Permalänk
Medlem

Datorstol för de "starka"!

Hejsan alla sweclockerS!

Vet inte om det riktigt passar in här, annars får Admin hjälpa till isåfall

Hur som helst, Jag söker efter en rejäl grym stol nu eftersom alla mina senaste stolar jag har haft har klarat sig si och så där.

Lite kort angående mig. 186 cm, rätt breddaxlad, 95 kg och justerar en hel del med ryggen då jag känner ibland jag sitter obekvämt osv. Beror på helt enkelt men att röra mycket är en del av mig.
Kan sitta länge, dvs upp till 6h+ enkelt.

Så aa, helt enkelt söker efter en bra stol som kan hålla min massa då ryggstödet ska kunna hålla mig, och det ska vara länge. så den inte kollapsar efter max 6 månader liksom.

Pris: Helst så lite som möjligt men om man måste lägga 2.500:- så lägger jag det om det är verkligen värt det.

Om det behövs mer info så är det bara att skriva

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Leta på blocket efter beg. Kinnarps eller liknande kvalitetsmärken. Du får en stol som kostade kanske 12 000 ny för samma pengar som du får en ny halvdan stol för.

http://www.blocket.se/malmo?q=kontorsstol&cg=0&w=1&place=260&...

Edit: Här t ex: http://www.blocket.se/ystad/Kontorsstolar_59080677.htm?ca=23_...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Leta på blocket efter beg. Kinnarps eller liknande kvalitetsmärken. Du får en stol som kostade kanske 12 000 ny för samma pengar som du får en ny halvdan stol för.

http://www.blocket.se/malmo?q=kontorsstol&cg=0&w=1&place=260&...

Edit: Här t ex: http://www.blocket.se/ystad/Kontorsstolar_59080677.htm?ca=23_...

Hmmm, som det ser ut så känns ryggstödet väldigt lätt, i mina ögon iallafall, att de lär böjas efter ett tag?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Hmmm, som det ser ut så känns ryggstödet väldigt lätt, i mina ögon iallafall, att de lär böjas efter ett tag?

På en Ikea-stol kanske, inte på en Kinnarps.

Edit: Snackar då om den blå stolen på bilden, dom andra har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baarry:

Hmmm, som det ser ut så känns ryggstödet väldigt lätt, i mina ögon iallafall, att de lär böjas efter ett tag?

Du lär inte direkt böja ryggstöden på en riktig stol typ Kinnarp, Malmstolen, Kab eller RH och skulle du mot all förmodan skada stolen på nått sätt så säljer ju de seriösa tillverkarna reservdelar, det är rätt stor kvalitetsskillnad på en kontorsstol med nypris på 10 - 20 000kr och billiga stolar typ gamingstolar, Jyskstolar och Ikea Markus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du inte tänkt på att köpa jysk stolar?
300kr st (8 stolar för 2500kr).
6månader per stol = 4år.

Permalänk
Inaktiv

Jag har IKEAs "Verksam" stol. Den är fortfarande lika stabil och skön att sitta på efter 6 år. Kan varmt rekommendera den. jag har skinnklädsel på min, man kunde välja annat då. Samma vikt och längd som dig, sitter alltid helt lutad på stolen och använder den i stort sett 8-10 tim/dag.

Permalänk
Medlem

Kolla på dessa stolar: http://www.gtomegaracing.com/evo-office-chairs (Ingen större skillnad mellan evo och pro stollarna) Äger dock inte någon stol från dom men ska bli ett köp snart Har hört mycket bra recessioner om dom. Värt att ta en titt om din budget ligger på ca 2.5k

Permalänk
Medlem

Kolla mitt svar i denna tråd.

Permalänk
Medlem

180cm, +100Kg, långa pass(10 timmar inte ovanligt), KAB director.
Inte ångrat en sekund efter all skräpstolar från jysk etc.

2500:- är inte mycket till budget för kvalitetsstolar, nya kan du glömma för det priset.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kör på Ikeas Volmar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10173769/

Gillar den skarpt, men inget slår en äkta Kinnarps dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå mitt slag för en Ikea Markus.
Är själv ca 177cm och runt 85kg. Efter snart 2års användande så känns den fortfarande som ny.

Har även ett par äldre sådana på jobbet som är bortåt 6-7år, de är lite rangliga vid "dämparen", men fungerar finfint fortfarande.
Priset är runt 1500kr och 10års garanti, rätt prisvärt imo.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att de som rekommenderar Ikea mfl aldrig har ägt en riktigt bra stol.

Permalänk
Medlem

Jag är 10cm längre än dig, väger 30kg mer, och min kinnarpsstol fyller 10 år nästa år

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har hittat något här:

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/dxracer/...

Men det är inget jag riktigt vet om, har också blivit rekommenderat över att köpa den. Rätt billig för priset men eftersom jag inte har någon aning om den är värt eller bra, kanske någon som vet?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OsNy:

Jag skulle slå mitt slag för en Ikea Markus.
Är själv ca 177cm och runt 85kg. Efter snart 2års användande så känns den fortfarande som ny.

Har även ett par äldre sådana på jobbet som är bortåt 6-7år, de är lite rangliga vid "dämparen", men fungerar finfint fortfarande.
Priset är runt 1500kr och 10års garanti, rätt prisvärt imo.

Det är inte så att det uppstått sprickor i plåten under dynan? De Ikeastolar som har "Markuschassi" brukar spricka efter ett tag, tror inte att jag sett nån som hållit mer än ett par år vid dagligt bruk, dessutom är de ju totalt oergonomiska för de flesta eftersom de inte går att justera.
Det är inte en stol man bör ha till en arbetsplats, däremot kan den ju funka bra i ett mötesrum eller liknade där man inte sitter lika länge och där den mer fåtöljliknade stilen kan vara bekväm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har en stol från Jysk som är rent bedrövlig trots ett pris på ~1500kr. Efter 1-2 veckor så var stoppningen i sitsen borta på något vis. Efteråt kändes det som att sitta på en skiva plywood, använder numera en extra dyna. Väger bara 78kg dessutom...
Så var försiktig med ditt val.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att det uppstått sprickor i plåten under dynan? De Ikeastolar som har "Markuschassi" brukar spricka efter ett tag, tror inte att jag sett nån som hållit mer än ett par år vid dagligt bruk, dessutom är de ju totalt oergonomiska för de flesta eftersom de inte går att justera.
Det är inte en stol man bör ha till en arbetsplats, däremot kan den ju funka bra i ett mötesrum eller liknade där man inte sitter lika länge och där den mer fåtöljliknade stilen kan vara bekväm.

Möjligt att det har gjort det, inte kikat bara. Men dessa används iallafall 7dagar i veckan och sitter ihop fortfarande.
Fast ergonomin kan jag hålla med om, eftersom det finns typ inget att justera mer än höjd + ryggstöd.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har en stol från Jysk som är rent bedrövlig trots ett pris på ~1500kr. Efter 1-2 veckor så var stoppningen i sitsen borta på något vis. Efteråt kändes det som att sitta på en skiva plywood, använder numera en extra dyna. Väger bara 78kg dessutom...
Så var försiktig med ditt val.

Ja många billiga stolar har dåliga material i sitsen, det är billig skumplast som "trycks ut" eller smulas sönder så att man efter ett tag sitter på chassit i stället för stoppningen.

Skrivet av OsNy:

Möjligt att det har gjort det, inte kikat bara. Men dessa används iallafall 7dagar i veckan och sitter ihop fortfarande.
Fast ergonomin kan jag hålla med om, eftersom det finns typ inget att justera mer än höjd + ryggstöd.

Stolarna brukar hålla ihop länge efter att sprickorna uppstått men de blir ofta vingliga, tänkte det var nått sånt du beskrev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder Kinnarps och kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till Jysk etc. som jag hade innan.
Köpte visserligen min ny och tillverkad efter mina önskemål, men det mesta är ju mest kosmetiskt.

Skillnaden på en stol från Jysk och en Kinnarpsstol, är som skillnaden på en Volvo PV och en Bently.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Relik 📜

Håller med många andra.

Hemma sitter jag på en IKEA-stol vilket fungerar helt okej, men skillnaden mot Kinnarps-varianten på jobbet är enorm. Jag skulle helt enkelt inte klara arbetsdagarnas långpass vid datorn utan den. Sitter man mycket är det värt varenda krona att köpa en riktigt bra stol.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har gått vägen Ikea -> Kinnarp -> KAB

Lika stor skillnad det var mellan Ikea till Kinnarp var det mellan Kinnarp och KAB. Men så är även priset. Det är nog åtta år sedan jag köpte min KAB och då kostade den över tio tusen. Men det är bara lite över en tusenlapp per år så här långt.
Deras bevakningsstolar är byggda för att användas i skift i kontrollrum och liknande så de håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag har gått vägen Ikea -> Kinnarp -> KAB

Lika stor skillnad det var mellan Ikea till Kinnarp var det mellan Kinnarp och KAB. Men så är även priset. Det är nog åtta år sedan jag köpte min KAB och då kostade den över tio tusen. Men det är bara lite över en tusenlapp per år så här långt.
Deras bevakningsstolar är byggda för att användas i skift i kontrollrum och liknande så de håller.

Kan bara instämma. Sitter på KAB Controller och det enda som har pajat hittils är ett plasthölje utan funktion. Inte några problem alls med den och hydraliken är som ny, den är däremot bara några år gammal.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kör på Ikeas Volmar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10173769/

Gillar den skarpt, men inget slår en äkta Kinnarps dock.

Har en sån med armstöd och nackstöd. Nackstödet stöder inte jättemycket eftersom det inte är justerbart som på kinnarps.
DX-Racer är ju trevlig ergonomi på men vet inte med hållbarheten.
Mitt bästa tips egentligen är att man köper ett sitta/stå -bord så att man inte blir så försoffad;).
Är det uteslutet så sätter jag pengar på Kinnarps/KAB, 10 timmar per dag är mycket i en kass stol om man inte är 15 längre:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteman82:

Har en sån med armstöd och nackstöd. Nackstödet stöder inte jättemycket eftersom det inte är justerbart som på kinnarps.
DX-Racer är ju trevlig ergonomi på men vet inte med hållbarheten.
Mitt bästa tips egentligen är att man köper ett sitta/stå -bord så att man inte blir så försoffad;).
Är det uteslutet så sätter jag pengar på Kinnarps/KAB, 10 timmar per dag är mycket i en kass stol om man inte är 15 längre:D

Jag tyckte nackstödet var för jäkla fattigt, 300 spänn för det skitet så har bara armstöd.

Använder bara Kinnarps på jobbet och de är oslagsbara, men de kostar ju också därefter.

Permalänk
Medlem

Kinnarps, allt jag kan säga. Som fullständigt beroende gamer (5-8h+ per dag, varje dag) kan jag inte annat än rekommendera kinnarps. Sitter på en 15 år gammal "flaggskeppsmodell" och den har ett par tusen timmar på sig, fungerar fortfarande ypperligt och jag har aldrig ont i kroppen trots att jag är benig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sitter på en Ikea Marcus som är 2år gammal prisvärd (bättre än jysk skitet iaf.) för sina 1400:- som den kostade (& har hållt trots mina 187cm & 102-107kg) dock inte lika bra som stolarna på jobbet men så kostar dom 15-25000 med om jag förstått det rätt.. bara min lilla "pall" med ryggstöd jag använder när jag monterar kostade 5000:- (tror jag det var!).
Så visst man får vad man betalar för så är det.

Offtopic: Pratas mycket om kinnarp har ett rejält kinnarp skrivbord (1800*900mm) ,bästa skrivbord jag haft!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless