AMD introducerar hela Radeon 300-serien på Computex

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar hela Radeon 300-serien på Computex

Den nya grafikkortsfamiljen Radeon 300-serien drar ut på tiden till följd av rådande lagerstatus för nuvarande modeller, men nu sägs lanseringen vara spikad till Computex 2015.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir bara senare och senare, hoppas det inte blir till julen nu när man har väntat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakaman:

Blir bara senare och senare, hoppas det inte blir till julen nu när man har väntat...

Vadå senare och senare? Det enda jag har läst om lanseringsdatum i år är att Q2 och Computex är hetaste tipsen. Menar du att du sett en massa andra datum nämnas som säkra kort?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de kommer lansera sina grafikkort lagom till spelet The Witcher 3, som kommer ju sent i Maj. Vore perfekt med att få det spelet gratis samtidigt som man köper grafik-kortet, som deras kampanj!

Permalänk
Medlem

Tror de hade tjänat mer på 970 skandalen om de släppt 300 serien nu istället.
Många väljer ju 290x istället men många väljer även att gå upp och köra på 980 istället.
Förstår ju att AMD vill bli av med så mycket som möjligt av de äldre GPUerna. Men hade de släppt iaf 390x och kanske väntat med 380x, så hade de fortfarande haft bra modeller i båda prestanda klasserna. Då 290x idag till benchmark prestanda per krona är en av de mest effektiva. (3dmark).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Ok, antar att Jen-Hsun Huang njuter.

"skandalen" .....kanske man ska vara lite försiktig med vilka ord man väljer om man inte vill bi en "skandalblaska" som aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Fast har det inte varit lite glest med 290 och 290X på sina håll på sistone? Borde väl inte var så svårt att sälja ut dem. Känns som att det helt enkelt varit dålig tillgänglighet i Mars.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har man helt enkelt inte kunnat släppa serien eftersom den av någon orsak inte inte är klar att lansera, det är en ny krets som skall tillverkas i volym och man använder också ny typ av minnen så det kan mycket väl helt enkelt handla om komponentbrist.
Att man väljer att senarelägga en lansering bara för att sälja slut på lager tror jag inte på, speciellt inte som marknadssituationen ser ut som nu med en klar dominans från Nvidias sida.

Ursprungligen har det väl talats om en lansering i kvartal tre?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Så hela serien innebär alltså också 395x2 kortet? Eller de fular sig igen och väntar med de?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast har det inte varit lite glest med 290 och 290X på sina håll på sistone? Borde väl inte var så svårt att sälja ut dem. Känns som att det helt enkelt varit dålig tillgänglighet i Mars.

heh, finns ju ett antal fler länder än Sverige där ute om man tänker efter...;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Troligen för att butikerna velat sälja ut dem, men AMD (och leverantörerna har stora lager än).
Butikerna har ju förväntat sig ny generation, och då vill man inte ha gamla i lager samtidigt (du minns tex 7970 kort som såldes bredvid 280x kort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

heh, finns ju ett antal fler länder än Sverige där ute om man tänker efter...;)

Jo, men sådant brukar indikera något även på ett större plan.

Skrivet av Paddanx:

Troligen för att butikerna velat sälja ut dem, men AMD (och leverantörerna har stora lager än).
Butikerna har ju förväntat sig ny generation, och då vill man inte ha gamla i lager samtidigt (du minns tex 7970 kort som såldes bredvid 280x kort)

Kan finnas en poäng i det. Frågan är vad som är dyrast att ligga efter 3 månader eller att kalla tillbaka kort och göra dem till 370 och 380.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas dollarkursen vänder neråt ordentligt lagom till lanseringen av 390- och Broadwell för desktop så man kan sätta ihop en ny burk under sommarsemestern..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

*Tråd rensad från trams*

Håll er till ämnet!

Permalänk
Medlem

Är det en slump att bilden visar en fläkt som förgäves försöker kyla en glödande GPU ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är det en slump att bilden visar en fläkt som förgäves försöker kyla en glödande GPU ?

Ja

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jag hoppas att de kommer lansera sina grafikkort lagom till spelet The Witcher 3, som kommer ju sent i Maj. Vore perfekt med att få det spelet gratis samtidigt som man köper grafik-kortet, som deras kampanj!

http://www.sweclockers.com/nyhet/20164-nvidia-bundlar-the-wit...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, antar att Jen-Hsun Huang njuter.

"skandalen" .....kanske man ska vara lite försiktig med vilka ord man väljer om man inte vill bi en "skandalblaska" som aftonbladet.

Fast nu är det ju så att Nvidia och deras VD har gjort ett stort snesteg som kunde undvikits genom att vara ärliga. Samtidigt som de kallar detta "hårdvarufel" för en funktion, om det nu var en "funktion" varför dolde de då denna funktion och sedan gick in och ändra specifikationerna i efterhand?

