Permalänk
Medlem

hejsan jag köpte nyligen ett Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 efter att min asus bräda gick och självdog

så blev jag lockad av ljudegenskaperna på detta kort, men jag lyckas inte få igång creative sound blaster XFI 3 MB delen den säger: there is no supported audio device available, jag ska pröva ominstallera w7 x64 igen,

Men om ni vet någon fix på detta vore jag ytterst tacksam:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sirme:

hejsan jag köpte nyligen ett Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 efter att min asus bräda gick och självdog

så blev jag lockad av ljudegenskaperna på detta kort, men jag lyckas inte få igång creative sound blaster XFI 3 MB delen den säger: there is no supported audio device available, jag ska pröva ominstallera w7 x64 igen,

Men om ni vet någon fix på detta vore jag ytterst tacksam:)

Avinstallera sound blaster drivisarna.
Installera de vanliga ljud drivisarna först och sedan sound blaster drivrutinerna.

Är 2 ljudkretsar som måste samarbeta på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Avinstallera sound blaster drivisarna.
Installera de vanliga ljud drivisarna först och sedan sound blaster drivrutinerna.

Är 2 ljudkretsar som måste samarbeta på kortet

Tack nu verkar det fungera: D

Permalänk
Medlem

Jag försöker överklocka min G3258 som jag har i min HTPC men lyckas inte. Har ett H97-WIFI och läste att det skulle gå med bios uppdatering så jag uppdaterade till F6, men utan resultat. Jag kan ändra vcore och multipliern men utan att det händer något. Har stängt av alla power saving features i bios men det känns som att det är något failsafe någonstans som sätter stopp!

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Tack nu verkar det fungera: D

Hej hej

Bra att det löste sig. Tack för hjälpen, Decimal!

MVH Josefin

Skrivet av Kungjaevel:

Jag försöker överklocka min G3258 som jag har i min HTPC men lyckas inte. Har ett H97-WIFI och läste att det skulle gå med bios uppdatering så jag uppdaterade till F6, men utan resultat. Jag kan ändra vcore och multipliern men utan att det händer något. Har stängt av alla power saving features i bios men det känns som att det är något failsafe någonstans som sätter stopp!

Hej hej

Vi testade det här och får det att fungera fint med just F6. Min gissning på varför det inte fungerar för dig skulle vara att du har en senare version av G3258 och att Intel då har varit inne och låst för H- och B-chipset. Det ska ju egentligen inte gå att klocka på H/B. Detta är dock en icke bekräftad teori.
Du har inte möjlighet att prova på ett annat kort eller med en annan G3258?

Det enda vi ändrade var förresten multipliern till 42 och vcore till 1.2V.

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Vi testade det här och får det att fungera fint med just F6. Min gissning på varför det inte fungerar för dig skulle vara att du har en senare version av G3258 och att Intel då har varit inne och låst för H- och B-chipset. Det ska ju egentligen inte gå att klocka på H/B. Detta är dock en icke bekräftad teori.
Du har inte möjlighet att prova på ett annat kort eller med en annan G3258?

Det enda vi ändrade var förresten multipliern till 42 och vcore till 1.2V.

MVH Josefin

Jag hade glömt att återställa default inställningar efter uppdateringen som Q-Flash guiden på er hemsida sa. Funkade fint efter det var gjort. Vet dock inte varför det var nödvändigt

Tråkigt nog verkar min G3258 inte vilja gå över 3.8Ghz dock.

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

Jag hade glömt att återställa default inställningar efter uppdateringen som Q-Flash guiden på er hemsida sa. Funkade fint efter det var gjort. Vet dock inte varför det var nödvändigt

Tråkigt nog verkar min G3258 inte vilja gå över 3.8Ghz dock.

Hej hej

Perfekt, bra att veta. Synd att du inte kan skrämma den lite högre bara.

MVH Josefin

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Köpte en ny dator till min kära mor för ungefär ett år sedan. Hon gillar att spela diablo 3 och en del wow på kvällarna. (Inte så krävande spel)

Men jag slog till på stort med en i:7a och ett gigabyte Gtx 780 GHZ edition. Allting har funkat kanon tills hon gick över till lite mer tyngre spel (Final fantasy realm reborn och assasins creed). Varje gång kortet får jobba på lite extra så kracshar drivrutinen eller så blåskärmar grafikkortet direkt.

