Nvidia utlovar stöd för G-Sync-konkurrenten Adaptive-Sync

Permalänk
Medlem

Både Nv och amd vill tjäna pengar. Såklart nv är med i vesa och arbetar med standardisering av dp standarden. Men som det alltid är med standarder så tar det tid och att från att det finns en standard tills det finns ett ekosystem så är det ännu längre tid.
Om nu nv kan ta fram en lösning för ett problem är det så fel av dem att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lätt att skryta om att man har allting "öppet" när man alltid är sist ut och snäppet sämre än resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Istället för att utveckla dyra och proprietära tekniker kunde Nvidia slagit ihop sig med AMD och VESA istället och utvecklat Adaptive Sync och då hade kanske det redan funnits på marknaden idag.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara dyr och proprietär teknik över öppen teknik som högst troligen kommer bli billigare också.

Är ju inte säkert att det fungerar lika bra med VESA/AMD-lösningen (återstår ju att de när det finns mer än "på pappret").

Dock så skulle man ju kunnat säga precis samma sak om AMD/EAs lågnivå grafik-API som de ifrån början kunde utvecklat tillsammans med andra speltillverkare, och framför allt (som du hänvisar till ovan) tillsammans med Nvidia, Intel och Microsoft -- istället för att göra en version som enbart är optimerad för sin egen lösning.

Tror faktiskt att den "specialaren" ifrån AMD har kortare tid att överleva än G-sync, men är helt med på de som säger att om de propierätra lösningarna inte tillför något stort värde över de öppna alternativen (antingen tekniskt eller marknadsmässigt) så kommer de helt klart att försvinna på sikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rabiat:

Lätt att skryta om att man har allting "öppet" när man alltid är sist ut och snäppet sämre än resten.

Alltid sist ut? Det är skitsnack.

Sen tar det mycket längre tid med öppna standarder då de ska igenom betydligt fler processer. Nvidia behövde bara få med sig en skärmtillverkare som proof of concept och sedan kasta ut designen och låta andra (efter att Asus haft sin ensamrätt ett tag) designa egna skärmar efter Gsync. AMD behövde först få igenom ett tillägg till Displayport 1.2a så att Adaptive sync även skulle ingå i vanliga Dispalyport och inte bara i embeddedversionen. Sedan ska de få med sig tillverkarna som gör scalers så de integrerar teknik, som visserligen borde vara relativt enkelt eftersom tekniken i sig är gammal och har använts i flera år. Skärmen från Computex var till exempel inte specialdesignad för Freesync, den råkade bara ha en scaler som redan hade funktionaliteten integreat så de behövde bara uppdatera firmware för att aktivera det. Samma sak med det första demot på CES, det var befintlig hårdvara som de körde på.

Hur som helst, tidsaspekten är något man får räkna med när man ska göra en så stor manöver som att få igenom en ny standard. Sen vilken lösning som är tekniskt bäst återstår att se. Ingen av de större sidorna har gett någon direkt djupare analys av Freesync mer än att det ser bra ut och verkar fungera än. Det kommer när de får fri tillgång till egna skärmar som de kan leka med vilket borde ske första kvartalet nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

nVIDIA, lika smutsiga som Apple. (:

Nvidia, lika smutsiga som Micro$oft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

Nvidia, lika smutsiga som Micro$oft.

Skrivet av CreX:

nVIDIA, lika smutsiga som Apple. (:

stupidity²

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alltid sist ut? Det är skitsnack.

Sen tar det mycket längre tid med öppna standarder då de ska igenom betydligt fler processer. Nvidia behövde bara få med sig en skärmtillverkare som proof of concept och sedan kasta ut designen och låta andra (efter att Asus haft sin ensamrätt ett tag) designa egna skärmar efter Gsync. AMD behövde först få igenom ett tillägg till Displayport 1.2a så att Adaptive sync även skulle ingå i vanliga Dispalyport och inte bara i embeddedversionen. Sedan ska de få med sig tillverkarna som gör scalers så de integrerar teknik, som visserligen borde vara relativt enkelt eftersom tekniken i sig är gammal och har använts i flera år. Skärmen från Computex var till exempel inte specialdesignad för Freesync, den råkade bara ha en scaler som redan hade funktionaliteten integreat så de behövde bara uppdatera firmware för att aktivera det. Samma sak med det första demot på CES, det var befintlig hårdvara som de körde på.

Hur som helst, tidsaspekten är något man får räkna med när man ska göra en så stor manöver som att få igenom en ny standard. Sen vilken lösning som är tekniskt bäst återstår att se. Ingen av de större sidorna har gett någon direkt djupare analys av Freesync mer än att det ser bra ut och verkar fungera än. Det kommer när de får fri tillgång till egna skärmar som de kan leka med vilket borde ske första kvartalet nästa år.

Fy gammal artikel sry

Free-sync verkar ju alla fall fungera fint, får hoppas AMD lyckas få driversna fungera även ute i stugorna (men buggar kan det ju ändå bli).