Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

46k + tjänstebil.
Servicechef hos känd trucktillverkare

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bacon:

Någon som har några tips inför årets löneförhandlingar? Någon som dragit några sköna argument som faktiskt fungerat?

Vi har ju sparkat ganska många här på företaget så det borde ju finnas pengar över kan man tycka.

Jag gick in till chefen och fick upp lönen relativt smidigt,

Det började med att vi satte hos på hans kontor, sen kollade jag honom i ögonen och frågade om jag såg ut som en Rumänsk städerska? efter som han inte var beredd på frågan så lät jag de gå några sekunder. Sen svarade jag på min egen fråga - Det kanske jag gör men ska jag ha betalt som en? efter de så skrattade han och höjde den ganska lätt efter dom meningarna. (jobbar som elektriker och har obligatoriska löneförhöjningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Du kanske har märkt att det finns en knapp "bra inlägg" just för att vi ska slippa sånna här meningslösa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Det började med att vi satte hos på hans kontor, sen kollade jag honom i ögonen och frågade om jag såg ut som en Rumänsk städerska? efter som han inte var beredd på frågan så lät jag de gå några sekunder. Sen svarade jag på min egen fråga - Det kanske jag gör men ska jag ha betalt som en? efter de så skrattade han och höjde den ganska lätt efter dom meningarna. (jobbar som elektriker och har obligatoriska löneförhöjningar)

Den vanligaste anledningen och bästa argumentet till löneförhöjning är förbättrande i arbete. Man kan tex poängtera vad man gör mer effektivt och med bättre resultat jämfört med förra året.
Ett litet tips när man börjar på ett jobb är att prestera dåligt, och sedan förbättra därifrån

OnT: Jobbar som truckförare och får ut ca. 19-23.000. Lönen kan varia rätt bra då vi jobbar på ackord, samt har varierande arbetstider med OB på tidig morgon/kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du kanske har märkt att det finns en knapp "bra inlägg" just för att vi ska slippa sånna här meningslösa inlägg.

Du kanske har märkt att det finns en knapp "anmäl" just för att vi ska slippa såna här meningslösa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ca 20 000 kr i nettolön. Jobbar som lastbilschaufför, ledig 1 dag i veckan(och helger).
Hyfsade arbetstider, mellan 6-17. Trivs dock galet bra med jobbet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Avstängd

Gå in på hitta.se i kartfunktionen och ni hittar relativt korrekta uppgifter om detta och mycket annat via zoom-funktionen.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Skrivet av Viceroy:

Du kanske har märkt att det finns en knapp "anmäl" just för att vi ska slippa såna här meningslösa inlägg.

Aiht, det är borta nu. Chill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Jo, det stämmer.
Ser man till hela Sverige så antar jag att jag befinner mig i den övre delen av spannet.

Tänkte precis fråga, gissade också på Sthlm. Själv är jag från Skåne, länge jobbat som senior konsult inom Storage, Server och Virtualisering.
Då hade jag runt 40K, tjänstebil, telefon m.m. Nu jobbar jag som driftchef på ett hosting företag och ansvarar förutom för all infrastruktur även för hela leveransen mot kunder (dvs min röv som ryker om det blir nertid) plus att jag bistår med teknisk kompetens och design vid nyförsäljning. För detta har jag 50K / mån + förmånsbil, mobil och lite annat. Samma jobb i Sthlm ha antagligen betalt en tia till.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

30.000+ varje månad. Arbetar som Plattsättare inom byggnads, har en timm-peng på 187:- och skattefri mil-ersättning på 18.50:- per mil.

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Sen kan man inte säga hur som helst till chefen (om man inte känner honom så pass) Kan ju misstolkas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det kan jag förstår med alla dom jävla signalfelen.

Tro mig, hade gärna jobbat mindre om järnvägen hade fungerat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

senior storage arkitekt

"Jobbar med data"

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av waveer:

Inte illa, tar studenten om 2 veckor, kan du berätta lite mer om ditt jobb?

