Permalänk
Medlem

Konstigt ljud från PSU/GPU

Hej!

Jag köpte lite nya delar i början av december, GTX 970, SuperNOVA 750 G2 samt ett nytt chassi då det gamla började bli riktigt kasst. Efter detta ville jag överklocka min i5 2500k som jag haft något år nu, detta var för ca 1.5 veckor sedan. Överklockade till 4ghz, körde 12 timmar i prime och allting såg bra ut! Dock för ett antal dagar sen upptäckte jag ett väldigt konstigt ljud från datorn som sedan dess hängt kvar, jag tror det kommer från PSUn. Detta ljud uppkom alltså efter överklockningen och jag är helt lost varför, jag återställde klockfrekvensen till stock men ljudet är fortfarande kvar. Av någon anledning känns det som att ljudet inte är lika markant när jag spelar.

Helt lost och behöver verkligen hjälp

https://www.youtube.com/watch?v=orgdhSQyGN8

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé om varför detta ljudet uppstod :(? Och beror det på en dålig enhet eller var det något som hände när jag överklockade?

Permalänk
Medlem

Testa starta utan GPU så ser du om ljudet är kvar, då får du veta om det är GPUn som strular.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en fläkt som gnisslar? Gör som ovan säger så vet du om det är GPU.
annars kan du ta ut nätagget ur datorn och bygla det, man får med en bygel-adapter med nätagget, iaf fick jag det. Så kan du köra det direkt i väggen utan att ha andra komponenter inkopplat. Låter det illa bara agget så får du väl ta det på garanti då antar jag.

Edit : Se till att koppla dit bygeln när det är AVSTÄNGT och urdraget och sätt strömknappen på off på nätagget, koppla in i väggen sen startar du agget med knappen bakpå

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Okej det är definitivt nätagget som låter! Funderar på om jag ska åka och byta ut det.. Det var jäkligt trevligt att ha processorn på 4ghz och alla temperaturer såg verkligen okej ut när jag hade det så, finns det någon chans att samma sak kan hända med ett nytt nätagg? Alltså är det jag som på något sätt skadar nätagget när jag överklockar?