Intel Skylake för överklockare lanseras på Gamescom 2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Gäsp.. bara 4 kärnor och 10% mer prestanda än Haswell i bästa fall.

Man sparar väldigt mycket pengar på det iallafall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Detta är ju en fråga man alltid ser på dessa nyheter, beror ju helt på om man behöver mer cpu -prestanda eller inte. CPUer som presterar mycket bättre än 2500/2700 har funnits länge, men är ju såklart onödigt att uppgradera om man inte upplever flaskhals oavsett om det presterar 20 eller 100% bättre. 4790k eller tex en 5960x är ju avsevärt mycket snabbare än en 2500k om det man gör kan utnyttja den extra prestandan. Tittar man tex på cinebench resultat (som imo är ett rätt bra test för att se vilken prestanda som faktiskt går att få ut) så ser man ju att det har hänt en del sen sb, speciellt om man uppgraderar till fler kärnor / trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dette er bare tull og vrøvl!

Sandy Bridge til Ivy Bridge: 2-10%, rundt 3% totalt. Bare krymping av prosessoren (32nm til 22nm) og i tilfellet til LGA1155 og bærbare prosessorer, mye bedre GPU. På dette punktet er Intel godt inn i dets ganske faste tick-tock syklus. Den virkelige fordelen med IVB var strømforbruket selvfølgelig, og på serversiden, 8 ->12 kjerner ga en reell økning der dette skjedde.

Ivy Bridge til Haswell: 0-3% er typisk her, og det topper 10-15% på enkelte steder. Haswell er fokusert på ren energieffektivitet, og Intel gjorde forbedringer-per-watt-forholdet enda strengere (i utgangspunktet dobbelt så hardt).

Så, siden SB har vi sett rundt 6-10% IPC-forbedring, noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. En person som har en 2600K har INGEN GRUNN til å oppgradere.

Med dette i bakhodet kan du gjette hvor stor "revolusjon" Skylake blir...

Skrivet av Xay0r:

Då blir det dags för 2500K'n att pensionera sig i augusti-september : )

Er du smart gjør du ingenting. Det vil være neglisjerbare forskjeller mellom en i5 2500K og en i5 6600K, akkurat som det er neglisjerbare forskjeller mellom en i7 2600K og i7 6700K. Intels CPUer har gitt bortimot INGEN ytelsesøkning siden Sandy Bridge, og hvis du sitter på en i7 2600K har du fortsatt ingen grunn til å oppgradere. Sandy Bridge til Ivy Bridge ga 3% forbedring "overall", mens Ivy Bridge-Haswell ga 0-3% (med 10% økning i visse, isolerte deler). Så noen oppgradering fra Sandy Bridge til Haswell er allerede ren idioti. Haswell til Broadwall gir praktisk talt ingen økning, og Broadwell til Skylake gir -- hvis vi skal tro "hypen" -- en økning på kanskje 5-10%.

Om du har en Sandy Bridge prosessor, er du smart nok til å holde deg til den og ikke oppgradere. Det er hele 5 år siden den ble lansert, men ikke glem at Intel ikke har kommet med reelle arkitekturforbedringer siden den gang heller. Fokuset har i stor grad vært på energieffektivitet, og den eneste grunnen til å gå over til en Skylake-prosessor er hvis du har en laptop. I vanlige oppgaverer med PCen, gaming, mindre tunge programer osv. vill skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

Vær smart og ikke kast bort pengene dine.

Permalänk
Skrivet av fark:

Okidoki så ett ingenjörs exemplar då (enginering sample), fast xeon har väl inte upplåst multi va? Önskar mer fart på kärnorna men visst 8/16 är såklart bättre än 6/12..

Jo har sett att 750´n har bra fart (Inte att förglömma SM951 dock) fast nyfiken på om den upplevs som mer responsiv överlag, vet att det låter helknasigt då en SSD kör över dom gamla mekaniska men samtidigt så vänjer man sig med tiden i min meing och söker efter något som återigen ger mig en likvärdig boost i upplevd "explosivitet" vare sig det gäller boot, programstart etc.. etc.. men såklart så höga värden långt över Sata 3 är säkerligen inte helt fel alls.

Får nog ta och drömma om OS på ramdisk i natt, drömar är fria trots allt och inget är omöjligt.

Går att göra operativsystemet bättre som det är nu om du kör Windows 7. Windows 7 i sig är rätt segt även om man har en ok dator.

Hade du kört in en ren linux dist på din dator som Debian eller dyl så hade du märkt ett hopp från windows 7. likaså om du lagt in Windows 10 preview

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Kul att det supportar ddr3 ändå Då kanske det blir skylake istället fölr 4790k då..

