Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hur bra fungerar TV via "bredband"?

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar TV via "bredband"?

Hej,

Vi är på väg att flytta till hus och det ser ut som att det är parabol eller TV via bredband som gäller. Enligt Telia så kan man få ADSL upp till Bredband 60 (d.v.s 30-60 Mbit/s och upp till 12 Mbit/s upp.

Idag har vi 10/10 fiber som vi använder ganska flitigt, ex enbart till nerladdning, spel, surf, musik och en del netflix. Till TV har vi Canal Digital Kabel till 2 TV apparater med ett standard utbud från hyresvärlden.

Frågan är om TV via bredband kan vara en bättre väg att gå än parabol? Eller kommer det bli problem med bandbredden om man kopplar in ex 3 TV apparater? Hur är kvalitén på bredbands TV jämfört med kavel/parabol?

Jag vet ju att IP telefoni fungerar generellt sådär så man är lite skeptisk till IP TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har haft ip tv via bredbandsbolaget senaste 2 åren. Har funkat väldigt bra. Inte märkt av något på hastigheten. dock har jag haft 250/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av tv på Telias bredband, det fungerar ju men ger uselt bredband, 24mbit blev begränsat på 14mbit med tv, telia har skitkassa modem så det kanske skulle funka om man hade något bättre.
Jag själv kör med tv via parabol och internet på ADSL, (ej telia) och vanlig telefon inte ip-telefon, det är vad som funkar bäst för mig.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har Bredbandsbolagets IP-TV, funkar helt okej. Hade 24mbit från början men då funkade det dåligt, då ströp på det till 16 mbit och då funkade TVn bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag har bara erfarenhet av tv på Telias bredband, det fungerar ju men ger uselt bredband, 24mbit blev begränsat på 14mbit med tv, telia har skitkassa modem så det kanske skulle funka om man hade något bättre.
Jag själv kör med tv via parabol och internet på ADSL, (ej telia) och vanlig telefon inte ip-telefon, det är vad som funkar bäst för mig.

Men 14 Mbit är väl fortfarande en bit bättre än fiber 10 Mbit? Var detta på 1 TV? Vad händer om man har 3 TV apparater? Ja det lutar väl åt parabol men allt det där med tvillingkort o grejer känns så uråldrigt! Det var bättre med analogt nät men kvalitén var ju inte någon höjdare tyvärr.

Skrivet av Peterboxy:

Jag har Bredbandsbolagets IP-TV, funkar helt okej. Hade 24mbit från början men då funkade det dåligt, då ströp på det till 16 mbit och då funkade TVn bra.

Har du endast 1 TV då? Hade du mätt upp 24Mbit innan TVn installerades?

Skrivet av Nzt:

Har haft ip tv via bredbandsbolaget senaste 2 åren. Har funkat väldigt bra. Inte märkt av något på hastigheten. dock har jag haft 250/10

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerar det med flera TV apparater? Betalar man tvilling avgifter och grejer? Hur blir det med bandbredden med flera apparater?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Telia reseverar 8 Mbit per tvkanal, eftersom du INTE har adsl utan vdsl om du kan få 60Mbit så borde det inte bli några problem alls att ha 3 tv och hålla sig över 10Mbit om det nu är målet, jag har för mig att du kan använda upp till 5 tvar och 2 olika kanaler samtidigt via ipkabeltvsystemet, sedan så får du tillgång till den "datorbaserade" Playuplus tjänsten och den "surfar" man till.
Men varför inte kontakta Telias kundtjänst och fråga om detaljerna ? Jag använder inga betallösningar alls eftersom jag är totalt ointresserad av konventionell tv, däremot har jag tillgång till deras playplus start eftersom grundpaketet ingår i bredbandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha pratat med dem så verkar det helt klart vara en alternativ väg att gå. Det kostar dock aningen mer och man måste ha en fristående box till varje TV.

Alternativet är annars parabol med CA-moduler och sen internet för sig, det blir totalt vis något billigare ser det ut som men det handlar inte om många 100 lappar i månaden.

Får titta närmare på utbudet.