Har installerat senaste drivisarna och kollat så att inte kortet går varmt men det stiger inte ens över 60c innan det kraschar...

Kortet är köpt genom dustin och har kvar beställning(kvitto) Kan jag reklamera det även fast det är över året gammalt ?

Tack på förhand.

/Martin

Permalänk
Medlem

Gigybytes 780ghz och 780tighz edetion kort är ganska väkända att ligga på den absoluta gränsen för vad minne/gpu klarar av.
Har du provat att klocka ner gpu och minnet lite?
Om nej så ladda ner gigabytes ocguru 2 och prova alternativt ladda ner nåt annat överklocknings prg till gpu själv kör jag med msi,s afterburner gillar det bättre än ocguru.

Jag har ett 780ghz vilket från första början var smått instabilt så efter nån vecka av 2-3 krascher om dan (fler om jag spelade mer än vanligt) så började jag söka runt om detta och hittade MÄNGDER av folk som har exakt samma problem.
Det löses genom antingen skicka in och få ett nytt (men risken att få ett som är likadant heller sämre är stor då dom som sagt ligger på gränsen) heller klocka ner lite det vanligaste är att det är minnet som behöver klockas ner.

Mitt kort provade jag klocka ner 10mhz på både gpu o minne det vart bättre nu kom det bara en krasch ca en gång om dan så gick ner 10mhz till dvs till totallt -20mhz på både gpu och minne efter det så hade jag inte en krasch/frysning på över en vecka.
Så körde på det under nån månad men med ett spel så kom en krasch till slut så gick ner 10mhz till och efter det har jag nu efter mer än ett år inte haft en enda nvidia relaterad krasch (tror inte jag haft en enda överhuvudtaget faktiskt när jag tänker efter).
Sänker jag enbart minne så blir det bättre men får ca en krasch per 1-2dagar så även gpu är för hög på mitt kort.

Ändra power limit till max (116%) gjorde absolut ingenting höja core voltage hjälpte MEN det behövdes ökas till löjligt höga nivåer så kortet gick MYCKET varmare kommer ej ihåg siffrorna men kortet började trottla i alla fall vilket i sin tur gorde att man fick lägre prestanda än innan man höjde core voltage (så totallt värdelöst med andra ord).
PLUS att minnet ändå behövde köras med -30mhz för att inte krascha.

Jag körde några snabba tester på orginal klocken och med -30mhz på gpu,minne och skillnaden i 3dmark/fps i spel var väldigt liten därav orkade jag ej hålla på och krångla med utbyte/lämna tillbaks och handla vanligt 780 (med lite sämre prestanda).
Och när jag läste om detta så var det runt 20-40mhz som var det vanligaste som folk behövde gå ner på främst minne men även gpu OM den inte klarade orginal klocken (som mitt kort).

Så prova att klocka ner innan du krånglar med dustin är mitt råd.
Och i framtiden köp ej gigabyte fabriksklockade kort (jag kommer aldrig göra det mer) främst för att dom släppte 780ghz med detta problemet som dom mycket väl kände till då många har haft kontakt med gigabyte om detta sen släpper dom en tid senare 780ti som har exakt samma problem om inte värre då dessa vad jag läst behöver klockas ner lite mer och det verkar vara fler kort påverkade.
Dvs Gigabyte brydde sig inte så mycket, hade dom gjort det hade dom ju släppt 780ti med lite lägre klockning på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Gigybytes 780ghz och 780tighz edetion kort är ganska väkända att ligga på den absoluta gränsen för vad minne/gpu klarar av.
Har du provat att klocka ner gpu och minnet lite?
Om nej så ladda ner gigabytes ocguru 2 och prova alternativt ladda ner nåt annat överklocknings prg till gpu själv kör jag med msi,s afterburner gillar det bättre än ocguru.