Men du kan inte använda dina gamla DDR3 minnen, BARA DDR3L minnen stödjs och dom är nästa lika dyra som DDR4

http://www.sweclockers.com/nyhet/20545-intel-core-i7-6700k-sk...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar som man behöver nya minnen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

ja DDR3L eller DDR4

http://www.sweclockers.com/nyhet/20545-intel-core-i7-6700k-sk...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

så skylake kommer bli LGA 1151?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

så skylake kommer bli LGA 1151?

Ja

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Undra hur mycket snabbare en Core i7-6700 med ddr4 minne är en Core i7-4790K med drr3 minne i spel om man vägrar att använda externa grafikkort och bara kör med Gpun i processorn?
För dessa individer så kanske en uppgradering är värt för oss andra med schyssta burkar så kan man aldrig ha för många datorer som kan göra olika saker åt en samtidigt. Och en liten uppgradering från Intel är bättre än inget alls och man behöver ej byta vid varje generation.

Permalänk

Jag gissar på att det kommer en i7 6800K någon gång under nästa år med en base clock på 4.2GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Går att göra operativsystemet bättre som det är nu om du kör Windows 7. Windows 7 i sig är rätt segt även om man har en ok dator.

Hade du kört in en ren linux dist på din dator som Debian eller dyl så hade du märkt ett hopp från windows 7. likaså om du lagt in Windows 10 preview

Har enbart provat Opensuse i nån vecka samt nu Ubuntu fast då är det på en gammal Intel X25 i C2D dator så kasnke inte helt schysst att jämföra, säkerligen en vanesak också men känner mig så bortkommen i Linux haha.. Men ska såklart köra på tills jag får in vanan och när det sker så kanske jag går över helt vem vet, kostar ju dessutom inget så en dual boot iaf?

Vilken dist skulle du rekommendera för bästa hastigheter?
Win 10 ska jag testa även den men har inte kommit dit än men det ska bli av iaf.

Sorry för all OT, skall skärpa mig nu och ta sikte på Skylake för denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Men du kan inte använda dina gamla DDR3 minnen, BARA DDR3L minnen stödjs och dom är nästa lika dyra som DDR4

Nu är jag inte helt insatt i DDR3L, men vad jag förstått är det bara spänningen som skiljer. Pin-layout och övriga egenskaper ska vara de samma mellan DDR3 och DDR3L.
Förutsatt att moderkortet stödjer det, bör det väl då räcka med att höja spänningen från 1.35V till 1.5V?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

Vær smart og ikke kast bort pengene dine.

Det är inte bara för ny CPU man byter till Skylake, utan en massa finesser som inte går att få utan att byta plattform. Högre bandbredd mellan minne och CPU tack vare övergången till DDR4. Högre bandbredd mellan CPU och PCH med DMI 3.0, vilket kommer att ge förutsättningar för att t.ex. använda PCIe-SSDs. Fler PCIe-lanes, NVMe-stöd, listan kan göras lång.

Jag ska i alla fall byta i höst, är trött Ivy Bridge i allmänhet och på Z97 i synnerhet.

Permalänk

1,2 V med en frekvens 3200 MHz låter fint... kör i dagsläget 1600MHz

Permalänk
Inaktiv

Tack men jag nöjer mig nog med min 5820K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Nu är jag inte helt insatt i DDR3L, men vad jag förstått är det bara spänningen som skiljer. Pin-layout och övriga egenskaper ska vara de samma mellan DDR3 och DDR3L.
Förutsatt att moderkortet stödjer det, bör det väl då räcka med att höja spänningen från 1.35V till 1.5V?

kanske det har ingen aning tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Nu är jag inte helt insatt i DDR3L, men vad jag förstått är det bara spänningen som skiljer. Pin-layout och övriga egenskaper ska vara de samma mellan DDR3 och DDR3L.
Förutsatt att moderkortet stödjer det, bör det väl då räcka med att höja spänningen från 1.35V till 1.5V?

Risken är dock att datorn inte ens startar med vanliga DRR3 minnen. Ja det lär man få reda på när det hela släpps.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon227198:

Dette er bare tull og vrøvl!

Sandy Bridge til Ivy Bridge: 2-10%, rundt 3% totalt. Bare krymping av prosessoren (32nm til 22nm) og i tilfellet til LGA1155 og bærbare prosessorer, mye bedre GPU. På dette punktet er Intel godt inn i dets ganske faste tick-tock syklus. Den virkelige fordelen med IVB var strømforbruket selvfølgelig, og på serversiden, 8 ->12 kjerner ga en reell økning der dette skjedde.

