Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Förra året fick vi brev från telia om fiberinstallation för 20000. Vi visste inte om många skulle gå med på det så vi tänkte inte på det så mycket. Men nu ser jag att de har först börjat rita linjer på gatan men även börjat gräva i området. Saken är att de har ritat var linan ska gå och den går förbi huset och rakt in i en sån grå metallbox som finns lite här och där. Jag antar det är någon sorts telebox där fiberlinorna samlas. Nu är denna metallbox precis bredvid vårt garage och då frågar jag om man kan på nåt sett privat hyra en elektriker som bara drar in linan från boxen in till huset genom garaget utan någon grävning. Då skulle väl kostnaden falla rejält?

Fast är inte de där 20000 inkl installation in i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

På min gata är det tre "yngre" barnfamiljer som inte hakat på och två "äldre" (+65). Tror det är kostnaden den backat på i samtliga fall eller möjligtvis okunskap. För hela området har vi 65% påskrivna kontrakt och 8% intresserade i dagsläget i ett kvarter med en majoritet äldre/pensionärer.

Yngre barnfamiljer är inte konstigt om de backar på kostnaden, de är ofta redan maxbelånade på huset och sparpengarna har gått till kontantinsats, renovering osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Förra året fick vi brev från telia om fiberinstallation för 20000. Vi visste inte om många skulle gå med på det så vi tänkte inte på det så mycket. Men nu ser jag att de har först börjat rita linjer på gatan men även börjat gräva i området. Saken är att de har ritat var linan ska gå och den går förbi huset och rakt in i en sån grå metallbox som finns lite här och där. Jag antar det är någon sorts telebox där fiberlinorna samlas. Nu är denna metallbox precis bredvid vårt garage och då frågar jag om man kan på nåt sett privat hyra en elektriker som bara drar in linan från boxen in till huset genom garaget utan någon grävning. Då skulle väl kostnaden falla rejält?

Somsagt det brukar kosta mer i efterhand om dom ska komma tillbaka och göra de igen i efterhand än om dom gör det när dom redan är där.
Det krävs att man gräver ner fiber kabeln det är ingen som hänger den eller låter den ligga, iaf aldrig vad jag varit med om.

Skrivet av drin:

Så det finns ingen annan än de arbetare som Telia hyrt som kan dra en 5 meter lång fiberlina och installera diverse omvandlare? Det är väl inte Telia som äger stadsnätet? Jag har ju hört historier om folk som tom grävt helt själva.

Och om man nu gör det på annat håll, kan man inte kvalificeras för rotavdrag?

Äger man tomten och man varit i kontakt med sitt stadsnät så har man rätt att gräva och borra in själv.

Ja, det är stadsnätet jobb eller dom som stadsnätet anlitar att göra det både blåsa in fibern svetsa in den sätta upp fiber konvertare/omvandlare

Vet inte vem som specifikt äger ditt stadsnät.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Precis. Men den större % av 50+ använder dock inte internet på sådant vis som gör att det behövs mer än 8 Mbit/s ADSL, men det förutsätter att personerna i fråga inte upptäckt tjänster så som SVT Play.

Ja, fast 8mbit kan räcka till det också. Mina föräldrar har 8mbit och använder svt play och netflix med sin chromecast, använder internet radio osv. 8mbit räcker till ganska basic saker egentligen.

Och jag förstår att folk som dem inte har lust att punga ut 25k för något de inte kommer nyttja speciellt mycket. Men visst samlar man även tv&telefoni finns det väl en slant att spara men tar väl ett tag innan man fått tillbaka de pengarna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Stort grattis! Det är ett hyggligt pris. Priserna kan variera mellan nedåt 8000-9000 Kr upp till 25-30 000 Kr. Allt beror på vart man bor och hur många som de kopplar in samtidigt. Som andra har sagt är fiber en ren ekonomisk vinst. Du investerar 20 000 Kr i huset, huset ökar i värde och sedan decimerar du dina abonemangskostnader. Räknade på att om vi i vårat område skulle åka på att betala 25 000 Kr så skulle man med "mellannivåsabonemang" (dvs inte billigast och inte dyrast) spara igen kostnaden på 5 år och 2-3 månader, sedan är det ren "vinst" efter det. Gämnförde då både satelit TV, fast telefon och internet via ADSL och 4G mot att ha alla tjänsterna levererade över fiberkabeln.

