Jag har ett märkligt problem.
I höstas köpte jag ny cpu, ram och moderkort - en Intel I7 4771, 2x8gb ram och ett Asus budgetmoderkort. Kopplade in allt men då startade datorn för att sedan bara starta om och starta om innan bios. Felsökte lite och kom fram till att med enbart en minnessticka - oavsett vilken - så startade datorn utan problem.
Bestämde mig för att lösa problemet "senare" och nu har alltså "senare" dykt upp. Mitt budgetmoderkort tillät inte Crossfire men tänkte nu ta klivet så jag gick och köpte ett MSI Z97 MPower moderkort. Kopplade in allt igen, satte minnesstickan i slot 1 och drog igång datorn. Samma syndrom. Fläktar, diskar snurrar igång men innan BIOS så startar datorn om och så blir det i en evig loop. Flyttade sedan minnet till Slot 4 och då startade datorn utan mankemang.
Satte sedan i den andra minnesstickan i Slot 2 för dual channel men då startar datorn bara om. Satte minnet i Slot 3 och då fungerar det.
Minnena är Memtest86- testade och mår fint, moderkortet är bytt så då återstår väl bara cpu? Eller kan det vara något annat?
Crucial Ballistix DDR3 1600mhz, 2x8gb. Kommer dock inte ihåg timings.
Men har googlat lite och jag tror det handlar om böjda pins... men är inte säker.
Crucial Ballistix DDR3 1600mhz, 2x8gb. Kommer dock inte ihåg timings.
Men har googlat lite och jag tror det handlar om böjda pins... men är inte säker.
Maxad otur att två helt nya moderkort ska bete sig på det viset
Kanske kör latmansvarianten och sätter minnena i slot tre och fyra och kör single channel istället
jag kan ha fel, men har för mig att man ska ha minnet i slot 1 och slot 3 eller 2 och 4 för att köra dual channel. men du kan ju kolla vad det står i manualen till ditt moderkort.
Bios är av senaste, men tack för tipset.
Moderkortet vill att man kör i 1 och 3 eller 2 och 4 - jag kan inte starta datorn med minne i ettan eller tvåan, så jag bestämde mig för att skita i det och bara köra i trean och fyran