Office 365 vilket inte är helt dumt. Men dom verkar bara ha upp till 1TB eller går det att "teckna den 2 gånger" för 2TB?
Det är samma sak med Google Drive, dom har inte 2TB som alternativ.

Vilken av dessa två har ni bäst erfarenhet utav? Vilken är lättast att navigera? Support?
Win 8.1 ska tydligen ha native support för OneDrive, men hur är det med Win7? Android?

Permalänk
Medlem

Onedrive är på G att bli obegränsat med Office365, vi som signat upp oss för "beta" har redan 10TB.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens överväga att använda MS / Google drive.
Integritet = noll.

https://tresorit.com/

Permalänk
Medlem

Har du tagit en titt på sociala nätverk och vad folk publicerar? Tror inte integritet är högt på skalan nu för tiden.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

jag vågar inte med molnlagring. känns aldelles för öppet.

jag kör 2st Sata hårddiskar, dubbelt kopierade så ja inte behövero oroa mig.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på SpiderOak.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man ska lägga på sin molntjänst. Är det super hemliga dokument så kanske det är bättre att lagra det på ett usb minne. Är det moster Agdas ostkak recept från 1974 så gör det kanske inte så mkt om nsa/fra läser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur kan man ens överväga att använda MS / Google drive.
Integritet = noll.

https://tresorit.com/

För att man laddar inte upp känsligt material helt enkelt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag vågar inte med molnlagring. känns aldelles för öppet.

jag kör 2st Sata hårddiskar, dubbelt kopierade så ja inte behövero oroa mig.

Jag hoppas att du förvara dina externa hårddiskar på två olika fysiska platser! För om det t.ex. börjar brinna eller du får inbrott hemma, så spelar det inte någon roll hur många olika hårddiskar du har med en backup på. Allt kan då försvinna.

Permalänk
Medlem

www.boxcryptor.com med en prenumeration på Office365 personal så får man 1TB hos OneDrive.
Sedan anmäler du ditt Microsoftkonto som prenumerationen är kopplad till via länken nedan så får du 10TB och mer om du mailar och ber om det. Det är under en övergångsperiod innan det blir helt obegränsat.
https://preview.onedrive.com/

65kr i månaden (Office på 1 dator och en surfplatta). Oslagbart pris för 10TB+ (obegränsat)
För 90 spänn så får du Office på 5 datorer och 5 surfplattor. Du kan dela kontot med upp till 4 personer som i sin tur får varsitt OneDrive-konto och anmäler de också sin adress så får de också obegränsat med utrymme. Så, gå ihop och dela på det så får man obegränsat utrymme och Office för 18 kronor i månaden om man är 5 som delar på samma prenumeration. Antalet är fortfarande 5 datorer OCH 5 surfplattor totalt för alla 5 konton. Man delar på totalen.

Sen behöver man ju inte använda Office-paketet om man inte vill.
Prenumerera på Office 365 och få OneDrive på köpet. Eller tvärt om. Microsoft har en smart beskrivning. Via OneDrive-hemsidan så står det att Office 365 ingår. Via Office-sidan så står det att OneDrive ingår. Det är dock samma prenumeration.

Med boxcryptor som är gratis så krypterar du enkelt allt som laddas upp och ned.

Köp ett helt år på en gång så blir det ännu billigare. 41,50kr (499 för 1 år) i månaden för personal (1 installering) eller 58kr (699 för 1 år) i månaden för home (5 install).
Dvs dela Home med 4 polare och alla betalar 11,60 var för en månad. Det blir en kostnad på ca 140 spänn om året per person för obegränsad molnlagring. Som ett plus så ingår Office 365 och den som står för kontot får 60-skypeminuter varje månad.

Skrivet av Buckan:

Jag hoppas att du förvara dina externa hårddiskar på två olika fysiska platser! För om det t.ex. börjar brinna eller du får inbrott hemma, så spelar det inte någon roll hur många olika hårddiskar du har med en backup på. Allt kan då försvinna.

Exakt. Det är därför man inte har all data på en och samma fysiska plats...
Om man är rädd för att MS-anställda sitter och tittar på privata nakenbilder så kan man kryptera datan som man laddar upp. Mycket enkelt med ovan nämnd app.

