Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Funderar på SLI, två av samma sort eller olika?

Permalänk
Skribent
Skrivet av philipborg:

Ehm, tänk på att gpu-z och afterburner liknande mjukvara inte skiljer på cache och använt så rätt meningslöst att titta på den. Håller däremot med att han definitivt inte maxar spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar då vad du föreslår för mjukvara isåfall att mäta med? Den inbyggda är inte direkt mycket att hurra för nämligen

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Vill be om ursäkt då mitt förra inlägg lät lite spydigt, insåg det inte fören jag läste det i efterhand (think twice before you speak, kanske skulle användas där ).

OT: Du får jätte gärna köra lite tester, då det är intressant att se hur spelet beter sig både med 2Gb VRAM och med 3-sli setup.
Själv använder jag MSI AfterBurner för att se GPU Usage och VRAM Usage, litar inte på den inbyggda mätaren i GTA då den verkar gå efter extrem scenarion och inte det som man vardagligen upplever, likasom att deras Benchmark inte är att lita på (i mitt tycke), får betydligt högre FPS där än väl ingame.

Det är lungt, upplevde inte att ditt inlägg var spydigt alls. Jo jag vet att den mätaren i spelet är lite sisådär 3-way setup fungerar klockrent i spelet, annars hade jag bara stängt av 3:e kortet

Ska som sagt testa ikväll med advanced och se hur det går.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Undrar då vad du föreslår för mjukvara isåfall att mäta med? Den inbyggda är inte direkt mycket att hurra för nämligen

Det är en jävligt bra fråga som jag inte har svar på. Vet bara att den mjukvaran är olämplig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hann snabbt pröva att slå igång allt på advanced graphics också och här kommer någon bild bara:

http://www.ladda-upp.se/bilder/zfoytgtgilvh/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gdidvdzexhi/

http://www.ladda-upp.se/bilder/rbsaliciipnwad/

Testade lite och min fps varierade från 50-60 ungefär, beror på var man befann sig och om man sprang eller körde bil. Det var natt i spelet och det kanske tar lite mer på dan, dock så har det inte nästan varit någon skillnad jämfört med tidigare. Märkte ingen visuell skillnad i grafiken alls med advanced settings på, dock så kom det ibland hickups (inga långvariga), men spelet var helt klart spelbart enligt mig. V-sync fungerade också att slå igång och den höll sig nära 59fps nästan hela tiden, inte konstant. Drops kom endast när det kom någon hickup.
Hursomhelst, min poäng var/är bara att 2x 970 SLI ska ju kunna klara av att lira på samma inställningar som mig utan några minnes problem, och långt över 1080p innan ens minnet på det kortet börjar säga ifrån. Annars är något helt galet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Inaktiv

Så varför drabbas inte jag?

Har läst på så många forum precis det du beskriver, och speciellt från folk som inte verkar ha ett 970 själva utan har bara läst om nvidias problem och sen bestämt sig. Så köpte 1st 970, men hör o häpna inget problem. Mot inrådan från folk här (av kommentarer att döma)så köper jag ett till för att köra SLI, något som tydligen är helt idiotiskt.

Min upplevelse är tvärtom. Spelet flyter på i ca 50-60fps (enligt settings tidigare i tråden) trots att jag borde slått i taket för den magiska minnesgränsen på 3.5gb, men det händer ju aldrig. Det fungerar ju alldeles utmärkt och bättre än väntat. Ni som inte lyckas gör ju något fel eller har defekta kort.

Oavsett hur ni diskuterar om hur minnet fungerar med texture, hastighet osv så stämmer det ju inte med hur kortet faktiskt presterar.
Som jag skrev tidigare, tråkigt på swec med så många som kommenterar utan att veta, för man tar köpråden här på allvar. Jag har tidigare trott att folk faktiskt vet vad dom snackar om. Vi pratar inte heller om någon personlig uppfattning utan om att det omöjliga med 3.5gb och fps drops inte inträffar, inte alls, ingenting! Det fungerar ju trots allt snack om att det inte gör det.

Ser fram emot Witcher 3 om ett par veckor, då kör jag på det omöjliga igen med mina kort som har 4gb minne ;).
Trött på att repetera samma sak som att det inte går att spela med dessa kort i nämnda inställningar. Internetdiskussion utan slut.

Och OP, ifall du fortfarande läser, och ni andra också, kör på med SLI, det är underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har läst på så många forum precis det du beskriver, och speciellt från folk som inte verkar ha ett 970 själva utan har bara läst om nvidias problem och sen bestämt sig. Så köpte 1st 970, men hör o häpna inget problem. Mot inrådan från folk här (av kommentarer att döma)så köper jag ett till för att köra SLI, något som tydligen är helt idiotiskt.

Min upplevelse är tvärtom. Spelet flyter på i ca 50-60fps (enligt settings tidigare i tråden) trots att jag borde slått i taket för den magiska minnesgränsen på 3.5gb, men det händer ju aldrig. Det fungerar ju alldeles utmärkt och bättre än väntat. Ni som inte lyckas gör ju något fel eller har defekta kort.

Oavsett hur ni diskuterar om hur minnet fungerar med texture, hastighet osv så stämmer det ju inte med hur kortet faktiskt presterar.
Som jag skrev tidigare, tråkigt på swec med så många som kommenterar utan att veta, för man tar köpråden här på allvar. Jag har tidigare trott att folk faktiskt vet vad dom snackar om. Vi pratar inte heller om någon personlig uppfattning utan om att det omöjliga med 3.5gb och fps drops inte inträffar, inte alls, ingenting! Det fungerar ju trots allt snack om att det inte gör det.

Ser fram emot Witcher 3 om ett par veckor, då kör jag på det omöjliga igen med mina kort som har 4gb minne ;).
Trött på att repetera samma sak som att det inte går att spela med dessa kort i nämnda inställningar. Internetdiskussion utan slut.

Och OP, ifall du fortfarande läser, och ni andra också, kör på med SLI, det är underbart.

Bra skrivet.

Min egna gissning är att, redan innan Nvidia talade om minnes problemet på GTX 970, så verkade många medlemmar här på swec vara oroliga ifall ens 4GB vram räcker över 1080p. 2GB var absolut no-go längre. Med 2GB är det nästan kört, den uppfattningen fick jag direkt iaf.
Så när minnes problemet på 970 dök upp så blev alla dessa minnes diskussioner värre. 3.5GB var absolut nästan big no-no längre, det måste vara exakt 4GB eller högre. Just där tror jag problemet ligger, medlemmar här som ej har dessa kort vet inte riktigt vad som egentligen gäller i riktiga prestandavärlden men ändå skriver en massa smarta inlägg om hur det är och omvänder det till fakta, använder google för att hitta perfekta svar. Inget illa menat.

Till TS, kör på ett till 970 om du fortfarande har funderingar, du kommer ha en grym prestanda och kommer inte ångra det.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av anon4992:

Varför det funkar perfekt för dig och inte för andra kan jag inte svara på. Har gjort allt i min makt för att utesluta andra fel, så som formatering av OS, tagit bort OC/ökat OC, testat med andra kort i datorn - Och jag har inte kunnat varken återskapat problemen med andra kort eller rådit bot på 970 problemen.

Men faktum kvarstår att det faktiskt förekommer problem med just GTX970 och minneshanteringen. Nvidia har tom. gjort ett utlåtande om det (och sweclockers en artikel för den delen), så tror inte det är en placebo effekt tusentals ägare av kortet upplever.

Sedan om personer som inte ägt kortet snackar en massa, det är inte något jag kan stå för - Men eftersom jag nu faktiskt har ägt ett kort själv, och har flera vänner/bekanta som också gör/gjort det & har upplevt problem, så tycker jag din attityd är rätt naïv.

Skrivet av anon4992:

Ännu en gång, kan inte stå för vad icke-insatta människor skriver baserat på spekulationer eller vad de bara har läst/hört, men nu sitter det faktiskt folk som har produkten i fråga och avråder folk att köpa.

Vi ser redan idag att spel börjar närma sig en smärtgräns på 3Gb VRAM även i 1080p och högre upplösningar blir allt vanligare, bara att kika på Steam's Survey's för bevis. Så att investera i en SLI-config som ligger precis över gränsen idag, med rapporterade och konfirmerade problem, är bara dumt.
Folk lägger i normala fall inte 6-7k om året på att byta GPU, utan det är något man gör med ett par års mellanrum, så att insatta människor (som du verkar anse dig själv vara) ens kan rekommendera något som uppenbarligen kan ha enorma negativa effekter ner längs ledet, det är inte bara dumt eller naïvt, utan rent utav förjäkla taskigt mot personen som kommer hit och ber om råd.

Skrivet av anon4992:

Lycka till, och du behöver inte repetera något mer då både faktliga och subjektiva bevis talar lika mycket för som mot dig.

EDIT:
Till TS; Istället för att köpa ett 970 för SLI, kör på ditt enstaka 970 och byt sedan till något kraftfullare singlekort när plånboken tillåter (tex. gtx 980).
Alt. att du byter till 2st 290x eller inväntar AMD's kommande serie nu till efter sommaren och ser vad det kan ge dig

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vi ser redan idag att spel börjar närma sig en smärtgräns på 3Gb VRAM även i 1080p och högre upplösningar blir allt vanligare, bara att kika på Steam's Survey's för bevis. Så att investera i en SLI-config som ligger precis över gränsen idag, med rapporterade och konfirmerade problem, är bara dumt.
Folk lägger i normala fall inte 6-7k om året på att byta GPU, utan det är något man gör med ett par års mellanrum, så att insatta människor (som du verkar anse dig själv vara) ens kan rekommendera något som uppenbarligen kan ha enorma negativa effekter ner längs ledet, det är inte bara dumt eller naïvt, utan rent utav förjäkla taskigt mot personen som kommer hit och ber om råd.

Lycka till, och du behöver inte repetera något mer då både faktliga och subjektiva bevis talar lika mycket för som mot dig.

EDIT:
Till TS; Istället för att köpa ett 970 för SLI, kör på ditt enstaka 970 och byt sedan till något kraftfullare singlekort när plånboken tillåter (tex. gtx 980).
Alt. att du byter till 2st 290x eller inväntar AMD's kommande serie nu till efter sommaren och ser vad det kan ge dig

1080p (1920*1080) är väl ingen ny upplösning med någon smärtgräns för en pc-användare? Det har man ju kört i flera år redan, det är en PC, ingen "next gen" konsol. Du säger ingen att det är dumt för att du av någon anledningen inte fick det att fungera. Här fungerar det perfekt. Att köpa för att tro sig se framtiden och vara "framtidssäker" är dumt bara det. Givetvis blir hårdvaran till slut föråldrad, det är då jag uppgraderad. Att köra 1080p gaming med 970, ja det fungerar. Brukar som standard köra de flesta spelen i 2560*1440 eller högre med high/ultra och har inga problem, skulle bli grymt förvånad ifall jag når taket inom två år. Skulle vara om det kom ett nytt Crysis som back in the days, men föga troligt.

Du ger felaktiga råd, hade jag lyssnat på kritikerna hade jag lämnat tillbaks mitt kort och köpt ett 980 eller liknande, förbannat glad att jag inte gjorde det. Diskussionen handlar också om hur det _idag_ inte går att spela 1080p lir (eller andra höga upplösningar pga hittepåbegräsning i minnet)på ett 970 då minnet går i taket, och det är ett falskt påstående, vilket GTA V visar. Klart att en modern pc med 970 klarar konsolstandarden 1080. Hur det ser ut imorgon vet varken du eller jag, men visst kommer vi att behöva kraftigare kort i framtiden, men det är ju ingen ny info.

Är inte speciellt insatt, men kan se när något fungerar eller inte gör det. Angående minnesgränsen på grafikkort så går den långsamt uppåt, och det finns annat som ger prestanda än rent minne. Precis som med processorer så är klockfrekvens inte allt.

Att alltid vänta på när nästa kort kommer ut när man vill spela nu har jag aldrig fattat, med det tipset är det lika bra att aldrig köpa något alls, för nästa finns alltid "precis runt hörnet". Du hade något fel på ditt kort, eller så gjorde du fel, men att pga det ge folk felaktiga råd är ju inte rätt.

Minns samma diskussioner om kort med 2gb här innan jag köpte ett GTX, som enligt minnesprofessorerna här var alldeles för lite, gick inte alls att spela på, 1080 hit o HD-gaming dit.....stämde inte det heller.

Skrivet av scimanyD:

Bra skrivet.

Min egna gissning är att, redan innan Nvidia talade om minnes problemet på GTX 970, så verkade många medlemmar här på swec vara oroliga ifall ens 4GB vram räcker över 1080p. 2GB var absolut no-go längre. Med 2GB är det nästan kört, den uppfattningen fick jag direkt iaf.
Så när minnes problemet på 970 dök upp så blev alla dessa minnes diskussioner värre. 3.5GB var absolut nästan big no-no längre, det måste vara exakt 4GB eller högre. Just där tror jag problemet ligger, medlemmar här som ej har dessa kort vet inte riktigt vad som egentligen gäller i riktiga prestandavärlden men ändå skriver en massa smarta inlägg om hur det är och omvänder det till fakta, använder google för att hitta perfekta svar. Inget illa menat.

Till TS, kör på ett till 970 om du fortfarande har funderingar, du kommer ha en grym prestanda och kommer inte ångra det.

Ja så är det sannerligen.
Myth busted

Permalänk
Antielefant

Kör som sagt 2st gtx 780 nu, och märker snabbt om VRAM tar slut i tex. Skyrim då man får CTD's direkt och kan se det i VRAM usage i tex. AfterBurner

Ehm... nej. Skyrim ger inte CTD när VRAM tar slut, det börjar stuttra (och tro mig, med -2- GB VRAM vet jag hur det känns). Du får FPS-drops, inte krascher, tills spelet inte drar >VRAM längre och din FPS återhämtar sig. Swec själva pekar på att du tappar 25-50% prestanda när du pressar ett 970 över 3,5 GB-gränsen, de pekar inte på CTD:er (vilket vore en katastrof om det faktiskt hände!).

Får du CTD:er i spel när ditt VRAM tar slut låter det mest som att du har ett trasigt RAM-minne som kraschar när grafikkortet börjar dumpa texturer från VRAM till RAM. Alternativt har du bokstavligen moddat sönder spelet.

Skrivet av Aresz:

Du ger felaktiga råd, hade jag lyssnat på kritikerna hade jag lämnat tillbaks mitt kort och köpt ett 980 eller liknande, förbannat glad att jag inte gjorde det. Diskussionen handlar också om hur det _idag_ inte går att spela 1080p lir (eller andra höga upplösningar pga hittepåbegräsning i minnet)på ett 970 då minnet går i taket, och det är ett falskt påstående, vilket GTA V visar. Klart att en modern pc med 970 klarar konsolstandarden 1080. Hur det ser ut imorgon vet varken du eller jag, men visst kommer vi att behöva kraftigare kort i framtiden, men det är ju ingen ny info.

Jag kan inte annat än att hålla med, särskilt som jag fortfarande inte stöter på några direkta problem med 2 GB VRAM så länge jag vet var AA-slidern ligger. Att 2 GB inte skulle vara spelbart i 1080p är en direkt myt, men visst, jag skulle inte köpa 2 GB idag. Big difference.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skribent
Skrivet av Zcenicx:

Ehm... nej. Skyrim ger inte CTD när VRAM tar slut, det börjar stuttra (och tro mig, med -2- GB VRAM vet jag hur det känns). Du får FPS-drops, inte krascher, tills spelet inte drar >VRAM längre och din FPS återhämtar sig.

Får du CTD:er i spel när ditt VRAM tar slut låter det mest som att du har ett trasigt RAM-minne som kraschar när grafikkortet börjar dumpa texturer från VRAM till RAM. Alternativt har du bokstavligen moddat sönder spelet.

Innan du talar om Skyrim specifikt som spel borde du ta reda på lite om det tycker jag, och det är inte för att göra ett personligt påhopp (som tyvärr verkar vara den misstydliga normen idag?).

Är väldigt insatt i modding just för Skyrim och är väldigt aktiv inom modding communityn på bla. NexusMods. Det finns problem med Skyrim's engine som gör att när VRAM tar slut, då kan spelet krascha väldigt enkelt. Detta kan märkas väldigt tydligt om man belastar spelet med tex. 4k Texturer, JK's Cities och en ENB på det, och sedan kör en slinga genom RiverWood (väldigt många chunks/blocks och texturer laddas in samtidigt, mer än någon annanstans i spelet faktiskt) - Där belastas både RAM och VRAM så hårt att spelet mer ofta än inte ger CTD.
Skyrim är faktiskt väldigt enkelt att belasta på specifika sett för att se vad motorn klarar av och vad som bottleneckar i systemet, på det viset.