Ivy Bridge til Haswell: 0-3% er typisk her, og det topper 10-15% på enkelte steder. Haswell er fokusert på ren energieffektivitet, og Intel gjorde forbedringer-per-watt-forholdet enda strengere (i utgangspunktet dobbelt så hardt).

Så, siden SB har vi sett rundt 6-10% IPC-forbedring, noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. En person som har en 2600K har INGEN GRUNN til å oppgradere.

Med dette i bakhodet kan du gjette hvor stor "revolusjon" Skylake blir...

Er du smart gjør du ingenting. Det vil være neglisjerbare forskjeller mellom en i5 2500K og en i5 6600K, akkurat som det er neglisjerbare forskjeller mellom en i7 2600K og i7 6700K. Intels CPUer har gitt bortimot INGEN ytelsesøkning siden Sandy Bridge, og hvis du sitter på en i7 2600K har du fortsatt ingen grunn til å oppgradere. Sandy Bridge til Ivy Bridge ga 3% forbedring "overall", mens Ivy Bridge-Haswell ga 0-3% (med 10% økning i visse, isolerte deler). Så noen oppgradering fra Sandy Bridge til Haswell er allerede ren idioti. Haswell til Broadwall gir praktisk talt ingen økning, og Broadwell til Skylake gir -- hvis vi skal tro "hypen" -- en økning på kanskje 5-10%.

Om du har en Sandy Bridge prosessor, er du smart nok til å holde deg til den og ikke oppgradere. Det er hele 5 år siden den ble lansert, men ikke glem at Intel ikke har kommet med reelle arkitekturforbedringer siden den gang heller. Fokuset har i stor grad vært på energieffektivitet, og den eneste grunnen til å gå over til en Skylake-prosessor er hvis du har en laptop. I vanlige oppgaverer med PCen, gaming, mindre tunge programer osv. vill skillnaden mellom Sandy Bridge og Skylake være mikroskopisk.

Vær smart og ikke kast bort pengene dine.

Nu håller jag helt med med om det inte finns någon anledning att uppgradera om man sitter på någon av de snabbaste Sandy bridge modellerna, men du har uppenbarligen inte tittat på de jämförelser som du själv länkar till när du hävdar 2-3% mellan SNB->IVB och 0-3% mellan IVB->HSW.

Jag stoppade in resultaten i Excel och plockade bort spelresultaten då de verkar vara extremt GPU-begränsade. Med det som AnandTech mäter var det i genomsnitt ca 8% högre prestanda mellan SNB->IVB och ca 9% högre prestanda mellan IVB->HSW.

Har man sedan lite koll specifikt på vad som ändras är det så att visa specifika områden ser betydligt större förbättringar. Haswell har dubbelt så hög teoretisk flyttalsprestanda. Finns verkliga program för matrisberäkningar och liknande som visar att det även i praktiken går få stora förbättringar, t.ex. via projekt som CUDA-x86, OpenCL, Intel Math Kernel Library (MKL) (linpack result).

Problemet är att flyttalsprestanda är rätt irrelevant för "vanlig" användning, så att flyttalsprestanda fördubblades mellan Nehalem -> Sandy Bridge och fördubblades igen från Ivy Bridge -> Haswell är det nog få utanför superdatorsfären som har någon större glädje av. Anledningen till att man ändå jobbar med flyttal är därför att det går att förbättra detta. Intel har haft världens högsta IPC för heltal sedan man släppte Core2 och än så länge är det bara IBM som med POWER kunnat matcha Core2/Nehalem på den punkten. Kanske visar att det inte är helt lätt att göra något med högre heltals IPC...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Men du kan inte använda dina gamla DDR3 minnen, BARA DDR3L minnen stödjs och dom är nästa lika dyra som DDR4

http://www.sweclockers.com/nyhet/20545-intel-core-i7-6700k-sk...

Ajdå, misstolkade nog "Skylake dessutom får stöd för DDR3, förutsatt att de används med ett sådant moderkort." i den artikeln också. Väldigt viktigt att vara noga med "L" på slutet sweclockers! Då det är helt olika minnen med olika volt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inhandlade en i7-5930K ett par dagar före den här artikeln. Men från vad jag läst om Skylake så tror jag inte att jag behöver gråta speciellt mycket när den släpps utan jag klarar mig nog ett tag på denna med en mild OC.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Ajdå, misstolkade nog "Skylake dessutom får stöd för DDR3, förutsatt att de används med ett sådant moderkort." i den artikeln också. Väldigt viktigt att vara noga med "L" på slutet sweclockers! Då det är helt olika minnen med olika volt.

Kan ju använda länken "rätt artikeln" i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Inhandlade en i7-5930K ett par dagar före den här artikeln. Men från vad jag läst om Skylake så tror jag inte att jag behöver gråta speciellt mycket när den släpps utan jag klarar mig nog ett tag på denna med en mild OC.

Nej, du förlorar mest nya funktioner. Den jag gillar mest är nvme, som ger fin IOPS prestanda. skylake-e kommer ju inte från senare.

Dock har jag inget problem att vänta till zen har inget behov av snabbare burk idag. Mest moderkortet jag vill byta (vissa drivers är inte så bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, du förlorar mest nya funktioner. Den jag gillar mest är nvme, som ger fin IOPS prestanda. skylake-e kommer ju inte från senare.

Dock har jag inget problem att vänta till zen har inget behov av snabbare burk idag. Mest moderkortet jag vill byta (vissa drivers är inte så bra).

NVME kan jag leva utan tills vidare. Har bara SATA SSDs än så länge. Skylake E kanske blir nästa uppgradering då. 2017 eller när det nu kommer.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, du förlorar mest nya funktioner. Den jag gillar mest är nvme, som ger fin IOPS prestanda. skylake-e kommer ju inte från senare.

Dock har jag inget problem att vänta till zen har inget behov av snabbare burk idag. Mest moderkortet jag vill byta (vissa drivers är inte så bra).

Är bara att hoppas att Asus (under annat namn) lyckas göra ett vettigt chip/moderkortkrets till zen då, där har det ju inte hänt något på massa år för AMD plattformen. (knappt nåt sen dom lät andra göra kretsar åt dom (Nvidia & VIA)sen dom tagit över själva har det mest vart skräp)

Blir Skylake-e för mig om inte AMD lyckas väldigt bra med zen & dessutom lyckas med moderkortkretsen annars så skippar jag zen.
Men ska bli kul att se vad det blir av zen. (än så länge är det bara snack & frågan är om det inte kommer för sent men man får se. när det väl släpps)

P:S x99 & z97 har stöd för NVME så där förlorar han inget på sitt 5930 inköp. Ser inget nytt med skylake från x99 bara i jämförelse med z97(och äldre) kretsen det kommit något nytt. (men allt för lite där oxå)
Ser fram mot styrkretsen för Skylake-e först då det kommit nåt som gör det intressant att uppdatera sin x79/5520. (än fast dom verkat skippa Pci-e 4 sorgligt nog)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

(än fast dom verkat skippa Pci-e 4 sorgligt nog)

Finns det ens några enheter för föregångaren PCIe 3.1 ute?

PCIe 3.0 är ju strypt av DMI 2.0, och där sker ju en väsentlig förändring genom övergången till DMI 3.0 med 100-seriens chipset för Skylake. Det blir då samma länkhastighet (~1 GB/s) som PCIe 3.0 har, hela vägen fram till CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns det ens några enheter för föregångaren PCIe 3.1 ute?

Finns inget pci-e 3.1, pci-e är för instickskort som grafikkort, sas-kort, ljudkort osv.
Du har nog förväxlat usb 3,1 med Pci-e 3.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Finns inget pci-e 3.1

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_3.x
In September 2013, PCI Express 3.1 specification was announced to be released in late 2013 or early 2014, consolidating various improvements to the published PCI Express 3.1 specification in three areas: power management, performance and functionality.[20][34] It was released in November 2014,[35] but as of March 2015 no consumer products using the standard are available for purchase.

Permalänk
Medlem

OK finns en revision av pci-e 3 som kallas 3,1 handlar om spänning osv, dessutom citat "but as of March 2015 no consumer products using the standard are available for purchase."
Skylake-e skulle haft pci-e 4 ursprungligen men tydligen har dom tagit bort det ,vilket hade blivit en fördubbling av pci-e linor (om man räknar hastighet)
Såg fram mot pci-e 4 så man kunde vara lite framtidsäker med skylake-e.
Nu har vi m.2 diskar tex samsung xp951 som behöver pci-e 3x4 för att få full hastighet, så det dröjer nog inte länge innan pci-e 3 x 4 blir begränsande.
Så jag hoppas på antingen 8639 portar eller oxå på m.2 pci-e 3x8 för skylake-e det bästa hade varit pci-e 4

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skylake-e skulle haft pci-e 4 ursprungligen men tydligen har dom tagit bort det

Finns det någon officiell info på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Finns det någon officiell info på det?

Sorry hittar inte vart jag såg det om det var från intel developer ... eller om det var i en artikel för skylake.
Håller tummarna att jag har fel. ( om någon vet uupdaterad info så får dom gjäna skicka länk /skriva)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

gäsp.
väntar på Zen från AMD

Får hoppas för din del att inte ZEN floppar då
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!