7979/280x cf dålig prestanda.

Permalänk

7979/280x cf dålig prestanda.

Jag har nyligen köpt ett extra 7970 till mitt 280x men när jag spelar så ligger användningen av vardera gpu på 50-60%, Jag är medveten om att alla spel inte skalar vidare bra med cf men jag hade förväntat mig en liten boost i alla fall. Det spel som går bäst är bf4 med ca 70% användning på gpuerna.

Så jag undrar om jag har glömt något eller om jag går något fel? Eller är dessa resultat att vänta sig med en cf setup?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Förmoderligen(tyvär) cpun som är för vek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Trams. Det är inte hans CPU.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@macke0010: Vilka spel har du provat och med vilka drivrutiner?`
Det är tyvärr så att många spel inte stödjer CF eller har väldigt dåligt stöd för det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@macke0010: Vilka spel har du provat och med vilka drivrutiner?`
Det är tyvärr så att många spel inte stödjer CF eller har väldigt dåligt stöd för det.

Jag kör med amd omega tror det är 14.12 och de spel jag provat är bl.a bf4, gta5, pjc och crycis 3.
Crycis 3 trodde jag var ett spel som verkligen kunde ta vara på extra gpu kraft men det är samma visa där.(60-70%)

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Skrivet av SCORPIUS:

Trams. Det är inte hans CPU.

Kan det vara så att min cpu inte pallar cf?

Permalänk
Inaktiv

Kör du med mantle i BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Kan det vara så att min cpu inte pallar cf?

yes, kolla cpu användingen. Inte totala utan per kärna. Om nån kärna peakar på 100% så är det processorn

Permalänk
Medlem

Amd har ingen CPU som kan köra varken CF eller SLI optimalt idagsläget därav låg gpu usage. Såvida man inte har två riktigt klena grafikprocessorer.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Kör du med mantle i BF4?

Provat både med och utan, men samma resultat:(

Permalänk
Skrivet av Wasp:

yes, kolla cpu användingen. Inte totala utan per kärna. Om nån kärna peakar på 100% så är det processorn

ok, ska kolla det:)

Permalänk

Så ser det ut efter en runda i bf4
CPU: 1-8 ca50%
GPU1,2: 45-55%

Permalänk
Medlem

Vsync?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Alltid av såklart:)

Permalänk
Inaktiv

Testa att lira utan mjukvara i bakgrunden som använder sig utav hårdvaruacceleration. Personligen så fick jag ett stort prestandalyft i BF4 med crossfire när mantle var igång.

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Alltid av såklart:)

Varför alltid av ? Du tycker om när det blir varmt i burken hör jag, du gillar sekärt att titta på screen tearing också...kan inte finna någon annan logik i ditt argument annars. Du behöver inte få ut mer fps än vad din skärm klara, allt över det är bara onödig värme och el som din mamma och pappa måste betala.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Om du testar med olika settings i spelen, dvs mer lull lull på så borde det bli mer tryck på gpuerna eller är det alltid samma gpu usage oavsett settings i samma spel?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Amd har ingen CPU som kan köra varken CF eller SLI optimalt idagsläget därav låg gpu usage. Såvida man inte har två riktigt klena grafikprocessorer.

FEL FEL FEL

se min sign. jag använder 3st 7970 och har inga problem.

eller se

http://www.3dmark.com/fs/5063724 vs http://www.3dmark.com/fs/5064042 med 8350 gpu 1200Hz med intel gpu oc till 1320 där av skillnaden i prestandard. inte på grund av vilken cpu du använder.

En 8350 funkar utan problem om du vill spela med mycket ögongodis påslaget. Men vill du spela med låg upplösning men över 144Hz då är cpu från intel för 10`000kr enda valet

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag kör med amd omega tror det är 14.12 och de spel jag provat är bl.a bf4, gta5, pjc och crycis 3.
Crycis 3 trodde jag var ett spel som verkligen kunde ta vara på extra gpu kraft men det är samma visa där.(60-70%)

Uppdatera dina drivrutiner. Både GTA V och PJC är inte optimerade med Omega.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mjö

Skrivet av dennisdvdr:

Varför alltid av ? Du tycker om när det blir varmt i burken hör jag, du gillar sekärt att titta på screen tearing också...kan inte finna någon annan logik i ditt argument annars. Du behöver inte få ut mer fps än vad din skärm klara, allt över det är bara onödig värme och el som din mamma och pappa måste betala.

