Permalänk
Medlem

H60 pump trasig(?)

Hej!

När jag kom hem ikväll efter att ha lämnat datorn på under dagen så upptäckte jag att datorn var otroligt seg. Startade CoreTemp och alla kärnorna visade 99 grader vilket ledde till att jag stängde av datorn direkt, eftersom jag inte ville riskera att CPUn tog mera stryk än nödvändigt.

Efter en mindre undersökning konstaterade jag att något helt klart inte fungerar som det borde. Pumpen var otroligt varm och slangarna likaså.
Jag provade att byta plats på pumpen och fläktens kablar på moderkortet bara för att säkerställa att de inte satt på fel plats, men detta gjorde ingenting. Därför borde det ju alltså vara pumpen som har lagt av.

Nu är frågan bara vad jag ska göra? Produkten i frågaär en H60 v2 som är inköpt sommaren 2013, och den har fungerat klockrent tills nu.

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du har garanti kvar så skicka in kylaren.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Ludde:

Hej!

När jag kom hem ikväll efter att ha lämnat datorn på under dagen så upptäckte jag att datorn var otroligt seg. Startade CoreTemp och alla kärnorna visade 99 grader vilket ledde till att jag stängde av datorn direkt, eftersom jag inte ville riskera att CPUn tog mera stryk än nödvändigt.

Efter en mindre undersökning konstaterade jag att något helt klart inte fungerar som det borde. Pumpen var otroligt varm och slangarna likaså.
Jag provade att byta plats på pumpen och fläktens kablar på moderkortet bara för att säkerställa att de inte satt på fel plats, men detta gjorde ingenting. Därför borde det ju alltså vara pumpen som har lagt av.

Nu är frågan bara vad jag ska göra? Produkten i frågaär en H60 v2 som är inköpt sommaren 2013, och den har fungerat klockrent tills nu.

Mvh

Hej Fuzzmeister,

Om du känner på pumpen, känns de att den vibrerar då? Du har 5 års garanti på den så du får skicka in den annars. Jag skulle rekommendera dig att först höra med butiken du köpte den av för att reklamera.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Johan.
Jag installerade likadan pump H60 v.2 i en ny dator idag.
först jag gjorde var att gå in i bios och titta runt lite. Så hörde jag hur fläkten som kyler H60 började gå fortare hela tiden.
Och i samband med detta så ser jag hur CPU tempen ökar stadigt till 95 grader. jag stänger av dator, testar en annan chassi_fan kontakt på moderkortet och samma sak där. cpu ökar riktigt fort i bios.

jag ser även på fläkt menyn att CPU1 har 0 rpm.

jag känner på H60 pumpen och den vibrerar inte ett dugg.

är det bara att kontakta komplett och få en ny ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Johan.
först jag gjorde var att gå in i bios och titta runt lite. Så hörde jag hur fläkten som kyler H60 började gå fortare hela tiden.
Och i samband med detta så ser jag hur CPU tempen ökar stadigt till 95 grader. jag stänger av dator, testar en annan chassi_fan kontakt på moderkortet och samma sak där. cpu ökar riktigt fort i bios.

Har du kopplat in pumpen på rätt ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du kopplat in pumpen på rätt ställe?

Den ska väl sitta i en chassi fan kontakt på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Antagligen inte. Dom kan ha fläktstyrning. Fläkt ≠ pump.
Kolla manualen om du vill vara säker.

Permalänk

Pumpen ska ha 12v konstant.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag kör alltid mina pumpar kopplade på nätaggen med en adapter så den alltid går på full fart.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

CPU_FAN eller OUT_OPT ,själv så kör jag min Corsair100i på alternativ 2.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Gomer:

Johan.

Hej,

Pumpen ska vara inkopplad på en fläktport på moderkortet, om du inte känner att den vibrerar alls så är den nog tyvärr död. Hör med Komplett om att få reklamera.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Tack Johan. Gjorde detta och Komplett skickade mig en ny.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Gomer:

Tack Johan. Gjorde detta och Komplett skickade mig en ny.

Härligt, hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Nu funkar det mycket bättre. 30 idle. 70 load

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Gomer:

Nu funkar det mycket bättre. 30 idle. 70 load

Härligt att höra!