Jag har ett 780ghz vilket från första början var smått instabilt så efter nån vecka av 2-3 krascher om dan (fler om jag spelade mer än vanligt) så började jag söka runt om detta och hittade MÄNGDER av folk som har exakt samma problem.
Det löses genom antingen skicka in och få ett nytt (men risken att få ett som är likadant heller sämre är stor då dom som sagt ligger på gränsen) heller klocka ner lite det vanligaste är att det är minnet som behöver klockas ner.

Mitt kort provade jag klocka ner 10mhz på både gpu o minne det vart bättre nu kom det bara en krasch ca en gång om dan så gick ner 10mhz till dvs till totallt -20mhz på både gpu och minne efter det så hade jag inte en krasch/frysning på över en vecka.
Så körde på det under nån månad men med ett spel så kom en krasch till slut så gick ner 10mhz till och efter det har jag nu efter mer än ett år inte haft en enda nvidia relaterad krasch (tror inte jag haft en enda överhuvudtaget faktiskt när jag tänker efter).
Sänker jag enbart minne så blir det bättre men får ca en krasch per 1-2dagar så även gpu är för hög på mitt kort.

Ändra power limit till max (116%) gjorde absolut ingenting höja core voltage hjälpte MEN det behövdes ökas till löjligt höga nivåer så kortet gick MYCKET varmare kommer ej ihåg siffrorna men kortet började trottla i alla fall vilket i sin tur gorde att man fick lägre prestanda än innan man höjde core voltage (så totallt värdelöst med andra ord).
PLUS att minnet ändå behövde köras med -30mhz för att inte krascha.

Jag körde några snabba tester på orginal klocken och med -30mhz på gpu,minne och skillnaden i 3dmark/fps i spel var väldigt liten därav orkade jag ej hålla på och krångla med utbyte/lämna tillbaks och handla vanligt 780 (med lite sämre prestanda).
Och när jag läste om detta så var det runt 20-40mhz som var det vanligaste som folk behövde gå ner på främst minne men även gpu OM den inte klarade orginal klocken (som mitt kort).

Så prova att klocka ner innan du krånglar med dustin är mitt råd.
Och i framtiden köp ej gigabyte fabriksklockade kort (jag kommer aldrig göra det mer) främst för att dom släppte 780ghz med detta problemet som dom mycket väl kände till då många har haft kontakt med gigabyte om detta sen släpper dom en tid senare 780ti som har exakt samma problem om inte värre då dessa vad jag läst behöver klockas ner lite mer och det verkar vara fler kort påverkade.
Dvs Gigabyte brydde sig inte så mycket, hade dom gjort det hade dom ju släppt 780ti med lite lägre klockning på.

Tackar för det svaret!

Ja jag hittade också massa info om problematiska GHZ kort men trodde att gigabyte hade vett nog att byta ut dom eller fixa detta med drivrutiner vid detta laget...

Jag har testat att vrida ner/upp volten utan förändring, men inte rört clocken/minnet. Men ger mig på det ikväll och ser om det blir skillnad!

Morsan vill ju tillbaka till att farma !

Tack för tipsen så återkommer jag med resultatet!

/Martin

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Artylol:

Hejsan!

Köpte en ny dator till min kära mor för ungefär ett år sedan. Hon gillar att spela diablo 3 och en del wow på kvällarna. (Inte så krävande spel)

Men jag slog till på stort med en i:7a och ett gigabyte Gtx 780 GHZ edition. Allting har funkat kanon tills hon gick över till lite mer tyngre spel (Final fantasy realm reborn och assasins creed). Varje gång kortet får jobba på lite extra så kracshar drivrutinen eller så blåskärmar grafikkortet direkt.

Har installerat senaste drivisarna och kollat så att inte kortet går varmt men det stiger inte ens över 60c innan det kraschar...

Kortet är köpt genom dustin och har kvar beställning(kvitto) Kan jag reklamera det även fast det är över året gammalt ?

Tack på förhand.

/Martin

Hi Martin,

could you please provide us the SN for this card? we're going to check with our technicians about your problems. Thanks.

Visa signatur

GIGABYTE Community Manager (VGA & PC-Peripherals)
Frågor om GIGABYTE produkter? Skicka ett meddelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_VGA:

Hi Martin,

could you please provide us the SN for this card? we're going to check with our technicians about your problems. Thanks.

