SweClockers drop!

Varm luft stiger uppåt, betydelselöst om du inte bygger 100% passivt?

Permalänk
Medlem

Varm luft stiger uppåt, betydelselöst om du inte bygger 100% passivt?

Tänkte dra igång en liten diskussion efter att jag återigen sett kommentaren "kom ihåg att varm luft stiger uppåt" i en tråd där nån ville ha råd om kylning.

Jag vill påstå att den effekten är helt betydelselös så fort det finns en fläkt i systemet.

Effekten i sig är självklart verklig men den kräver relativt stillastående luft och ett större tidsspann än vad man får i ett datorchassi där samma luft sugs in i systemet och blåses ut av fläktar inom loppet av några sekunder.

Då tror jag det är mycket viktigare att ha styrda flöden, t ex att luften som värms upp när den blåses genom CPU-kylaren kan gå rakt ut ur baksidan på lådan och därmed inte värma upp resten av luften som ska kyla övriga komponenter.

Nu har jag inga kunskaper i ämnet men det vore kul med lite diskussion i ämnet och kanske finns det någon som har lite insikt i dynamiska flöden som kan upplysa oss lekmän?

Permalänk
Medlem

har man nätagget I toppen och den suger in luft inifrån chassit så blir ju nätagget bara varmare och varmare tills den får samma temp som luften I chassit och det kanske inte är det bästa.

Permalänk
Medlem

Helt betydelselöst tror jag inte det är. Luften som kommer ut på toppen av mitt chassi är ganska varm. Skulle då inte t.ex vilja kämpa emot den och prova ta in luft där.
Har då en fläkt i fronten, två i toppen och en bak.
Nätagget drar från botten, cpun blåser bakåt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Perb:

Tänkte dra igång en liten diskussion efter att jag återigen sett kommentaren "kom ihåg att varm luft stiger uppåt" i en tråd där nån ville ha råd om kylning.

Jag vill påstå att den effekten är helt betydelselös så fort det finns en fläkt i systemet.

Effekten i sig är självklart verklig men den kräver relativt stillastående luft och ett större tidsspann än vad man får i ett datorchassi där samma luft sugs in i systemet och blåses ut av fläktar inom loppet av några sekunder.

Då tror jag det är mycket viktigare att ha styrda flöden, t ex att luften som värms upp när den blåses genom CPU-kylaren kan gå rakt ut ur baksidan på lådan och därmed inte värma upp resten av luften som ska kyla övriga komponenter.

Nu har jag inga kunskaper i ämnet men det vore kul med lite diskussion i ämnet och kanske finns det någon som har lite insikt i dynamiska flöden som kan upplysa oss lekmän?

Såg ett väldigt genomgående test där det var en forummedlem på overclock.net som testade med att flytta runt en 120 mm radiator. Han testade push, pull, push+pull, front, botten, topp, bak. Nu hittar jag inte det inlägget igen, tyvärr men hans slutsats var att skillnaden är minimal men jag vill minnas att prestandan var sämst i toppen och bäst i botten och fronten. Men vi pratar ju enstaka grader celsius i skillnad.

För att återkoppla till ditt resonemang så är jag ganska övertygad om att det har en ganska minimal inverkan att värmen stiger i chassit för har du ett ventilerat chassi med flertalet fläktar så kommer dessa påverka värmen i långt högre grad. Sen kommer det såklart vara en temperaturskillnad i botten kontra toppen på chassit men troligen handlar det om fåtalet grader. Det jag diskuterade ovan t.ex. så gjorde det mycket större skillnad med push+pull kontra enbart push eller pull oavsett var i chassit radiatorn satt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Helt betydelselöst tror jag inte det är. Luften som kommer ut på toppen av mitt chassi är ganska varm. Skulle då inte t.ex vilja kämpa emot den och prova ta in luft där.
Har då en fläkt i fronten, två i toppen och en bak.
Nätagget drar från botten, cpun blåser bakåt.

Det är klart att luften som kommer ut i ditt utblås är varm eftersom att ditt luftflöde är riktat så? Det trådstartaren vill diskutera är skillnaden i storhet mellan den naturliga och den påtvingade konvektionen av värme.

Jag är övertygad om att den vanliga synen på saken - att man ska ha intag nere och utblås uppe för att varmluft stiger - är kraftigt överdriven, just för att luftflödet är så pass stort i ett chassi med fläktar att naturliga konvektionen förmodligen blir försumbar. Men det hade varit intressant ifall någon orkade byta riktning på alla fläktar i sitt chassi och jämföra temperaturer.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror även på hur mycket man trycker runt med fläktarna, att ha en ensam lågvarvig fläkt inuti lådan är stor skillnad mot att jämföra med nån tjutande speldator, bygger man passiv eller nära ljudlöst maskiner så spelar det roll, men har man flera normala fläktar igång så spelar det inte nån större roll.
Desto mindre fläktpåverkan man har desto större betydelse har konvektionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror även på hur mycket man trycker runt med fläktarna, att ha en ensam lågvarvig fläkt inuti lådan är stor skillnad mot att jämföra med nån tjutande speldator, bygger man passiv eller nära ljudlöst maskiner så spelar det roll, men har man flera normala fläktar igång så spelar det inte nån större roll.
Desto mindre fläktpåverkan man har desto större betydelse har konvektionen.

Det är väl ungefär detta som är min poäng. Jag skulle tro att har man en 120mm fläkt som insug och en likadan som utblås så har man satt så pass stor fart på luften i lådan att man helt enkelt kan bortse från konvektionen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Det är väl ungefär detta som är min poäng. Jag skulle tro att har man en 120mm fläkt som insug och en likadan som utblås så har man satt så pass stor fart på luften i lådan att man helt enkelt kan bortse från konvektionen.

Kanske, har tex varit med om att folk har kört runt luften utanför lådan så att datorn dragit in varmluft och då har ju de extra fläktarna enbart skapat oljud för kyleffekten har varit försumbar förutom när allt var nystartat och kallt.
Det gäller främst htpcbyggen i tex en låda i en möbel, fläktarna har i princip inte gjort nån skillnad alls när systemet väl blivit varmt eftersom luften ändå inte kunde bytas ut fort nog.

Men har man en dator "öppet" så är det mestadels fläktarna som bestämmer.
Ligger man däremot precis på gränsen mellan att behöva fläktar eller inte så spelar allt roll och man bör försöka få till ett så bra självdrag som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Det är klart att luften som kommer ut i ditt utblås är varm eftersom att ditt luftflöde är riktat så? Det trådstartaren vill diskutera är skillnaden i storhet mellan diffusionen och konvektionen av värme.

Mitt luftflöde är riktat bakåt, alla fläktar snurrar så sakta som möjligt.
Just under mina två fläktar i toppen som blåser ut sitter det tre (två större) fläktar som skickar luften bakåt.

Men ja överlag lär det vara enklaste vägen för värmen att ta. Kan ju undra om chassitillverkare har nå forskning bakom detta.

felstavning
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tror också det är helt meningslöst att tänka på om man inte bygger passivt/semipassivt. Lätt att testa själv om man har en burk med stigande luft i åtanke, vänd burken uppockner och jämför temps. Skulle gärna gjort det själv, men har en burk med insug fram och utblås bak, utan några ventilationshål i topp eller botten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ska man ha övertryck eller undertryck i lådan?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ddr:

Ska man ha övertryck eller undertryck i lådan?

Det påverkar inte kylning utan hur ev dammfilter funkar, trycker du in luft genom dammfilter så dra det in mindre damm i lådans springor (luften blåser ut där i stället för att sugas in tillsamns med damm)

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

I en luftmassa med varierande temperatur uppstår alltid konvektion då varm luft har lägre densitet. Det man ofta glömmer bort i ett chassi är att inte bara de hetaste komponenterna som processor och grafikkort är temperaturkänsliga utan moderkort, hårddiskar och annat smått och gott vill också ha det någorlunda svalt. Konvektionen har helt klart mindre signifikans än de luftströmmar man skapar på mekanisk väg med hjälp av fläktar, men som sagts innan så är det en glidande skala där konvektionen spelar mer och mer roll ju lägre luftflöde du har.
Dock är nästintill aldrig hela chassit genomströmmat, utan det uppstår luftfickor med lite eller ingen turbulens och här är konvektionen högst relevant. Har man exempelvis hårddiskar högt upp i fronten utan någon fläkt kan det mycket väl bli skadligt varmt där, samma sak i lådor som är avdelade i separata sektioner.
Vet man att den varmaste luften kommer stiga till de högsta punkterna kan man också se till att dessa är välventilerade eller inte belamrade med värmekänsliga delar.

Väljer man värmeledande smet mellan processor och kylfläns baserat på någon grads skillnad i temperatur torde det vara rimligt att man också designar sin låda efter vad som resulterar i någon grads skillnad, och i det sammanhanget är konvektionen definitivt inte försumbar.

Visa signatur
Permalänk

Jag har labborerat med att ha utblås och inblås i toppen på mitt enthoo primo och vad jag märkt både tempratur och ljudmässigt så har det varit bättre med insug i toppen då jag har haft mellan 2-8 grader celsius svalare. Vet inte om detta beror på att jag får in svalare luft eller större mängd sval luft än att enbart ha fronten och botten som insug.

Detta är min upplevelse utav hur man har fläktarna i toppen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Hjälpsam

Är inte värre än att man mäter Delta-T mellan rumstemperatur och chassitemperatur med en termometer med sensor på sladd med rimlig upplösning.

Kör datorn enligt de benchtester eller liknande du skall utföra testerna i under en halvtimma så att rumstemperaturen är förutsägbar.

Sätt tempsenorn i toppen på ditt chassi, mät temperaturen och dra bort rumstemperaturen så får du DeltaT på toppen.

Sätt tempsenorn i bitten på ditt chassi, mät temperaturen och dra bort rumstemperaturen så får du DeltaT på botten.

DeltaT(top) minus DeltaT(bott) ger skilnaden i temperatur. Fina med att använda DeltaT med ett färskt resultat från rumstemp är att experimentet är repeterbart och påverkas inte nämnvärt av vädret.
Gör om testet med olika fläkfarter och konfigurationer så får du rimlig data för ditt chassi

Ganska enkelt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns lite puckat att jobba mot fysiken, men som sagt så är det säkert inga jätteskillnader det handlar om om man nu inte har noll flöde i chassit vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Effekten är som många sagt forsumbar om du har ett påtvingat flöde. Konvektionen har något större effekt i de områden med stagnerande luft där det kommer att samlas värmefickor men fortfarande liten.

Det finns många andra försumbara effekter det kan liknas vid. Ett svart chassi i ett material med hög emissivitet kommer att stråla ut mer energi och därmed resultera i ett svalare chassi som kan leda ut mer värme.

Vad som dock har större inverkan är orienteringen av heatpipes för deras interna flöden. Där finns det tester som påvisar flertalet graders skillnad.