Om konsumenter dessutom (även om det är amerikaner) stämmer företaget för falsk marknadsföring (och andra punkter) så är det i enlighet med en skandal. AMD gör helt rätt att utnyttja situationen (precis som vilket annat företag som helst hade gjort i vilken bransch det än är) speciellt om de har ett stort lager med produkter som de behöver bli av med.

Det man kan hoppas nu i framtiden är ju att Nvidia kommer vara totalt ärliga med allt de säger och gör vilket de måsta om de vill ha ett gott rykte.

Permalänk

Detta ska bli intresant:) Synd att det är så långt kvar bara.

Men hoppas på ett freesynk test innan dess:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jaså, nu nalkas det 35 grader varma sovrum ser jag. Sen tycker jag kanske att skandal verkligen inte är det bästa ordvalet. Men någon ursäkt måste man väl ha...

Nu är jag inte för eller emot någon av GPU-tillverkarna, även om man skulle kunna tro det ovan. Visst, har man extrem kylningskapacitet av rummet är det inga problem att slänga in ett 390X i riggen och köra på. Men följer de sitt tidigare koncept där kort med tredjepartskylare ligger strax under 100° C så kommer det bli redigt varmt. Sen betyder det ju också att fläktarna på sådan kylning kommer få snurra på tokiga hastigheter för att kunna blåsa bort all varmluft. Så för mig som förespråkar en tyst burk är AMD inte det rätta alternativet, medan det säkert finns de som är helt nöjda med sina 290X idag, t.ex. Sen om vattenkyler kortet spelar det mer eller mindre ingen större roll vad man kör med. Förstås kommer AMD-korten kräva något mer av kylningen men i alla fall.

Det är alltid trevligt med lanseringar och det kommer bli kul att se om AMD blir de som kniper spelbara frame rates i 4k nu till sommaren på de lite mer krävande titlarna. Mindre krävande titlar går att köra på de flesta burkar i 4k idag, så det är inte så att det inte går att spela på 4k, utan det beror på vilka spel det är man vill spela.

Sen kan jag tycka att det känns så där att inte ha serien ute till släppet av GTA V, som folk säkerligen gärna skulle köra i 4k om möjlighet ges.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag som ville ha ett nytt grafikkort till Witcher 3... Undra om Titan X hinner släppas tills dess?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tror de hade tjänat mer på 970 skandalen om de släppt 300 serien nu istället.
Många väljer ju 290x istället men många väljer även att gå upp och köra på 980 istället.
Förstår ju att AMD vill bli av med så mycket som möjligt av de äldre GPUerna. Men hade de släppt iaf 390x och kanske väntat med 380x, så hade de fortfarande haft bra modeller i båda prestanda klasserna. Då 290x idag till benchmark prestanda per krona är en av de mest effektiva. (3dmark).

Allra bäst hade det kanske varit om de släppte 300-serien 2010. Tänk hur de skulle slå konkurrensen?

Skämt-o-sido, korten kommer när de är klara för release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jaså, nu nalkas det 35 grader varma sovrum ser jag. Sen tycker jag kanske att skandal verkligen inte är det bästa ordvalet. Men någon ursäkt måste man väl ha...

Nu är jag inte för eller emot någon av GPU-tillverkarna, även om man skulle kunna tro det ovan. Visst, har man extrem kylningskapacitet av rummet är det inga problem att slänga in ett 390X i riggen och köra på. Men följer de sitt tidigare koncept där kort med tredjepartskylare ligger strax under 100° C så kommer det bli redigt varmt. Sen betyder det ju också att fläktarna på sådan kylning kommer få snurra på tokiga hastigheter för att kunna blåsa bort all varmluft. Så för mig som förespråkar en tyst burk är AMD inte det rätta alternativet, medan det säkert finns de som är helt nöjda med sina 290X idag, t.ex. Sen om vattenkyler kortet spelar det mer eller mindre ingen större roll vad man kör med. Förstås kommer AMD-korten kräva något mer av kylningen men i alla fall.

Det är alltid trevligt med lanseringar och det kommer bli kul att se om AMD blir de som kniper spelbara frame rates i 4k nu till sommaren på de lite mer krävande titlarna. Mindre krävande titlar går att köra på de flesta burkar i 4k idag, så det är inte så att det inte går att spela på 4k, utan det beror på vilka spel det är man vill spela.

Sen kan jag tycka att det känns så där att inte ha serien ute till släppet av GTA V, som folk säkerligen gärna skulle köra i 4k om möjlighet ges.

Inte för att vara sådan men 390X kommer ju inte vara så högljudd som du påstår. det är inte så alla kylare låter mycket.

En ASUS DCII funkar finfint att kyla dom flesta kort utan att låta så mycket.

