Permalänk
Medlem

Tickande ljud från dator

Hej,
Jag har precis köpt en ny dator:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7554648/2015-01-02

När jag startar ett spel så börjar den ticka. Vet någon vad det är som händer och vad ska jag göra?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du öppnat den och försökt avgöra varifrån ljudet kommer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalian11:

Hej,

När jag startar ett spel så börjar den ticka. Vet någon vad det är som händer och vad ska jag göra?
Tack på förhand

Kan vara någon fläkt eller evt. nätaggregatet, är det ett konstant tickande eller varierar frekvensen? Har du möjlighet att ladda upp en video/ljudfil?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Defusa C4:an!

Skämt åsido, kontrollera att fläktarna inte har några kablar eller dylikt i vägen, speciellt grafikkortet. Kan vara det som ger upphov till ljuden! Kan även finnas en chans att det är nätaggregatet, och i så fall är nog den enda lösningen att byta ut det genom garanti eller något liknande.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Skrivet av Dalian11:

Hej,

Tack på förhand

Detta ljud typ https://www.youtube.com/watch?v=cq9_NR3gczg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag har inte öppnat den på grund av att jag inte byggde den. Är rädd för att skada insidan.

Broken-arrow: typ men snabbare och mycket mer högljudt

Permalänk
Medlem

Har nu kollat inuti datorn och det är ena fläkten på gpun som låter. Inget sitter för fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalian11:

Har nu kollat inuti datorn och det är ena fläkten på gpun som låter. Inget sitter för fläkten

Vad är det för grafikkort? Det borde stå på grafikkortet. Kolla underifrån!

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Evga gtx 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalian11:

Evga gtx 970

Var en annan kille här på swec som hade en sladd som låg ivägen lite för ena fläkten på sitt evga 970. Är nog svårt att komma längre utan att öppna chassiet. Du behöver inte vara rädd för att nått går sönder om du öppnar och kollar.
Börja med datorn avstängd och nätagget på off.
1. Lossa på de två tumskruvarna i bakkant på den vänstra sidopanelen sett framifrån. Tryck sidopanelen bakåt tills den lossnar(håll i panelen i bakkant).
2. Inget går sönder av att du tar på chassie eller plastkåpor, fläktar mm. Undvik att ta på kretsar och kretskort. Kolla på fläktarna till grafikkortet så att du inte ser någon sladd som uppenbart är ivägen, kolla så att fläktbladen går fritt genom att sakta rotera dem ett varv
3. Om inget uppenbart fel ses, sätt på nätagget och starta datorn. Sätt på det spel som du vet orsakar missljudet. Du behöver inte röra något, lokalisera bara varifrån ljudet kommer.
4. Sätt tillbaka chassie-sidan och skriv här vad du kom fram till. Antingen är det något du vågar fixa själv alternativt så måste datorn in till inet

Edit. Alternatinen är att leva med missljudet eller skicka tillbaks den direkt för felsökning.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

ok har kollat det var fläkten på grafik kortet som lät men inget satt i vägen

Permalänk
Medlem

Kan vara en fläkt som går emot chassit något, botten fläkten vid elagget om du har en sån kanske är boven, mitt gfx kort lät ett tag, slutade efter 1 månad ungefär då den har slitit ner sig

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När fläktar är slitna/trasiga kan de ge i från sig ganska hemska ljud, måste inte vara så att den ligger emot något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

När fläktar är slitna/trasiga kan de ge i från sig ganska hemska ljud, måste inte vara så att den ligger emot något.

Tror ju inte TS har slitit ut sin fläkt!

Men ja, de kan låta konstigt om den är trasig! Jag skulle hört med inet vad som gäller när det sannolikt är produktionsfel!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med personen som byggt datorn eller försäljaren av kortet och prata med dem om garanti.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

ok det ska jag göra tack för hjelpen

Permalänk
Skrivet av Dalian11:

jag har inte öppnat den på grund av att jag inte byggde den. Är rädd för att skada insidan.

Broken-arrow: typ men snabbare och mycket mer högljudt

Är ett missljud garanterat från agget. Inte en fläkt utan coil whine, testa att dra ur strömmen minst över natten och se om det blir bättre.

Oavsett säg till inet om inget fel hittas köra agget ett par dagar, spelar ingen roll vilken last. Hade samma symtom på mitt xfx 450 agg.

Skrivet av XFTality:

Vad är det för grafikkort? Det borde stå på grafikkortet. Kolla underifrån!

Skrivet av Heinel:

Var en annan kille här på swec som hade en sladd som låg ivägen lite för ena fläkten på sitt evga 970. Är nog svårt att komma längre utan att öppna chassiet. Du behöver inte vara rädd för att nått går sönder om du öppnar och kollar.
Börja med datorn avstängd och nätagget på off.
1. Lossa på de två tumskruvarna i bakkant på den vänstra sidopanelen sett framifrån. Tryck sidopanelen bakåt tills den lossnar(håll i panelen i bakkant).
2. Inget går sönder av att du tar på chassie eller plastkåpor, fläktar mm. Undvik att ta på kretsar och kretskort. Kolla på fläktarna till grafikkortet så att du inte ser någon sladd som uppenbart är ivägen, kolla så att fläktbladen går fritt genom att sakta rotera dem ett varv
3. Om inget uppenbart fel ses, sätt på nätagget och starta datorn. Sätt på det spel som du vet orsakar missljudet. Du behöver inte röra något, lokalisera bara varifrån ljudet kommer.
4. Sätt tillbaka chassie-sidan och skriv här vad du kom fram till. Antingen är det något du vågar fixa själv alternativt så måste datorn in till inet

Edit. Alternatinen är att leva med missljudet eller skicka tillbaks den direkt för felsökning.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xamber:

Kan vara en fläkt som går emot chassit något, botten fläkten vid elagget om du har en sån kanske är boven, mitt gfx kort lät ett tag, slutade efter 1 månad ungefär då den har slitit ner sig

Skrivet av Massy:

Skrivet av LuddeH98:

Tror ju inte TS har slitit ut sin fläkt!

Men ja, de kan låta konstigt om den är trasig! Jag skulle hört med inet vad som gäller när det sannolikt är produktionsfel!

Skrivet av Pan.Pan:

Ta kontakt med personen som byggt datorn eller försäljaren av kortet och prata med dem om garanti.

Är inte fläkten utan coil whine (trodde fläkten med, efter andra vändan filmade jag och testa stoppa fläkten i agget ingen skillnad):) är ett lustigt symtom som kan hända på XFX agg. Mitt 450 xfx började få det efter 2 års drift. Lite synd att detta kan hända på ett kvalitésagg förövrigt.

Hände direckt vid uppstart och till datorn var helt avstängd. Men tydligen om strömmen var ur några dagar, så försvann problmet tillfälligt. Men lyckas inte bekräfta teorin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ett missljud garanterat från agget. Inte en fläkt utan coil whine, testa att dra ur strömmen minst över natten och se om det blir bättre.

Oavsett säg till inet om inget fel hittas köra agget ett par dagar, spelar ingen roll vilken last. Hade samma symtom på mitt xfx 450 agg.

Är inte fläkten utan coil whine (trodde fläkten med, efter andra vändan filmade jag och testa stoppa fläkten i agget ingen skillnad):) är ett lustigt symtom som kan hända på XFX agg. Mitt 450 xfx började få det efter 2 års drift. Lite synd att detta kan hända på ett kvalitésagg förövrigt.

Hände direckt vid uppstart och till datorn var helt avstängd. Men tydligen om strömmen var ur några dagar, så försvann problmet tillfälligt. Men lyckas inte bekräfta teorin.

Hur kan du konstatera att det garanterat är från nätagget? Han har ju redan sagt att det kommer från en fläkt på grafikkortet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Hur kan du konstatera att det garanterat är från nätagget? Han har ju redan sagt att det kommer från en fläkt på grafikkortet.

Fan missa just den posten Så går det när man är sen till festen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fan missa just den posten Så går det när man är sen till festen.

Mjo, fast även om han inte hade skrivit det så hade du ju fortfarande konstaterat att det garanterat var coil whine från nätagget, vilket bevisligen inte är fallet. Onödigt att skicka någon i fel riktning istället för att lägga fram coil whine som en möjlig bov.

Slutgnällt för idag

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Mjo, fast även om han inte hade skrivit det så hade du ju fortfarande konstaterat att det garanterat var coil whine från nätagget, vilket bevisligen inte är fallet. Onödigt att skicka någon i fel riktning istället för att lägga fram coil whine som en möjlig bov.

Slutgnällt för idag

Jo, men Ts skrev ju att han hade liknande ljud som videon. Tickande ljud har även jag råkat ut för på ett XFX agg. Men var helt fel denna gången får jag erkänna.

Visa signatur