Att inte skaffa fiber är rent knäppt om det erbjuds. Fiber kommer vara lika självklart i framtiden som det har varit att ha telefon-lina in i huset, eller elektristeten innan det. 4G är en ren och skär återvändsgränd för fasta installationer, ta debatten!

Idag har vi BBB ADSL med telefoni - 439kr/mån. Sedan även Canal Digital(inte helt säker på kostnaden) ca 200kr/mån. Totalt blir detta 639kr/mån.
Beställer vi sedan fiber från Telia, med telefoni och tv inkluderat, kostar detta från 418kr/mån.

639-418= 221

19900/221=90

Det skulle alltså ta minst 90 månander(ca 7,5år) att tjäna in kostnaden för fibern.

Visa signatur

ASUS Z170-A || i5 Skylake 6600K @ 4.6 Ghz || Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB || MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB || NOCTUA NH-D15 || 256 GB SSD ||

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat in i en lägenhet i en liten bostadsrättsförening på 6 lägenheter, 5 i "stora" huset och ett friliggande på hus på tomten. Det finns fiber framdraget till tomtgränsen då alla villor på gatan i princip har det. Jag hörde med lunet och dom ville ha prel. 35k för att dra in fiber i huset, då kopplas det till en switch i källaren så måste vi sen anlita en elektriker för att upprätta ett nätvärk därifrån till lägenheterna.

Nu när jag kontaktade dom sa jag bara 6 lägenheter och inte 5+1 så siffran är nog inte riktigt korrekt men blir nog inte billigare om den sista ska ha också.. Förhoppningsvis kan jag väcka intresset hos de boende där, kanske med hjälp av möjligheten till bredbands-tv också. Som det ser ut nu finns det en antenn på taket med basutbudet men de flesta verkar ha någon annan lösning med telia också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, fast 8mbit kan räcka till det också. Mina föräldrar har 8mbit och använder svt play och netflix med sin chromecast, använder internet radio osv. 8mbit räcker till ganska basic saker egentligen.

Och jag förstår att folk som dem inte har lust att punga ut 25k för något de inte kommer nyttja speciellt mycket. Men visst samlar man även tv&telefoni finns det väl en slant att spara men tar väl ett tag innan man fått tillbaka de pengarna.

720p kommer inte vara standard för alltid. Har en släkting i Uppsala, hon är väll runt 80 år och drog in fiber i sitt hus, men hon använder det inte alls utan endast för att höja husvärdet.

Skrivet av Vdent:

Idag har vi BBB ADSL med telefoni - 439kr/mån. Sedan även Canal Digital(inte helt säker på kostnaden) ca 200kr/mån. Totalt blir detta 639kr/mån.
Beställer vi sedan fiber från Telia, med telefoni och tv inkluderat, kostar detta från 418kr/mån.

639-418= 221

19900/221=90

Det skulle alltså ta minst 90 månander(ca 7,5år) att tjäna in kostnaden för fibern.

Då har du inte räknat med mellan-abonemang utan säkert dragit på med 100/100 internet och massa kanalpaket. I alla fall så har du där en 200 kr minskning i månaden, utöver att husvärdet går upp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det är ganska intressant den här diskussionen om att huset ökar i värde för att man har dragit in fiber. Det är ett ständigt mantra som hela tiden upprepas. Men finns det några konkreta fakta på det? Finns det ens en undersökning som visar att majoriteten av husköpare angett att dom betalade mer för huset bara för att det fanns fiber? Eller spekulanter som sagt "Huset var hur fint som helst. Men vi hoppade av när vi fick veta att det inte finns en fiberkabel in i huset?". Nej, det här är en effektiv marknadsföringsfras som branschen dragit igång.

