Geforce GTX 980 Ti redo för lansering

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Jag skiter om det står AMD eller Nvidia...
...
(Jag litar aldrig på folk när dom säger dom har problem med sånt 95 % fallen är det handhavande fel)
Egen erfarenhet över många år.

Word.

Kan vi också sluta att ge företag epitetet "lag" eller "sida". Det är inte Bayern eller Jesus som vi investerar pengar i och det finns ingenting att vinna på att använda den retoriken. Det gäller även vissa redaktörer på den här sidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Word.

Kan vi också sluta att ge företag epitetet "lag" eller "sida". Det är inte Bayern eller Jesus som vi investerar pengar i och det finns ingenting att vinna på att använda den retoriken. Det gäller även vissa redaktörer på den här sidan.

Vad snackar du om??

Snackar bara egen erfarenhet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag skiter om det står AMD eller Nvidia.
Säger ingen är bättre än andra på allt.

Dom är bra på olika saker.

Tack. Exakt det jag få fram. De har båda problem med något, och båda är bra på något.

Skrivet av tvelander:

Jag vet ju själv problemen som finns i stora massa då jag har 190 datorer i rullning på jobbet med Nvidia.

Tvivlar inte ett dugg på din erfarenhet inom Nvidia, men du tar gärna sida med Nvidia i diskussioner också.
Så det är bra att du kan vara objektiv.

Du har så vitt jag kan se, alltid haft Nvidia kort i din(a) burkar.
För om alla datorerna på jobbet har Nvidia, hur vet du då hur AMD är? Rykten? Tester?

Hur vet du då hur AMD verkligen är? (undrar ärligt, om du har maskiner med AMD kort också).

Permalänk
Medlem

Det jag slås av är hur prissättningen ligger. Vill man idag ha ett så kallat medel-värsting-kort som nyligen släppts måste man vara beredd att slänga upp 6000-8000 spänn, lite magstarkt tycker jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Vad snackar du om??

Snackar bara egen erfarenhet.

Att jag håller med dig. Du kanske är ofamiljär med det engelska ordet "word" som brukar användas för att uttrycka sitt samtycke med föregående talare. Den övriga texten hade inget att göra med vad du skrev om och var en egen separat åsikt riktad till övriga i diskussionen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Tack. Exakt det jag få fram. De har båda problem med något, och båda är bra på något.

Tvivlar inte ett dugg på din erfarenhet inom Nvidia, men du tar gärna sida med Nvidia i diskussioner också.
Så det är bra att du kan vara objektiv.

Du har så vitt jag kan se, alltid haft Nvidia kort i din(a) burkar.
För om alla datorerna på jobbet har Nvidia, hur vet du då hur AMD är? Rykten? Tester?

Hur vet du då hur AMD verkligen är? (undrar ärligt, om du har maskiner med AMD kort också).

Hade 3x 290x kort tag.
4x 7970
4870x2
5850
6950
270x
295x2 lånat 3 veckor
) det ovan är privat, resten GPUs har jag testat via jobbet och är ju inte så MYCKET spel så ^^

Ja vi testat alla märken och high end Stuff på jobbet del av mitt jobb utvärdering av hårdvara

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Att jag håller med dig. Du kanske är ofamiljär med det engelska ordet "word" som brukar användas för att uttrycka sitt samtycke med föregående talare. Den övriga texten hade inget att göra med vad du skrev om och var en egen separat åsikt riktad till övriga i diskussionen.

Sorry misstolka <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tvivlar inte ett dugg på din erfarenhet inom Nvidia, men du tar gärna sida med Nvidia i diskussioner också.
Så det är bra att du kan vara objektiv.

Du har så vitt jag kan se, alltid haft Nvidia kort i din(a) burkar.
För om alla datorerna på jobbet har Nvidia, hur vet du då hur AMD är? Rykten? Tester?

Hur vet du då hur AMD verkligen är? (undrar ärligt, om du har maskiner med AMD kort också).

