Hur bra är Radeons mjukvara idag?

Permalänk
Medlem

Hur bra är Radeons mjukvara idag?

Jag har alltid varit del av nvidia-laget, men hade ett Radeon-kort för ca 10 år sedan. Nu är jag sugen på att köpa och köra två 290x i sli pga att de verkar riktigt prisvärda jämfört med geforcarna. Men hur väl fungerar mjukvaran?

Jag tycker att nvidias mjukvara, alltså deras kontrollpanel och geforce experience alltid har varit så gott som klanderfria, medans Radeons motsvarighet (för 10 år sedan) var bloatad och hade massa konstiga skärmfilter man kunde slänga på, samtidigt som vissa spel kruppade ur totalt på radeonkortet. Hur ser det ut idag? Kommer det regelbundna uppdateringar med prestandafixar likt det gör med nvidia? Kan man tvinga AA, AF, SSAO per applikation och allt annat man kan göra i nvidia controlpanel? Har radeon-mjukvaran någon killer feature som nvidia inte har? Nån som har kört båda två och har lite åsikter på vilken som är bäst?

Permalänk
Medlem

Den senaste stabila drivrutinen släpptes förra året

Permalänk
Medlem

AMD är helt okey.
Men vill du ha mer så installera RadeonPro

Jag tycker ifs att både nVidia och AMD suger på att göra mjukvara.
Det funkar, men det skulle kunna vara så mycket mer och bättre.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Acriax:

Jag har alltid varit del av nvidia-laget, men hade ett Radeon-kort för ca 10 år sedan. Nu är jag sugen på att köpa och köra två 290x i sli pga att de verkar riktigt prisvärda jämfört med geforcarna.

Färgen sitter i, hör jag!

I den här tråden finns risk att träffas av både jordgubbs- och limepajer, men jag gör ett försök: AMD:s drivare är bättre idag än tidigare, men det är fortfarande så att man ofta känner att Nvidia har jobbat mer på sin mjukvara. AMD CCC är exempelvis fortfarande hopplöst föråldrat designat jämfört med Nvidia Control Panel (som ser ut som vilket program som helst). Och jag kunde aldrig få 7970 CrossFire att leverera acceptabelt flyt, men det sägs att Hawaii är betydligt bättre på den punkten. En annan grej jag gillar med Nvidia är möjligheten att skapa custom resolutions direkt i NCC. Har man AMD måste man använda ett hemmahackat tredjepartsprogram. Sen har vi förstås G‑Sync, som åtminstone jag tycker mycket om. (Notera att jag har ett 980, så jag kanske inte kan betraktas som helt opartisk, men jag har haft både 7970 och 7970 CrossFire.)

På det stora hela kan man nog säga att AMD:s drivrutiner är helt OK. Jag hade dock absolut inte köpt två 290X nu så nära inpå lanseringen av 300-serien.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag satt på 290x i CF och hade varken mer eller mindre problem mot mina 980 som jag har nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fungerar i stort sett lika stabilt som Nvidia i min erfarenhet, Raptr som är lite motsvarigheten till Geforce Experience är något mer bloated men har liknande funktioner som GE. Vill du göra något liknande Nvidia Shield så kommer du bli besviken, men annars skulle jag säga att 290X CF är både prisvärt och kraftfullt. Finns ju kort för 2500kr st nu på CDON.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

jaså? min dator har du inte krashat / fungerat dåligt det senaste året i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Oj då, så illa?

Skrivet av SCORPIUS:

AMD är helt okey.
Men vill du ha mer så installera RadeonPro

Jag tycker ifs att både nVidia och AMD suger på att göra mjukvara.
Det funkar, men det skulle kunna vara så mycket mer och bättre.

Alright, skönt att höra att det finns tredjepartsverktyg för det mesta iaf, även om det är lite synd att man ska behöva det.

Skrivet av Alling:

Färgen sitter i, hör jag!

I den här tråden finns risk att träffas av både jordgubbs- och limepajer, men jag gör ett försök: AMD:s drivare är bättre idag än tidigare, men det är fortfarande så att man ofta känner att Nvidia har jobbat mer på sin mjukvara. AMD CCC är exempelvis fortfarande hopplöst föråldrat designat jämfört med Nvidia Control Panel (som ser ut som vilket program som helst). Och jag kunde aldrig få 7970 CrossFire att leverera acceptabelt flyt, men det sägs att Hawaii är betydligt bättre på den punkten. En annan grej jag gillar med Nvidia är möjligheten att skapa custom resolutions direkt i NCC. Har man AMD måste man använda ett hemmahackat tredjepartsprogram. Sen har vi förstås G‑Sync, som åtminstone jag tycker mycket om. (Notera att jag har ett 980, så jag kanske inte kan betraktas som helt opartisk, men jag har haft både 7970 och 7970 CrossFire.)

På det stora hela kan man nog säga att AMD:s drivrutiner är helt OK. Jag hade dock absolut inte köpt två 290X nu så nära inpå lanseringen av 300-serien.

Heh, jag tänkte "skriv crossfire, skriv crossfire!.. så råkade det bli sli ändå". Ah vad trisst att det fortfarande ser crappy ut. Det där med g-sync är ett bekymmer. Har inga planer på att skaffa en sådan skärm just nu, men man vill ju ha dörrarna öppna och inte låsa ner sig till freesync skärmar. 300-serien skulle ju tydligen bli någon lyxvariant nu a la Titan, så tror inte det kommer dra ner priserna på de andra korten.

Skrivet av tysonayt:

Fungerar i stort sett lika stabilt som Nvidia i min erfarenhet, Raptr som är lite motsvarigheten till Geforce Experience är något mer bloated men har liknande funktioner som GE. Vill du göra något liknande Nvidia Shield så kommer du bli besviken, men annars skulle jag säga att 290X CF är både prisvärt och kraftfullt. Finns ju kort för 2500kr st nu på CDON.

Alright, jo det var exakt dem jag är sugen på. 5000 för den prestandan man får är ju riktigt nice. Samtidigt är man ju nyfiken på vad som väntar runt hörnet hos både amd och nvidia, men så är det ju alltid.

Permalänk
Medlem

Lustigt att man kan ha så olika erfarenheter. Jag har kört båda till och från men har alltid tyckt att AMDs grejer varit strået vassare. Åtminstone de senaste tio åren eller så vad jag minns. Rent praktiskt egentligen ingen större skillnad. Mjukvaran funkar och eventuellt större strul har berott på döende hårdvara från båda sidor.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jaså? min dator har du inte krashat / fungerat dåligt det senaste året i alla fall

Skrivet av Acriax:

Oj då, så illa?

AMD släpper ju nya beta drivrutiner då och då, så det är inte riktigt så illa. Dock är dessa drivrutiner inte 100% stabila (varierar såklart från person till person), men det är inte som på den gamla goda tiden då det släpptes en ny Catalyst i månaden.