Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

"2 304 x 1 440"...kunde de inte bara köra med 2560 x 1440 istället?

Precis, denna skärmen rymmer motsvarande 1152x720 om man inte fuskar med "över native upplösning". Det är ganska lite, mindre än gamla 11" på 1366x768, som redan den var mycket begränsad i Y led med OSX.

Skrivet av Heinkel92:

Hade tänkt mig en rMBP nu med senaste uppdateringen, så har dom höjt samtliga priser med 2000kr, va? till och med den gamla icke retina MBP, 12,300kr för den. Nu har dom ändå tappat det.

Skrivet av Sennaho:

Dom har passat på att höja de svenska priserna på macbook pro också!
2000 kr mer på samtliga modeller?!

De har endast justerat för dollarn. Tacka vår usla krona för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så en glorifierad Word-dator med andra ord för 14999:-?

Som vanligt med Apple. Jag tycker designen är gudalik, helt klart hur en laptop ska se ut med mått och vikt. Men 15 papp för den prollen?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Och hur hade du tänkt att någon mjukvara skulle funka utan x86?

Ja, du förstår, det finns ganska gott om mjukvara som är gjort för ARM nu har iofs Windows spikat Windows RT, men fram tills dess gjordes det ganska stora framsteg med att ta x86-mjukvara till ARM.

Det är ingen stor tröskel att ta sig över, allt som krävs är att folk engagerar sig lite extra, dvs får hjälp av större företag som vill ta steget framåt.

Såsom Winrar eller annat bra att ha

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

18K för en glorifierad bricka?

Permalänk
Skrivet av CatchMe:

Riktigt grymt att de kör på USB type-C! Oväntat och precis den push type-C behöver!

Skrivet av 0x90:

1 usb = fail

Skrivet av guos89:

Underbart att allt ansluts till en enda kontakt!

Härligt att det dessutom är en kontakt som ännu inte är standard och vanlig på marknaden, så att den urtunna datorn på 13mm måste ackompanjeras med en smärre arsenal av adaptrar, hubbar och förgreningar för att kunna nyttja datorn på något vettigt sett...

Att datorn inte har inbyggd diskettläsare, parallellport och dvd enhet känns väll rimligt, men är det för mycket begärt med iaf en laddningskontakt och ett usb uttag (må det då vara usb typ c) så att jag åtminstone kan ladda datorn samtidigt som jag har något anslutet till den?

Portabiliteten förlorar liksom sin poäng helt om min dator på 0.9KG måste ha 12 adaptrar på 5kg för att fungera på marknaden.

Välkommen till apples värld där det är adapternas förlorade land

Hur som den svarta/rymdgråa var faktiskt rätt snygg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Besviken, hade hoppats på MBA med Retina fast för samma pris som nuvarande, hade inte varit dåligt! Då hade Apple konkurrerat extremt bra mot andra tillverkare, dom är ju inte dåliga i 8-11k prisklassen men det kunde varit bättre. Nå, nu ska jag ändå inte införskaffa någon laptop på ett tag då man har skoldatorn men vore trevligt när man väl behöver en egen om den har Retina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Känns jävligt korkat att bara ha EN kontakt. Man kanske sitter på jobbet, behöver ladda, använder en extern mus och samtidigt vill koppla datorn till en större skärm.

...jag börjar bli aningen trött på alla adaptrar som MÅSTE köpas för att få en Apple-dator att bli någorlunda komplett.

Håller på sätt och vis med men å andra sidan så är det en dator som inriktar sig på att vara så kompakt som möjligt vilket gör att det inte är helt enkelt att klämma in massor med portar.

Har saknat ethernet-port i min MBP några enstaka gånger men annars är jag alltid glad att den inte är där så datorn kan vara tunnare.

Intressant att de verkar höjt priset på MBP så mycket förövrigt. Precis när deras datorer började bli ändå något sånär rimligt prissatta så kommer en rejäl höjning. Jag köpte exempelvis min MBP Late 2013 med 256 GB SSD och 8 GB RAM för 13k. Nu kostar närmast motsvarande modell 16500.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Ja, du förstår, det finns ganska gott om mjukvara som är gjort för ARM nu har iofs Windows spikat Windows RT, men fram tills dess gjordes det ganska stora framsteg med att ta x86-mjukvara till ARM.