Nej, jag jobbar inte på MS. Än så länge.

Permalänk
Medlem

jag kör copy

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur kan man ens överväga att använda MS / Google drive.
Integritet = noll.

https://tresorit.com/

Vill NSA kolla på mina semester bilder så varsegod.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Onedrive är på G att bli obegränsat med Office365, vi som signat upp oss för "beta" har redan 10TB.

Grymt sade grisen. Det verkar som att Google Drive går bort helt enkelt!

Skrivet av Falcon:

Hur kan man ens överväga att använda MS / Google drive.
Integritet = noll.

https://tresorit.com/

Har du sett Facebook? Folk struntar i integritet idag
Det mest privata jag ska spara är bilder från stranden...

Skrivet av N!klas:

www.boxcryptor.com med en prenumeration på Office365 personal så får man 1TB hos OneDrive.
Sedan anmäler du ditt Microsoftkonto som prenumerationen är kopplad till via länken nedan så får du 10TB och mer om du mailar och ber om det. Det är under en övergångsperiod innan det blir helt obegränsat.
https://preview.onedrive.com/

65kr i månaden (Office på 1 dator och en surfplatta). Oslagbart pris för 10TB+ (obegränsat)
För 90 spänn så får du Office på 5 datorer och 5 surfplattor. Du kan dela kontot med upp till 4 personer som i sin tur får varsitt OneDrive-konto och anmäler de också sin adress så får de också obegränsat med utrymme. Så, gå ihop och dela på det så får man obegränsat utrymme och Office för 18 kronor i månaden om man är 5 som delar på samma prenumeration. Antalet är fortfarande 5 datorer OCH 5 surfplattor totalt för alla 5 konton. Man delar på totalen.

Sen behöver man ju inte använda Office-paketet om man inte vill.
Prenumerera på Office 365 och få OneDrive på köpet. Eller tvärt om. Microsoft har en smart beskrivning. Via OneDrive-hemsidan så står det att Office 365 ingår. Via Office-sidan så står det att OneDrive ingår. Det är dock samma prenumeration.

Med boxcryptor som är gratis så krypterar du enkelt allt som laddas upp och ned.

Köp ett helt år på en gång så blir det ännu billigare. 41,50kr (499 för 1 år) i månaden för personal (1 installering) eller 58kr (699 för 1 år) i månaden för home (5 install).
Dvs dela Home med 4 polare och alla betalar 11,60 var för en månad. Det blir en kostnad på ca 140 spänn om året per person för obegränsad molnlagring. Som ett plus så ingår Office 365 och den som står för kontot får 60-skypeminuter varje månad.

Exakt. Det är därför man inte har all data på en och samma fysiska plats...
Om man är rädd för att MS-anställda sitter och tittar på privata nakenbilder så kan man kryptera datan som man laddar upp. Mycket enkelt med ovan nämnd app.

Nej, jag jobbar inte på MS. Än så länge.

Tack så mycket för en genomgående beskrivning!
Jag tror jag tecknar mig en prenumeration och mailar dom, tack för länken!

Permalänk
Medlem

Så länge man inte bryr sig om personlig integritet, eller kommer använda endera för saker där det inte spelar någon roll så, go for it. Spelar ingen roll vilken, de funkar bra. Ta den där du "gratis" får mest.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så länge man inte bryr sig om personlig integritet, eller kommer använda endera för saker där det inte spelar någon roll så, go for it. Spelar ingen roll vilken, de funkar bra. Ta den där du "gratis" får mest.

Visst. Kombinera gratisutrymmet med en gratistjänst såsom https://www.boxcryptor.com

Det går att ha personlig integritet faktiskt. Om man vill. Vill man inte så behöver man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Visst. Kombinera gratisutrymmet med en gratistjänst såsom https://www.boxcryptor.com

Det går att ha personlig integritet faktiskt. Om man vill. Vill man inte så behöver man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Den tjänsten såg rätt smidig ut. Drygt att det ska behövas dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

https://mega.co.nz/ kör jag som en av backuperna av bilder.

Snabbast och mest utrymme enligt mig.
Iaf mest utrymme utan krångel.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Google drive eftersom det är integrerat väldigt bra i Chrome och Android, föredrar även grafiska gränssnittet som Drive har. Support är väl obefintligt för båda alternativen, men om jag var tvungen att gissa så skulle jag säga att Microsoft har bättre support.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Själv använder jag Google drive eftersom det är integrerat väldigt bra i Chrome och Android, föredrar även grafiska gränssnittet som Drive har. Support är väl obefintligt för båda alternativen, men om jag var tvungen att gissa så skulle jag säga att Microsoft har bättre support.

Just stöd för olika plattformar och ekosystem är nog det som kan skilja i praktiken vad gäller användarupplevelse. Använder man generellt Microsofts produkter (OS på stationär, OS på telefon) så är OneDrive säkert väl integrerat, men det är rimligt att anta att de inte lägger något större fokus på att nå samma integration på andra plattformar. Google är inte bunden till någon direkt plattform på den stationära marknaden utan ser säkert till att ha brett utvecklat stöd där, medan de på den mobila marknaden har sitt Androidintresse, vilket gör att man kan räkna med att Androidstödet ständigt kommer vara prioriterat och uppdaterat.

Söker man en lösning att kombinera med mobila enheter så skulle därför ens OS-val på dessa kunna vara en stor faktor (Android → Google Drive, Windows Phone → OneDrive). Söker man efter en lösning för primärt Windowsdatorer så kommer det troligen vara rätt jämnt skägg, då båda aktörer kommer fokusera på den idag för gemene man mest använda stationära plattformen: Windows. Vill man använda alternativa stationära OS så skulle jag tro mer på Googles lösning i detta val (inte minst så kan man anta bra stöd på de plattformar där Chrome finns, vilket täcker rätt mycket).

Därutöver kommer faktorer som pris — prenumererar man på Office 365 så har man ju redan OneDrive och behöver inte titta mycket längre.

Ytterligare därutöver så finns det fler aktörer som Dropbox, Box, SpiderOak, Amazon S3, … . Många vill vara med och lagra dina filer .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Den tjänsten såg rätt smidig ut. Drygt att det ska behövas dock.

Jag tycker inte att det behövs.

Fast nu överdrev jag lite. Saker man lägger upp på internetanslutna maskiner kan läcka. Det är ju så. Inget system är helt säkert. Administratörer och andra personer som av självklara skäl kan komma åt mina filer är ju bara människor. Där får man själv göra en avvägning och jag har en mapp på OneDrive via den där tjänsten där jag lägger sånt som jag inte har lust att det sprids om någon tar sig in i MS system. Mina mobilbilder krypterar jag inte tex. Det gör inte så mycket att mina 400 likadana bilder på mina katter råkar läcka ut.

Jag är ju IT-ansvarig till yrket. Jag har förstås tillgång till ALLT i företaget. Lönesystem, bokföringssystem, e-post, personliga lösenorddskyddade mappar osv. Jag är ju ansvarig för att våra backuper går som de ska och att de verkligen fungerar och inte blir korrupta mellan servrarna. Det är ingen som tycker att det på något sätt är konstigt. Jag har skrivit på sekretessavtal och har inget som helst intresse i att sitta och rota i folks mail eller personliga skyddade mappar. Ibland händer det att jag råkar se saker som inte är något som är ämnat för mina ögon men det är ju något som liksom kommer med tjänsten jag har och sker oftast av en slump. Jag kan ju inte blunda samtidigt som jag jobbar. Jag är ansvarig för att göra vad jag kan för att skydda uppgifterna som våra system innehåller. Jag har också ett ansvar att skydda varje enskild anställds information så att andra anställda inte kan ta del av den om det är meningen att den skall vara konfidentiell. Det bästa vore om jag kunde plocka bort internetuppkopplingen totalt från alla maskiner, klippa fibern men det är självklart inte möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag tycker inte att det behövs.

