Muskampen 2025: Segraren korad!

Varför kan jag inte skarva BRFs fiber/nätverk?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte skarva BRFs fiber/nätverk?

I min BRF har vi ett litet rum med switchar som delar ut fiber till lägenheterna. Den ena av switcharna antar jag får fiber på något mystiskt vis, och som sedan fint delar ut detta till en andra switch med (till synes) vanliga nätverkskablar där portarna stämmer överens med lägenhetsnumren.
Jag testade att dra ut kontakten för mitt lägenhetsnummer, och mycket riktigt slutade internet att fungera och gick på igen kort efter att jag kopplat in igen (telefonkontakt med sambo som kontrollerade).
Jag ville testa om jag kan fördela mitt abonnemang till andra lägenheter, så jag kopplade in en router emellan. Routern säger att den får internet, och att den är ansluten till enheter men enheterna får inte internet för det.

Så, den konfiguration som fungerar är: fiberswitch -> lägenhethetsswitch -> lägenhet
Det som inte fungerar: fiberswitch -> router -> lägenhetsswitch -> lägenhet

Hur är detta skapt?

Permalänk
Medlem

Du är ute på djupt vatten, hade lagt ner detta "projekt" omedelbart om du inte vill få problem med leverantören.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att du har filter på MAC addressen i fiberswitchen från leverantören.. Om du ansluter routern och väntar en stund kan det hända att det kickar igång. Beror lite på om leverantören har nån form av NAC/säkerhet på fiberswitchen och hur det är konfat.
Är det leverantören som också levererat den där lägenhetsswitchen ocskå? Du kan ju prova sätta routern bakom lägenhetsswitchen.. bara för att..
Tänkte du konkurrera ut leverantören och börja ta betalt av grannarna för deras internet?

[EDIT] Sen har du ju inte berättat ur du konfat din router.. kan ju vara där problemet ligger..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Herregud, är du på riktigt? Du skall inte gå ner i källaren och leka och koppla om som du vill på stadsnätets prylar... Jag vet varför det inte fungerar, men tänker inte förmedla det.

Permalänk
Medlem

Ge fan i att pyssla med det, finns folk som jobbar med att hålla koll på det och det värsta som finns är när någon fipplar med det!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

hahah VARFÖR! Rör inte deras grejer... Koppla hur fan du vill i din lägenhet men detta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

I min BRF har vi ett litet rum med switchar som delar ut fiber till lägenheterna. Den ena av switcharna antar jag får fiber på något mystiskt vis, och som sedan fint delar ut detta till en andra switch med (till synes) vanliga nätverkskablar där portarna stämmer överens med lägenhetsnumren.
Jag testade att dra ut kontakten för mitt lägenhetsnummer, och mycket riktigt slutade internet att fungera och gick på igen kort efter att jag kopplat in igen (telefonkontakt med sambo som kontrollerade).
Jag ville testa om jag kan fördela mitt abonnemang till andra lägenheter, så jag kopplade in en router emellan. Routern säger att den får internet, och att den är ansluten till enheter men enheterna får inte internet för det.

Så, den konfiguration som fungerar är: fiberswitch -> lägenhethetsswitch -> lägenhet

Hur är detta skapt?

Detta är olagligt om jag inte minns helt fel?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Detta är olagligt om jag inte minns helt fel?

korrekt

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Haha, ojdå här var vi negativa ja det funkar ju inte och jag har inte den blekaste aning om varför så kommer ju inte fortsätta fippla runt.
Vad exakt är det som skulle vara olagligt? Kabeln hör väl rimligtvis till lägenheten (dvs min)?

Folk som undrar varför, tänk t.ex att du bor på 850e våningen, så wi-fi räcker inte riiiiiktigt ner till grillplatsen. Att bara koppla en router på sin egen lina låter inte som terrorism direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Haha, ojdå här var vi negativa ja det funkar ju inte och jag har inte den blekaste aning om varför så kommer ju inte fortsätta fippla runt.
Vad exakt är det som skulle vara olagligt? Kabeln hör väl rimligtvis till lägenheten (dvs min)?

Folk som undrar varför, tänk t.ex att du bor på 850e våningen, så wi-fi räcker inte riiiiiktigt ner till grillplatsen. Att bara koppla en router på sin egen lina låter inte som terrorism direkt...