Jobbar på ett underhållskontrakt i södra Sverige(skåne)dagtid 7-15.30 mån-tors fredagar slutar vi 14.30.
Vi gör allt från underhåll byggnation och akut felavhjälpning på vårt kontrakt.
Beredskap har man var 9:e vecka i dagsläget, kan bli fler pga sjukdom semester osv.
Efter 15.30 så kan man vara tillgänglig för fel så att säga, det innebär att han som har beredskap kan ringa dig för att följa med på felavhjälpningen.
Det är här godiset kommer, accepterar du att följa med så får man 620kr ett sk uttryckningstillägg.
Sen får man också betalt för det antal timmar man jobbar, dock minst 3h betalning oavsett om felet bara tar 15min.
Det utgår även fler tillägg beroende på vilken dag eller tid man jobbar.
Är man villig att arbeta lite(som jag är då)så kan man tjäna bra med pengar trots att man inte jobbar så många timmar.
Ersättningar och löner samt semester dagar varierar beroende på vilken firma man jobbar för.
Även erfarenhet och sisä kan spela roll i vilken lön man har.
För 10månaders utbildning och med lite tur att få jobb så tjänar jag oförskämt bra.
Har jobbat med detta i 5år och stortrivs, frihet under ansvar gäller på vårt kontrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Man ska inte säga man om sig själv, det sa alltid min svenskalärare på gymnasiet.

En av det mer irriterande svenska uttrycken vi har, i nivå med "för nu". Lyssna bara på TV intervjuer så säger en skrämmande stor del "man" när dom menar "jag".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bladee:

Tro mig, hade gärna jobbat mindre om järnvägen hade fungerat bättre.

Jo, så är det väl. Verkar som att Trafikverket inte riktigt kan redogöra vart alla pengarna tar vägen...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

IT-konsult på världens femte största IT-bolag. 26 år, jobbat i 8 månader och får 30000 :- brutto exkl. trevliga förmåner, varav min favoritförmån är att jobba hemifrån.
I genomsnitt jobbar jag 4 av 5 dagar hemifrån. Ingen stress, inget bökande med kommunala färdmedel, sova längre (mer fritid)

Jag har också tagit en del certifikat i år, får 10000 :- brutto per certifikat jag tar.

Älskar mitt jobb och det ska krävas mycket för att jag ska byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Då är jag med 27k är den summan jag fått höra från kth.

Chalmers har de här lönerna för doktorander:

27 835kr/mån fram till lic.

Därefter 31 500kr/mån fram till ett år innan disputationen.

Sedan 32 660 sista året innan disputationen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

50k i grundlön. Bra tjänstepension. 6v semester(i praktiken 8-9v). Aktieköpsprogram samt årlig bonus.
Har också övertidsersättning. Sedan tillkommer förstås fri mobil, friskvård, tjänstebil m.m.(jag anser bil vara mer besvär än nytta så det avstår jag).
Arbetar för det mesta hemifrån, kund och kontorsbesök vid behov.

Arbetar med design inom IT-infrastruktur(server, storage, nät), med fokus på Disaster Recovery/Avoidance.

Hatar förövrigt storbolagsbyråkrati och är rätt trött på mitt jobb, men inser samtidigt att jag har det rätt bra egentligen. Jobbig sits som nog många fastar i..

Permalänk
Skrivet av Bladee:

Jobbar på ett underhållskontrakt i södra Sverige(skåne)dagtid 7-15.30 mån-tors fredagar slutar vi 14.30.
Vi gör allt från underhåll byggnation och akut felavhjälpning på vårt kontrakt.
Beredskap har man var 9:e vecka i dagsläget, kan bli fler pga sjukdom semester osv.
Efter 15.30 så kan man vara tillgänglig för fel så att säga, det innebär att han som har beredskap kan ringa dig för att följa med på felavhjälpningen.
Det är här godiset kommer, accepterar du att följa med så får man 620kr ett sk uttryckningstillägg.
Sen får man också betalt för det antal timmar man jobbar, dock minst 3h betalning oavsett om felet bara tar 15min.
Det utgår även fler tillägg beroende på vilken dag eller tid man jobbar.
Är man villig att arbeta lite(som jag är då)så kan man tjäna bra med pengar trots att man inte jobbar så många timmar.
Ersättningar och löner samt semester dagar varierar beroende på vilken firma man jobbar för.
Även erfarenhet och sisä kan spela roll i vilken lön man har.
För 10månaders utbildning och med lite tur att få jobb så tjänar jag oförskämt bra.
Har jobbat med detta i 5år och stortrivs, frihet under ansvar gäller på vårt kontrakt.

Det låter som ett underbart jobb. Funderar till och med på att hoppa av min byggingenjörutbildning för det, som jag har två av tre år kvar på, dvs förutsatt att jag klarar allt, vilket kommer bli väldigt tufft.

Själv har jag en lön på 4-7k i månaden beroende på hur mycket jag hinner/orkar jobba, utöver studiebidrag och studielån (~10k). Skattar dock alltid 30% (Adecco) så får mindre lön än vad jag egentligen ska ha, men det kommer tillbaka sommaren 2016, så klagar inte

Permalänk
Medlem

115 kr i timmen, riktigt fattigt men å andra sidan spenderar jag väldigt lite

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Ligger runt 38000 brutto som driftchef inom restaurangbranschen med massa härliga förmåner, gratis mat, mobil, dator, tjänstebil och en massa festande..
Drygar ut kassan med att sälja lite konst på min fritid och hjälpa till med allt möjligt lite här och var.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

IT-konsult på världens femte största IT-bolag. 26 år, jobbat i 8 månader och får 30000 :- brutto exkl. trevliga förmåner, varav min favoritförmån är att jobba hemifrån.
I genomsnitt jobbar jag 4 av 5 dagar hemifrån. Ingen stress, inget bökande med kommunala färdmedel, sova längre (mer fritid)

Jag har också tagit en del certifikat i år, får 10000 :- brutto per certifikat jag tar.

Älskar mitt jobb och det ska krävas mycket för att jag ska byta.

Låter intressant, får jag fråga mer ingående vad du arbetar med?
Antar att det är som utvecklare?
Vilka språk använder du dig av och vilka olika projekt har du fått jobba med?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Vad har ni i lön?

Jobbar som SEO och content writer på 80%. Får ut ca. 14000 efter skatt.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ligger på 5600kr / månaden efter skatt. Försäljare, jobbar enbart lördag-söndag. Inget att vara stolt över, och ingenting att vara rädd för att berätta om.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Låter intressant, får jag fråga mer ingående vad du arbetar med?
Antar att det är som utvecklare?
Vilka språk använder du dig av och vilka olika projekt har du fått jobba med?

Ja jag är väldigt tacksam som har det här jobbet faktiskt, gick till och med ner i lön för att få det
Tidigare arbetsgivare har varit ren ångest och ont i magen. Viktiga för mig är att må bra nu och inte känna ångest.

Och nix, inte utvecklare. Kan inte skriva en rad kod i princip Jobbar med drift och implementering. Huvudsakligen SCCM, men det är ganska blandat just nu. En del kundbesök t.ex.
En kund t.ex. hade en gammal crappig mikrofilms-scanner, som jag fick i uppdrag att ersätta.
Låter kanske lätt att göra, men det kan jag lova att det inte har varit Vi snackar prylar som är äldre än mig själv liksom.
Men det är roligt i alla fall, man får se och lära sig mycket!

Permalänk
Medlem

Tar studenten 12 Juni, börjar arbeta 15 juni (suck).

Men får 22600;- enligt kollektivavtal och då är anställningen en "praktikslinga", alltså kommer gå 3 månader processtekniker och 3 månader produktionstekniker. Sen utifrån de erfarenheterna går jag 6 månader process eller produktionstekniker.

Så full lön för en "utbildande" praktikplats tycker jag är en kanondeal för någon som just tagit studenten.
Anledningen till att jag säger praktikplats är för det är en visstidsanställning på 12 månader. Mina chanser att få en tillsvidareanställning därefter ser jag som stora och därför oroar jag mig inte för det alls. Kommer plugga ingenjör åt nått håll om något år eller två.

Permalänk
Medlem

Tjänar runt 66k netto. No extras i form av pension eller liknande. Kontraktsanställd pilot. Borta från hemmet 6/9 nätter året om, obetald semester. Dock så får jag trycka på knappar och läsa tidningen från en härlig office view varje dag.

Permalänk
Medlem

29 brutto / ~22k netto - Jobbat en månad, första jobbet i mitt liv och jobbar med något som jag älskar så jag är nöjd xd och ja, jag har inte haft sommarjobb. (24 år)

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Tjänar runt 66k netto. No extras i form av pension eller liknande. Kontraktsanställd pilot. Borta från hemmet 6/9 nätter året om, obetald semester. Dock så får jag trycka på knappar och läsa tidningen från en härlig office view varje dag.

Pilot har alltid varit sjukt coolt i mina ögon. Det är inte alls vad jag kan något om, men hur är utbildningen och arbetet i sig? Kan du förklara lite? Det känns som något jag skulle kunna göra om jag tröttnar på industrin...