Comhem, Framtidens Bredband (fiber), bryggning problem (spärrade portar)

Permalänk
Medlem

Comhem, Framtidens Bredband (fiber), bryggning problem (spärrade portar)

Vår ip-telefoni slutade funka häromdan, jag ringde comhem och de påstod att kopplingen i mitt mediaskåp inte var bra. Den funkade inte alltid(?) för kunderna och nu slutade tydligen våran funka av nån anledning
Det såg ut så här
* mediaboxen LAN1 kopplad till Comhems router (som bryggas till min egen router). Telefoni sitter i comhems router
* mediaboxen LAN2 kopplad till tv

Men efter kopplingen skulle det se ut såhär
* mediaboxen LAN2 kopplad till comhems router (och vidare till min router). TVn kopplades numera direkt från deras router till mitt tv-uttag.
* LAN1 används ej

Nu funkade telefonin igen. Dessvärre märkte jag att alla portar jag öppnat (port forwarding) i min router inte funkade, inget släpptes igenom (jag kör webserver etc etc.). Kopplade jag tillbaka så som det såg ut innan så funkade allt igen (förutom att telefonin inte funkar igen).

Så, om nån har orkat läsa hit. Vad kan det bero på? Är min router (Netgear WNDR3700) problemet? Kan en nyare router lösa problemet?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Koppla din router till LAN1, lämna Comhems router i LAN2 med tv och telefonen inkopplad i denna.
Det är en lätt gissning men det kan mkt väl fungera.

Permalänk
Medlem

Det verkar funka åtminstone något bättre tror jag.. Min router får vanligtvis ett WAN IP som tillhörar deras IP-telefoni(!?) konstaterade jag precis efter ännu ett samtal med kundtjänst som inte kunde hjälpa mig. Kopplade jag till LAN2 får jag en vettig IP och portarna som ska vara öppna verkar vara öppna.
Störigt, undrar vad som är fel.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2