Låg FPS i delar av WoD, Köpa ny hårdvara eller ej?

Permalänk
Medlem

Låg FPS i delar av WoD, Köpa ny hårdvara eller ej?

Hej!
Sitter och försöker avgöra om jag ska skaffa lite ny hårdvara eller inte.
Har idag "problem" med att WoD till och från tappar FPS riktigt kraftigt i vissa zoner (från ca 95FPS till 30-40FPS), så som i min Garrison, Warspear och Nagarand och start-zonen i BRF, och öven lite sporadisk här och där..

Har idag följande hårdvara:
i7 2600k 3,4Ghz
Gigabyte HD 6970 x2 (CrossFire)
Corsair Vengenance DDR3 x 16Gb (4x4Gb)

Kör på en mix mellan Normal till High i grafikinställningarna och en upplösning på 1920x1080 (Har för visso två skärmar, men spelet körs givetvis bara på en då wow inte har stöd för fler skärmar vad jag vet).

Vad jag kan se så är det inga problem med värmen heller..
Mina GPUer brukar ligga på 60-70, och CPUn har jag ingen exakt siffra på i skrivande stund, men tror inte att det är där felet ligger (ska kolla det snart)

En av annledningarna till varför jag inte riktigt kan avgöra om jag ska köpa på mig nytt moderkort, ny processor och ett nytt grafikkort är att jag har hört att WoW (WoD) är extremt dåligt optimerat överlag, och det hade vart lite tråkigt att "kasta" 10.000 sek för en uppgradering i sjön, spelar förvisso andra spel som helt klart hade flytit på bättre efter en uppgradering.. så helt i sjön kanske det inte hade vart oavsett..

Vad tror ni?.. om man vill spela WoD på ok grafikinställningar.. ska jag då slänga ut något, eller tror ni att hårdvaran spelar mindre roll i detta fallet?

Permalänk

30-40FPS i din garrison? Vart exakt står du? Jag har 60fps + i min garrison men sitter på en burk med gtx 780 och i7 2600k på stock inställningar.

Inställningar på Ultra också.

Warspear laggar på alla datorer dock...

Permalänk
Medlem

Hmm.. ok, mycket märkligt..

Oftast är det när du precis kommer ut ur din "Huvudbyggnad" (som jag nu tappade namnet på) och tittar bort mot ingången som är tvärsöver.
Antar att jag ska tillägga att jag spelar Horde och majoriteten av byggnaderna är lvl3 (fall i fall 3D-modellerna och texturerna med mera kan ha något med det hela att göra)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Hmm.. ok, mycket märkligt..

Oftast är det när du precis kommer ut ur din "Huvudbyggnad" (som jag nu tappade namnet på) och tittar bort mot ingången som är tvärsöver.
Antar att jag ska tillägga att jag spelar Horde och majoriteten av byggnaderna är lvl3 (fall i fall 3D-modellerna och texturerna med mera kan ha något med det hela att göra)..

World of Warcraft kan knappast beskyllas för att ha *tunga* texturer
Men skulle vara trevligt om Blizzard kunde släppa något texture pack med bättre texturer.

Permalänk
Medlem

Blir samma sak för mig.. pendlar mellan 130 - 30 fps beroende på var ja befinner mig, Så de e nog inget konstigt..
Ja kör stock High o ändrat "maxfps forground" eller va de heter (båda 2) till 200FPS..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

World of Warcraft kan knappast beskyllas för att ha *tunga* texturer
Men skulle vara trevligt om Blizzard kunde släppa något texture pack med bättre texturer.

Hehe nä förvisso :).. men har man optimerat samtliga delar dåligt i sitt spel så blir det många bäckar små...

Skrivet av Nevil:

Blir samma sak för mig.. pendlar mellan 130 - 30 fps beroende på var ja befinner mig, Så de e nog inget konstigt..
Ja kör stock High o ändrat "maxfps forground" eller va de heter (båda 2) till 200FPS..

Hmm ok, ja det börjar ju låta ju mer man läser om det som att Blizzard har lyckats klanta till det med optimeringen i spelet..

Hade vart intressant och se om någon med t.e.x.
i7 4970 4Ghz
16G ram
och ett GTX 980 kort har samma problem eller liknande..
Man kan ju tycka att även om det inte är den absolut värsta uppsättningen av komponenter, så bör den räcka en bra bit över vad WoD kräver utan att lagga på High, eller göra större "FPS drops"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Hehe nä förvisso :).. men har man optimerat samtliga delar dåligt i sitt spel så blir det många bäckar små...

Hmm ok, ja det börjar ju låta ju mer man läser om det som att Blizzard har lyckats klanta till det med optimeringen i spelet..