Sen förstår jag inte vart alla får att detta drar sååååååååå~ mycket ström. Har ni fått förhands ex Var får man tag på ett 390X för jag vill med ha ett sånt isf!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Njaa. Temperaturen på gpun påverkar inte hur varmt rummet blir. Det är effektförbrukningen som avgör hur varmt rummet blir. Och effektförbrukningen är ungefär samma oavsett om man har en top notch kylare som håller gpun toksval eller om man har en direkt undernålug sådan som gör att gpun blir stekhet.
Så glöm temperatursiffrrorna i detta sammanhang. Enkom effektförbrukningen är intressant för din tes om varma sovrum :).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte resonemanget att AMD skulle tjäna på 970 genom att inte släppa 300serien.
970 är ett fantastiskt kort oavsett hur mycket minne det har. Och det säljer fortfarande som smör.
Att AMD inte släpper 300serien gör ju att Nvidia ostört kan sälja sina kort vilket både försäljningssiffror och kvartalsrapporter visar.
Att beskriva den rådande situationen som att AMD kapitaliserar på 970-skandalen, är retoriska trapetskonster då det ju bevisligen är precis tvärtom. Nvidia tjänar pengar varje minut som AMD inte kommer med nytt.
jag förväntar mig att läsa direkta citat från företags press/marketingavdelning i artikelform när jag läser prisjakt/pryl men inte på SC.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Temperaturen på gpun påverkar inte hur varmt rummet blir. Det är effektförbrukningen som avgör hur varmt rummet blir. Och effektförbrukningen är ungefär samma oavsett om man har en top notch kylare som håller gpun toksval eller om man har en direkt undernålug sådan som gör att gpun blir stekhet.
Så glöm temperatursiffrrorna i detta sammanhang. Enkom effektförbrukningen är intressant för din tes om varma sovrum :).

Jag ser vart du vill komma. Men det är ju ändå skillnad och det kommer ut luft som ligger på 50° C eller närmare 80° C vid utblåsen.

Sen har ju AMD sin agenda om effektförbrukning också. Förutsatt att den hålls kvar, självfallet. Snackades ju om att köra ut vad som går ur en PCI-E-port på 300-serien för nån månad sen.

Men det är svårt att spekulera. Men faktum kvarstår att korten och deras närliggande område kommer att vara varmare hos AMD-användare både för att varmare luft blåses runt i chassit och ut ur det samt en relativt hög strömförbrukning i dagens läge jämfört med konkurrensen även om skillnaden inte är extrem.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Väl tajmat!

Rent spelmekaniskt är det nog ändå klokt att vänta ett par patchar så de allvarligaste buggarna hinner bli åtgärdade, oavsett om man har Nvidia eller AMD. Har man AMD kan det även vara värt att vänta en drivrutinsversion, eftersom TW3 är genomsyrat av Nvidia Gameworks (tyvärr lär iofs inte t ex Nvidia Hairworks gå lika bra att optimera för AMD, som AMD TressFX Hair gick att optimera för Nvidia).

Men jag är mer oroad över den höga dollarkursen och vad det kommer att innebära för priserna på de nya korten. Med dagens priser tycker jag att prestanda per krona ligger i stort sett still jämfört med två år sedan. Vanligtvis brukar man kunna få nästan dubbla prestandan till samma pris efter den tiden när nya kort lanseras. Det kommer nog inte att hända nu, man kan ju alltid hoppas på lägre dollarkurs och aggressiv prissättning.

Permalänk
Medlem

Asså, jag fattar inte hur andra får sina grafikkort att bli så extremt varma. Den varmaste komponenten i min dator är ca 60 grader vid en mätning (siffror från program) och då går grafikkort och CPU på max i benchmarking i flera minuter. Just nu när jag skriver detta så är nätaggregatet (passivt) varmare än grafikkortet. Lägger man handen på nätaggregatet så känns det varmt, på grafikkortet så känns det precis svalare än handen samt att fläktarna står helt stilla på kortet.

Processorn jag använder är en AMD 8350 med en corsair H100i och grafikkortet ett ASUS 7970

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Asus! Ge mig Ares IIII plix!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Allra bäst hade det kanske varit om de släppte 300-serien 2010. Tänk hur de skulle slå konkurrensen?

Skämt-o-sido, korten kommer när de är klara för release.

Fast har du läst artikeln? Det är ju bara spekulationer, men det kan vara så att de är klara men att de håller på dom för att sälja mer av 200 serien.

Det är ju bara rykten, men det var det jag baserade mitt uttalande på. Tror de hade tjänat mer på att släppa 390x ett tag innan, de har då som sagt 290x, skillnaden på 380x och 290x kommer ju inte vara enorm då de baseras på samma kort.
Men de vet säkert va de gör

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.