Jag är för fiber, så det handlar inte om någon anti-fiber grej. Men man ska nog vara lite saklig i debatten om fiberns nytta eller ej. Att ha som argument att man ska skaffa fiber för husvärdets skull även om man inte använder fibern blir ett lite konstigt argument. Då är det ju för husvärdets skull smartare att bygga en stor pool utomhus. Men det vore idiotiskt att bygga en stor pool och sedan inte använda den för man inte gillar att bada. Men resonemanget är tyvärr detsamma när det gäller fibern. Skaffa det för husvärdet även att du inte är intresserad.

Tänk i de banorna så kanske ni får en bättre förståelse för varför det faktiskt finns personer, både unga och gamla, som inte bryr sig om allt det fantastiska med fiber. Dom är inte intresserade, punkt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det är ganska intressant den här diskussionen om att huset ökar i värde för att man har dragit in fiber. Det är ett ständigt mantra som hela tiden upprepas. Men finns det några konkreta fakta på det? Finns det ens en undersökning som visar att majoriteten av husköpare angett att dom betalade mer för huset bara för att det fanns fiber? Eller spekulanter som sagt "Huset var hur fint som helst. Men vi hoppade av när vi fick veta att det inte finns en fiberkabel in i huset?". Nej, det här är en effektiv marknadsföringsfras som branschen dragit igång.

Jag är för fiber, så det handlar inte om någon anti-fiber grej. Men man ska nog vara lite saklig i debatten om fiberns nytta eller ej. Att ha som argument att man ska skaffa fiber för husvärdets skull även om man inte använder fibern blir ett lite konstigt argument. Då är det ju för husvärdets skull smartare att bygga en stor pool utomhus. Men det vore idiotiskt att bygga en stor pool och sedan inte använda den för man inte gillar att bada. Men resonemanget är tyvärr detsamma när det gäller fibern. Skaffa det för husvärdet även att du inte är intresserad.

Tänk i de banorna så kanske ni får en bättre förståelse för varför det faktiskt finns personer, både unga och gamla, som inte bryr sig om allt det fantastiska med fiber. Dom är inte intresserade, punkt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Som alltid med huspriser handlar det om rätt köpare vid rätt tillfälle.

En pool är en rätt dålig jämförelse, el-ledning är närmare.
I stort sett alla behöver internetuppkoppling oavsett intresse. Och det behovet kommer inte minska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I stort sett alla behöver internetuppkoppling oavsett intresse. Och det behovet kommer inte minska.

Exakt. Det är svårt att mäta någon exakt värdeökning, men intresset för huset lär öka hos fler människor och på så sätt blir huset åtminstone mera lättsålt, och då potentiellt mera värdefullt.

Personligen tycker jag det är helt Ok att säga att husvärdet går upp, men man ska nog akta sig för att säga specifika summor pengar eller % då det kan variera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja men en internetuppkoppling innebär inte automatiskt att man måste ha fiber. För de saker man snart "måste" ha internet till, duger alternativa tekniker. Det tar nog många år innan det krävs 100Mbit/s för att kunna logga in på internetbanken

Poolen är väl en perfekt jämförelse, det handlar isf. också om rätt köpare vid rätt tillfälle Så återigen, folk skaffar det man anser sig ha behov av. Tycker man att det är prismässigt bättre att dra in fiber så gör man det om det är möjligt. Tycker man att man behöver den kapacitet man bara kan få via fiber så skaffar man fiber om man har möjlighet. Men återigen, ser man inte något behov av det så skiter man i det. Att huset ökar i värde är för de flesta helt ointressant då de flesta räknar med att bo i sina hus till döddagar och då är den (påstådda) värdeökningen en fiktiv summa man aldrig får avkastning på. Att huset ökar i värde med fiber finns fortfarande inga konkreta bevis för. Det som finns bevis för att det ger ökat värde vid försäljning är renoveringar som kök, våtrum, dränering, stambyten, isolering, fönsterbyten etc.