Tja fast det är ju inte alltid att man lägger upp varenda dator man har på Sweclockers, eller lägger upp bilder på sina byggen online med mera. Det har i en tidigare tråd varit tävling mellan Tvelander och Swedish Berserk om vem som har haft mest AMD, och Tvelander har haft fler (enligt Tvelander)! Så nog tror jag Tvelander kan AMD!

Jag tror dock att många av oss oftast lutar mot att ett vist "lag", och känner starkare för ett visst företag. Det är inget fel med det :). Det blir dock fel då man börjar krydda på argument och böja sanningen för att försvara "sitt" företag, eller för att få företagets rival att verka dålig.

Att jag skriver att jag gillar AMD för deras låga priser, att jag anser att AMD's kort är snygga, och att jag gillar röd+svart som en färgkombination, är helt ok! Om jag skriver att jag hatar Nvidia pga deras priser, för att jag anser att deras kort är fula, och att jag hatar grön+svart som en kombination så verkar det lite konstigt.. Det är fortfarande ok, så länge jag visar att det är MIN åsikt.

Det är då jag skriver saker som "AMD har sämst drivrutin som bränner kort för att dom e röda och röd e dom för att korten glöder hahahaa kärnkraftverk :D" så är det inte ok. Jag drar saker ur röven för att smutskasta AMD, eller överdriver existerande problem för att få AMD att se sämre ut. Så länge man håller sig objektiv så är det bra, och om man inte klarar att vara objektiv är det inte ett problem nödvändigtvis, så länge man är öppen för diskussion samt visar att det är ens personliga åsikt man skriver om.

Jag tycker dock att vi släpper det här Nvidia > AMD / AMD > Nvidia-snacket, och taggar för fina grafikkorts-releases Om R9 390X piskar GTX 980ti så kan vi endast se fram emot monsterkort från AMD, och prispressade kort från Nvidia Ju mer press det är på Nvidia desto bättre för oss kunder

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Åh jösses, det kommer säkert kosta skjortan....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Lite det intrycket jag också får nu.
Varför skulle Nvidia annars lansera GTX 980 Ti så nära inpå GTX Titan X, och framför allt; före R9 390X?

För att få folk att köpa deras kort nu när gta 5 är släppt och många vill spela i höga upplösningarmened flyt. GTA är en större orsak eftersom det spelet kommer att sälja grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade 3x 290x kort tag.
4x 7970
4870x2
5850
6950
270x
295x2 lånat 3 veckor
) det ovan är privat, resten GPUs har jag testat via jobbet och är ju inte så MYCKET spel så ^^

Ja vi testat alla märken och high end Stuff på jobbet del av mitt jobb utvärdering av hårdvara

Då har du iaf en del erfarenhet om AMD, men inte nära nog vad du har mot Nvidia. Så det kan inte vara lätt att vara opartiskt heller.

Skrivet av Fluffarn:

Tja fast det är ju inte alltid att man lägger upp varenda dator man har på Sweclockers, eller lägger upp bilder på sina byggen online med mera. Det har i en tidigare tråd varit tävling mellan Tvelander och Swedish Berserk om vem som har haft mest AMD, och Tvelander har haft fler (enligt Tvelander)! Så nog tror jag Tvelander kan AMD!

Jag tror dock att många av oss oftast lutar mot att ett vist "lag", och känner starkare för ett visst företag. Det är inget fel med det :). Det blir dock fel då man börjar krydda på argument och böja sanningen för att försvara "sitt" företag, eller för att få företagets rival att verka dålig.

Kan säga att bara hemma, nu, idag, ligger fler AMD kort än Tvelander räknat upp ovan. (Han kan naturligtvis har testat fler och bara inte räknat upp dem, men jag äger dessa kort nedan.)
x1950, 3870, (2)4870, 5830, (2)5850, 5870, 6870 (hade 2, gav bort 1), 3x 6970 (2 är till samling), 7850, 7870, 7950, 3x 7970/280x (1 är dock såld, ska monteras), 3x 290 och 2x 290X. (Funderar på att vårstäda faktiskt... hmm)

Har en del Nvidia kort också, men mest mid end, typ 560, 660 och så. Hade ett 970, då de faktiskt var prisvärda, men lämna tillbaka det pga 4GB klyddet. Jag väljer dock AMD för att stötta dem, då jag fegar ur och väljer Intel CPUer till mesta del. Tycker AMD ger bra för pengarna, även på så gamla kort.
Nvidia gör idag kanonbra kort, men jag anser de inte värda pengarna. 290(X) korten fungerar fint, och kostar mindre. Detta är som sagt min åsikt.

Vill därför säga att lag eller eller företag, visst favoriserar vi alla ett märke. Vi kan tycka att det är fel, men det är som att säga till supportrar för ett fotbollslag att det är bara ett spel...
Det jag reagerar starkt på är 2 saker.
1. att man inte tål kritik om en produkt, som är befogad. (Något jag vet jag själv har svårt ibland)
2. att man sitter och smutskastar "rivalen" utan att veta vf man pratar om.

Detta så gällande "att AMDs alla kort, drivare och allt är totalt skit."
En mening som jag reagerar på, då det är ren smutskastning.
Visst har de haft problem med 7000 serien. Ingen tvekan om det. Men det var en helt ny arkitektur, och då börjar man om från början och får problem. Idag är de både optimerade och enormt bra för pengarna, där 7970 ägare fortfarande kan spela typ alla spel nära max, iaf high, på 1080p på ett kort som kom för många år sedan. Ett kort som har ett kanon andra hands värde mao.

Oavsett, jag fick svar på det jag ville och är nöjd.

Jag ser fram emot hur 980Ti står mot 390X när det bekommer. Jag hoppas det blir bättre konkurrens krig denna gång iaf. För det tog för lång tid (typ 9 mån) för 290 korten att komma till sin rätta styrka.
Dock tror jag att Titan X, med detta kort, har blivit betydligt mindre värdefullt. Allt kommer så klart bero på priset, men om enda skillnaden är 6GB VRAM så är priset på 10k+ inte direkt "befogat" om 980Ti skulle kosta 6-7k som många hoppas. Alt så kommer 980Ti att kosta skjortan och en arm, vilket gör 390X intressant.
Ska bli kul att se hur det kommer sluta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Då har du iaf en del erfarenhet om AMD, men inte nära nog vad du har mot Nvidia. Så det kan inte vara lätt att vara opartiskt heller.

Kan säga att bara hemma, nu, idag, ligger fler AMD kort än Tvelander räknat upp ovan. (Han kan naturligtvis har testat fler och bara inte räknat upp dem, men jag äger dessa kort nedan.)
x1950, 3870, (2)4870, 5830, (2)5850, 5870, 6870 (hade 2, gav bort 1), 3x 6970 (2 är till samling), 7850, 7870, 7950, 3x 7970/280x (1 är dock såld, ska monteras), 3x 290 och 2x 290X. (Funderar på att vårstäda faktiskt... hmm)

Har en del Nvidia kort också, men mest mid end, typ 560, 660 och så. Hade ett 970, då de faktiskt var prisvärda, men lämna tillbaka det pga 4GB klyddet. Jag väljer dock AMD för att stötta dem, då jag fegar ur och väljer Intel CPUer till mesta del. Tycker AMD ger bra för pengarna, även på så gamla kort.
Nvidia gör idag kanonbra kort, men jag anser de inte värda pengarna. 290(X) korten fungerar fint, och kostar mindre. Detta är som sagt min åsikt.

Vill därför säga att lag eller eller företag, visst favoriserar vi alla ett märke. Vi kan tycka att det är fel, men det är som att säga till supportrar för ett fotbollslag att det är bara ett spel...
Det jag reagerar starkt på är 2 saker.
1. att man inte tål kritik om en produkt, som är befogad. (Något jag vet jag själv har svårt ibland)
2. att man sitter och smutskastar "rivalen" utan att veta vf man pratar om.