You got it in your inbox !

/Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artylol:

Tackar för det svaret!

Ja jag hittade också massa info om problematiska GHZ kort men trodde att gigabyte hade vett nog att byta ut dom eller fixa detta med drivrutiner vid detta laget...

Jag har testat att vrida ner/upp volten utan förändring, men inte rört clocken/minnet. Men ger mig på det ikväll och ser om det blir skillnad!

Morsan vill ju tillbaka till att farma !

Tack för tipsen så återkommer jag med resultatet!

/Martin

Det vore ju ganska enkelt för dom att fixa med en enkel bios uppdatering där dom helt enkelt vridit ner klockningen en del tex -50mhz på både minne och gpu så att även dom med dom sämsta korten klarar sig utan krascher, heller vrider upp max volt något (tyvärr så funkar mer volt inte på alla då det krävs för mycket och det blir för hög värme istället).
MEN varken till 780 ghz heller 780ti ghz så har det kommit en enda bios uppdatering ännu och ATT det funkar med en bios uppdatering är solklart då det finns MÅNGA som har hackat/laddat ner en hackad bios själva som löst problemen och efteråt funkar korten i månader utan krascher.

I början så var många inne på att det var tex en/flera dålig(a) batch(ar) det handlade om men folk som bytte ut fick kort från nya batchar MÅNADER efter den batch dom fick första kortet ifrån för att väldigt ofta få samma heller ibland värre problem.
Så den teorin är ju krossad för länge sedan (dvs detta gäller i stort sett ALLA 780 ghz 780ti ghz kort).

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Reparera böjda pins på moderkort?

Hej!

Köpte ett moderkort på NetOnNet i Västerås (gigabyte x99 gaming 5), som hade böjda pins när jag skulle bygga ihop datorn. Är det möjligt att skicka det till er för reparation? Dom har sjukt oseriös kundservice som tog 250kr bara för att konstatera det jag redan sa när jag kom tillbaka, att pinsen var böjda.

Permalänk
Skrivet av AffLicteD:

Hej!

Köpte ett moderkort på NetOnNet i Västerås (gigabyte x99 gaming 5), som hade böjda pins när jag skulle bygga ihop datorn. Är det möjligt att skicka det till er för reparation? Dom har sjukt oseriös kundservice som tog 250kr bara för att konstatera det jag redan sa när jag kom tillbaka, att pinsen var böjda.

Hejsan

Böjda pins är inget som går på garantin tyvärr, du kan läsa mer om det här: http://www.gigabytenordic.com/wordpress/bent-pins-covered-war...

MVH Josefin

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AffLicteD:

Hej!

Och varför lämnade du in kortet när böjda pins inte går på garanti?

Du skulle skickat det på reparation på en gång.

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte!

Jag blir smått tokig på det moderkort jag har från er, ett 990FX GD5. Jag får ett boot pip som inte finns beskrivet någonstans. Förut var det var och varannan gång ett långt pip (ca 1 sek eller så). Igår övergick det till ett cirka 10 sekunder långt pip innan datorn bootar.

Vad i hela friden betyder det här?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Och varför lämnade du in kortet när böjda pins inte går på garanti?

Du skulle skickat det på reparation på en gång.

Skicka det på reparation till Gigabyte kostar ju också pengar om du nu inte tänkte på det. I vissa fall kan man vända sig direkt till tillverkaren men inte i detta fall då jag gissar att NetonNet där han köpte moderkortet ifrån låg i samma stad.

Permalänk
Mattecoach

Hej!

Jag har ett 290x (GV-R929XOC-4GD) som är kört på vattenkylning. Tänkte nu byta tillbaka till originalkylaren, men hittar då inte rätt skruvar! Var kan jag få tag på dessa?

Mvh
Daniel

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hej Gigabyte!

Jag blir smått tokig på det moderkort jag har från er, ett 990FX GD5. Jag får ett boot pip som inte finns beskrivet någonstans. Förut var det var och varannan gång ett långt pip (ca 1 sek eller så). Igår övergick det till ett cirka 10 sekunder långt pip innan datorn bootar.

