Kontrakt om nytt jobb men förstår inte hälften.

Permalänk
Medlem

Kontrakt om nytt jobb men förstår inte hälften.

Hej! Hade en intervju i måndags, och idag fick jag ett mejl om att de bestämt att de ska anställa mig. De hade också skickat en sorts kontrakt som har gjort mig jävligt förvirrad. Är det någon som förstår lagarna bra och har tid att gå igenom den? Helst någon som orkar läsa hela den och inte bara slå ett öga på. Har själv läst den flera gånger men är fortfarande förvirrad!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hej! Hade en intervju i måndags, och idag fick jag ett mejl om att de bestämt att de ska anställa mig. De hade också skickat en sorts kontrakt som har gjort mig jävligt förvirrad. Är det någon som förstår lagarna bra och har tid att gå igenom den? Helst någon som orkar läsa hela den och inte bara slå ett öga på. Har själv läst den flera gånger men är fortfarande förvirrad!

Mvh

Det är i de här lägena det är bra att kunna gå till facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är i de här lägena det är bra att kunna gå till facket.

Är inte medlem, dock är företaget företaget anslutna till facket. Men ska göra direkt om jag får anställning. Hände samma skit på förra jobbet, då de försökte med saker som de inte hade kunnat om man varit med i ett fack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babgjyshi:

Är inte medlem, dock är företaget företaget anslutna till facket. Men ska göra direkt om jag får anställning. Hände samma skit på förra jobbet, då de försökte med saker som de inte hade kunnat om man varit med i ett fack.

Du kan gå till facket ändå, de är väldigt intresserade i saker som de ej har med att göra.
Enda problemet är att de fullkomligt skiter i hur det går för dig med din anställning och kan kontakta arbetsgivaren av saker som att du har för bra villkor, för många semesterdagar etc. Arbetsgivaren kan i sin tur kontakta arbetsförmedlingen och säga att du försöker slippa undan att arbeta. (d.v.s. förlänger din arbetslöshet på ams språk)
Med denna text så syftar jag på att man ska tänka på att varken arbetsgivare, facket eller arbetsförmedlingen är ens vän och att man ska tänka efter före och spela sina kort rätt.

Mitt råd är lägg ut de saker som du tycker är skumma i kontraktet här, sudda dock ut vissa ord etc och gör det anonymnt, så kan vi säga om det är rimligt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är i de här lägena det är bra att kunna gå till facket.

Det är billigare att gå till en jurist en gång än att betala mångfalt mer för något uddlöst i flera år.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Med denna text så syftar jag på att man ska tänka på att varken arbetsgivare, facket eller arbetsförmedlingen är ens vän och att man ska tänka efter före och spela sina kort rätt.

Och vems vän är du? Jag undrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Och vems vän är du? Jag undrar.

Enbart min egen såklart, hur jag fördriver min fritid är en annan fråga..
Min poäng är som jag nämnde i citeringen att det är fel att tro att någon annan part har samma mål som en själv. Arbetsgivare är det TS misstänker har något fuffens för sig, arbetsförmedlingen har väldigt massa haft strul med och facket likaså utan att de har viljat haft något med dessa att göra.
Att ställa så anonyma frågor som man bara kan på ett forum kan dock vara ett bra sätt att få bra svar, kommer en skribent t.ex. jag själv med dumma förslag så finns det alltid någon annan som påpekar detta.
Edit:
Det räcker att informationen att man har varit i kontakt med facket kommer fram till arbetsgivaren för att ens förtroende ska ha sjunkit, tror någon att facket bryr sig det minsta om detta för en icke medlem?

Permalänk
Medlem

Kan du ta upp lite generellt vad det är som förvirrar dig?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av babgjyshi:

Hej! Hade en intervju i måndags, och idag fick jag ett mejl om att de bestämt att de ska anställa mig. De hade också skickat en sorts kontrakt som har gjort mig jävligt förvirrad. Är det någon som förstår lagarna bra och har tid att gå igenom den? Helst någon som orkar läsa hela den och inte bara slå ett öga på. Har själv läst den flera gånger men är fortfarande förvirrad!

Mvh

Jag kan läsa det om du vill men kan inte lova att jag heller kommer förstå men jag läser det gärna. Vilken typ av näring pratar vi om att du ska ta anställning i?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@anon159643 @foh668 @Dinoman Tveksamt om ams kan göra något då jag är endast anmält där, har inte anmält mig till a kassa eller något annat. Anledningen till att jag inte vill lämna kontrakten är att det finns flera ord som inte ens finns med i ordboken. Det dessa som förvirrar mig och hur de har upplagt hur min anställning ska gå till.

Dock en sak som jag kan lägga ut är det med semesterersättningen. Det står att semesterersättning betalas löpande i månadslön. Menar de att jag kommer få pengarna varje månad eller betalas dessa till ''semesterkontot'' som man får sen när man tar ledigt. För efter lite googling, så verkar detta inte vara lagligt.

edit1 . Sen kallar de den för praktikanställning, vilket jag inte ens fattar vad som menas med detta. Har ju lite erfarenhet och har ansökt om jobbet själv, inte via ams eller något annat.

Edit2, Självklart kommer jag ställa frågor till arbetsgivaren när jag träffar de..

Permalänk
Inaktiv

Korrekt att inte lägga ut det då.
Om du ej har anmält dig till akassa etc så vänd dig till arbetsförmedlingen, du har då inget alls att förlora där. Angående konstiga ord så finns det folk som är bra på såna i forumet, ja själv är inte en sådan. Där du såklart också bör fråga någon pålitlig person som du litar på och som ställer upp.
Något vettigt på arbetsförmedlingen är att flera gånger poängtera att man är väldigt intresserad av att jobba, men man tvivlar på hur seriöst arbetet är. (nu hade du ingen ersättning så det är inte mycket som kan hända)

De sakerna som du nämner är väldigt skumma och det verkar inte vara något seriöst företag. Om jobbet är helt kasst vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

@Johan86c Tveksamt om ams kan göra något då jag är endast anmält där, har inte anmält mig till a kassa eller något annat. Anledningen till att jag inte vill lämna kontrakten är att det finns flera ord som inte ens finns med i ordboken. Det dessa som förvirrar mig och hur de har upplagt hur min anställning ska gå till.

Dock en sak som jag kan lägga ut är det med semesterersättningen. Det står att semesterersättning betalas löpande i månadslön. Menar de att jag kommer få pengarna varje månad eller betalas dessa till ''semesterkontot'' som man får sen när man tar ledigt. För efter lite googling, så verkar detta inte vara lagligt.

edit1 . Sen kallar de den för praktikanställning, vilket jag inte ens fattar vad som menas med detta. Har ju lite erfarenhet och har ansökt om jobbet själv, inte via ams eller något annat.

Edit2, Självklart kommer jag ställa frågor till arbetsgivaren när jag träffar de..

Enbart en tanke, men skulle tro att det är samma sak som en provanställning. Dvs att du blir anställd 6 månader för att kolla hur arbetsplatsen är för dig och hur det funkar liksom. Det som slår mig lite på sidan är "praktik". I praktiker brukar man ha en handledare, så du kanske har en provanställning med en handledare som ska visa dig rätta sättet att göra jobbet?

Jag skulle höra av mig till facket faktiskt för ett bättre svar dock.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av babgjyshi:

@Johan86c Tveksamt om ams kan göra något då jag är endast anmält där, har inte anmält mig till a kassa eller något annat. Anledningen till att jag inte vill lämna kontrakten är att det finns flera ord som inte ens finns med i ordboken. Det dessa som förvirrar mig och hur de har upplagt hur min anställning ska gå till.

Dock en sak som jag kan lägga ut är det med semesterersättningen. Det står att semesterersättning betalas löpande i månadslön. Menar de att jag kommer få pengarna varje månad eller betalas dessa till ''semesterkontot'' som man får sen när man tar ledigt. För efter lite googling, så verkar detta inte vara lagligt.

edit1 . Sen kallar de den för praktikanställning, vilket jag inte ens fattar vad som menas med detta. Har ju lite erfarenhet och har ansökt om jobbet själv, inte via ams eller något annat.

