Permalänk
Medlem

Budgetdator för spel (under 5k)

Jag ska hjälpa min brorson att bygga en dator som främst ska användas till Minecraft. Nu var det länge sedan jag själv var insatt i hårdvara så jag skulle uppskatta lite feedback från er.
Min brorson har tyvärr en väldigt begränsad budget så hela kalaset får kosta max 5000:- En liten tröst är att jag har ett grafikkort liggande som han kan få. Det är ett Radeon 4870 1GB. Förutom det så har jag tänkt att ahn skulle köpa dessa delar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7894846/budgetdator

Har ni några åsikter?
Kommer den orka att driva Minecraft eller är jag på väg att lura min brorson till att slösa bort sina pengar?

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut.
Det kommer funka fint.

Jag hade tagit ASRock Anniversary moderkort. Med det överklockar man CPU:n superlätt.
Jag hade tagit Western Digital Blue hårddisk. Toshiba är mindre kvalitet.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker det ser prisvärt och vettigt ut och det kommer säkerligen funka finfint med Minecraft. Personligen hade jag tagit ett annat nätaggregat då B2 inte har någon 80 Plus-certifiering. XFX Core Edition är ett grymt bra och prisvärt val, finns till bra pris på Komplett.

Det kan även vara en god idé att skaffa en processorkylare i stil med Evo 212 för några hundralappar. Då finns det utrymme att överklocka processorn, vilket ger en rejäl prestandaboost, särskilt i CPU-intensiva spel som Minecraft.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre ta den här kylaren: http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Orsaken är att lådan tar max 158mm höga kylare.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Ser väl bra ut.
Det kommer funka fint.

Jag hade tagit ASRock Anniversary moderkort. Med det överklockar man CPU:n superlätt.
Jag hade tagit Western Digital Blue hårddisk. Toshiba är mindre kvalitet.

Det gör man med Z97-P också. Onödigt att ha ett mATX moderkort i ett chassi för ATX tycker jag i alla fall.
Fler USB3, Mycket mera interna USB2/3 kontakter, 2st färre SATA kontakter dock, men 10Gbit M.2 kontakt istället, bättre ljudkort, kylning på strömtillförseln till CPU.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Det gör man med Z97-P också. Onödigt att ha ett mATX moderkort i ett chassi för ATX tycker jag i alla fall.
Fler USB3, Mycket mera interna USB2/3 kontakter, 2st färre SATA kontakter dock, men 10Gbit M.2 kontakt istället, bättre ljudkort, kylning på strömtillförseln till CPU.

Asrock Anniversary finns ju i ATX formfarktor också 50kr mer "dock"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag ta kika ett varv till på nätagg men det är ju ett väldigt fokus på att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt så vi får se hur det blir.
Det viktigaste är just nu att datorn kommer att klara av Minecraft och det verkar den ju göra.