Detta så gällande "att AMDs alla kort, drivare och allt är totalt skit."
En mening som jag reagerar på, då det är ren smutskastning.
Visst har de haft problem med 7000 serien. Ingen tvekan om det. Men det var en helt ny arkitektur, och då börjar man om från början och får problem. Idag är de både optimerade och enormt bra för pengarna, där 7970 ägare fortfarande kan spela typ alla spel nära max, iaf high, på 1080p på ett kort som kom för många år sedan. Ett kort som har ett kanon andra hands värde mao.

Oavsett, jag fick svar på det jag ville och är nöjd.

Jag ser fram emot hur 980Ti står mot 390X när det bekommer. Jag hoppas det blir bättre konkurrens krig denna gång iaf. För det tog för lång tid (typ 9 mån) för 290 korten att komma till sin rätta styrka.
Dock tror jag att Titan X, med detta kort, har blivit betydligt mindre värdefullt. Allt kommer så klart bero på priset, men om enda skillnaden är 6GB VRAM så är priset på 10k+ inte direkt "befogat" om 980Ti skulle kosta 6-7k som många hoppas. Alt så kommer 980Ti att kosta skjortan och en arm, vilket gör 390X intressant.
Ska bli kul att se hur det kommer sluta.

Har testat mer kort bara inte privat ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att bara hemma, nu, idag, ligger fler AMD kort än Tvelander räknat upp ovan. (Han kan naturligtvis har testat fler och bara inte räknat upp dem, men jag äger dessa kort nedan.)
x1950, 3870, (2)4870, 5830, (2)5850, 5870, 6870 (hade 2, gav bort 1), 3x 6970 (2 är till samling), 7850, 7870, 7950, 3x 7970/280x (1 är dock såld, ska monteras), 3x 290 och 2x 290X. (Funderar på att vårstäda faktiskt... hmm)

Har en del Nvidia kort också, men mest mid end, typ 560, 660 och så. Hade ett 970, då de faktiskt var prisvärda, men lämna tillbaka det pga 4GB klyddet. Jag väljer dock AMD för att stötta dem, då jag fegar ur och väljer Intel CPUer till mesta del. Tycker AMD ger bra för pengarna, även på så gamla kort. Nvidia gör idag kanonbra kort, men jag anser de inte värda pengarna. 290(X) korten fungerar fint, och kostar mindre. Detta är som sagt min åsikt.

Skrivet av Paddanx:

Detta så gällande "att AMDs alla kort, drivare och allt är totalt skit."
En mening som jag reagerar på, då det är ren smutskastning.
Visst har de haft problem med 7000 serien. Ingen tvekan om det. Men det var en helt ny arkitektur, och då börjar man om från början och får problem. Idag är de både optimerade och enormt bra för pengarna, där 7970 ägare fortfarande kan spela typ alla spel nära max, iaf high, på 1080p på ett kort som kom för många år sedan. Ett kort som har ett kanon andra hands värde mao.

Oavsett, jag fick svar på det jag ville och är nöjd.

Tja, det är ju ingen tävling Det var en hel del ATI/AMD, mer än jag hade förväntat mig! Väldigt mycket ur 7000-serien faktiskt Fanns det någon speciell anledning till att du införskaffade allt mellan 7850 till 7970? Tänkte då du prioriterade AMD tack vare att de var bra för pengarna, så känns det ju lite roligt att köpa en massa kort ur samma serie, haha

Jag kommer inte nämna exakt hur många ATI/AMD kort jag har erfarenhet av, men ett antal fler tidigare kort har jag lekt med/ägt i alla fall Det är ju ingen tävling heller, som sagt

Meningen om AMD's drivare och varma kort var bara ett exempel på smutskastning, då det går över från att heja på det företag man gillar bäst VS att man smutskastar rivalen/sitter och ljuger fritt. Det är inte min åsikt alls, bara ett exempel Jag tänkte faktiskt skriva ett exempel på skit som Nvidia får, men det var lite svårare. Skiten som Nvidia brukade få, får AMD just nu. Jag kom bara på att säga att dom var dyra och låser in folk med proprietära tekniker, men det är ju sant.. Så det fungerade inte så bra som ett troll-flame exempel

Nu slutar vi tävla om vem som har ägt flest kort, och håller oss till att sprida/kommentera på kinarykten om osläppta kort, för att få en respons som lyder något i stil med "oerhörda mängder salt"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Fanns det någon speciell anledning till att du införskaffade allt mellan 7850 till 7970? Tänkte då du prioriterade AMD tack vare att de var bra för pengarna, så känns det ju lite roligt att köpa en massa kort ur samma serie, haha

En del är kap från tradera, som är / har varit inne i div olika maskiner genom åren. Allt från HTPC till spelmaskiner och test maskiner. Tror som mest hade jag 8 datorer igång samtidigt hemma... Nu är jag väl nere på 4. Dock är det en server och 1 laptop. Måste få tid att få igång nya spelmaskinen ordentligt, samt nya W2012 servern + FreeNAS lagrings servern.

En hel del av de 5000/6000 korten var för digitalmynt grävning, efter att de spelat klart, samma med en del av 7000 korten. Jag hade då tillgång till lokal med gratis el. Så jag köpte nya kort, bytte upp "mig" och gamla korten fick gräva pengar, typ. De har till största delen betalt sig själv, och jag har inte orkat sälja dem, så de har blivit liggande.

Får väl se om jag hinner "städa" innan jag börjar titta på nästa gen 390/980.
Med skylake och dessa kort, kliar det redan i mina fingrar för ett nytt system, och mitt "mellan nya" är inte ens färdig än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En del är kap från tradera, som är / har varit inne i div olika maskiner genom åren. Allt från HTPC till spelmaskiner och test maskiner. Tror som mest hade jag 8 datorer igång samtidigt hemma... Nu är jag väl nere på 4. Dock är det en server och 1 laptop. Måste få tid att få igång nya spelmaskinen ordentligt, samt nya W2012 servern + FreeNAS lagrings servern.

En hel del av de 5000/6000 korten var för digitalmynt grävning, efter att de spelat klart, samma med en del av 7000 korten. Jag hade då tillgång till lokal med gratis el. Så jag köpte nya kort, bytte upp "mig" och gamla korten fick gräva pengar, typ. De har till största delen betalt sig själv, och jag har inte orkat sälja dem, så de har blivit liggande.

Får väl se om jag hinner "städa" innan jag börjar titta på nästa gen 390/980.
Med skylake och dessa kort, kliar det redan i mina fingrar för ett nytt system, och mitt "mellan nya" är inte ens färdig än

Tja, om du har för många kort och vill vara snäll saknar jag ett till mitt MITX-bygge..! Den agerar server just nu dock, så GPU kanske inte är det viktigaste att prioritera, haha

Men då förstår jag varför du hade så många från 7000-serien Mining var ju väldigt trevligt för de som redan satt med fina 7000-kort ^^

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/gtx-980-ti-feature-gm200310-gpu-6gb-gddr5...

Verkar som GTX 980 Ti kommer ha en variant på GPU kallad GM200-310 (Titan X heter GM200-400). Frågan är om det inte är en reducerad GPU, trots tidigare rykten om full kapacitet. Det skulle faktiskt inte vara otänkbart. Att lansera nytt grafikkort med samma kapacitet som Titan X men med 6GB mindre minne (i princip onödigt idag i alla fall) för betydligt lägre pris är att slå undan benen helt på Titan X. De förra Titan-korten hade i alla fall bra DP som trumfkort, men det gäller inte Titan X.