Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zin:

Hutlösa priser ***bort/moderator***

Det är inte hutlösa priser, så du kallar de som köper Apple produkter för "idioter" vad är då dem som köper Samsung och Sony / HTC produkter som inte tillhandahålls med uppdateringar, betydligt sämre support etc.

Skrivet av ozTin:

Ingen nyhet, dock en tråkig nyhet för oss konsumenter!
Samma sak med Iphones, "chock"höjde priserna innan Samsung S6 lanseringen.

Nej, priserna för iPhone har legat på i princip samma nivå under flera års tid, så det är inga höjda priser där alls.
Prisstatistik:
iPhone 4S vid lansering: ca 7500 kr
iPhone 5 64GB (April 2013) ca 8000 kr
iPhone 6 64GB (Maj 2015) ca 8000 kr

Så priset på iPhone har mer eller mindre legat stilla för varje lansering, trots att enheterna fått bättre specifikationer, större skärmar etc. Så nej det har inte varit några prishöjningar alls där sedan lansering.

Skrivet av Delerium:

Detta har ju egentligen bara med dollarns värde i förhållande till kronan att göra. Priset i dollar har vad jag vet inte ökat någonting. Med andra ord inget att beskylla Apple för.

Precis! Skull det på Löfven och Andersson istället.

Skrivet av Cocosoft:

Att de tar sådana extrema överpriser är Apples fel ja.

Nej, det är Svenska statens fel med dyr moms, och andra kostnader som trissar upp priset på produkterna, och nu så är växlingskursen boven för höjningarna.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag kan förstå att de vill justera priserna, i takt med att växelkurser förändras, men nej.
Använd lite mer av vinstmarginalen till det istället.

De kan de ju inte göra, då får ju aktieägarna mindre i utdelning

§1 i citat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Varför skulle dom posta mac nyheter på ett PC forum om swec inte tyckte det var kul med fan boi war?

Go PC.

Eller bara det att redaktionen inser att det finns personer som är intresserade av större delen av industrin och inte bara "Windows 4 teh w1n".
För övrigt så är väl ändå en Mac en PC eller har jag missförstått vad PC står för?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, är ändå inte det minsta intresserad av nått det står Apple på....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Jösses, måhända att inte jag heller anser att alla Apples produkter är prisvärda, men varför skulle jag vara dum i huvudet för att jag har en Macbook? Jag har olika behov vid olika tillfällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl klart att man är dum i huvudet om man kan tänka sig att betala lite mer för en dator som inte blir varm vid minsta användning med högljudda fläktar med urkorkade fläktkurvor, inte har alldeles fel färgåtergivning (hej UX303, fina gula färger du har) eller bleeding, utan flexande tangentbord med endast en halvt fungerande touchpad. 4 timmar jämfört med 12 timmars batteritid? Inte värt ett högre pris!

Sluta stirra er blinda på specifikationer och testa att använda en någon gång så förstår ni varför folk köper apple-produkter.

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att jag inte ska köpa något från apple då

Har en Iphone 5s men när jag byter blir det något annat än iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Spelar ingen roll, är ändå inte det minsta intresserad av nått det står Apple på....

Då är ju frågan varför du kommenterar, eller?
Mentaliteten hos somliga i tråden är dyster, det finns ju s.k. "datakörkort", det kanske skulle finnas något liknande när det gäller vett och etikett redan i skolåldern.
Jag har koll på min 6-åring, hur då äldre som jag förutsätter att dem som skriver här är, kan bete så illa som dem gör, det är illa.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wixia:

Det som kränker mig är alla extremt polariserade åsikter som regnar i sådana här kommentarsfällt!

Länka en laptop med samma prestanda (nu pratar jag all prestanda, dvs. även vikt, byggkvalitet, formfaktor etc.) som en MacBook Air, till ett lägre pris, så lägger jag mig på en gång.

Lenovos senaste Thinkpads eller Dells senaste XPS?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag diskuterade om just Apples bärbara datorer med en vän för några dagar sedan. Jag nämnde en bärbar dator från Gigabyte, som har typ samma CPU, arbetsminneskapacitet och annat gott-gott, som vad min ena brors Apple-dator har. Datorn från Gigabyte kostar runt 20 000 SEK, medan datorn från Apple kostar runt 30 000 SEK, och nu ännu mer i och med prishöjningen (Prisjakt kanske kommer ändra priset för datorn inom kort).