Det är ingen stor tröskel att ta sig över, allt som krävs är att folk engagerar sig lite extra, dvs får hjälp av större företag som vill ta steget framåt.

Såsom Winrar eller annat bra att ha

Inte så stor tröskel? Det finns i princip inte ett vettigt program till arm om man bortser från appar. Allt blir helt plötsligt väldigt special. Visst det finns Linux distar för arm osv. men helvete vilket meck.

Permalänk
Skrivet av Simpan2k:

Lösning 1: Dra över filen till datorn (5 Gbps) -> Koppla ur USB-minnet -> Spela upp

5 Gbps var väl kanske lite att ta i haha, klarar de bästa USB-minnena idag ens 0,1Gbps? Och vem betalar för ett sånt?
För min del tar det bra nära halva filmens speltid bara att föra över från USB-minnet om den har en hyfsad bitrate.

----

Prishöjningen var kanske motiverad av den stigande dollarn, men där hade de nog tjänat på att uthärda aningen smärre marginaler med fortsatt ökande volym än att höja priset. De lär ju helt skrämma bort en stor konsumentbas (speciellt som de samtidigt pratar om all sin nya lyx med klockan) under en längre tid nu. Typ mig som hade tänkt köpa en Pro i månaden, det kan de (och jag) ju bara glömma nu...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det är väl inte helt orimligt att laddaren har en usb hona i sig så man seriekopplar först laddaren och sedan ev tillbehör. Kanske till och med alla tillbehör har en hane-hona kotakt så man kan koppla in massor i följd.

Så alla 100 miljarder USB-prylar ska plötsligt ha en inbyggd HUB med hona? Smart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

Så alla 100 miljarder USB-prylar ska plötsligt ha en inbyggd HUB med hona? Smart

Du missförstod nog det där lite. Han syftade på tillbehören som Apple skickar med/säljer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoernsss:

Nja, inte så pepp alltså. Är det en TN eller IPS?

IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Bra att dom fortfarande använder 16:10 men en enda kontakt är skandal. Dom borde ju fått plats med åtminstone en till på andra sidan.

16:10 är mycket behagligare arbetsyta än 16:9, men att maskinen bara har en USB-C-kontakt är riktigt dåligt. Den borde haft minst två, kanske rent av två på respektive sida…

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg och imponerande men priset är något avskräckande. De borde satsat på en billigare variant... säg 11 700kr.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Skrivet av Massy:

Intressant att de verkar höjt priset på MBP så mycket förövrigt. Precis när deras datorer började bli ändå något sånär rimligt prissatta så kommer en rejäl höjning. Jag köpte exempelvis min MBP Late 2013 med 256 GB SSD och 8 GB RAM för 13k. Nu kostar närmast motsvarande modell 16500.

Jag köpte min rMBP 15" för 15k för några månader sen och nu ligger samma laptop med samma spec på 22k hos Apple, snacka om prishöjningar.

Permalänk
Medlem

"Härligt med ett komplement till Mac:en; Klenare men också mer portabel perfekt ti...17 000kr?!"

Nej tack, köper hellre en modell som faktiskt går att använda till någonting.

Permalänk
Medlem

Jag är en windows och android-bög men satan så sexig denna var!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Erik.dv:

Tackålov. hade inte förvånat mig om de hade snålat på en sån sak dock.

Har priserna ökat så mycket alltså? Surface Pro 3 känns plötsligt väldigt rimligt prissatt. Visa upp 4an nu, Ms!

Permalänk
Medlem

vad i hela h*lvete, guld macbook? förjävla fult, ser inte ut som guld ens.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal netbook.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Fläktar, spoltjut och hdd är snart inte mer än ett minne blott! Dock spoltjut kanske existerar i denna men en fläktlös setup med ssd ser helt underbart ut. Om man kan jobba trådlöst och ha full prestanda på ett fjärrskrivbord på distans, då är det toppen!
Med 5g nät i nästa decenium och denna som referensmodell för kommande laptops, jag tror vi kommer få se en trevlig tid framöver, krypterade vnc tunnlar och minimal delay.. underbart! Tyvärr är 5g långt bort men fibernäten växer ordentligt och gbit wifi är vanligt!
Priset är inte att leka med men detta är första datorn i segmentet, typ, finns andra varianter i 10tkr+ som visades på mässor när Core-M lanserades..
Jag har höga förväntningar på dessa Core-M och nya Atom x5/7, ska bli kul att följa och sedan köpa när priserna finner fotfäste i min plånbok!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Haha, inte ens det!

Den har en USB/laddningskontakt så det är antingen USB eller laddning.

(med undantag om de släpper en svindyr adapter för 599:- som låter dig göra båda sakerna samtidigt, dock förlorar du ju all portabilitet då om du måste gå och släpa runt denna adapter hela tiden)

849:- enligt artikeln

Verkar vara snyggt skräp. Skärmen, designen, 8GB minne på alla modeller och SSD'n är nice. Resten not so much.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Force Touch Trackpad

Är väl knappast nån nyhet, denna funktion har alla musplattor.

Citat:

fyra sensorer i varje hörn

Så jävla mycke bullshit, även detta är gammalt och finns mycket väl beprövad mjukvara som mig veterligen funkar klockrent.

Ska ja se nå positivt i detta... hmm en USB port för allt, nja inte de.
En bärbar, allt är OEM så kan inte byta något....
Men, ja kan putsa å lacka om den väl?

Ja ha int mycke för denna nyhet å med nyheten Apple klocka ha ja bara ett enkelt svar.
Folk är tametusan helt blåsta.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Fläktar, spoltjut och hdd...men detta är första datorn i segmentet

Första datorn med SSD å en passiv fläkt? Int dags å vakna, min gamla bärbara från -05 nånting har en SSD å är ljudlös vid surfning .. .. ..

IQ är en unik egenskap som många inte kan beräkna :/ (<--- detta är ett citat i ren allmänhet inte riktat mot nån)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Herregud vilka "icke problem" folk drar upp som exempel mot endast en kontakt. Folk har ju så fruktansvärt att ta tills sig nya sätt att använda sig av teknik utan helst ska allting i princip vara som det alltid varit, först då är allting bra.

- Ladda och använda USB-minnen samtidigt? Allvarligt, det är 2015. Molntjänster har funnits i flera år nu eller, läs och häpna, man kan ju faktiskt KOPIERA över filen till hårddisken innan man laddar. Fantastiskt va?
- Ladda samtidigt som du har en extern mus inkopplad? Allvarligt, det är en Macbook. Fan ska du med en extern mus till? Köp en blåtandsmus om det nu är så jävla viktigt.
- Ladda samtidigt som du kopplar in extern skärm? Allvarligt, lär dig att prioritera och planera din vardag bättre. Sluta surfa porr och spela innan du har en presentation på jobbet.
- Flera adaptrar för att kunna koppla in alla saker samtidigt? Allvarligt, köp en gaming laptop alternativt en Macbook Pro istället. Du tillhör inte målgruppen för den nya Macbooken.

Det var ju i princip samma typ av gnäll när Apple gick ut med att de skulle slopa DVD-spelare i sina Macar. Det blev ju ett vansinnigt liv ute på forumen då.

"Blööö, hur ska jag kunna göra X, Y och Z nu då?! Nu måste jag köpa en super drive och konka runt på den också! Blööhöö!"

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Första datorn med SSD å en passiv fläkt? Int dags å vakna, min gamla bärbara från -05 nånting har en SSD å är ljudlös vid surfning .. .. ..

IQ är en unik egenskap som många inte kan beräkna :/ (<--- detta är ett citat i ren allmänhet inte riktat mot nån)

Segmentet av Core-M, aja förlåt om jag trampade på ömma tår!

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Är väl knappast nån nyhet, denna funktion har alla musplattor.

Så jävla mycke bullshit, även detta är gammalt och finns mycket väl beprövad mjukvara som mig veterligen funkar klockrent.

Ska ja se nå positivt i detta... hmm en USB port för allt, nja inte de.
En bärbar, allt är OEM så kan inte byta något....
Men, ja kan putsa å lacka om den väl?

Nämn en laptop som Apple inte har tillverkat som har en vettig touch.
Jag har letat på allt från 3 000 kronorsskräpet till 28 000 (exkl. moms) kronorsskräpet. Har fortfarande inte hittat en enda dator med en touchpad som är värd namnet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

hur kan 1299 usd bli 15000 sek? Är det Stefan Ingves fel? Jag som hoppats på mba-pris, mycket besviken. 15k är jag inte beredd att pynta ut för Core M.

Skickades från m.sweclockers.com