Personligen tycker jag att ur teknisk synpunkt är det ju bekvämt och "framtidssäkert" med fiber. Men de flesta som försöker sälja in en fibersatsning till sina grannar märker snart att husvärdespratet snabbt faller bort. Det är nyttan man kan sälja in. Och bor man i en glesbygd där det inte går stava till adsl eller mobila bredband så är det lätt att få med folk på tåget. Men att försöka sälja in fiber till Lena 55 år som är helnöjd med sitt mobila bredband från hallon för 150 spänn i månaden. Samt ett Boxer tv-abonnemang för ca 200 kr/mån. blir svårare. Hon har 1) bredband som funkar 2) de tv-kanaler hon vill ha. Och så kommer en fiberhungrig granne och vill få med henne på fibertåget. Att för BARA 20k kunna få motsvarande tjänster EVENTUELLT billigare. Och då ser hon vilka fördelar? Precis. Ingenting. Och för det ska hon betala 20-tusen + återställning av tomten. Visst ja, OM hon säljer huset om 25 år så får hon ut 20000 mer för huset! Nja....

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

PS: Om hon kan räkna ut att hon får ut 20000 mer för huset om 25 år så har hon gått plus/minus noll på investeringen. = meningslöst. Så för att investeringen ska vara värt något (sett från den påstådda husvärdesökningen) så ska hon alltså få 40-50000 mer för huset om 25 år? Annars har hon ju inte fått någon avkastning för investeringen och kan lika gärna fortsätta med sina nuvarande produkter och istället sätta in de 20000 kronorna i en fond eller annan placering som ger avkastning. DS:

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Ja men en internetuppkoppling innebär inte automatiskt att man måste ha fiber. För de saker man snart "måste" ha internet till, duger alternativa tekniker. Det tar nog många år innan det krävs 100Mbit/s för att kunna logga in på internetbanken

Poolen är väl en perfekt jämförelse, det handlar isf. också om rätt köpare vid rätt tillfälle Så återigen, folk skaffar det man anser sig ha behov av. Tycker man att det är prismässigt bättre att dra in fiber så gör man det om det är möjligt. Tycker man att man behöver den kapacitet man bara kan få via fiber så skaffar man fiber om man har möjlighet. Men återigen, ser man inte något behov av det så skiter man i det. Att huset ökar i värde är för de flesta helt ointressant då de flesta räknar med att bo i sina hus till döddagar och då är den (påstådda) värdeökningen en fiktiv summa man aldrig får avkastning på. Att huset ökar i värde med fiber finns fortfarande inga konkreta bevis för. Det som finns bevis för att det ger ökat värde vid försäljning är renoveringar som kök, våtrum, dränering, stambyten, isolering, fönsterbyten etc.

Personligen tycker jag att ur teknisk synpunkt är det ju bekvämt och "framtidssäkert" med fiber. Men de flesta som försöker sälja in en fibersatsning till sina grannar märker snart att husvärdespratet snabbt faller bort. Det är nyttan man kan sälja in. Och bor man i en glesbygd där det inte går stava till adsl eller mobila bredband så är det lätt att få med folk på tåget. Men att försöka sälja in fiber till Lena 55 år som är helnöjd med sitt mobila bredband från hallon för 150 spänn i månaden. Samt ett Boxer tv-abonnemang för ca 200 kr/mån. blir svårare. Hon har 1) bredband som funkar 2) de tv-kanaler hon vill ha. Och så kommer en fiberhungrig granne och vill få med henne på fibertåget. Att för BARA 20k kunna få motsvarande tjänster EVENTUELLT billigare. Och då ser hon vilka fördelar? Precis. Ingenting. Och för det ska hon betala 20-tusen + återställning av tomten. Visst ja, OM hon säljer huset om 25 år så får hon ut 20000 mer för huset! Nja....

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

PS: Om hon kan räkna ut att hon får ut 20000 mer för huset om 25 år så har hon gått plus/minus noll på investeringen. = meningslöst. Så för att investeringen ska vara värt något (sett från den påstådda husvärdesökningen) så ska hon alltså få 40-50000 mer för huset om 25 år? Annars har hon ju inte fått någon avkastning för investeringen och kan lika gärna fortsätta med sina nuvarande produkter och istället sätta in de 20000 kronorna i en fond eller annan placering som ger avkastning. DS:

Jag säger inte emot att man ska vara försiktig med värde-diskussionen, men jämförelsen med pool är fortfarande usel.
Det finns alternativ till el-ledning med, men samtliga är sämre.
Att man inte behöver fiber till internetbanken är helt riktigt, men tv etc flyttar in och om alla ska köra trådlöst blir det svårt, även med modernare mobila bredband.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Du har rätt i mångt och mycket du säger men samtidigt får man också säga att utbyggnaden är ju precis som gjorts tidigare med kabeltv nätet och kopparnätet det är bara nu när det ska börja fasas ut så ersätts det med fiber.

Så det är ju inget konstigt egentligen att en teknik ersätter en annan eller i detta fallet att fiber ersätter både kopparnätet och kabeltv nätet.

Men det e som du säger absolut ingen nödvändighet och många individer skulle säkerligen klara sig på 4G och framåt i tiden så kommer nog datataket höjas och det kommer bli mer prisvärt som alternativ.

Samtidigt kan man ju inte bara titta på att folk skulle kolla sin bank eller så för gör man det är man inte realistisk, individerna som ENDAST gör det är nog extremt få och blir färre med tiden.

Människor konsumerar mer och mer digitalt material och kvalitén på materialet blir högre och högre nu när serier har börjat sändas i 1080P istället för 720P.
Tar vi en serie som arrow t.ex. istället för 500mb 480p eller 1.2gb 720p är vi uppe i cirka 4gb för 1080p då kan vi ju bara tänka oss med 4K och all streaming som sker idag, att data konsumtionen kommer öka och allmänt kommer nyttjas mer material.

Problemet som du säger ligger inte i hastigheten på internet för där skulle nog alla klara sig på 10-30mbit utan i datagränserna som finns idag på 4G nätet, för om kopparnätet är ut fasat inom 5-7år så kommer individer som tidigare suttit på adsl och inte har fiber vara tvungna att använda detta.

Sen kan man ju också argumentera om att det är billigare att göra det med fiber när man får erbjudandet till att börja med och desto fler som accepterar på området osv desto lägre grundkostnad blir det för var o en, avvaktar man så slutar det med att summan som va 20k kanske helt plötsligt är 27k eller 32k vem vet.

Men allt detta skiljer ju sig beroende på om det är hus eller lägenheter vi pratar om och om dom det ligger som radhus eller det är långt mellan dom osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag fick fiber 2003. Tidigare hade jag radioförbindelse och den var jag nöjd med. Men med fiber i gatan var jag rädd att dom snart stänger radion så jag hakade på. 2000kr installationskostnad för 100 Mb. sedan är jag 71 år eftersom många här har bekymmer om åldern

Permalänk

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Håller med, men tänk också på att det kan bli billigare om fler ansluter sig.

Många generationer börjar ju använda streaming mer och mer, dessutom om dom börjar också fixa stort utbud så lär mobilnätet gå på knäna rätt fort.

Skulle behövas sjukt många master i varje stad för att täcka behovet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det blir en konstig diskussion. Ett antal dataintresserade försöker reda ut vad andra ska tycka. Det vore intressant om även "den andra sidan" hördes.

En sak som saknas i den här tråden är småföretagare och deras behov av kommunikation med kunder och leverantörer. Vad jag kan förstå är småföretagare inte så beroende av snabbt bredband men önskar däremot en hög driftsäkerhet. Kan man påstå att fiber är driftsäkrare än adsl?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det blir en konstig diskussion. Ett antal dataintresserade försöker reda ut vad andra ska tycka. Det vore intressant om även "den andra sidan" hördes.

En sak som saknas i den här tråden är småföretagare och deras behov av kommunikation med kunder och leverantörer. Vad jag kan förstå är småföretagare inte så beroende av snabbt bredband men önskar däremot en hög driftsäkerhet. Kan man påstå att fiber är driftsäkrare än adsl?

Vist ADSL fungerar fint, så länge det är stabilt. Tyvärr är det inte alltid så, dessutom tappar ADSL fart längre ifrån telefonstationen. Gamla ledningar utan underhåll gör inte saken bättre. Är känsligare för störningar.

Mitt jobb har ADSL och det är för slött för att fungera bra. Är långsammare än mobilnätet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Kan man påstå att fiber är driftsäkrare än adsl?

Ja.
ADSL går ju ofta över luftburna ledningar t ex, bara där är ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Kan man påstå att fiber är driftsäkrare än adsl?

Ja fibern i sig är framförallt inte elektriskt ledande vilket gör att det är åsktåligt på ett helt annat sätt än koppar, ändpunkterna är de känsliga bitarna men fibern i sig tål åskan bra, det behövs i princip en direktträff för att smälta av den, medan koppar drabbas av diverse överspänningar så fort åskan slår ner i närheten av en kabel.

Fiber är dessutom en bra metod för långdistanskommunikation eftersom dess egenskaper inte försämras lika fort pga avståndet, koppar har ett mycket snabbare prestandatapp när avståndet ökar.

Värdet på ett hus kanske inte stiger mätbart pga fiber, men om jag skulle byta hus skulle jag definitivt försöka undvika de som inte har någon form av fast uppkoppling, huset måste inte ha fiber men finns det bara adsl eller (än sämre, bara 3-4g) så skulle jag få minskat intresse för huset. Sånt gör ju att intresset påverkas och förmodligen så blir det ju en prispåverkan även om det är svårt att hänvisa det direkt till bredbandet, men ett hus utan fast och bra bredband är inte nått jag skulle anse hålla "normalmodern standard" idag för en permanentbostad, det är ungefär som att köpa ett olje/direktel uppvärmt hus med dålig isolering, nått som går att få ordning på men som kräver jobb och kommer att kosta extra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Sen kan man ju också argumentera om att det är billigare att göra det med fiber när man får erbjudandet till att börja med och desto fler som accepterar på området osv desto lägre grundkostnad blir det för var o en, avvaktar man så slutar det med att summan som va 20k kanske helt plötsligt är 27k eller 32k vem vet.

Men allt detta skiljer ju sig beroende på om det är hus eller lägenheter vi pratar om och om dom det ligger som radhus eller det är långt mellan dom osv.

Det ligger ju helt beroende på hur långt man måste gräva för att få tag på en ledig fiber att koppla in sig på. Bara för att man har ett skåp nära betyder det ju inte att det redan är fullt. Tyckte det var någon på nyheterna för ett par dagar sedan som fått en offert att koppla in sig på ett befintligt nät på 300kkr, allt hänger helt klart på hur långt man måste gräva.
Så ja det är helt klart värt att koppla in sig från början.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det ligger ju helt beroende på hur långt man måste gräva för att få tag på en ledig fiber att koppla in sig på. Bara för att man har ett skåp nära betyder det ju inte att det redan är fullt. Tyckte det var någon på nyheterna för ett par dagar sedan som fått en offert att koppla in sig på ett befintligt nät på 300kkr, allt hänger helt klart på hur långt man måste gräva.

Gör man ett området med fiber spelar faktiskt avstånd mindre roll mellan husen, utan vad jag fattar det som snittas kostnaden upp på alla hushåll. Sen kan ju kommuner fixa extra förmånliga priser, som här 5000kr per hushåll nu och 13000 om man tar det senare, plus grävkostnad på 2000kr (om man inte gräver själv). På landet finns det bidrag att söka, om man inte bor för nära tätort.