Batteritiden i en Apple-dator kan dock vara mycket bättre än den i en vanlig Windows-dator, men jag säger som såhär: hellre kortare batteritid än att köpa en produkt för samma saker, för över 10 000 SEK mer. Plus, jag struntar helt i om skärmkvalitén! Man ser vad som händer på skärmen, eller hur? Bra! Suveränt! Då funkar skärmen!

Det är dock inte endast Apples datorer som kostar mer; tillbehören och annat gott-gott till datorn, och allt annat som har med Apple att göra, är oftast mycket dyrare än andra, liknande produkter, och så har det alltid varit från Apple!

Jag vill minnas att jag hittade en applikation till min Android-telefon som kostade kanske 10 SEK, och jag rekommenderade den till en vän. Vännen har dock iPhone och där kostade applikationen kanske 50% mer!

Prishöjningen för Apples bärbara datorer må ha ökats på grund av dollarn, men det struntar jag ta mig grön i, för i princip alla produkter från Apple är svinaktigt dyra. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Apples produkter må spruta kvalité (jag tokälskar stabiliteten och finesserna som deras produkter erbjuder), men de sätter helt fel priser! Samsung sätter också ibland fel priser på deras produkter, men den här artikeln handlar ju om Apple, så då är Samsung uteslutet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Hehe ja vad ska man säga..

Har man pengar i överflöd så köper man sig en designerburk från apple, det verkar vara så det fungerar nu för tiden. Synd att folk inte förstår hur äckligt korrupt företaget är och att de stödjer den dagliga avskalningen av frihet och öppenhet samt big brother samhället när de skickar in sina pengar till det facistiska äpplet.

Permalänk
Avstängd

Apple har ju redan en klocka som kostar 100 000kr. Varför inte höja priserna ännu mer? Det blir ju automatiskt mer pengar i deras fickor eftersom att deras kunder inte bryr sig om priset. Jag tycker att de ska höja priset på alla deras produkter 10x.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är väl klart att man är dum i huvudet om man kan tänka sig att betala lite mer för en dator som inte blir varm vid minsta användning med högljudda fläktar med urkorkade fläktkurvor, inte har alldeles fel färgåtergivning (hej UX303, fina gula färger du har) eller bleeding, utan flexande tangentbord med endast en halvt fungerande touchpad. 4 timmar jämfört med 12 timmars batteritid? Inte värt ett högre pris!

Sluta stirra er blinda på specifikationer och testa att använda en någon gång så förstår ni varför folk köper apple-produkter.

Öppna ditt hjärta och se dig omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehe ja vad ska man säga..

Har man pengar i överflöd så köper man sig en designerburk från apple, det verkar vara så det fungerar nu för tiden. Synd att folk inte förstår hur äckligt korrupt företaget är och att de stödjer den dagliga avskalningen av frihet och öppenhet samt big brother samhället när de skickar in sina pengar till det facistiska äpplet.

En Apple pryl är oftast en vettig investering då de behåller sitt värde mycket bättre en random PC. De har en hög startutgift men är billigare över tid.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa en appledator, får väl bli import från tyska Amazon.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli väldigt löjligt, nu refererar ni till och med till 99mac. Ni kan väl åtminstone skriva era egna nyheter, om ni måste skriva om Apple.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ninjaflipp:

Höjde de inte redan priset på 15" Macbook Pro när 13"-varianten fick sig en uppdatering med Broadwell? Trots att den inte fick sig någon uppdatering då. Fult, men antar att det är för att anpassa sig efter dollarn.

Väldigt starka åsikter i den här tråden för övrigt, tur att det är från folk som inte har någon aning om vad de snackar om

Anledningen till att i alla fall jag äger en Macbook Pro 13" är för att det helt enkelt inte finns några andra bärbara datorer på marknaden som erbjuder samma byggkvalitet och felfrihet, för att inte tala om batteritiden. Och tro mig, jag har testat mig runt.

För några år sedan skulle jag helt hålla med (körde under lång tid bara MBP), men polletten har börjat trilla ner hos vissa PC-tillverkare. Länge ansågs det att rMBP och MBA var ribban andra borde försöka nå (och kunde bara hålla med), många menar att modeller som XPS13 är den nya nivån på den ribban.

Skulle också hävda att under 2014 var XPS15 en bättre maskin än 15" rMBP (och det innan man väger in att XPS15 var något billigare). Definitivt likvärdigt byggkvalité, XPS har (marginellt) bättre skärm (ljusstyrka, kontrast, upplösning) och dGPU är standard för ungefär det pris rMBP ligger på utan dGPU (sitter samma dGPU i dessa).

Lenovo Carbon X1 (3:e generation, tidigare har haft lite problem som ska vara fixade nu) är också något kan hävdas är bättre än 13" rMBP om man gillar Lenovos tangentbord (många anser att det är det bästa som går att få).

Den kundgrupp som köper dessa maskiner lär knappast bry sig om några tusenlappar hit eller dit. Har man datorn som arbetsredskap är inköpskostnaden ett avrundningsfel, det enda som betyder något är hur bra den fungerar. Här har andra bevisligen behövt lära sig ett och annat från Apple!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag diskuterade om just Apples bärbara datorer med en vän för några dagar sedan. Jag nämnde en bärbar dator från Gigabyte, som har typ samma CPU, arbetsminneskapacitet och annat gott-gott, som vad min ena brors Apple-dator har. Datorn från Gigabyte kostar runt 20 000 SEK, medan datorn från Apple kostar runt 30 000 SEK, och nu ännu mer i och med prishöjningen (Prisjakt kanske kommer ändra priset för datorn inom kort).

Batteritiden i en Apple-dator kan dock vara mycket bättre än den i en vanlig Windows-dator, men jag säger som såhär: hellre kortare batteritid än att köpa en produkt för samma saker, för över 10 000 SEK mer. Plus, jag struntar helt i om skärmkvalitén! Man ser vad som händer på skärmen, eller hur? Bra! Suveränt! Då funkar skärmen!

Det är dock inte endast Apples datorer som kostar mer; tillbehören och annat gott-gott till datorn, och allt annat som har med Apple att göra, är oftast mycket dyrare än andra, liknande produkter, och så har det alltid varit från Apple!

Jag vill minnas att jag hittade en applikation till min Android-telefon som kostade kanske 10 SEK, och jag rekommenderade den till en vän. Vännen har dock iPhone och där kostade applikationen kanske 50% mer!

Prishöjningen för Apples bärbara datorer må ha ökats på grund av dollarn, men det struntar jag ta mig grön i, för i princip alla produkter från Apple är svinaktigt dyra. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Apples produkter må spruta kvalité (jag tokälskar stabiliteten och finesserna som deras produkter erbjuder), men de sätter helt fel priser! Samsung sätter också ibland fel priser på deras produkter, men den här artikeln handlar ju om Apple, så då är Samsung uteslutet.

Det där var väl ändå precis vad som menas. För DIG spelar inte bättre batteritid någon roll, för DIG spelar inte skärmkvalitet någon roll men för de som det gör det för då? Tror du inte att 10 000 isåfall kan vara värt det? Och är inte det i slutändan upp till köparen, om det är värt eller ej? Sitter man med grafisk design/foto etc. som i mycket är Apples målgrupp, nog fasen bryr man sig om kvalitet på skärm och även batteritid om man är en del på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag diskuterade om just Apples bärbara datorer med en vän för några dagar sedan. Jag nämnde en bärbar dator från Gigabyte, som har typ samma CPU, arbetsminneskapacitet och annat gott-gott, som vad min ena brors Apple-dator har. Datorn från Gigabyte kostar runt 20 000 SEK, medan datorn från Apple kostar runt 30 000 SEK, och nu ännu mer i och med prishöjningen (Prisjakt kanske kommer ändra priset för datorn inom kort).

Batteritiden i en Apple-dator kan dock vara mycket bättre än den i en vanlig Windows-dator, men jag säger som såhär: hellre kortare batteritid än att köpa en produkt för samma saker, för över 10 000 SEK mer. Plus, jag struntar helt i om skärmkvalitén! Man ser vad som händer på skärmen, eller hur? Bra! Suveränt! Då funkar skärmen!

Det är dock inte endast Apples datorer som kostar mer; tillbehören och annat gott-gott till datorn, och allt annat som har med Apple att göra, är oftast mycket dyrare än andra, liknande produkter, och så har det alltid varit från Apple!

Jag vill minnas att jag hittade en applikation till min Android-telefon som kostade kanske 10 SEK, och jag rekommenderade den till en vän. Vännen har dock iPhone och där kostade applikationen kanske 50% mer!

Prishöjningen för Apples bärbara datorer må ha ökats på grund av dollarn, men det struntar jag ta mig grön i, för i princip alla produkter från Apple är svinaktigt dyra. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Apples produkter må spruta kvalité (jag tokälskar stabiliteten och finesserna som deras produkter erbjuder), men de sätter helt fel priser! Samsung sätter också ibland fel priser på deras produkter, men den här artikeln handlar ju om Apple, så då är Samsung uteslutet.

Uppenbart är inte de där datorerna likvärdiga. Det finns definitivt många anledningar som går att

Nu ska vi se här. Appledatorn har större skärm samt mycket bättre skärm. Den har även bättre batteri. Appledatorn är dyrare. Men det är inte två likvärdiga produkter. Du har valt att jämföra två datorer som i mångt och mycket är helt olika. Sen att du har mycket lägre krav än vad macbooken uppfyller kan du inte sätta som ett minus för den. Om du struntar i skärmkvalitet så kollar du på helt fel dator.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ibis:

Det där var väl ändå precis vad som menar. För DIG spelar inte bättre batteritid någon roll, för DIG spelar inte skärmkvalitet någon roll men för de som det gör det för då? Tror du inte att 10 000 isåfall kan vara värt det? Och är inte det i slutändan upp till köparen, om det är värt eller ej? Sitter man med grafisk design/foto etc. som i mycket är Apples målgrupp, nog fasen bryr man sig om kvalitet på skärm och även batteritid om man är en del på resande fot.

En laptop man kan byta ut batteriet på kommer alltid ha bättre batteritid än en laptop man inte kan byta ut batteriet på... Och vad får dig att tro att Apple har de bästa skärmarna?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inte hutlösa priser, så du kallar de som köper Apple produkter för "idioter" vad är då dem som köper Samsung och Sony / HTC produkter som inte tillhandahålls med uppdateringar, betydligt sämre support etc.

Nej, priserna för iPhone har legat på i princip samma nivå under flera års tid, så det är inga höjda priser där alls.
Prisstatistik:
iPhone 4S vid lansering: ca 7500 kr
iPhone 5 64GB (April 2013) ca 8000 kr
iPhone 6 64GB (Maj 2015) ca 8000 kr

Så priset på iPhone har mer eller mindre legat stilla för varje lansering, trots att enheterna fått bättre specifikationer, större skärmar etc. Så nej det har inte varit några prishöjningar alls där sedan lansering.

Precis! Skull det på Löfven och Andersson istället.
Nej, det är Svenska statens fel med dyr moms, och andra kostnader som trissar upp priset på produkterna, och nu så är växlingskursen boven för höjningarna.

De kan de ju inte göra, då får ju aktieägarna mindre i utdelning

Samsung och LG's support är fantastisk så där har du fel.
Du får 2 års garanti från övriga tillverkarna medans Apple ger 1 år, hyckleri.
Sen kan man fråga sig vart Apple får sina "retina" skärmar från, googla!

De höjde priset med ~500;- vid Samsung S6 lansering. Jag menar, en Apple får ju inte kosta mindre än en 'plastig' Samsung!
Däremot har priset legat i princip detsamma för varje lansering, instämmer på ditt påstående för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta börjar bli väldigt löjligt, nu refererar ni till och med till 99mac. Ni kan väl åtminstone skriva era egna nyheter, om ni måste skriva om Apple.

Är väl dumt att skriva en till artikel som någon på kontoret redan skrivit om?
Mer tid för riktiga datorer

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Dyrare och sämre specifikationer än PC. Måste vara ett jävligt bra OS om man ska byta då... nej just ja, Windows fungerar bättre på Mac än vad MacOSX gör.

http://www.alexvking.com/12_inch_macbook_and_windows_10.html

Dock om man läser vad han skrev:

Citat:

I cannot guarantee that Task View often runs at 60FPS, as I haven't yet found a working measuring tool, but to my eyes, there are no stutters or frame drops in the super-smooth animation. In other words, it looks like 60FPS, and it looks much better than transitions on OS X.
....
Overall, UI speed is only one metric of speed, and articles claiming that I found Windows 10 to be faster than OS X are missing the point. My initial impressions of Windows 10 were very good, and for those who are able to test both operating systems themselves, it should be evident that Windows 10 appears to have a higher tolerance for smooth UI transitions than OS X does.

Så här har vi en snubbe som inte har något sätt att mäta prestandan utan allt är hur han tycker det känns och du drar slutsatsen "Windows fungerar bättre på Mac än vad OSX gör"

Animationer i Gnome 3.16 känns mycket bättre enligt mig än när jag testade Win 10 på min Zenbook UX32VD. Inte nog med det Archlinux får utan problem plats på interna SSDn (20GB) som Zenbook har alltså kan man behålla vanliga hårddisken på 500GB och fortfarande ha ett rappt OS inte tala om automatisk ramdisk som skapas utan extra programvar för temp filer, alltså drar vi nu slutsats att Archlinux funkar bättre på Asus Zenbook UX32VD än vad Windows 10 gör.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tycker Apple borde undvikit att höja priserna. Eftersom de svenska priserna i branschen generellt höjs p.g.a. dollarkursen så hade en utebliven höjning troligtvis lockat en del nya kunder. Eftersom Apple har rejäla marginaler på sina produkter hade de utan tvekan haft råd att tumma på vinsten per såld enhet för att istället sälja fler enheter och därmed öka sin marknadsandel i Sverige.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En laptop man kan byta ut batteriet på kommer alltid ha bättre batteritid än en laptop man inte kan byta ut batteriet på... Och vad får dig att tro att Apple har de bästa skärmarna?

Nej en laptop som man kan byta batteri på får inte bättre batteri. Inte om man inte orkar släpa med sig ett till batteri varje dag. Vilket jag tror väldigt få orkar med. Appleskärmen har bland annat mycket högre upplösning än Gigabyte datorn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Öppna ditt hjärta och se dig omkring.

Har gjort det en hel del. Köpte en Zenbook UX32VD för snart 3 år sedan. Den kostade då 9990 kr som ny. Fick även komplettera med mer RAM och SSD, så det gick upp emot 12800 kr. Köpte den då den verkade helt suverän på pappret och alla talade gott om den, på den tiden var jag som många på detta forumet med inställningen att Apple-produkter är överprisat skräp och kunde inte tänka mig att köpa en sån. Varför skulle jag? Zenbooken hade ju bättre specifikationer.

Det började bra, bortsett från vad gällde fläktarna i datorn. De fungerade bra till en början men började snabbt strula, där det värsta problemet som tyvärr var permanent i flera månader var att fläktarna antingen låg helt stilla eller på 100%. Så den lät ingenting i 20 sekunder, sen 100% i 20 sekunder, sen 0% i 20 sekunder igen och så fortsatte det. Blev tokig på det.

Något annat jag märkte var att touchpaden slutade fungera efter att man hade satt datorn i sömnläge x antal gånger, så då fick man starta om den helt. Inte så jätteallvarligt men var ganska drygt det med.

Och så var det batteritiden också. Av de utlovade 7-8 timmarna hade jag tur om jag fick ut 3.5~ timme.

Skärmen blödde som ett as också förresten.

Den gick inte heller att starta ordentligt ett tag utan det krävdes att man drog ut laddaren och direkt efteråt tryckte in strömknappen.

Sen upptäckte jag också att jag hade en mindre klump döda pixlar i mitten av skärmen, så jag skickade iväg den på en reparation, där jag även nämnde bleedingen, touchpaden, att den inte gick att starta ofta samt fläktarna. Fick tillbaka datorn efter två veckor och då var de döda pixlarna borta, däremot var både fläktproblemen och touchpadproblemen kvar trots utbyte av både och. Bleedingen var det lite mindre av men fortfarande mycket. Uppstartsproblemen var fortfarande kvar.

Sen förra sommaren, lite över två års ägotid så stendog den. Vid den tidpunkten så orkade jag inte längre med den så jag tog ut RAM-minnet och SSDn och sparade och har låtit datorn ligga, inte rört den sen dess.

Sen dess har jag letat och letat efter bra bärbara som ersättare men ville inte gå på en nitlott igen, så jag har verkligen testat mig fram. Lenovos Yoga 2 Pro (glappande usb-kontakter, konstanta nätverksproblem) och Yoga 3 Pro (urkass prestanda i förhållande till priset samt dålig batteritid), UX303 (dålig batteritid och skärmen klarar inte av att visa någon nyans av gult utan visar istället grönt) samt nya XPS 13 (kass fläktkurva som retade gallfebern på mig) t. ex.

Kom till slut till den punkten för ungefär två månader sen där jag helt enkelt bara gav upp och bestämde mig för att testa en macbook pro 13" istället, trots att jag alltid varit ganska anti Apple. Passade på när den nya revisionen med Broadwell kom. Kan ju direkt säga att jag blev positivt överraskad. Aldrig sett maken till byggkvalitet, utan tvekan den stabilaste datorn jag någonsin lagt händerna på. Den ryker verkligen kvalitet. Inga jobbiga barnsjukdomar alls. Nog för att den bara har en i5-processor och inget dedikerat grafikkort, men det fungerar utmärkt för mina ändamål. Och å andra sidan har den en fantastisk skärm, touchpad och ett skräddarsytt operativsystem som fungerar klockrent med datorn i övrigt. Får också lätt ut 12 timmar i batteritid. Integrerade grafikkresten i processorn presterar dessutom bättre än t. ex GT820M. För att inte nämna den vrålsnabba PCI-E-SSDn. Och just ja, den är helt ljudlös förutom vid spelande. Allt som allt kostade den bara 2000 kr mer än min UX32VD.

Men snälla ni, berätta för mig vilken dator jag borde ha köpt istället! XPS 13" (full-HD-varianten) är ett steg i rätt riktning men den fanns inte i Sverige när det dags för inköp för min del.

Permalänk

De flesta inlägg här är ju off-topic... det här handlar inte om "sjuka överpriser" etc... ni har väl alla märkt att samtliga pc-komponenter klivit kraftigt i pris också?

Det är så fullständigt ointressant med os/dator-krig i varje inlägg om Apple. Ni som inte vill köpa Apple gör det inte helt enkelt.

Apple gör fina grejor! Dom tar bra betalt för det, so what. Jämför med Mercedes och Skoda, du åker förmodligen nästan lika bra i Skodan, Mercan kostar dubbelt och ger status och lite bättre komfort. Folk som kan och vill betalar det Mercan kostar, lika som Apples produkter.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marinlik:

Nej en laptop som man kan byta batteri på får inte bättre batteri. Inte om man inte orkar släpa med sig ett till batteri varje dag. Vilket jag tror väldigt få orkar med. Appleskärmen har bland annat mycket högre upplösning än Gigabyte datorn.

Självklart kommer den få bättre batteritid... I teorin oändlig batteritid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dod 12:

Att de höjer priserna om kronan är svag jämfört med dollarn är däremot inte deras fel, och det är det artikeln handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att det inte var överpris innan? Det är lite det jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Höjningen består dock som jag förstår det på den starka dollarn/svaga kronan. Apple justerar alltid efter kurs vid dylika tillfällen. När dollarn var svag tidigare fick vi istället prissänkningar. Inget konstigt, eller att vara upprörd över. Det har skett många gånger förr.

Precis, de stängde ju exempelvis ner sin webb-butik för en stund i samband med rubelns krasch.
Kronan kontra dollarn är en sak, euron mot dollarn har sjunkit något fruktansvärt.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Skäggig legend

Men herregud vad alla är aggressiva mot Apple OCH personer som köper produkter från dem? Apple tar mycket betalt för sina produkter - absolut, att dumförklara personer som köper produkterna är bara rent av korkat. Skärpning.

Det är mycket pengar absolut, de som vill ha ett äpple köper ett äpple - chill the fuck out.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

För övrigt så är väl ändå en Mac en PC eller har jag missförstått vad PC står för?

Majoriteten av all på den norra hemisfären vet att man syftar på en dator med Windows när de säger PC. Du kan förneka det om du vill men tillhör i så fal en minoritet obenägna att acceptera den ny världsordningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net