Vad i hela friden betyder det här?

Hej hej

Har du fått ordning på ditt kort än? Baserat på ett par tidigare erfarenheter är det oftast grafikkort, minne eller CPU som ställer till det såhär.
Får du inte rätt på det får du gärna filma förloppet och skicka in till oss.

MVH Josefin

Skrivet av PuMaH:

Hej!

Jag har ett 290x (GV-R929XOC-4GD) som är kört på vattenkylning. Tänkte nu byta tillbaka till originalkylaren, men hittar då inte rätt skruvar! Var kan jag få tag på dessa?

Mvh
Daniel

Hej hej

Jag har precis bett vårt VGA-team att titta på det och svara dig här.

MVH Josefin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har lyckas tappa bort min sli brygga, tror jag skickat med den med ett beg. grafikkort. Var vänder jag mig för att få /köpa en ny?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Tjena,

Har lyckas tappa bort min sli brygga, tror jag skickat med den med ett beg. grafikkort. Var vänder jag mig för att få /köpa en ny?

Hej hej

PM:a mig din adress så fixar vi det!

MVH Josefin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Har stött på ett underligt problem med Gigabyte GA-X99-UD4. Har 4 st minnesmoduler med 8GB vardera, datorn startar med ett minne utan problem, alla är testade en och en. Men så fort det sätts i antingen 2 eller 4 samtidigt så fastnar datorn i en bootloop på cirka 10 sekunder, bios visas ej. Bios är uppdaterat till senaste men problemet kvarstår, är det något vi kan göra eller är det fel på moderkortet?

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Hej!

Har stött på ett underligt problem med Gigabyte GA-X99-UD4. Har 4 st minnesmoduler med 8GB vardera, datorn startar med ett minne utan problem, alla är testade en och en. Men så fort det sätts i antingen 2 eller 4 samtidigt så fastnar datorn i en bootloop på cirka 10 sekunder, bios visas ej. Bios är uppdaterat till senaste men problemet kvarstår, är det något vi kan göra eller är det fel på moderkortet?

Hej hej

När du säger att ni testat dem en och en är det en efter en i samma slot eller har ni testat alla slots med bara ett minne i?

MVH Josefin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej hej

När du säger att ni testat dem en och en är det en efter en i samma slot eller har ni testat alla slots med bara ett minne i?

MVH Josefin

Har visserligen bara testat i samma slot menar jag då. Ska man prova i de andra för att utesluta problem med de slottarna?

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Har visserligen bara testat i samma slot menar jag då. Ska man prova i de andra för att utesluta problem med de slottarna?

Hej hej

Japp, testa gärna.

MVH Josefin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej hej

Japp, testa gärna.

MVH Josefin

Så, nu har vi provat. 3 utav portarna funkar som de ska medans resten fastnar i samma loop där datorn startar om sig efter ca 10 sekunder. Låter som hårdvarufel och har kört fast i vad man kan göra åt det hela?

Permalänk
Medlem

Låter som en/ett par cpu pinnar kan vara krökta/av.
Så montera bort kylare/cpu och syna noga, innan det kan du ju alltid syna minnessloten OM problemet är där men risken är liten.

Du kan även prova att köra datorn med alla minnen i utom just i den minnessloten som ej funkar OM det funkar då så är det med 99,9% säkerhet en krökt/av pinne i cpu sockeln som är boven.

Visa signatur

Permalänk

Val av Brix dator

Vilken mini PC ska jag välja för att spela spel från omkring 2008 på resor utan för mycket ljud eller värme?
Jag är trött på att min Acer predator låter som ett jumbojet nära örat när jag startar ett gamalt spel och behöver en balanserad speldator.

Kan man köpa färdigbyggda Brix datorer?

Permalänk
Inaktiv

Hej Josefin

Tack för mycket bra hjälp med uppdateringen av bios på mitt moderkort, allt fungerar nu mycket bra.

Fråga: Går det att få tag i GIGABYTE OP-AMP Premium Upgrade Kit här i Sverige?

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4724#ov

Tack återigen.