Sedan är det upp för debatt om man ska skylla på för lite VRAM, dålig kod från Bethesda eller annat(andra titlar) - Men faktumet kvarstår att VRAM är och förblir ett problem i väldigt många titlar, hur man än vrider och vänder på det. Man kan aldrig ha för mycket av det.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av anon4992:

1080p (1920*1080) är väl ingen ny upplösning med någon smärtgräns för en pc-användare? Det har man ju kört i flera år redan, det är en PC, ingen "next gen" konsol. Du säger ingen att det är dumt för att du av någon anledningen inte fick det att fungera. Här fungerar det perfekt. Att köpa för att tro sig se framtiden och vara "framtidssäker" är dumt bara det. Givetvis blir hårdvaran till slut föråldrad, det är då jag uppgraderad. Att köra 1080p gaming med 970, ja det fungerar. Brukar som standard köra de flesta spelen i 2560*1440 eller högre med high/ultra och har inga problem, skulle bli grymt förvånad ifall jag når taket inom två år. Skulle vara om det kom ett nytt Crysis som back in the days, men föga troligt.

Har jag påstått att 1080p är en ny upplösning nu med?
Om något har jag lagt fram fakta för att 1440p/4K snabbt växer på marknaden, inte bara för produktivt arbete utan även för spelande, vilket bevisligen kan ses på varenda kvartals-rapport från bla. Steam. Och det är även ett faktum att 3Gb VRAM knappt räcker till för 1080p, har redan nämnt ett flertal titlar som enkelt kan överskrida 3Gb VRAM i 1080p även utan mods. Hur många artiklar när jag lägga fram för dig för att du ska förstå kalla nummer och inte bara gå efter vad du upplever?

Och bara för att det fungerar perfekt för dig måste det vara fel på alla andras kort eller skit bakom spakarna?
Som att jag skulle gå och köpa en mixerstav, funkar perfekt för mig och min granne, men över 500 till pers som handlat samma produkt, så börjar bladen ge obalans när man blandar något annat än sallad - Självfallet är det de 500 andra som inte fattar att man inte ska använda den till morötter, menar - funkar ju perfekt för mig och min sallad!
-Samma logik...

Skrivet av anon4992:

Wow.. verkligen? Så bara för att du SUBJEKTIVT inte har upplevt ett enda problem, betyder det att ingen annan får kritisera eller lämna en åsikt motsatt till din tro? För det är exakt så du beskriver det hela just nu.

Felaktiga råd hade varit om jag hade suttit och sagt åt TS att köpa 2st för 3-SLI, för korten skalar så jävla bra och hen kommer inte behöva uppgradera på minst 5 år, weehoo!
Det är kalla fakta jag leverar. Jag lämnar subjektiva åsiker OCH ren fakta som rapporterats från flera förtroendefulla medier - Just för att TS ska få skapa sitt egna uttruck om hen finner det värt att köpa ett 970 till baserat på vad hen själv spelar och planerar att göra med sin dator.

Och igen och igen.. och igen; Finns ett flertal titlar som kan som sagt redan maxa ut VRAM i 1080p, och vem säger att TS inte kommer införskaffa sig en högre upplöst skärm inom livscykeln av sitt 970? Kommer bli totalt blåst när hen inser att allt inte är guld och gröna skogar, sedan att någon ens rekommenderar 970 SLI istället för ett 980 rakt upp och ner, det är ännu mer förbluffande.

Skrivet av anon4992:

Är inte speciellt insatt, men kan se när något fungerar eller inte gör det. Angående minnesgränsen på grafikkort så går den långsamt uppåt, och det finns annat som ger prestanda än rent minne. Precis som med processorer så är klockfrekvens inte allt.

Du säger själv att du inte är speciellt insatt, ändå klankar du på annat folk som inte är det heller? Nu råkar det faktiskt finnas folk som ÄR insatt i detta, som inte bara snackar teori, påstående eller subjektiva personliga förlopp - Kanske ska lämna golvet till dem isåfall?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Innan du talar om Skyrim specifikt som spel borde du ta reda på lite om det tycker jag, och det är inte för att göra ett personligt påhopp (som tyvärr verkar vara den misstydliga normen idag?).

Ehum... jag kan tala om Skyrim specifikt som spel rätt bra.

Total mods 106 | Active mods 104

...inklusive alla Unofficial-patcherna (även Unofficial High Resolution Patch), Skyrim HD (2K), Enhanced Blood, WATER, Immersive Armors/Weapons, Cloaks of Skyrim, Realistic Lighting Overhaul, Flora Overhaul, UFO+FCO, Eyes of Beauty, Apachii Sky Hair, SkyUI, Enhanced Night, Better Dynamic Snow, Better Males, Enhanced Character Edit, UNPB, list goes on.

Men... jag kör ENBoost och Sheshons memory fix också, vilket gör väldigt mycket för stabiliteten (eftersom problemet med Skyrim är att det är en 32-bitarsapplikation som enkelt kräver >3 GB av ditt vanliga RAM.)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skribent
Skrivet av Zcenicx:

Ehum... jag kan tala om Skyrim specifikt som spel rätt bra.

Total mods 106 | Active mods 104

...inklusive alla Unofficial-patcherna (även Unofficial High Resolution Patch), Skyrim HD (2K), Enhanced Blood, WATER, Immersive Armors/Weapons, Cloaks of Skyrim, Realistic Lighting Overhaul, Flora Overhaul, UFO+FCO, Eyes of Beauty, Apachii Sky Hair, SkyUI, Enhanced Night, Better Dynamic Snow, Better Males, Enhanced Character Edit, UNPB, list goes on.

Men... jag kör ENBoost och Sheshons memory fix också, vilket gör väldigt mycket för stabiliteten (eftersom problemet med Skyrim är att det är en 32-bitarsapplikation som enkelt kräver >3 GB av ditt vanliga RAM.)

Pratar inte bara om aktiva mods, för där har jag över 200+ på min dagliga run och runt 360+ på min experimentella run.

När jag pratar om Skyrim och 'erfarenhet' pratar jag om TES5 cleaning, file-editing, scripting osv. Det jag syftade på med att jag är insatt, är inte bara en consumer utan även en som bidrar med hjälpande hand med dessa saker. Därav jag -vet- att spelet kan krascha av både RAM och VRAM problem, även om jag inte kan förklara den exakta tekniska processen så kan jag åtminstone få en fingervisning och rätta till enligt till det bästa av min förmåga.

Och att VRAM tar slut i samband med tunga grafiska mods och kan orsaka CTD är en fakta.

Edit: Försöker inte agera besserwisser eller dylikt, men med tanke på tidigare utlåtande om att människor som inte har någon koll inte ska prata så kände jag att ett förtydligande var på sin plats.

Edit2: Ser nu att du tom. är Moderator här, och kan inte annat än att fundera varför du är med i denna diskussion istället för att städa upp TS tråd som vanligtvis brukar vara praxis när saker går åt detta håll?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Pratar inte bara om aktiva mods, för där har jag över 200+ på min dagliga run och runt 360+ på min experimentella run.

När jag pratar om Skyrim och 'erfarenhet' pratar jag om TES5 cleaning, file-editing, scripting osv. Det jag syftade på med att jag är insatt, är inte bara en consumer utan även en som bidrar med hjälpande hand med dessa saker. Därav jag -vet- att spelet kan krascha av både RAM och VRAM problem, även om jag inte kan förklara den exakta tekniska processen så kan jag åtminstone få en fingervisning och rätta till enligt till det bästa av min förmåga.

Och att VRAM tar slut i samband med tunga grafiska mods är en fakta.

Du är alltså så långt ifrån en normal Skyrimspelare du kan komma. Jag vidhåller att jag kan spela spelet utan problem med CTD:er trots 2 GB VRAM. Problemet jag ser är att spelet äter RAM som en... 8+ GB är inga problem, men när de fixade att spelet kan gå runt 32-bitarsbegränsningen blev spelet faktiskt bra stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av Zcenicx:

Du är alltså så långt ifrån en normal Skyrimspelare du kan komma. Jag vidhåller att jag kan spela spelet utan problem med CTD:er trots 2 GB VRAM. Problemet jag ser är att spelet äter RAM som en... 8+ GB är inga problem, men när de fixade att spelet kan gå runt 32-bitarsbegränsningen blev spelet faktiskt bra stabilt.

Det kan jag hålla med om, tror faktiskt inte många slänger på mer än ett par dussin mods, ännu mindre bryr sig om cleaning (TES5, BOSS & LOOT). Det går säkerligen att spela spelet relativt felfritt, kör min 'main run' setup på laptopen i sign utan problem (med light enb och endast 2k textures istället för 4k osv.) - Dock krävs det betydligt mer arbete för tyngre mods, speciellt när man packar om dem osv.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Och det är även ett faktum att 3Gb VRAM knappt räcker till för 1080p, har redan nämnt ett flertal titlar som enkelt kan överskrida 3Gb VRAM i 1080p även utan mods. Hur många artiklar när jag lägga fram för dig för att du ska förstå kalla nummer och inte bara gå efter vad du upplever?

Det räcker och bli över. 1080p är gammalt som gatan, självklart klarar ett nytt grafikkort av det, oavsett om det är 3,5gb eller 4gb på kortet.

Och bara för att det fungerar perfekt för dig måste det vara fel på alla andras kort eller skit bakom spakarna?
Som att jag skulle gå och köpa en mixerstav, funkar perfekt för mig och min granne, men över 500 till pers som handlat samma produkt, så börjar bladen ge obalans när man blandar något annat än sallad - Självfallet är det de 500 andra som inte fattar att man inte ska använda den till morötter, menar - funkar ju perfekt för mig och min sallad!
-Samma logik...

Så du menar att jag har gjort något magiskt för att få det att funka, medans du som inte fått det att fungera gjort allting rätt?

Wow.. verkligen? Så bara för att du SUBJEKTIVT inte har upplevt ett enda problem, betyder det att ingen annan får kritisera eller lämna en åsikt motsatt till din tro? För det är exakt så du beskriver det hela just nu.

Vi pratar om hårdvara som antingen fungerar eller inte, du generaliserar och påstår en massa för att just du fick det att inte fungera. Det fungerar ju visst, det är själva grejen. Och jag har inte behövt göra något för att få det att funka heller.

TS kanske införskaffar sig en skärm med högre upplösning, som den jag har kanske, med en upplösning på 3840*2160? Tips: funkar det med Se mitt inlägg på första och andra sidan i denna tråd. Därför kan jag med gott samvete säga att det fungerar.

Och igen och igen.. och igen; Finns ett flertal titlar som kan som sagt redan maxa ut VRAM i 1080p, och vem säger att TS inte kommer införskaffa sig en högre upplöst skärm inom livscykeln av sitt 970? Kommer bli totalt blåst när hen inser att allt inte är guld och gröna skogar, sedan att någon ens rekommenderar 970 SLI istället för ett 980 rakt upp och ner, det är ännu mer förbluffande.

Kan för övrigt inte se att jag rekommenderat 970 SLI över ett 980, jag håller bara inte med dig i dina påståenden om att minnet begränsar på det
sätt du påstår. Att du blandar in andra kort och tror att jag har rekommenderat en massa får stå för dig. Givetvis kan man alltid köpa bättre kort, och 980 är bättre än 970 (såklart).

Du säger själv att du inte är speciellt insatt, ändå klankar du på annat folk som inte är det heller? Nu råkar det faktiskt finnas folk som ÄR insatt i detta, som inte bara snackar teori, påstående eller subjektiva personliga förlopp - Kanske ska lämna golvet till dem isåfall?

Du tror att du är insatt men jag pekar på motsatsen, att dra upp spelet i "1080", och sen visa på att det visst fungerar kräver inte att varken du eller jag ska vara speciellt insatta. Det enda jag behöver göra är att spela lite och köra igång benchmarken ingame för att se hur mycket fel du har. Låter för övrigt som Zcenicx säger att du har något fel på minnet, eller att ditt 970 hade fel på sitt.

Att Skyrim, som även i dagens utförande är buggigt, kraschar med ett par hundra (!!) mods installerade kan bero på vad som helst. Att just minnet är slut på ett 970 och endast dessa kort....nja lite långsökt.

Well orkar inte mer, lycka till med spelandet oavsett vilket kort och upplösning du kör i.