Avtalsbrott, förbjuden nyttjande av tjänst.
Listan kan säkert göras längre, men det låter jag någon jurist svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Hoppas du har bättre exempel, för det problemet löser du nog bäst med ett separat 4G-abonnemang (eller så slänger du ut en trådlös AP tillfälligt på balkongen).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nu var inte syftet med tråden "hur kan jag posta bilder på facebook utanför lägenheten" dock
Det fungerar inte, folk är arga och hävdar att det är olagligt etc så from som man är struntar jag i det här. Dock hade det ändå varit intressant att veta vad det är emellan switchen och lägenheten. Hade det bara varit en vanlig nätverkskabel skulle min lösning fungerat tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Nu var inte syftet med tråden "hur kan jag posta bilder på facebook utanför lägenheten" dock
Det fungerar inte, folk är arga och hävdar att det är olagligt etc så from som man är struntar jag i det här. Dock hade det ändå varit intressant att veta vad det är emellan switchen och lägenheten. Hade det bara varit en vanlig nätverkskabel skulle min lösning fungerat tänker jag.

MAC-låsning, förmodligen. Bra idé att strunta i det dock.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Rekomenderar riktad AP annars. Då kan du skjuta trådlöst långt.

Permalänk
Medlem

Kan droppa en kommentar om varför det inte fungerar och det handlar högst troligt om VLAN.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte "din" lina fören den kommer upp i lägenheten och väggen. Innan dess tillhör den fastigheten eller ISP:n. Som andra säger ska du inte pilla där, risken är att du blir avstängd från alla ISP i några år.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är din utrustning så har du ingen rätt att röra det, det är annans egendom. Avlämningspunkten är i lägenheten.

WiFi räcker tiotals kilometer om du har rätt grejer och kör punkt till punkt. Men det är ändå ointressant om du inte får montera det på fasad eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Kabeln hör väl rimligtvis till lägenheten (dvs min)?

I en BRF så äger du bara en andel av föreningen och föreningen äger huset som lägenheterna finns i.
Så lägenheten tillhör inte dig (du har dock nyttjaderätt), du "äger" dock indirekt lika stora delar av alla lägenheter i föreningen.

TL;DR kabeln är aldrig din, kan aldrig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Hur är detta skapt?

Det du kallar lägenhetsswitch är med stor sannolikhet en switch med specialkonfiguration.
Dvs det är INTE en vanlig switch utan den har funktioner som separerar de olika portarna från varandra.

Den är dessutom med stor sannolikhet övervakad - dvs det går ett larm när operatören tappar kontakten med den.
Och den är operatörens egendom och du gör dig skyldig till ett brott när du pillar med den.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bjuda hem en av er kunniga och sedan bryta upp stället där min switch för fastigheten ligger? Jag har efterblivna BBB med kunskapsnivå sandlåda och en brf som vägrar ta tag i problemet. Skulle gissa på att en kunnig person hade sett och förstått hur man löser problemet på en pisskvart... *suck*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

I kanske 70% av fallen så är det faktiskt ISP:n som äger nätet i fastigheten, även jacket i din lägenhet. i resterande fall så äger brf nätet.
Har varit i över 2000 lägenheter runt om i landet och dragit nät i Dvs brf åt telia och bbb där ISPN betalar vårat arbete och matrial.

Och jag tror inte att ISpn blir allt för glada på dig om dom märker att du åker snålsjuss på grannes internet vilket jag har en känsla av att du faktiskt tänker göra.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

I kanske 70% av fallen så är det faktiskt ISP:n som äger nätet i fastigheten, även jacket i din lägenhet. i resterande fall så äger brf nätet.
Har varit i över 2000 lägenheter runt om i landet och dragit nät i Dvs brf åt telia och bbb där ISPN betalar vårat arbete och matrial.

Och jag tror inte att ISpn blir allt för glada på dig om dom märker att du åker snålsjuss på grannes internet vilket jag har en känsla av att du faktiskt tänker göra.

Haha, nej så fattig är jag inte det är inga konstigheter egentligen. Jag ville koppla in något emellan, det funkade inte, undrar varför. Case closed, inga olagliga handlingar (med flit!), ingen skada skedd.
Man blir ju lite nojjig när alla här blir förbannade och häver ur sig det ena och det andra mer eller mindre hotet.

Permalänk
Medlem

Ja säg att du hade sabbat något så är ju risken stor att du åker på den kostnaden då du är inne och pillar med saker du varken kan eller får pilla med.

Eller att du efter att ha lekt med lite kablar råkar koppla om något. Nej, låt det bara vara så blir det bäst för alla. Rummet borde dock vara låst så det bör du ju faktiskt ta med fastighetsägaren.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §8 (brott)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...