Permalänk
Medlem

Ny skärm (21:9?)

Tjena, hade tänkt att eventuellt köpa en ny skärm runt maj månad tillsammans med ett nytt grafikkort.

En skärm jag har tittat på är denna. http://www.sweclockers.com/nyhet/19944-acer-predator-xr341ck-...

Grafikkortet som jag eventuellt hade tänkt köpa är ett 380x eller motsvarande från Nvidia när det nu kommer ut (980 Ti)? Dock så är denna skärm med g-sync och grafikkortet eventuellt från amd, så jag kanske måste välja en annan skärm med liknande specs och g-sync?

Hade tänkt att lägga runt 15 000 totalt, har ni något förslag på kommande skärmar eller grafikkort?

Tror ni för övrigt att min i5-4670k@4.4Ghz & 8GB RAM hade flaskat denna setup?

Permalänk
Inaktiv

Dell 2913WM, jäkligt trevlig skärm. Gällande datorn hade jag satsat på 16GB ram. Det håller inte längre med "bara" 8GB. Finns en hel del spel som kräver 6GB och det känns väl sådär att ha bara snäppet till övers.

Men det är bara min åsikt; det finns säkert någon som hävdar att 4GB är tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Dell 2913WM, jäkligt trevlig skärm. Gällande datorn hade jag satsat på 16GB ram. Det håller inte längre med "bara" 8GB. Finns en hel del spel som kräver 6GB och det känns väl sådär att ha bara snäppet till övers.

Men det är bara min åsikt; det finns säkert någon som hävdar att 4GB är tillräckligt.

Håller nog med dig angående RAM-minnet, dock så tror jag nog att om jag ska byta skärm så vill jag att steget ska vara lite större än bara 2560x1080 jämfört med min nuvarande 1920x1080:)

21:9, 144hz, g-sync/freesync känns för intressant för att ignorera:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danieleet:

Håller nog med dig angående RAM-minnet, dock så tror jag nog att om jag ska byta skärm så vill jag att steget ska vara lite större än bara 2560x1080 jämfört med min nuvarande 1920x1080:)

21:9, 144hz, g-sync/freesync känns för intressant för att ignorera:)

Det låter som du gärna vill ha 4K, 144hz och *sync...hittar du det så säg gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det låter som du gärna vill ha 4K, 144hz och *sync...hittar du det så säg gärna till!

Nä, 3440x1440 däremot.....:)

Någon som har någonting intressant?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

4K är inte 21:9... därav är 4K inte bra

Skrivet av Danieleet:

Nä, 3440x1440 däremot.....:)

Någon som har någonting intressant?

3440x1440 är en underbar upplösning. Känner du att du absolut måste ha 120/144hz och vill ha fps därefter så kanske du bör snegla på en SLI/CF-konfiguration? Ett av de kommande toppkorten tror jag ändå kan få det halvsvettigt att konstant ligga på 120/144 fps...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

3440x1440 är en underbar upplösning. Känner du att du absolut måste ha 120/144hz och vill ha fps därefter så kanske du bör snegla på en SLI/CF-konfiguration? Ett av de kommande toppkorten tror jag ändå kan få det halvsvettigt att konstant ligga på 120/144 fps...

Därav jag bad TS återkomma om en sådan skärm skulle finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hmm, kan bli lite väl stora summor, skulle nog nöja mig med 90 fps på high i t.ex. bf4:)

Själva skärmen lär ju kosta runt 10k, 2 st 980/380x/titan 2 eller liknande ytterligare 10-15k och nätagg 1k..

Hur tror ni för övrigt att min i5-4670k@4.4Ghz hade klarat sig om jag körde SLI med någon av de nämnda grafikkorten?:)

En till fråga, skulle 4GB vram räcka i 3440x1440? Om inte, hade det räckt ifall man sänkte inställningarna till high (om vi utgår från att spelet är bf4)?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danieleet:

Hmm, kan bli lite väl stora summor, skulle nog nöja mig med 90 fps på high i t.ex. bf4:)

Själva skärmen lär ju kosta runt 10k, 2 st 980/380x/titan 2 eller liknande ytterligare 10-15k och nätagg 1k..

Hur tror ni för övrigt att min i5-4670k@4.4Ghz hade klarat sig om jag körde SLI med någon av de nämnda grafikkorten?:)

En till fråga, skulle 4GB vram räcka i 3440x1440? Om inte, hade det räckt ifall man sänkte inställningarna till high (om vi utgår från att spelet är bf4)?

Jag kör 3440x1440 med mina 970's som har fy... treoenhalv gig vram

Kör lite alternativa settings och har inga större bekymmer alls. Enda spelet hittills där jag kännt av några lagg är FC4 och det spelar jag inte alls...

Visserligen test range, men så här ser det ut i BF4 (kör dessutom 110% resolution scale)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kör lite alternativa settings och har inga större bekymmer alls. Enda spelet hittills där jag kännt av några lagg är FC4 och det spelar jag inte alls...

Visserligen test range, men så här ser det ut i BF4 (kör dessutom 110% resolution scale)

http://i.imgur.com/C5RPYVl.jpg

http://i.imgur.com/H8Bdm3e.jpg

http://i.imgur.com/DVCKJMD.jpg

Okej, det där ser ju rätt så lovande ut, tack för infon:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Okej, det där ser ju rätt så lovande ut, tack för infon:)

Har en 3440x1440 och ett 980, om du vill att jag testar något är det bara att säga till så kollar jag om jag har spelet/programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Har en 3440x1440 och ett 980, om du vill att jag testar något är det bara att säga till så kollar jag om jag har spelet/programmet.

Låter schysst! Om du har bf3 och eller bf4 skulle jag uppskatta om du kunde titta hur mycket vRAM som används, samt hur mycket fps du får ut på ultra/high:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Låter schysst! Om du har bf3 och eller bf4 skulle jag uppskatta om du kunde titta hur mycket vRAM som används, samt hur mycket fps du får ut på ultra/high:)

Har 4an som jag kan kolla med, tar en titt i helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Har 4an som jag kan kolla med, tar en titt i helgen!

Okej:) uppskattas

Permalänk

+1 på 3440x1440, helt perfekt upplösning imo. Nya kort klarar att leverera bra framerates i den upplösningen, medans 4k brukar vara märkbart mer tungdrivet. Dessutom älskar jag känslan med 21:9 i spel, mycket bättre upplevelse.

Jag kör själv en LG 34UM95, köpte den framför allt för att jag kommer att switcha mellan en pc och mac, och skärmen är en av dom enda som har Thunderbolt-stöd, vilket är bra till Mac. Den toppar däremot bara 60Hz, så jag brukar sätta fps-limit till 60 och njuta av stabila 60Hz samt en tyst dator då grafikkortet sällan behöver maxa :). Kanske inte ultimat gamingskärm, men jag är klart nöjd iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

+1 på 3440x1440, helt perfekt upplösning imo. Nya kort klarar att leverera bra framerates i den upplösningen, medans 4k brukar vara märkbart mer tungdrivet. Dessutom älskar jag känslan med 21:9 i spel, mycket bättre upplevelse.

Jag kör själv en LG 34UM95, köpte den framför allt för att jag kommer att switcha mellan en pc och mac, och skärmen är en av dom enda som har Thunderbolt-stöd, vilket är bra till Mac. Den toppar däremot bara 60Hz, så jag brukar sätta fps-limit till 60 och njuta av stabila 60Hz samt en tyst dator då grafikkortet sällan behöver maxa :). Kanske inte ultimat gamingskärm, men jag är klart nöjd iaf.

Spännande, detta gör ju inte så att man blir mindre sugen på XR341CK:)
Man får bara hoppas på att den inte kostar allt för mycket över 10 000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://i.imgur.com/C5RPYVl.jpg

http://i.imgur.com/H8Bdm3e.jpg

http://i.imgur.com/DVCKJMD.jpg

Lite nyfiken gällande din skärm över lag. Sitter här och väntar på dom böjda skärmarna, men av dom som hittills kommit ut så är många missnöjda med BLB bla. Vet inte om jag har lust att sitta och vänta ett halvår till innan jag köper skärm och har nu hittat denna AOC u3477Pqu 34" för 5990:- som jag tycker är ett riktigt bra pris. Eftersom du nu har samma skärm så undrar jag hur din är? Har du några problem med BLB eller släpande bilder mm?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aqua_HeaD:

Lite nyfiken gällande din skärm över lag. Sitter här och väntar på dom böjda skärmarna, men av dom som hittills kommit ut så är många missnöjda med BLB bla. Vet inte om jag har lust att sitta och vänta ett halvår till innan jag köper skärm och har nu hittat denna AOC u3477Pqu 34" för 5990:- som jag tycker är ett riktigt bra pris. Eftersom du nu har samma skärm så undrar jag hur din är? Har du några problem med BLB eller släpande bilder mm?

Kolla tråden om AOC så ser du bilder jag knäppt på skärmen i mörkt läge. Det är klart att man kan antyda lite lätt ljusare i de vänstra hörnen... men det verkar som att jag till slut drog en vinstlott i blb-lotteriet. För jag kan absolut leva med det jag fått

Gällande eftersläpningar/ghosting så kan jag absolut inte klaga, inte märkt nåt nämnvärt i nåt av de spel jag testat (BF4, BFH, Crysis 3, Evolve, Dying Light, The forest bl.a.)

Är det nåt annat du vill jag ska testa så är det bara att hojta till så återkommer jag så fort jag har möjlighet.