Men enligt min åsikt är fiber nya kopparnätet. Vist tråkigt, att det inte är lika förmånligt som när dom fixade så alla hade fast telefon. Men även om man får lägga egen kostnad för fiber, så har vi det riktigt bra i Sverige, utomlands är det ännu mer lyx att ens ha ADSL (vist det finns även i dom länderna fiber, men i betydligt mindre omfattning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo men självklart jag jobbar för ett stadsnät i norra skåne och vi lägger ju förberedande slangar till alla trädgård även dom som inte beställer fiber så att all grävning är klar så om dom i framtiden vill ha fiber så kan den iaf blåsas fram till tomten sen får ju dom fixa grävning och in borrning sista biten, så slipper man asfaltera om och fixa vägar sånt igen men det är långt ifrån alla stadsnät som gör något sådant.

Jo men eller hur det är inte billigt att gräva upp och inte heller att asfaltera, när man sätter ett skåp iaf där jag arbetar så förbereder vi alltid så att slingorna ligger färdiga ute i fiberskåpet/glas noden så att det ligger ledigt där och uppmärkt till rätt fastighet även om det inte är någon fiber som går vidare eller insvetsat.

Stadsnätet jag jobbar för har ju ett bidrag på 25miljoner för att bygga ut fiber på landsbygden jag skulle ju säga att var och varannan bondgård som kan ligga flera hundra meter om inte km till närmaste byggnad har fiber, men man tycker att sådana bidrag även borde täcka mindre byar där de bor kanske max några tusen person men de gör de inte utan landsbygden räknar verkligen som landsbygden, så att utbyggnaden av fiber kan ofta går fortare där än vad de kan göra inne i städer eller byar.

Ända gångerna det kan bli en snabb utbyggnad i städer eller byar är när det finns bostadsrättsförening eller antal individer som går ihopa på en gata som en förening för att få fiber.

För ett år sen idag fick stadsnätet jag jobbar för ett ganska stort erbjudande som vi precis blev klara med vi har nu gjort 1100 lägenheter ungefär åt en aktör på en viss ort tog närmare 14 månader att bli klar med det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Jo men självklart jag jobbar för ett stadsnät i norra skåne och vi lägger ju förberedande slangar till alla trädgård även dom som inte beställer fiber så att all grävning är klar så om dom i framtiden vill ha fiber så kan den iaf blåsas fram till tomten sen får ju dom fixa grävning och in borrning sista biten, så slipper man asfaltera om och fixa vägar sånt igen men det är långt ifrån alla stadsnät som gör något sådant.

Jo men eller hur det är inte billigt att gräva upp och inte heller att asfaltera, när man sätter ett skåp iaf där jag arbetar så förbereder vi alltid så att slingorna ligger färdiga ute i fiberskåpet/glas noden så att det ligger ledigt där och uppmärkt till rätt fastighet även om det inte är någon fiber som går vidare eller insvetsat.

All heder att ni gör så. Då finns det en chans att köpa hus utan fiber och få det indraget i efterhand (men så klart dyrare än från början), om det är draget på sådant vis, men svårt att veta detta på förhand som köpare om det är gjort så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

All heder att ni gör så. Då finns det en chans att köpa hus utan fiber och få det indraget i efterhand (men så klart dyrare än från början), om det är draget på sådant vis, men svårt att veta detta på förhand som köpare om det är gjort så.

Jo, det blir ju dyrare än innan men ingenting emot vad det skulle blivit om vi inte gått tillväga så men tror nog inte det är många stadsnät som gör dom förberedelserna när dom ändå är där.

Ja, det är ju nästintill omöjligt och veta och sannolikheten att det är så är väldigt liten skulle jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gör man ett området med fiber spelar faktiskt avstånd mindre roll mellan husen, utan vad jag fattar det som snittas kostnaden upp på alla hushåll. Sen kan ju kommuner fixa extra förmånliga priser, som här 5000kr per hushåll nu och 13000 om man tar det senare, plus grävkostnad på 2000kr (om man inte gräver själv). På landet finns det bidrag att söka, om man inte bor för nära tätort.

Men enligt min åsikt är fiber nya kopparnätet. Vist tråkigt, att det inte är lika förmånligt som när dom fixade så alla hade fast telefon. Men även om man får lägga egen kostnad för fiber, så har vi det riktigt bra i Sverige, utomlands är det ännu mer lyx att ens ha ADSL (vist det finns även i dom länderna fiber, men i betydligt mindre omfattning).

Som en lite reflektion på det, när jag byggde mitt hus 2009 hade det kostat 10k att koppla in telias koppar.
Då står telestolpen på tomten och sommarstugan vi rev hade varit inkopplad en gång i tiden.

Inte lite sugen på att ta motorsågen på de där jävla stolparna, men det är olagligt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Som en lite reflektion på det, när jag byggde mitt hus 2009 hade det kostat 10k att koppla in telias koppar.
Då står telestolpen på tomten och sommarstugan vi rev hade varit inkopplad en gång i tiden.

Inte lite sugen på att ta motorsågen på de där jävla stolparna, men det är olagligt...

Ja då skulle jag säga att 10.000kr för fiber är billigt och 5,000kr nästan gratis i jämförelse och för 20.000kr lika dyrt som för 10.000kr koppar Just för man kan göra mer på en fiberkabel och sliper stabilitetsproblem och har inte begränsningen på hastigheten (fiber kan man ju ha allt ifrån 10/100 till 1Gbit beroende på hushåll och ekonomi).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja då skulle jag säga att 10.000kr för fiber är billigt och 5,000kr nästan gratis i jämförelse och för 20.000kr lika dyrt som för 10.000kr koppar Just för man kan göra mer på en fiberkabel och sliper stabilitetsproblem och har inte begränsningen på hastigheten (fiber kan man ju ha allt ifrån 10/100 till 1Gbit beroende på hushåll och ekonomi).

Ja, betalade 25k för fibern istället för telias 10k. Fick tillbaka drygt 4k när föreningen lades ner och nätet såldes, så knappt 21k blev kostnaden för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Yngre barnfamiljer är inte konstigt om de backar på kostnaden, de är ofta redan maxbelånade på huset och sparpengarna har gått till kontantinsats, renovering osv.

Jag har _extremt_ svårt att tro att en bank skulle neka någon att belåna 20k extra på huset för att dra in fiber.
Med dagens ränteläge så kan det inte handla om många hundralappar per år det skulle ge i merkostnad.

Och eftersom tjänsterna via fiber ofta är betydligt billigare än t ex adsl, mobiltbredband och comhem så bör man utan problem kunna hålla sig +/- 0 i månadskostnad samtidigt som man kan glädja sig åt ett bättre och stabilare bredband och en förmodad värdeökning på huset.

Fast det är klart, handlar väl om prioriteringar.
Jag bor i hyresrätt, men skulle betala 20k direkt utan att blinka för att få fiber indraget, och då är det ju inte ens en investering in i nått jag själv sen äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har _extremt_ svårt att tro att en bank skulle neka någon att belåna 20k extra på huset för att dra in fiber.
Med dagens ränteläge så kan det inte handla om många hundralappar per år det skulle ge i merkostnad.

Och eftersom tjänsterna via fiber ofta är betydligt billigare än t ex adsl, mobiltbredband och comhem så bör man utan problem kunna hålla sig +/- 0 i månadskostnad samtidigt som man kan glädja sig åt ett bättre och stabilare bredband och en förmodad värdeökning på huset.

Jag bor i hyresrätt, men skulle betala 20k direkt utan att blinka för att få fiber indraget, och då är det ju inte ens en investering in i nått jag själv sen äger.

Dagens ränteläge är ointressant. Vad har vi för ränteläge i morgon eller nästa år? Dessa familjer kanske tänker på att ekonomin ska klara oförutsedda saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

När du betalat 3-4 mille för en liten villa och behöver lägga en slant på renovering så jo, det kan vara en lågprioriterad utgift.

Visa signatur