Hade vart intressant och se om någon med t.e.x.
i7 4970 4Ghz
16G ram
och ett GTX 980 kort har samma problem eller liknande..
Man kan ju tycka att även om det inte är den absolut värsta uppsättningen av komponenter, så bör den räcka en bra bit över vad WoD kräver utan att lagga på High, eller göra större "FPS drops"..

Jo, Helt klart vore de intressant..
Jag själv har raid inställt på low, bara för att det vid trash kan ligga på 20 - 25fps, o bossar på 60 - 70 (beroende på boss m.m).. Helt sjukt hur stor skillnad de kan va beroende på var i världen man befinner sig.. :S

Edit: En polare kör ultra på sin burk (X6 1090, 16Gb 1866Mhz, GTX580, 850w Corsair) Även i raids ligger han på ~40 fps..:S
Edit2: Såg nu att du kör CF, När ja körde 6870CF så droppade den värre än den gjorde utan CF, Så de kan va nåt där också.. WoW (vad ja vet) utnyttjar inte CF som de ska har ja för mig..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Hehe nä förvisso :).. men har man optimerat samtliga delar dåligt i sitt spel så blir det många bäckar små...

Hmm ok, ja det börjar ju låta ju mer man läser om det som att Blizzard har lyckats klanta till det med optimeringen i spelet..

Hade vart intressant och se om någon med t.e.x.
i7 4970 4Ghz
16G ram
och ett GTX 980 kort har samma problem eller liknande..
Man kan ju tycka att även om det inte är den absolut värsta uppsättningen av komponenter, så bör den räcka en bra bit över vad WoD kräver utan att lagga på High, eller göra större "FPS drops"..

har inte exakt de komponenterna men en 4770k i 4,3ghz, och ett r9 290x och jag får precis som alla andra sämre fps i vissa situationer, framförallt ashran. jag spelar på ultra (8x texture filtering och good liquid detail) i 2560x1440 med 4x msaa.

Skrivet av Nevil:

Edit2: Såg nu att du kör CF, När ja körde 6870CF så droppade den värre än den gjorde utan CF, Så de kan va nåt där också.. WoW (vad ja vet) utnyttjar inte CF som de ska har ja för mig..

har hört allt möjligt vad gäller både sli och crossfire, allt från "det fungerar bra" till "det fungerar inte alls" och "jag får sämre prestanda med det på".

Permalänk
Medlem

Det är nog Wow som är dåligt optimerat.
Jag har en i7-4790K, 16Gb ram, GTX 680 SLI, 1080*1920. Cpu temps runt 35-40c och GPUer runt 45-50c
när jag står precis utanför ingången till townhall i garrisonen och glyser ut över området så får jag 88 Fps, (High preset, Fxaa Low, Fullscreen, vsync off, max foreground fps off, alla addons disabled)
Med Vsync på under normalt spelande så ligger det oftast uppe runt 55-60fps med underliga dippar ner till 30-40.

Cpun ligger på 4.2Ghz, med en genomsnittlig belastning på ca 26% (25-40% core 1, 14-22% core 2, 17-20% core 3, 6-8% core 4)
ca 1Gb Vram används, och grafikkorten klockar inte ens upp sig till fullt utan ligger på 810Mhz och 45% belastning
1.2 Gb Ram använda

Jag kanske inbillar mig men runt AMD 38xx tiden så flöt Wow på betydligt bättre på AMD's grafikkort, vet inte hur sant det är idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har inte exakt de komponenterna men en 4770k i 4,3ghz, och ett r9 290x och jag får precis som alla andra sämre fps i vissa situationer, framförallt ashran. jag spelar på ultra (8x texture filtering och good liquid detail) i 2560x1440 med 4x msaa.

har hört allt möjligt vad gäller både sli och crossfire, allt från "det fungerar bra" till "det fungerar inte alls" och "jag får sämre prestanda med det på".

Aha, intressant att höra.. är väll lite det jag är rädd för.. att oavsett hur mycket hårdvara man kastar på WoW så kommer det ändå inte bli helt 100a, utan möjligen bara lite bättre.. och lite bättre kan jag nog klara mig utan.

Ja precis som ni nämner så tycks det i många spel va problem med att utnyttja CF/SLI på ett bra sätt för utvecklarna, så nästa gång det blir ett nytt kort så kommer jag inte köra SLI eller CF då jag tycker att jag har haft mer problem med det än nödvändigt..

Ska testa att slå av CF sedan och se vad som händer..

Tack för all input so far :)!
Har ni/någon annan några tankar och idéer så är det mer än välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Aha, intressant att höra.. är väll lite det jag är rädd för.. att oavsett hur mycket hårdvara man kastar på WoW så kommer det ändå inte bli helt 100a, utan möjligen bara lite bättre.. och lite bättre kan jag nog klara mig utan.

Ja precis som ni nämner så tycks det i många spel va problem med att utnyttja CF/SLI på ett bra sätt för utvecklarna, så nästa gång det blir ett nytt kort så kommer jag inte köra SLI eller CF då jag tycker att jag har haft mer problem med det än nödvändigt..

Ska testa att slå av CF sedan och se vad som händer..

Tack för all input so far :)!
Har ni/någon annan några tankar och idéer så är det mer än välkommet!

precis så är det. att få wow att fungera perfekt är orealistiskt (åtminstone om man gör lite mer tungdrivna saker i spelet). med det sagt så är drömdatorn för det här spelet en riktigt bra 4690k och 4790k som kanske klarar 5ghz eller något sådant och sedan ett kraftfullt grafikkort (wod är mycket tyngre än mop som var mycket tyngre än cata, mycket MSAA eller t.om. SSAA äter upp mycket också).

Permalänk
Medlem

Lira inte skitspelet så är problemet löst. De har aldrig lyckats optimera detta spelet, jag kan inte minnas någon gång då jag inte har haft problem med WoW när det gäller grafik, fps, disconnects eller vad det nu kan vara. Inte ens när jag har haft en "up to date" dator har spelet flytit på problemfritt. WoD blev dock droppen för mig och nu har jag slutat lira det helt.

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Hej!
Sitter och försöker avgöra om jag ska skaffa lite ny hårdvara eller inte.
Har idag "problem" med att WoD till och från tappar FPS riktigt kraftigt i vissa zoner (från ca 95FPS till 30-40FPS), så som i min Garrison, Warspear och Nagarand och start-zonen i BRF, och öven lite sporadisk här och där..

Har idag följande hårdvara:
i7 2600k 3,4Ghz
Gigabyte HD 6970 x2 (CrossFire)
Corsair Vengenance DDR3 x 16Gb (4x4Gb)

Kör på en mix mellan Normal till High i grafikinställningarna och en upplösning på 1920x1080 (Har för visso två skärmar, men spelet körs givetvis bara på en då wow inte har stöd för fler skärmar vad jag vet).

Vad jag kan se så är det inga problem med värmen heller..
Mina GPUer brukar ligga på 60-70, och CPUn har jag ingen exakt siffra på i skrivande stund, men tror inte att det är där felet ligger (ska kolla det snart)

En av annledningarna till varför jag inte riktigt kan avgöra om jag ska köpa på mig nytt moderkort, ny processor och ett nytt grafikkort är att jag har hört att WoW (WoD) är extremt dåligt optimerat överlag, och det hade vart lite tråkigt att "kasta" 10.000 sek för en uppgradering i sjön, spelar förvisso andra spel som helt klart hade flytit på bättre efter en uppgradering.. så helt i sjön kanske det inte hade vart oavsett..

Vad tror ni?.. om man vill spela WoD på ok grafikinställningar.. ska jag då slänga ut något, eller tror ni att hårdvaran spelar mindre roll i detta fallet?

Spelar själv med allt på ultra med en i5 3.2ghz, Geforce GTX660 och 4 gig ram och laggar bokstavligttalat aldrig! Ligger typ alltid 90+ 😯 Så låter ganska skumt..

Vet att jag innan också körde med två skärmar och då hade problem med fpsen, hade dock också betydligt sämre setup vid tillfället. Testa utan den ena skärmen för att se skillnaden, annars får du höra med någon som är riktigt duktig på hårdvara överlag och vad de bör klara. Precis som du sa jäkligt onödigt att kasta ut så mycket pengar i onödan. Dock helt hundra på att du inte behöver byta ut i7an, den kommer du kunna ha ett bra tag till! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inx51:

Aha, intressant att höra.. är väll lite det jag är rädd för.. att oavsett hur mycket hårdvara man kastar på WoW så kommer det ändå inte bli helt 100a, utan möjligen bara lite bättre.. och lite bättre kan jag nog klara mig utan.

Ja precis som ni nämner så tycks det i många spel va problem med att utnyttja CF/SLI på ett bra sätt för utvecklarna, så nästa gång det blir ett nytt kort så kommer jag inte köra SLI eller CF då jag tycker att jag har haft mer problem med det än nödvändigt..

Ska testa att slå av CF sedan och se vad som händer..

Tack för all input so far :)!
Har ni/någon annan några tankar och idéer så är det mer än välkommet!

Bara för att bekräfta vad alla andra sagt - är det mycket folk på ett ställe eller många NPCs/byggnader = lägre FPS och det gäller de flesta MMOs jag kan komma på iaf Spelar ingen roll om du har Quad-Crossfire eller ett kort, FPSen i Warspear kommer inte bli bättre för det. Om något spelar CPUn större roll i MMOs än andra spel och där är det rå kraft som gäller, ju fler MHz desto bättre.

Jag har själv stängt av SLI i WoW just för att jag faktiskt ibland får lägre FPS när det är påslaget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9