Edit2, Självklart kommer jag ställa frågor till arbetsgivaren när jag träffar de..

Låter som att jobbet i fråga är på timanställning och då brukar man få sin semestersättning direkt i lönen den 25e.
Vilka ord är det du inte hittar i ordboken?

Det där med att det är praktikanställning låter ju sådär. Vad är det för jobb?
Eller är du elektriker eller liknande och ska arbeta ett tag innan du får din "licens"?

Du får komma med lite mer information om du ska kunna få bra svar tror jag.

Ta kontakt med ett fackförbund annars och se vilken hjälp du kan få. Stirra dig inte blind på svaret ovan om att det bara är skit och alla gör bäst i att sköta sig själva. Då blir du bara bitter. Finns alltid folk som vill hjälpa

Permalänk
Medlem

@solomon @anon4992

Ja, jag ska ha handledare, men jag är licenserad, på kontraktet står det bara att jag ska lära mig platsen och känna till hur det är. Tror du att det är det de menar då?

Ja, jobbet i sig är en provanställning, eller det var det vi kom överens om på intervjun. Frågan i sig är mekaniker med tunga fordon.

Men vad tror ni det menas med semesterersättningen då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Ta kontakt med ett fackförbund annars och se vilken hjälp du kan få. Stirra dig inte blind på svaret ovan om att det bara är skit och alla gör bäst i att sköta sig själva. Då blir du bara bitter. Finns alltid folk som vill hjälpa

Antar du syftar på mig. Fackets mål är att värna som sina medlemmar och politiska intressen inte att hjälpa folk.
Med de saker som TS har nämnt så tror jag garanterat att facket kan ha något att säga till om, vilket i detta fall kanske är bra. Om man skulle vilja ha konstiga villkor och ändå jobba så är fackets ens fiende.

Permalänk
Medlem

Okej, för det första så skulle jag råda dig att gå med i facket, de har större möjlighet att hjälpa dig tolka kontraktet än vad Sweclockers kan. Du kan skicka styckena med orden som du finner konstiga i privat meddelande om du vill, om det är så att det är ett ovanligt språkbruk så kan det vara ett kontrakt som är direktöversatt från t.ex. engelska. Sen gällande semesterersättningen och vad de väljer att kalla din anställning så är detta något du MÅSTE få klarhet i för det kan vara så att de bryter mot regler som de måste följa och i värsta fall så kommer du inte ha samma rättigheter som andra på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

Vet ju inte om det känns som att det bästa man kan göra är att skicka facket på en arbetsplats om det sedan visar sig vara en helt ok arbetsplats där man vill vara kvar, kan skapa en hygglig osämja mellan en själv och chefen på företaget. Är nog bättre i såna fall att sätta sig ner med företaget och verkligen gå igenom avtalet grundligt, är det något man inte förstår av vad dom säger be dom förtydliga. I vissa fall kanske det kan vara värt attsspela in helarrubbet, frångår företaget det dom förklarat kan man i såna fall blanda in facket. Men jag hade nog inte gjortdet från början

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Vet ju inte om det känns som att det bästa man kan göra är att skicka facket på en arbetsplats om det sedan visar sig vara en helt ok arbetsplats där man vill vara kvar, kan skapa en hygglig osämja mellan en själv och chefen på företaget. Är nog bättre i såna fall att sätta sig ner med företaget och verkligen gå igenom avtalet grundligt, är det något man inte förstår av vad dom säger be dom förtydliga. I vissa fall kanske det kan vara värt attsspela in helarrubbet, frångår företaget det dom förklarat kan man i såna fall blanda in facket. Men jag hade nog inte gjortdet från början

Håller helt med! Det är bara att bara att tänka själv hur man skulle göra i den andras sits, får arbetsgivaren veta att man blandar in facket direkt så har den fått en uppfattning om att man är en problemmakare.
Det är lite som om man säljer en produkt över internet och redan innan betalningen har gjort så har motparten blandat in någon jurist/polis, inte tusan vill man göra fler affärer med denna oavsett hur affären fortlöper.

Så mitt råd är prata först med AMS, tycker de är skumt, ja då kan man sedan prata med facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller helt med! Det är bara att bara att tänka själv hur man skulle göra i den andras sits, får arbetsgivaren veta att man blandar in facket direkt så har den fått en uppfattning om att man är en problemmakare.
Det är lite som om man säljer en produkt över internet och redan innan betalningen har gjort så har motparten blandat in någon jurist/polis, inte tusan vill man göra fler affärer med denna oavsett hur affären fortlöper.

Så mitt råd är prata först med AMS, tycker de är skumt, ja då kan man sedan prata med facket.

Vadå blandar in facket? Man pratar med en facklig företrädare som kan avtalen och villkoren på arbetsplatsen. Är det känsligt för arbetsgivaren visar det ju att han tänkt strunta i avtalen.

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter så kommer du få semesterersättningen utbetald varje månad (typ 2-3000) extra utöver lönen som du sedan får göra vad du vill med egentligen men tanken är väll att du ska spara dem pengarna och sedan använda dem när du tar semester. Alltså att du för över dem till sparkontot eller "semesterkontot" typ.

Semesterersättningen brukar väll betalas ut såhär om man bara har praktik/prao/timmanställning?

Om du har fast jobb så får du det ju inte utbetalt månadsvis utan då får du ju bara din normallön varje månad och sedan får du din semesterlön när du har din semester. Alltså en klumpsumma den 25e.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vadå blandar in facket? Man pratar med en facklig företrädare som kan avtalen och villkoren på arbetsplatsen. Är det känsligt för arbetsgivaren visar det ju att han tänkt strunta i avtalen.

Behöver inte vara så, har själv ett jobb där chefen är smått rädd för facket även om inga fel görs på arbetsplatsen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att ställa frågor angående en blivande anställning med skumma villkor i ett extra kontrakt är enbart sunt förnuft och inte någon fientlig handling. Det handlar om att värna om sina juridiska rättigheter. Tro inte att arbetsgivaren hade tvekat att kontakta en motpart om det rådde några tvivelaktigheter å dennes sida.

Att organisera sig fackligt är en juridisk rättighet i det här landet och om du inte skulle få anställning på grund av att du tagit hjälp i en juridisk fråga av facket så är det att klassas som diskriminering.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av FlashTec:

Behöver inte vara så, har själv ett jobb där chefen är smått rädd för facket även om inga fel görs på arbetsplatsen

Då kan man ju ställa sig frågan just varför din arbetsgivare är rädd för facket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Vadå blandar in facket? Man pratar med en facklig företrädare som kan avtalen och villkoren på arbetsplatsen. Är det känsligt för arbetsgivaren visar det ju att han tänkt strunta i avtalen.

Vilket ordagrant är att blanda in facket då de i högsta grad kommer att agera för att värna om deras politiska intresse och sina medlemmar. De skiter totalt fullkomligt i huruvida TS få gå arbetslös såvida de ej får igenom deras krav. De bryr sig inte heller om att värna om TS integritet, utan har inga problem att tala om för arbetsgivaren att TS har varit i kontakt med dessa.
Vilka avtalen för arbetsplatsen är spelar ingen roll, det viktiga för många är hur bra de är generellt. Och i detta fall tycker jag det är mycket skumt och rekommenderar TS att kontakta arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem

Skicka till mig på PM så kan jag läsa igenom det till dig. Om du vill såklart.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Extremaz
Som jag skrev innan, jobbet i sig är provanställning, som sedan ska bli tillsvidare.

Men ska ringa på måndag och se om jag kan träffa min handledare på ams. Sedan visst finns det rättigheter och lagar men verkligheten är helt annorlunda. Man har inte råd att bli ''ovän'' med någon om man vill ha en framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Behöver inte vara så, har själv ett jobb där chefen är smått rädd för facket även om inga fel görs på arbetsplatsen

Om så är fallet så skulle jag tro att chefen antingen har nåt fuffens för sig även om de anställda inte har någon koll på det eller så har chefen ingen koll på vad facket egentligen gör.
På min nuvarande arbetsplats uppmuntras medarbetarna att gå med i facket och vi har även en av de anställda som fackligt ombud som man kan gå till om man har frågor om facket, villkor och rättigheter eller om vill ta upp något om arbetsplatsen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilket ordagrant är att blanda in facket då de i högsta grad kommer att agera för att värna om deras politiska intresse och sina medlemmar. De skiter totalt fullkomligt i huruvida TS få gå arbetslös såvida de ej får igenom deras krav. De bryr sig inte heller om att värna om TS integritet, utan har inga problem att tala om för arbetsgivaren att TS har varit i kontakt med dessa.
Vilka avtalen för arbetsplatsen är spelar ingen roll, det viktiga för många är hur bra de är generellt. Och i detta fall tycker jag det är mycket skumt och rekommenderar TS att kontakta arbetsförmedlingen.

Du verkar ha väldigt begränsad erfarenhet av arbetslivet. Om du hade mer erfarenhet skulle du veta att det finns stora skillnader och det går inte att dra alla över en kam varken arbetsgivare eller fack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då kan man ju ställa sig frågan just varför din arbetsgivare är rädd för facket.

För saker som hände för många år sen, mer precisist vad tänker jag inte gå in på men kan väl säga att vissa personer slutade jobba där med mindre god ton på grund av hans humör, men på dom senaste fem åren har jag inte sett några såna tendenser men ändå är han rädd för han vet vilket helvete det kan bli.

Som exempel kan ju nämnas att när jag gick med i facket så blev det lite missförstånd angående betalningen av medlemsavgiften varpå jag kontaktade dom för att få klarhet i det hela, i sin tur hade dom skickat ett mail till honom, han såg alldeles kallsvettig ut tills jag hade förklarat hur det låg till.

Har nog aldrig haft en chef som haft sån empati över sina arbetare och deras familjer. Den absolut största anledningen till att jobba på ett litet företag jämfört med ett multinationellt storföretag där man bara blir en i mängden.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Vet ju inte om det känns som att det bästa man kan göra är att skicka facket på en arbetsplats om det sedan visar sig vara en helt ok arbetsplats där man vill vara kvar, kan skapa en hygglig osämja mellan en själv och chefen på företaget. Är nog bättre i såna fall att sätta sig ner med företaget och verkligen gå igenom avtalet grundligt, är det något man inte förstår av vad dom säger be dom förtydliga. I vissa fall kanske det kan vara värt attsspela in helarrubbet, frångår företaget det dom förklarat kan man i såna fall blanda in facket. Men jag hade nog inte gjortdet från början

Låter nästan som att facken per automatik bara ringer o jävlas med arbetsgivare för skojs skull, riktigt så är det inte. OP kan fråga facket om kontraktet i fråga och sen stanna där. Är det några otydligheter eller liknande kan OP själv ta det med arbetsgivaren. Eller dra in facket om det är ett olagligt kontrakt. Men då ska OP inte jobba där ändå.

Va inte så rädda för att ringa facken och fråga, dom kommer inte att åka till arbetsgivaren, utlösa strejk och elda upp lokalerna.

Tror ni på allvar att facken är till för att förstöra för arbetsgivare och arbetstagare? Att arbetsgivaren autokickar någon som ställer frågor och undersöker ett kontrakt innan det skrivs under? Vem bedriver affärer så? Lika dumt som att anta att rika människor är elaka eller
att företagare bara är snikna och "vill pissa på arbetarklassen".

1700-talet är över.

Ja Johan jag menade dig innan, du har en sne syn på den här arbetsmarknaden även om det självklart finns svin överallt.
Men ge inte OP råd om att det skulle vara något farligt att ställa lite frågor. Ett kontrakt är på riktigt.