Eftersom du skrev ett onödigt meddelande så fortsätter jag med det. Läs på säger jag bara. Ditt argument liknar de som en gång i tiden sa "nej man behöver ej ha mer än 30 fps eftersom att ögat ej kan SE MER ÄN SÅ".
Jag vill själv aldrig ligga under 100 fps i first-person-shooter spel, eftersom att färre fps orsakar en typ av input-delay. Även om skärmen endast är t.ex 60Hz så brukar spelet ofta upplevas flyta bättre vid 100 fps jämfört med 60.
Finns ytterligare bevis på detta genom att folk köper skärmar med G-Sync osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

FEL FEL FEL

eller se

http://www.3dmark.com/fs/5063724 vs http://www.3dmark.com/fs/5064042 med 8350 gpu 1200Hz med intel gpu oc till 1320 där av skillnaden i prestandard. inte på grund av vilken cpu du använder.

En 8350 funkar utan problem om du vill spela med mycket ögongodis påslaget. Men vill du spela med låg upplösning men över 144Hz då är cpu från intel för 10`000kr enda valet

Det finns i alla fall ingen GPU från AMD som kan köra SLI men bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

FEL FEL FEL

eller se

Nope, I många många spel är den alldeles för slö oavsätt oc och flaskar, och vad har 3dmark med saken att göra? Motsvarar inte direkt spelprestanda.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Personligen stänger jag av för att musen känns som skit med vsync på.

Finns det något annat sätt att begränsa FPS i spelet; sure, men känslan går först.

Permalänk
Entusiast

Förvånad över att typ bara en person reagerat på att TS kör med sex månader gamla drivrutiner. Det kan funka bra om man kör med ett kort, men kör man CF är de senaste ett måste. Ryktas väl också om att det ska komma en fas 2 Omega nu under E3 då AMD inte släppt en enda WHQL sedan 14.12, och det har varit knappt med drivrutiner sen dess öht.

Utan Mantle i BF4 så flaskar min 4670K i 4,6Ghz mina 280X i CF, så jag tror det är mycket möjligt att en modulprolle ifrån AMD kan sätta käppar i hjulen i några titlar. Löses väl delvis med DX12 förhoppningsvis.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Deepeeper:

Eftersom du skrev ett onödigt meddelande så fortsätter jag med det. Läs på säger jag bara. Ditt argument liknar de som en gång i tiden sa "nej man behöver ej ha mer än 30 fps eftersom att ögat ej kan SE MER ÄN SÅ".
Jag vill själv aldrig ligga under 100 fps i first-person-shooter spel, eftersom att färre fps orsakar en typ av input-delay. Även om skärmen endast är t.ex 60Hz så brukar spelet ofta upplevas flyta bättre vid 100 fps jämfört med 60.
Finns ytterligare bevis på detta genom att folk köper skärmar med G-Sync osv...

"Även om skärmen endast är t.ex 60Hz så brukar spelet ofta upplevas flyta bättre vid 100 fps jämfört med 60"
Tack du gjorde min dag <3

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Racka:

Personligen stänger jag av för att musen känns som skit med vsync på.

Finns det något annat sätt att begränsa FPS i spelet; sure, men känslan går först.

Jag har personligen upplevt det andra vägen om jag inte har vsync igång så tycker jag att musen beter sig konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

"Även om skärmen endast är t.ex 60Hz så brukar spelet ofta upplevas flyta bättre vid 100 fps jämfört med 60"
Tack du gjorde min dag <3

Det jag tror han menar är att i vissa spel så påverkar ett påslaget Vsync en persons input lag vilket gör att spelar flyter på sämre.

Permalänk
Medlem

@person:

får över bevisa dig en gång till då kolla http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-... (här är inga cpuer oc. skulle man över clocka alla cpuer så skulle skillnaden bli än mindre mellan en cpu för 10`000 och en för 1000kr

Det är endast ett fåtal som inte använder höga inställningar när man spelar men gör du det då ska du köpa en cpu för 10000kr och nöja dig med ett 580 eller 680 om du vill ha Nvidia kort. amd 5850 , 5870. Själv vill jag ha mycket ögon godis och då blir det en FX8350 och sedan så mycket pengar som möjligt på grafikkorten.

rättstavning
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det finns i alla fall ingen GPU från AMD som kan köra SLI men bra prestanda!

Syftar du på att AMD inte kan köra SLI? Självklart, deras mutli-GPU lösning heter CFX och fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Men nu är det som så att jag har en 144Hz skärm så jag vill gärna ha så hög fps som möjligt.

Skrivet av _niko_:

Om du testar med olika settings i spelen, dvs mer lull lull på så borde det bli mer tryck på gpuerna eller är det alltid samma gpu usage oavsett settings i samma spel?

Om vi tar bf4 som ex. så ser jag inte mycket bättre prestanda på low/ultra med eller utan cf.
Däremot om jag ändrar "resolution scale" till 200% så vägrar en gpu att starta spelet medans två klarar av att driva det (Dock ej spelbart).

Skrivet av milo_:

Uppdatera dina drivrutiner. Både GTA V och PJC är inte optimerade med Omega.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har den senaste drivrutinen (Omega), eller det finns ju beta men jag gillar inte beta drivrutiner så jag brukar vänta på nästa "riktiga" drivrutinen;)