Framtidssäker tyst gamingdator 12-14k

Permalänk
Medlem

Framtidssäker tyst gamingdator 12-14k

Hej sweclockers!
Nu är det dags för mig att köpa min första riktiga gamingdator! Jag vill att den ska vara tyst och framtidssäker. Jag vill inte behöva byta ut någon del i datorn på flera år, så jag satsar på kvalitétskomponenter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8065605/2015-06-04

Vad jag tänkt angående komponenterna:
Montering: Vill inte bygga själv och tycker att det är värt det
Windows: OS är bra att ha
Fractal Design Define S: Det billigaste ljuddämpade chassit som stödjer processorkylare över 160mm, dessutom ganska litet.
WD green: tyst hårddisk
OSZ SSD: Billigaste 240gb ssdn
i5 4690k: Alla andra tar den.
GTX 970: Tillräckligt för mina behov, tyst.
G2 750w: Populärt och tyst. Ger plats för 970 SLI
Moderkort: Z97, har SLI. Finns det billigare alternativ?
CM 212: Populär processorkylare
8GB RAM: Billigaste varianten

Nu till mina funderingar!
Finns det något som jag kan dra ner på utan att vara dumsnål?
Är det overkill med 750w för 970 SLI? Vilket nätagg borde jag ta?
Vilket moderkort borde jag ta?
Vilket chassi borde jag ta?
Är det värt att vänta på AMD 300 serien? Jag vill ha 970 pga ljudnivån, men om priserna väntas sjunka markant är det kanske värt att vänta?

Har ni någon annan input så är det bara att köra!
Puss och kram!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser rätt balanserat ut.

750W är lite overkill för 970 sli då de inte drar så mycket ström men det är ett kvalitetsagg som du säger. Har du några planer på överklockning av något?

Personligen tror jag att det du kommer höra mest är den mekaniska hårddisken. Alternativ kan vara att köpa en större ssd eller att istället köpa en 2.5 tums hårddisk http://www.inet.se/produkt/4304549/1tb-wd-blue-5400rpm-8mb-2-...

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Hej sweclockers! [...]

Skrivet av arry:

Jag tycker det ser rätt balanserat ut.

750W är lite overkill för 970 sli då de inte drar så mycket ström men det är ett kvalitetsagg som du säger. Har du några planer på överklockning av något?

Personligen tror jag att det du kommer höra mest är den mekaniska hårddisken. Alternativ kan vara att köpa en större ssd eller att istället köpa en 2.5 tums hårddisk http://www.inet.se/produkt/4304549/1tb-wd-blue-5400rpm-8mb-2-...

Mer eller mindre vad du sa här @arry . Det du kommer höra mest är hårddisken, så byt upp dig till 500gb SSD och du är safe ett tag. Nästa uppgradering köper du yttligare en 500gb eller 1tb om priset sjunkit så pass. Är tillräckligt nöjd med ditt bygge här för att rekommendera att stiga upp några tusenlappar om du har möjlighet, och köp ett 980Ti - då har du safe'at ordentligt för ett bra tag framöver.

Du verkar hitta dig runt komponenter - jag skulle verkligen föreslå att du bygger datorn själv, ta dig lite tid, vem som helst skulle kunna bygga en dator i dag. Plus att det är väldigt rewarding när man väl starta sin sitt egna system man byggt!

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arry:

Nej, inte overkill. Man vill ha rejält med headroom, särskilt för överklockningens men även för ljudnivåns skull.

Citat:

Precis. Skippa skrammeldiskar och kör ren SSD rätt igenom om ljudnivå är viktigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, inte overkill. Man vill ha rejält med headroom, särskilt för överklockningens men även för ljudnivåns skull.