Fast nu överdrev jag lite. Saker man lägger upp på internetanslutna maskiner kan läcka. Det är ju så. Inget system är helt säkert. Administratörer och andra personer som av självklara skäl kan komma åt mina filer är ju bara människor. Där får man själv göra en avvägning och jag har en mapp på OneDrive via den där tjänsten där jag lägger sånt som jag inte har lust att det sprids om någon tar sig in i MS system. Mina mobilbilder krypterar jag inte tex. Det gör inte så mycket att mina 400 likadana bilder på mina katter råkar läcka ut.

Jag är ju IT-ansvarig till yrket. Jag har förstås tillgång till ALLT i företaget. Lönesystem, bokföringssystem, e-post, personliga lösenorddskyddade mappar osv. Jag är ju ansvarig för att våra backuper går som de ska och att de inte förvränger någon data på vägen. Det är ingen som tycket att det på något sätt är konstigt. Jag har skrivit på sekretessavtal och har inget som helst intresse att sitta och rota i folks mail eller personliga skyddade mappar. Ibland händer det att jag råkar se saker som inte är något som är ämnat för mina ögon men det är ju något som liksom kommer med tjänsten jag har och sker oftast av en slump. Jag kan ju inte blunda samtidigt som jag jobbar.

Jag har bland annat jobbat med utveckling och underhåll infom finans och fond system och där kan man se en del uppgifter också men det är ju en självklarhet att man är tyst om. Men det är inte riktigt samma sak. Google tex lever ju på att sälja vidare ens information, för visso så vitt jag vet endast / oftast i reklamsyfte men ens principer blir ändå trampade på när man använder sådana tjänster. Men som du säger, gäller bara att ha en medvetenhet om vilken information man lagrar var och hur.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte granskat ms avtal för onedrive. Får ta en kik. Att andra myndigheter kan lyssna på trafiken till och från deras servrar är inte deras fel. Det är inte heller deras fel att lagstiftarna hittar på att de måste lämna ut information ... men även där får man ju göra en avvägning.

Jag blir inte heller trampad på. Jag har ju mina principer och om nu Google bryter mot dem så väljer jag ju bort Google i så fall. Jag tycker dock att det är ok att Google visar mig mer personliga annonser och sånt. Det blir mer relevant för mig. Det är ok att de identifierar vissa ord i det jag skriver och använder det i sin data. Det är ok att de handlar med information som gäller mitt beteende i utbyte mot att jag får använda deras tjänster gratis. Jag gillar dem ju! Jag tror inte heller att det är så lätt att koppla infon till en fysisk person faktiskt. Det blev ju ramaskri när Google kunde identifiera vissa ord i Gmailen automatiskt. Både du och jag förstår ju att det sker automatiskt och att det inte är personer som sitter och läser informationen manuellt. Däremot så har ju Google en massa anställda som av förklarliga skäl har tillgång till känslig information i läslig form. De erbjuder ju en tjänst som de gärna vill att den ska fungera och som kunderna skall fortsätta att använda. Någonstans sitter det ett gäng databasadministratörer som... tja, kan se datan i databaserna. Den lagras ju någonstans.

Jag har varit moderator på ett större forum tidigare där användare kan välja att vara anonyma (användarkonto krävs förstås ändå). Väldigt många var övertygade om att vi kunde se vem som skrev anonyma inlägg för att de kunde få varningar till sin inbox från oss baserat på ett anonymt inlägg. För hur skulle vi annars veta till vem vi skulle skicka mailet till? Det är ju inget annat än paranoia och folk som inte förstår hur det fungerar. Självklart så är det systemet som skickar ut varningarna och självklart så kan programmerarna se vem som är anonym. Men vi moderatorer kunde aldrig se det trots att folk var övertygade om att det var så. Just på grund av att varningarna kom fram till rätt användare..... Det spelade inte någon roll vad vi sa. Det var omöjligt för oss att skicka varningar om vi inte visste vilken användare vi skulle skicka till och självklart var våra intentioner onda. Inget annat.

Det är så man tänker med alla företag. Alla har någon ond agenda. De vill inte erbjuda en bra tjänst mot betalning. De vill titta på dina semesterbilder och skicka dem till NSA!!!!111one.

Det är inga konstigheter att Facebook behöver rättigheter att använda våra bilder tex. Det är ju en enorm del av hela Facebooks funktion. Att man kan dela bilder. Att man kan se andras bilder. De MÅSTE ju skaffa sig såna rättigheter för att Facebook skall kunna fungera över huvud taget. Det speglar sig förstås i deras användaravtal men det är ju ett nödvändigt ont.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör ingen utav dem.
Använder tredje alternativet istället, Dropbox.

Fungerar fint för mig.

Har provat alla tre, men haft Dropbox sedan de kom och har ingenting att gnälla på där så varför byta om man är nöjd.
Även haft lite mobiler och annat aktiverat till kontot så jag har 32gb utrymme. (men använder bara ~14gb utav dem, och då är under 500mb viktiga dokument.)

Så att Onedrive och Google har 25/50/100gb och att det då skulle vara selling-point - den biter inte på mig iaf.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Körde Dropbox Pro innan men bytte DIREKT när man höjde gränsen till 10GB per fil hos MS. 100 meg per fil som de hade innan var ju ett stort skämt.

Priset ÄR oslagbart för vad jag tycker att jag får men då är jag ju en frekvent användare av Office och den där timmen med Skype skadar ju inte även om det numera är ONDA Microsoft som äger Skype.

Permalänk
Medlem

Dropbox har också 10GB som max storlek per fil.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Dropbox har också 10GB som max storlek per fil.

Inte helt sant.
https://www.dropbox.com/help/5
Den begränsningen gäller webbgränssnittet men frågan är om det är deras "fel". Vem vill slanga upp en fil större än 10GB genom webbläsaren? Som gjort för problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Google tex lever ju på att sälja vidare ens information, för visso så vitt jag vet endast / oftast i reklamsyfte men ens principer blir ändå trampade på när man använder sådana tjänster.

Formuleringen "sälja vidare ens information" tycker jag blir lite missvisande, då Google lever på att utnyttja den information de samlat upp för att rikta annonser åt tredjepartsföretag där Google själva är mellanhanden, men inte att visa eller sälja själva informationen till dessa parter. Deras insamlade data är deras inneboende tillgång, och vad de säljer är tjänster som använder denna, utan att för den delen sälja tillgången i sig.

Jag säger inte att det inte finns några integritetsbekymmer kvar eller att man ska ha full tillit till Google, men det finns en nyansskillnad i vad informationen används till. Ett företag som lagrar information om individer för att använda till en avgränsad tjänst kan jag tycka kan vara en OK "affärsöverenskommelse" om alla är med på premisserna, men just företag som samlar in data och sedan säljer den vidare till för individen okända tredje parter känns mer olustigt.

I och med att Googles intresseområden växer så växer också de områden inom vilka information lagrad hos Google kan användas till, vilket man kan se som ett bekymmer i sig. Liknande problematik existerar dock hos egentligen alla de "stora kamelerna" som erbjuder molnlagring, om man inte väljer en aktör där man explicit betalar för att undvika liknande datainsamling.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Beror ju lite på vad man ska lägga på sin molntjänst. Är det super hemliga dokument så kanske det är bättre att lagra det på ett usb minne. Är det moster Agdas ostkak recept från 1974 så gör det kanske inte så mkt om nsa/fra läser det.

Du har ingen aning om hur eftertraktat det är!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte ostkaka.

Undrar hur mycket av den information som Google säljer om mig identifierar mig "privat" mer än att jag är en av alla i statistiken som är 32 år, ofta använder diverse teknikrelaterade söktermer (vilket tyder mycket på att jag är intresserad av teknik typ(?) och då är det ju troligt att jag kanske kommer att tycka att ett visst sökresultat är mer relevant för mig personligen och det är ju meningen?), bor i Sverige och i Stockholm. SCB har ju namnstatistik. Hur integritetskränkande är inte det? Jag vill ju vara anonym! I det här forumet så framgår det nog ganska tydligt att jag gillar Microsoft och Googles tjänster och programvaror. Bara som ett exempel.

Lägg icke känslig data på någon hårddisk eller minne. Spionprogrammen finns ju i enhetens firmware!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur kan man ens överväga att använda MS / Google drive.

För att man vill ha ~90 SEK till något annat än till en molntjänst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.