Permalänk
Entusiast

Har nött ett par timmar GTA V nu... ligger mellan 3200 och 3500mb VRAM-usage. Inga som helst bekymmer i 3440x1440 en fps mellan 80 och 120 på ett ungefär. Har inte ändrat några settings och tycker det funkar helt perfekt rent grafikmässigt

Permalänk
Entusiast

Kör inte ultra rakt igenom, men hyfsat höga settings... visst kör jag ingen MSAA. Men klagar absolut inte och är glad att jag ändå kan köra hyfsat höga settings på en så pass hög upplösning och klara VRAM samt ha en hög fps. Toppar VRAM på c:a 3300-3450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har nött ett par timmar GTA V nu... ligger mellan 3200 och 3500mb VRAM-usage. Inga som helst bekymmer i 3440x1440 en fps mellan 80 och 120 på ett ungefär. Har inte ändrat några settings och tycker det funkar helt perfekt rent grafikmässigt

Skrivet av Zpnk:

Kör inte ultra rakt igenom, men hyfsat höga settings... visst kör jag ingen MSAA. Men klagar absolut inte och är glad att jag ändå kan köra hyfsat höga settings på en så pass hög upplösning och klara VRAM samt ha en hög fps. Toppar VRAM på c:a 3300-3450

Som jag sagt tidigare i tråden så stämmer troligen inte din VRAM mätning om du använder GPU-Z, Afterburner eller liknande program. Dem programmen kan inte skilja mellan Cache och övrigt VRAM.

Hela den här tråden är exakt samma som den jag tidigare länkade till så länkar den igen.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1366535-r9-290x-v...
Har där förklarat hur, varför och när dem 512MB på gtx 970 kan orsaka problem. Även förklarat varför vissa upplever det men andra inte.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Som jag sagt tidigare i tråden så stämmer troligen inte din VRAM mätning om du använder GPU-Z, Afterburner eller liknande program. Dem programmen kan inte skilja mellan Cache och övrigt VRAM.

Hela den här tråden är exakt samma som den jag tidigare länkade till så länkar den igen.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1366535-r9-290x-v...
Har där förklarat hur, varför och när dem 512MB på gtx 970 kan orsaka problem. Även förklarat varför vissa upplever det men andra inte.

Ja om siffrorna stämmer eller inte är inte jag rätt person att uttala mig om, dock flyter spelet på alldeles utmärkt. Det enda problemet jag haft var krascher som verkade ha att göra med överklockningen på grafikkorten. Alla andra titlar har gått bra, medans jag fick sänka från +100/+400 till +50/+300 för att slippa undan dessa. Det enda spelet jag stött på patrull i där jag gissar att VRAM har vart bekymret är Far Cry 4...

Sen har ju allt givetvis att göra med vilka settings man kör, dock tycker jag inte att jag kör särskilt låga settings om man bortser från avsaknaden av MSAA i just GTA V och då pratar vi ändå 3440x1440 som ju är ett par procent mer än 2560x1440. Att kliva upp i högre upplösningar än det, ja då är det andra saker än VRAM som är bekymret gissar jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja om siffrorna stämmer eller inte är inte jag rätt person att uttala mig om, dock flyter spelet på alldeles utmärkt. Det enda problemet jag haft var krascher som verkade ha att göra med överklockningen på grafikkorten. Alla andra titlar har gått bra, medans jag fick sänka från +100/+400 till +50/+300 för att slippa undan dessa. Det enda spelet jag stött på patrull i där jag gissar att VRAM har vart bekymret är Far Cry 4...

Sen har ju allt givetvis att göra med vilka settings man kör, dock tycker jag inte att jag kör särskilt låga settings om man bortser från avsaknaden av MSAA i just GTA V och då pratar vi ändå 3440x1440 som ju är ett par procent mer än 2560x1440. Att kliva upp i högre upplösningar än det, ja då är det andra saker än VRAM som är bekymret gissar jag på

Jag menade att i verkligheten så kan det mycket väl vara så att du behöver mindre VRAM än vad som visas i sådana program. Sa ingenting att du skulle få VRAM problem i situation X. Vill du läsa mer så rekommenderar jag att du går in på den tråden jag länkade så kan du förstå vad jag menade. I mitt förra inlägg så var den övre delen menad till dig och den nedre allmänt till alla i tråden.

Visa signatur