Beror lite på, med valda komponenter kommer han ligga under 300W om han uppgraderar till SLI når han kanske 400-450W så han skulle kunna gå ner i effekt t.ex till ett EvGA GS-650w som tydligen ska vara tystare. Men nätaggregat brukar arbeta som bäst kring 50% och då är ju 750 riktigt nice.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Mer eller mindre vad du sa här @arry . Det du kommer höra mest är hårddisken, så byt upp dig till 500gb SSD och du är safe ett tag. Nästa uppgradering köper du yttligare en 500gb eller 1tb om priset sjunkit så pass. Är tillräckligt nöjd med ditt bygge här för att rekommendera att stiga upp några tusenlappar om du har möjlighet, och köp ett 980Ti - då har du safe'at ordentligt för ett bra tag framöver.

Du verkar hitta dig runt komponenter - jag skulle verkligen föreslå att du bygger datorn själv, ta dig lite tid, vem som helst skulle kunna bygga en dator i dag. Plus att det är väldigt rewarding när man väl starta sin sitt egna system man byggt!

Kör på en Samsung 500gb då! Hur många spel får man plats på en sån?

Du har nog faktiskt rätt angående bygga själv, jag har gjort mycket research på delarna och har nog rätt bra koll. Har du någon "såhär bygger man en dator"-video att rekommendera? Det drar ner priset till 12,5k.
Behöver jag något annat än det som följer med? Skruvmejslar och sånt? Anta att jag inte har några verktyg hemma.

Vad tror ni om prisbilden angående 970? Borde jag vänta? Eller kanske köpa allt utom grafikkort nu och bygga ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komplett har en guide. Annars kan jag rekomendera austin evans video.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Köp inte ett moderkort med Killer NIC.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp inte ett moderkort med Killer NIC.

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Varför inte?

Värdelösa drivrutiner med minnesläckor. Finns otaliga trådar om detta. Intel är betydligt trevligare. Gigabyte GA-Z97X-SLI

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Här är en bra instruktionsbild. Få saker kan gå så fel att du förstör något. Montera distanser. Bryt inte sönder några pins på moderkortet när du monterar processorn.

När du startar datorn för första gången och inget händer så är det för att du glömt slå på strömbrytaren på nätaggregatet och för att du inte monterat kablarna till startknappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Värdelösa drivrutiner med minnesläckor. Finns otaliga trådar om detta. Intel är betydligt trevligare. Gigabyte GA-Z97X-SLI

Fast man kan väl bara byta drivisar så beter det sig som ett intel NIC?

Har för mig att ajg läste det nånstans för ca 6 mån sen.. Orkar inte leta källa dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joak:

Kör på en Samsung 500gb då! Hur många spel får man plats på en sån?

Du har nog faktiskt rätt angående bygga själv, jag har gjort mycket research på delarna och har nog rätt bra koll. Har du någon "såhär bygger man en dator"-video att rekommendera? Det drar ner priset till 12,5k.
Behöver jag något annat än det som följer med? Skruvmejslar och sånt? Anta att jag inte har några verktyg hemma.

Vad tror ni om prisbilden angående 970? Borde jag vänta? Eller kanske köpa allt utom grafikkort nu och bygga ihop?

En snabb googling och du är set to go. Det är verkligen inte svårt. När det gäller verktyg behöver du nog bara en vanlig stjärnskruvmejsel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu råkade det bli en fyndvara istället, en http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2854951
Med gtx 980 för 11799kr! Kändes mer värt, även om den inte går att uppgradera utan att bryta garantin så håller ju 980 längre... Har öppet köp, så om ni tycker att jag gjort en dundermiss får ni gärna säga till!
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Nån dundermiss var det väl inte, tyckte du fick ett riktigt bra pris på den riggen.

Det negativa är väl uppgraderbarheten och till viss mån processorn som har en turboklock på endast 3,4Ghz, detta ska inte vara nåt problem i dom flesta spel men t.ex. dåligt optimerade spel som World of Tanks gillar en högt klockad processor pga att endast en core utnyttjas.
Ifall du vill uppgradera nångång i framtiden blir du troligen tvungen att byta chassie,nätagg,moderkort,cpu och eventuellt minnen ifall ddr4 är da shit i framtiden.

Sen ville du ha en tyst dator, har ingen erfarenhet av just den där men du lär väl märka hur tyst den e

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit