Välja målmapp efter filformat?

Permalänk

Välja målmapp efter filformat?

Har funderat länge på en lösning att få nedladdade filer automatiskt sorterade i utforskaren, att på något sätt få den hämtade filen att sparas i olika målmappar beroende på format.

Exempel:

.docx / .doc hamnar i dokumentmappen (Den här datorn/dokument)
.JPEG / .PNG att hamna i bildmappen
.mp3 i musikmappen
.mp4 i filmmappen
men att kunna få andra format ( .exe, .iso, .msi .zip) att hamna bland hämtade filer.

Finns det någon lösning på detta? Det är ju ändå ett sorteringsarbete som hade varit gudomligt skönt att slippa, och personligen hade jag haft stor nytta av det när skoluppgifter och liknande alltid hamnar bland hämtade filer och försvinner långt ner i listan.

mvh Gojsen

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du? Finns säkerligen ett tillägg som löser det åt dig

Permalänk
Medlem

Nedladdning från en webbläsare? Isf vilken.

Vilket operativsystem som du vill ha funktionaliteten på vore ju bra att veta också.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det borde gå att göra ett batch script som körs varje xxx intervall som kollar igenom mappen och flyttar sedan resultaten till de mappar man vill. Det händer ju dock retroaktivt.
Bara en idé.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kan göra som mig i stället. Klicka på på den kolumn rubriker i utforskaren som du vill att filerna ska sorteras efter.

Tex Typ och sen scrolla ned till den fil typen du är intresserad av. Om en fil är markerad när du gör det så scrollar utforskaren automatiskt ned till det stället där den filtypen finns. Vill du ha det som förut igen klickar du på namn rubriken igen.

Höger klickar du på rubrikraden kan du också lägga till och ta bort flera rubriker som du lika enkelt kan sortera efter.

Permalänk

Tack för snabba svar!

Förlåt för bristande information:

Chrome
Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan tänka mig att det borde gå att göra ett batch script som körs varje xxx intervall som kollar igenom mappen och flyttar sedan resultaten till de mappar man vill. Det händer ju dock retroaktivt.
Bara en idé.

Batch funkar, om man nu kan skriva batch

Autohotkey är nog enklare för en ovan att skriva i. Kommer funka utmärkt i autohotkey.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du kan göra som mig i stället. Klicka på på den kolumn rubriker i utforskaren som du vill att filerna ska sorteras efter.

Tex Typ och sen scrolla ned till den fil typen du är intresserad av. Om en fil är markerad när du gör det så scrollar utforskaren automatiskt ned till det stället där den filtypen finns. Vill du ha det som förut igen klickar du på namn rubriken igen.

Höger klickar du på rubrikraden kan du också lägga till och ta bort flera rubriker som du lika enkelt kan sortera efter.

Det är det där sorteringsarbetet jag vill slippa Är fett trött på att sitta och "leta" i utforskaren!

Skrivet av Elghinnarisa:

Bara en idé.

Oj, det lät avancerat. Blir nog nödlösningen