Datoruppgradering/Utbyte budget: 5-6k

Permalänk

Datoruppgradering/Utbyte budget: 5-6k

Hej Sweclockers!

Sitter i nuläget på ett Mini-ITX chassi med halvdugliga komponenter varpå jag tänkte byta ut allt och bara sno med två komponenter

Det enda jag tänkt ta med från min gamla dator är mitt GTX 680 och en 120gb SSD-disk.
I övrigt är det nyköp på Chassi, moderkort, ram, processor, p-kylare.

Min tanke är att jag vill ha något relativt tyst, form-faktorn spelar ingen större roll men hellre en stor ljudlös dator än en liten som väsnas.
Jag tänkte mig även SLI-stöd då jag ser mig själv stoppa in ett till 680 i framtiden.

För att summera vad jag är ute efter:
- Moderkort med SLI-stöd
- Chassi med PWM-hubb alt. PWM-hubb inräknat i priset
- Nätagg som ska klara SLI i framtiden (tittat lite på EVGA Supernova G2)

Jag undrar även om det är värt att vänta på release av Skylake eller är det mest intressant för laptops?

Edit: Såg att man kan få detta moderkort http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-z97-a-intel-z97-4xddr3... för 999 med Sweclockers-rabatt, ska man kanske slå till direkt innan de tar slut? Går det att hitta något bättre för priset?

Tack för eventuell hjälp!
Dagonhite

Permalänk
Medlem

Du gör rätt i att behålla GTX 680. Det är ett bra kort.

Du har inte nämnt processorn. Den ska väl också köpas med moderkortet?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Du gör rätt i att behålla GTX 680. Det är ett bra kort.

Du har inte nämnt processorn. Den ska väl också köpas med moderkortet?

Ja jag ska köpa ny processor och har lite dålig koll på den marknaden, den jag har nu tänkte jag låta sitta kvar och använda i mediadatorn.
Vad gäller den nya vet jag inte riktigt vad jag bör köpa och om skylake ger mig några ytterligare fördelar.

Den används aldrig till rendering eller liknande, däremot en del multi-tasking, spel och programmering.
Jag tänker någon variant på i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Ja jag ska köpa ny processor och har lite dålig koll på den marknaden, den jag har nu tänkte jag låta sitta kvar och använda i mediadatorn.
Vad gäller den nya vet jag inte riktigt vad jag bör köpa och om skylake ger mig några ytterligare fördelar.

Den används aldrig till rendering eller liknande, däremot en del multi-tasking, spel och programmering.
Jag tänker någon variant på i5?

Skylake låter ju inte nödvändigt för din användning. Ska ju gå att köra en upplåst i5 Haswell med moderkortet vilket är fullt dugligt för spel.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Skylake låter ju inte nödvändigt för din användning. Ska ju gå att köra en upplåst i5 Haswell med moderkortet vilket är fullt dugligt för spel.

Har en i5 3570k, kanske vettigare att köpa något billigare till den andra datorn och behålla den isåfall?

Hade tänkt använda den andra datorn som Router (Paket-hantering, med min nuvarande router som switch), till XBMC och för att emulera lite spel så om något billigare räcker för att göra det kan jag ju använda den jag har i det "nya"