suck en till utröttad BF vet, uppgiven över Battlefield:C

Permalänk

suck en till utröttad BF vet, uppgiven över Battlefield:C

Jag börjar känna mig uppgiven och trött på att försöka komma underfund med vad som är fel "den här gången" med Battlefield 4.

Jag sitter för nuvarande på en i5 4670k med en D14 och ger riktigt bra resultat både Idle och Load kombinerat med ett Asus 290 Direct CUII - Oklockat och även här ligger tempsen bra!

Jag kan för mitt liv inte komma fram till vad som får prestandan att agera schizofren men BF4 absolut VÄGRAR att ligga stabilt no matter what!

Det spelar ingen roll om jag kör lägre upplösning eller högre, det spelar till liten roll vad för inställningar jag kör, tex drar jag Resulution Scale till 200 upp ifrån 100 blir det självklart en kontrast men topparna dalarna kvarstår, dippsen kvarstår.

Jag har testat köra BF på en vass SSD en längre tid och laddtider har självfallet blivit kortare jämfört med en mekanisk 7200.

Har hört att Anti virus kan tjuva prestanda så testade installera om hela mitt system 2 gånger, en gång installerade jag endast Os, Drivrutiner men inga andra program, bara BF4, problemen kvarstår!

Har googlar på "BF 4 + Stutter" "BF4 Stutter despite good rig" och det verkar vara många som bevittnar liknande situationer där deras system är långt över rekommenderat men erfar ändå konstiga lagg, fps dippar och schizofren prestanda.

När jag lirade tipsade en kompis mig att tabba ut till windows och minimera och eller stänga webb fönster, TS osv osv och sedan tabba tillbaka, detta hverkar råda bot på stutter till viss del, men sedan återkommer det.

Stutteret jag upplever är väldigt svårt att förklara men skulle kunna säga såhär, Counter Strike är ett spel som inte kräver en monster rig, det är alldeles silkeslent men BF känns som att han hoppar över frames eller fuckar upp ordningen han ska spotta ut dem, bilden blir inte suddig men den upplevs jäkligt oskarp inte alls silkeslen!

Aja, vet inte om ni upplevt eller till och med lyckats hitta källan till problemet förutom det uppenbara, Battlefield själv som är kissigt optimerat och tycks gå sönder för varje patch som kommer ut >_<

Har ni hittat källan, att det kanske är en specifik drivrutin jag borde ha eller ett visst antal gånger runt en A-brunn jag ska gå utan att trampa på ja ni fattar, ni får mer än gärna slänga in lite upplysande input!

Hoppas ni har en för övrigt trevlig helg // Mvh Stu

Permalänk
Medlem

Har du för lite ram minne?

Permalänk
Medlem

Av-aktiverat Origin ingame? Det har hjälpt många som upplevt knasiga saker. Lycka till!
//H

Visa signatur

Den som söker, han letar

Permalänk

Hej på er båda!

Jag har 8Gb, är lite i minsta laget men med tanke på att jag kört en installation där jag endast haft windows + drivare + BF4 och dessa drar inte 8 gb tillsammans samtidigt och samma problem kvarstår så tror jag inte minnet heller är bov!

Jag har av-aktiverat all ingame junk i Origin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturenorth:

Hej på er båda!

Jag har 8Gb, är lite i minsta laget men med tanke på att jag kört en installation där jag endast haft windows + drivare + BF4 och dessa drar inte 8 gb tillsammans samtidigt och samma problem kvarstår så tror jag inte minnet heller är bov!

Jag har av-aktiverat all ingame junk i Origin

8GB är möjligen för lite för en stutter free experience. Testa stänga av SWAP/PAGING och se vad som händer. Kolla hur mycket RAM som används då. Ligger du väldigt nära toppen/på toppen så har du hittat boven.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

8 GB bör vara mer än tillräckligt för BF4.

Kolla så att du kör i Fullscreen och inte Borderless i grafikinställningarna.

Du kan även testa att byta mellan DirectX och Mantle i samma veva.

Permalänk
Medlem

Vad har du för framerate, vad har du fps drops till? Om man har kraftiga framerate skillnader så kan det ju upplevas som att det rycker. Jag har låst min framerate på en nivå som jag kan hålla med hela tiden för att undvika att jag får kraftiga fps svängningar.

Permalänk

Du har samma problem som jag och säkert många andra. Vissa märker av det mer vissa mindre. Jag måste i princip spela på low med en speciell config för att kunna ens röra mig i spelet.

BF4 verka äta videominne som godis och efter ett tag laggar skiten så att det är knappt spelbart. Varje kväll jag börjar köra så kan jag spela en runda perfekt sedan så är det bara lagg trots framerate på upp till 150fps.

Tror inte du kan göra mycket mer än att leva med det. Det blev som sagt lite bättre för mig med config programmet. Kommer inte ihåg vad den heter, är på jobbet. Finns att ladda ner och där kan du välja att stänga av allt som har med DX11 att göra och sedan shadow resolution sänka helt.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Avstängd

hej!

Vad har du för skärm? gissar på en 60hz skärm? ladda ner Dxtory och cappa fps på 58-59 så kanske de blir mjukt

Hur:

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=182013...

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk

Provat med andra spel än just CS? Mitt tips är att börja med att leta 3Dmark scores med ditt grafikkort och sedan köra motsvarande tester själv och se om det skiljer sig dramatiskt. Om inte så dra en ominstallation av drivers och bf4, och sedan följ någon optimeringsguide. Börja med att justera det som påverkar videominne. En bra sak att dubbelkolla är också att moderkortet tar kortet som pci-e 3.0 eller som minst pci-e 2.0

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Vad har du för skärm? gissar på en 60hz skärm? ladda ner Dxtory och cappa fps på 58-59 så kanske de blir mjukt

Finns det inte konsollkommando för att åstadkomma detta i BF4? Fanns i BF3 i alla fall.

gametime.maxvariablefps 60

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Glömde att skriva om ingen har nämnt att testa köra BF4 i 32 bitars mode. Funkar mycket bättre för mig än 64 bits.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Lirar just nu BF3 och har väldigt roligt(köpte spelet i Oktober 2011 och började lira seriöst nyligen).

Dock så har man tänkt att lira BF4 så småningom. Trodde att de flesta buggarna är bort så man blir lite besviken av att läsa att det fortfarande är knas för många. Kul om folk sitter med GTX 980 och måste använda speciella configs för att det ens ska vara spelbart. Sjukt.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Lirar just nu BF3 och har väldigt roligt(köpte spelet i Oktober 2011 och började lira seriöst nyligen).

Dock så har man tänkt att lira BF4 så småningom. Trodde att de flesta buggarna är bort så man blir lite besviken av att läsa att det fortfarande är knas för många. Kul om folk sitter med GTX 980 och måste använda speciella configs för att det ens ska vara spelbart. Sjukt.

Jag har inga problem med BF3 och har aldrig haft det. Det är BF4 som inte fungerar så bra för mig , men det finns fortfarande mycket folk som inte har någon problem med spelet.

DU kan testa 4:an via origin och se om det är något för dig innan du köper. Kan vara att du inte har några problem alls.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det går att "unparka" cpun? http://www.coderbag.com/programming-c/disable-cpu-core-parkin...

En annan sak du skulle kunna testa är att skriva "RenderDevice.RenderAheadLimit 0" i konsolen, experimentera med olika värden om inte 0 funkar bra.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det är BF4 som inte fungerar så bra för mig , men det finns fortfarande mycket folk som inte har någon problem med spelet.

Ja, de allra allra flesta har inte några problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan inte jag hjälpa dig men ville bara välkomna dig till min värld (exempel: http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1318229-directx-problem-i-bf4-spelet-krashar/index2.html#post15176022). Alltid är det nånting med BF som pajar.

Har inte spelat BF på mer än 5 månader nu, riktigt surt. Får nöja mig med COD.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Lirar just nu BF3 och har väldigt roligt(köpte spelet i Oktober 2011 och började lira seriöst nyligen).

Dock så har man tänkt att lira BF4 så småningom. Trodde att de flesta buggarna är bort så man blir lite besviken av att läsa att det fortfarande är knas för många. Kul om folk sitter med GTX 980 och måste använda speciella configs för att det ens ska vara spelbart. Sjukt.

Kan då aldrig säga att jag har haft några sånna problem.

Fungerar lika bra/dåligt som bf3.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

sälj spelet.
ja visst ja går inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tog mig 30 timmar att få BF4 spelbart.

Vill du ha perfekt flyt så ska du använda "raedon pro"

Dynamic v-sync och Flip que size 1.

Går att göra liknande med Nvidia kort.

Du får perfekt V-sync men slipper en del av lagget. Istället för 99 MS lagg från V-sync så får du 33ms eftersom du använder Flip que size 1. Det märker man inte av när man spelar.

Det här är otrolig viktigt och förstår inte varför det uppmärksammas mer. Alternativt är att du köper en G-sync skärm.

BF3 led av microstuttering om du använde dig av Hyperthreading.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tjenare!

Tog mig 30 timmar att få BF4 spelbart.

Vill du ha perfekt flyt så ska du använda "raedon pro"

Dynamic v-sync och Flip que size 1.

Går att göra liknande med Nvidia kort.

Du får perfekt V-sync men slipper en del av lagget. Istället för 99 MS lagg från V-sync så får du 33ms eftersom du använder Flip que size 1. Det märker man inte av när man spelar.

Det här är otrolig viktigt och förstår inte varför det uppmärksammas mer. Alternativt är att du köper en G-sync skärm.

BF3 led av microstuttering om du använde dig av Hyperthreading.

Att betala extra för g-sync är onödigt när han inte kan använda det ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hej på er, har läst igenom era svar.

Jag har testat en rad olika varianter på att låsa FpSen till 60 med olika V-sync i och ur spel, låst med console kommandon osv.

Har en liten misstanke att det faktiskt kan vara mitt graffakort som är defekt, sett vids på youtube där flera använder sig av ett 280 i eyefinity och rullar fin fint på 60 fps i medium inställningar.

Jag testade BF4 idag och lagget/stutter/hackandet har blivit än värre. är ett tag sedan jag damsög burken men dempsen ligger långt under gränserna. när jag mixtrar fram och tillbaka med MAntle /DirectX 11 så blir spelt bitvis helt silkeslent, men för bara någon sekund >_<

Något är fan i mig fel, nä blir till att testa några av era lösningar jag inte testat, typ, radeon pro med V sync eller nått, ska installera om datorn en sista j***a gång och testa, funkar inte det skickar jag tillbaka kortet som defekt och kräver nytt kort.

Permalänk

Hej igen, testade s'tta "post proccesing" till low, och det verkar ta bort spikarna iaf, stutter kvarstår dock :C