Det ända jag egentligen ville veta var hur bra det fungerade, man har ju hört om hur dåligt IPTelefoni har fungerat på sina håll men det ser ut som att IPTV fungerar ganska mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har du möjlighet att välja parabol tycker jag du ska ta det, bilden är överlägsen och du slipper ta hastighet av ditt vdsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har du möjlighet att välja parabol tycker jag du ska ta det, bilden är överlägsen och du slipper ta hastighet av ditt vdsl.

Aha? Så bilden är alltså bättre på parabol? De som bor i huset idag kör TV via internet så det finns ju ingen parabol men jag ser inga hinder från att installera en parabol på huset. Kostar troligen lite såklart men det borde inte vara dyrare än att det går att lösa tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ett tag sedan jag jämförde men för nåt år sedan låg Canal Digital på cirka 20Mbps i bitrate på sina kanaler, Viasat kör ungefär hälften av det och iptv brukar ligga på mellan 3 och 6.

Permalänk
Medlem

Viasat IP-TV sedan ett år ungefär, inte nåt strul överhuvudtaget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har haft telia sen -08 nu med ip-telefoni, tv och internet. Gammal kopparlina som bara tillåter 24 Mbit:/.
Har bara en tv, bilden är jättebra. Telefonen har funkat som en vanlig telefon.
Bandbredden begränsas något till att bara kunna garantera 14 Mbit tror jag när tvn är igång.
Nu har jag för mig att de skulle höja kostnaden för mitt tvpaket en del igen men samtidigt tillåta att jag använder flera apparater samtidigt.
Antar att det innebär en korthyra extra per tv.

Permalänk
Avstängd

Är inte parabol-tv dyrare än iptv?

Var ju ett bra tag sedan jag sist kollade nu. Jag vet inte ens vilka leverantörer det finns ifall man ska välja parabol.

Valde iptv till mina föräldrar då de inte ville ha någon ful parabolantenn på huset. xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verminator:

Är inte parabol-tv dyrare än iptv?

Var ju ett bra tag sedan jag sist kollade nu. Jag vet inte ens vilka leverantörer det finns ifall man ska välja parabol.

Valde iptv till mina föräldrar då de inte ville ha någon ful parabolantenn på huset. xD

Det finns mycket gratistv på nätet om man kan titta via en dator/webbläsare så man inte är begränsad av att bara ha en tv.
Men det beror ju på vilka kanaler man vill ha, själv så saknar jag inte normal tv alls utan det känns oerhört förlegat idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

IPTV via Telia på ADSL är skit rent ut sagt. Det fullkomligt suger livet ur både hastighet och svarstid. För det första så begränsas totalbandbredden till ca 14Mbit, sen på det tar TV-delen 8Mbit och det som blir över kan du använda att surfa med, dock får du räkna med mellan 25-30ms påslag i svarstiderna.

Undvik i allra största grad på ADSL är mitt tips. Vet ej hur det ser ut för VDSL.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

IPTV via Telia på ADSL är skit rent ut sagt. Det fullkomligt suger livet ur både hastighet och svarstid. För det första så begränsas totalbandbredden till ca 14Mbit, sen på det tar TV-delen 8Mbit och det som blir över kan du använda att surfa med, dock får du räkna med mellan 25-30ms påslag i svarstiderna.

Undvik i allra största grad på ADSL är mitt tips. Vet ej hur det ser ut för VDSL.

Nej så fungerar det inte, Telia reserverar 8Mbit från maxhastigheten som är tekniskt möjlig, om du nu har adsl som presterar 24Mbit så får du 16 till att surfa med, har man däremot vdsl som verkligen når 60Mbit så återstår 52Mbit för surf osv...
Iptvn ligger inte på samma nät som surfandet utan det körs på vlan 845.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 60/10 VDSL samt HDTV med kanalpaket Lagom från Telia i dagsläget.

Fungerar hur bra som helst, får ut precis som ovan säger ca 53-54 mbit med tvn igång.

Ca 62/11 utan något igång.

Väldigt smidigt och mycket bra kvalité. Nu har jag dock bara en TV men man kan ju utöka till fler om man önskar.

(varning är dock för Telias routrar, "smart". Sämre skräp får man leta efter)

Bra tjänster dock och bra support, bara lite dåligt pris gentemot fiber.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej så fungerar det inte, Telia reserverar 8Mbit från maxhastigheten som är tekniskt möjlig, om du nu har adsl som presterar 24Mbit så får du 16 till att surfa med, har man däremot vdsl som verkligen når 60Mbit så återstår 52Mbit för surf osv...
Iptvn ligger inte på samma nät som surfandet utan det körs på vlan 845.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

I hear you. Intressant, information fick jag direkt från Telia för ett par år sedan. Det som sades då var att totala bandbredden begränsades till 14Mbit pga interleaving med större djup (vilket iallafall teoretiskt "makes sense" att om man har djup interleaving, och därmed ökar svarstiderna, så minskar throughputen, men kvaliteten på linan ökar).

Som sagt, detta var sagt enbart gälla för 24Mbit ADSL som fanns för ett par år sedan. Möjligt att uppgifterna jag fick var felaktiga helt enkelt? (De kallade det TV-profil eller liknande internt om jag minns rätt.)

EDIT: Jo men visst, se denna länk här, det är saxat från Telias hemsida. Dock inte purfärsk men det bekräftar vad jag skriver sånär som att det gällde 5Mbit (inte 8) för TV, iallafall att så var fallet tidigare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

I hear you. Intressant, information fick jag direkt från Telia för ett par år sedan. Det som sades då var att totala bandbredden begränsades till 14Mbit pga interleaving med större djup (vilket iallafall teoretiskt "makes sense" att om man har djup interleaving, och därmed ökar svarstiderna, så minskar throughputen, men kvaliteten på linan ökar).

Som sagt, detta var sagt enbart gälla för 24Mbit ADSL som fanns för ett par år sedan. Möjligt att uppgifterna jag fick var felaktiga helt enkelt? (De kallade det TV-profil eller liknande internt om jag minns rätt.)

EDIT: Jag tror det är du som har fel, se här.

Nja det är nog ungefär samma sak som menas men din "hårda gräns" på 14Mbit och att de dessutom räknar av från det är ju inte rätt, Men om du har 22Mbit i verklig fart och reserverar 8 så har du 14 att surfa på osv.. så 14Mbit är ju en möjlig maxfart om man har adsl eftersom det är oerhört svårt att nå 24Mbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vi är på väg att flytta till hus och det ser ut som att det är parabol eller TV via bredband som gäller. Enligt Telia så kan man få ADSL upp till Bredband 60 (d.v.s 30-60 Mbit/s och upp till 12 Mbit/s upp.

Idag har vi 10/10 fiber som vi använder ganska flitigt, ex enbart till nerladdning, spel, surf, musik och en del netflix. Till TV har vi Canal Digital Kabel till 2 TV apparater med ett standard utbud från hyresvärlden.

Frågan är om TV via bredband kan vara en bättre väg att gå än parabol? Eller kommer det bli problem med bandbredden om man kopplar in ex 3 TV apparater? Hur är kvalitén på bredbands TV jämfört med kavel/parabol?

Jag vet ju att IP telefoni fungerar generellt sådär så man är lite skeptisk till IP TV.

Kvalitetsmässigt brukar parabol vara bättre än via bredband, körde förut via BBB fiber 100/10, och fungera rätt OK, men om man tanka ner samtidigt i runt 5-6MB/s till någon dator så blev det div störningar, tanka man ner i max fart så var TV bara att glömma, sånt bör dock gå att fixa med lastbalansering, och kanske snabbare lina.

Numera Parabol och bilden är klart bättre PGA betydligt bättre bandbredd mot IPTV, och helt störningsfri.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja det är nog ungefär samma sak som menas men din "hårda gräns" på 14Mbit och att de dessutom räknar av från det är ju inte rätt, Men om du har 22Mbit i verklig fart och reserverar 8 så har du 14 att surfa på osv.. så 14Mbit är ju en möjlig maxfart om man har adsl eftersom det är oerhört svårt att nå 24Mbit.

Nej det är inte samma sak. Det som stod först i det jag länkade till var information saxad från Telia och är glasklar.

Sen är det möjligt att dom har ändrat hur det ser ut idag, men det hade förvånat mig om dom inte använder sig av djup interleaving för att garantera bildkvaliteten, speciellt om man ökat från 5Mbit till 8Mbit för TV.

Citat:

Har du Telia Bredband 24 Mbit kommer maximal bandbredd för surf och tv att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux