Är verkligen Crossfire så här ruttet?

Permalänk
Medlem

Är verkligen Crossfire så här ruttet?

Hallå där. Det tog sin tid för den fattige, men nu för tiden har jag en burk som absolut lägger sig i övre mellansegmentet.
Dock känns det lite väl (B) För det laggar och har sig tamejfan värre än GTA-V på X-360.
Jag har idag två stycken R9 290, och har testat det i olika spel, däribland BF-4 GTA-V och Grid Autosport.
Och antingen så är crossfire något som bör brännas på bål, eller så är det fel i burken jag har istället.
Jag har inte installerat om mitt operativsystem, men det är för alla dessa program jag har installerade.
Jag installerar dock om det mer än gärna, om det skulle lösa problemet för mig.

Det jag tycker är konstigt, är att main-kortet, det vill säga det som skickar ut bild till monitorn, kan arbeta allt mellan 50-100%.
Medans det andra går i kanske 5-25% och efter ett hack i spelet, bara rusar upp till bort emot 75%, och sedan snabbt ner till förstnämnda värden.

Nåväl, det jag gjorde när jag köpte kort nummer två var att klicka i det, och ansluta strömmen.
Jag installerade sedan om grafikdrivrutinerna, och aktiverade Crossfire i CCC´s meny.
Är det något mer man skall göra? Vissa av er tänker på att min PSU kanske är boven.
Men den är ca 4 år gammal och så pass stark att det inte borde vara den.
Och processorn går ju inte av för hackor direkt, än mindre med tanke på att den är överklockad till 4GHz.
Jag har även kollat PCI-E hastigheten och båda går i PCI-E v3.0 X8.
Jag är tacksam för alla funderingar och svar, jag hoppas verkligen kunna få detta löst, då det knappast är kul med en rejäl speldator som beter sig värre än en 10 år gammal spelkonsol.

Rigglista
Fractal Design Node 804
Team Xtreem White 2400Mhz CL10
1TB Samsung hdd, 2TB Seagate hdd, 160GB Seagate hdd
MSI Z87M Gaming
Antec Kühler H2o 1220
Sapphire R9 290
XFX R9 290
Intel Inside Core I7 4770K
Corsair AX 1200

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har ingen färdig "gör såhär lösning" men du kan trösta dig med att det med all säkerhet finns en lösning. Dubbla 290 ska utan vidare kunna sträcka ut benen (dvs jobba betydligt hårdare än vad du skriver) i din burk.

Orkar du inte felsöka så hade jag blåst om OSet . Är där inte någon hårdvara som är kass så borde allt börja lira igen. Installera om Windows, dra på alla 8 miljarder windows update patchar, installera Catalyst och eventuella specifika moderkorts drivare.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Har ingen färdig "gör såhär lösning" men du kan trösta dig med att det med all säkerhet finns en lösning. Dubbla 290 ska utan vidare kunna sträcka ut benen (dvs jobba betydligt hårdare än vad du skriver) i din burk.

Orkar du inte felsöka så hade jag blåst om OSet . Är där inte någon hårdvara som är kass så borde allt börja lira igen. Installera om Windows, dra på alla 8 miljarder windows update patchar, installera Catalyst och eventuella specifika moderkorts drivare.

Ja det känns ju som att dom skall ge långtradarlängder bättre prestanda än vad dom gör.
Tanken med ominstallation var just det att när man installerar W-8.1 så detekterar den vilka komponenter man har och vilken prestanda dom kan ge.
Eftersom att jag inte har gjort någon ominstallation så har förvisso det extra kortet hittats men kanske behöver en "verifiering" av operativsystemet som ju sker vid installation.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jobbar båda korten som dom ska i andra spel?
vill minnas att jag läst att crossfire inte funkar som det ska i gta-v men det kanske ska vara löst?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

jobbar båda korten som dom ska i andra spel?
vill minnas att jag läst att crossfire inte funkar som det ska i gta-v men det kanske ska vara löst?

Det fungerar på tidigare beskrivda sätt i alla spel jag startar.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det fungerar på tidigare beskrivda sätt i alla spel jag startar.
/Lifooz

missade det i ditt första inlägg ursäkta för det!
hade aldrig dom problemen själv när jag körde crossfire men aldrig provat deras variant med att köra utan brygga.
har du provat senaste drivrutinerna? betan funkar bra för mig med mitt 280x så det är värt att prova den!
fungerar inte det så skulle jag nog personligen ominstallera os:et faktiskt

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Avstängd

Har du uppdaterat Bios på sista tiden?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

det är definitivt något fel, testa att köra en runda firestrike så vi får se vad du får för poäng där

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

en ssd disk skulle vara som att gå ifrån tjocktv till oled, men som ovan skrev, installera om windows (eller valfritt operativsystem) så hoppas jag det löser sig för dig, trevlig midsommar!

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin använder du och hur spelar du spelet, fullscreen, utsträckt fönster, gränslöst fönster och använder du några grafikmoddar?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Ska man köra flerkortslösningar så är nvidia enda vägen. AMD får helt enkelt inte crossfire att fungera som det ska, ha ju vart dåligt i flera år redan.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

Ska man köra flerkortslösningar så är nvidia enda vägen. AMD får helt enkelt inte crossfire att fungera som det ska, ha ju vart dåligt i flera år redan.

crossfire funkade skitbra för mig och det funkar skitbra för flera andra. lika många har problem med nvidias sli lösning. båda har problem med det och båda jobbar på att lösa det. att säga att nvidia är enda vägen är fel på alla sätt och vis.

Visa signatur

Permalänk

Testa med CF brygga?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ren Bullsh*t som du dragit ur r*ven, som du ser i min sign så sitter jag med tre 290's och har inte haft några problem alls i spel som stödjer CF/SLI

Skrivet av matadoren:

Testa med CF brygga?

Finns ingen CF brygga på 290 korten, de kör CF genom PCI-e.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja det känns ju som att dom skall ge långtradarlängder bättre prestanda än vad dom gör.
Tanken med ominstallation var just det att när man installerar W-8.1 så detekterar den vilka komponenter man har och vilken prestanda dom kan ge.
Eftersom att jag inte har gjort någon ominstallation så har förvisso det extra kortet hittats men kanske behöver en "verifiering" av operativsystemet som ju sker vid installation.
/Lifooz

Njae, det behövs ingen verifiering eller detektering från OS. När Drivrutiner är installerade så är det klart.

Normalt sätt behöver du inte installera om OS för att du stoppar i ett nytt grafikkort, men... Det är ju i ditt fall uppenbarligen ngt annat som spökar och då är den enklaste lösningen att installera om OS. Visar det sig att du ff har samma problem efter det får du kanske börja gå igenom din hårdvara och försöka köra ngn form av uteslutnings metod.

Good Luck Chuck!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Vilket skitsnack! X-Fire har fungerat minst lika bra och ibland bättre än SLI hur länge som helst nu!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Ren Bullsh*t som du dragit ur r*ven, som du ser i min sign så sitter jag med tre 290's och har inte haft några problem alls i spel som stödjer CF/SLI

Finns ingen CF brygga på 290 korten, de kör CF genom PCI-e.

Jävlar försök nu att inte ta åt dig så fantastiskt butthurt to the max av en kommentar.
Så fruktansvärda renderingstider och stutter existerar inte på cf mera ?
Grafiktester verkar nämligen visa motsatsen ?
Inget emot amd, men dom har tappat som fan senaste åren enligt mig och många många andra.
Visst pris/prestanda är på sin plats, men där stannar det.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Jävlar försök nu att inte ta åt dig så fantastiskt butthurt to the max av en kommentar.
Inget emot amd, men dom har tappat som fan senaste åren enligt mig och många många andra.

Absolut inte butthurt, bara less på alla som kastar skit utan grund.

Rendreringstider och stutter gäller både SLI och CF, däremot så har det blivit bra mycket bättre den senaste tiden hos båda lagen.
De har verkligen inte tappat de senaste åren, tvärt om.

Visa signatur

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

När kollade du på renderingstiderna senast? Det har blivit hästlängder bättre sen släppet av 200 serien och är likvärdigt med nvidia.

Jag har i princip samma renderingstider med och utan crossfire beroende på spel, vissa spel är bättre vissa sämre och detsamma gäller sli.

Du bör vara lite mer påläst om hur verkligheten ser ut idag innan du klankar ner på amd. Vissa saker är amd bättre på vissa saker sämre, men crossfire och sli är väldigt likvärdigt nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som sagt, kör en runda fire strike så får vi se hur det går.

Permalänk

Har du bios switchen på samma läge på båda korten? Vet inte hur stor skillnad det gör på 290 men jag tycker man bör ha så lika bios som möjligt när man kör CF (har aldrig kört CF själv).
Kan vara bra att övervaka temperaturer och klockfrekvenser. Har skrivit hur jag gör här:

Loggning

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår också en runda 3DMark för att se hur det ser ut.

Svar till raderat inlägg borttaget. // MOD
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Testat byta plats på korten och se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Är ULPS på?
Fimpa annars det å testa igen. Gör då det med hjälp av Regedit å glöm inte att starta om burken sen.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Kanske testa köra typ firestrike eller något med bara ett kort sen byta kort och köra samma test för att utesluta att det är något fel på något av korten eller klarar firestrike av att testa ett kort i taget även om båda sitter monterade i datorn?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen
Type AMI BIOS Language English
Release Date 2015-06-04 Version 1.5
File Size 5.83 MB File Download
Description
- Improved AMD VGA compatibility.
- Update VBIOS & GOP Driver.
- Improved memory compatibility.
- Hide item "IGD Multi-Monitor" when "Initiate Graphic Adapter" set to IGD.

Permalänk
Medlem

läste för ett tag sen att crossfire via pci express kunde krångla korten tappa bort varandra
kunde man skulle man ha bygeln för att säkerställa crossfire
men gör som FlashTec skrev då får du reda på vart det krånglar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

läste för ett tag sen att crossfire via pci express kunde krångla korten tappa bort varandra
kunde man skulle man ha bygeln för att säkerställa crossfire
men gör som FlashTec skrev då får du reda på vart det krånglar

Tappar dom bort varan så är det Bios som är utdaterad.
Kort med brygga kan inte köra utan brygga och R9 290 har inte kontakt till brygga.
Din länk fungerar inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Du har inte talat något om temperaturer. Node 804 är inte världens luftigaste chassi samtidigt som 2 stycken 290 kan generera ordentligt med värme. Vad har du för kylare (referenskort?) och hur ligger temperaturerna? Inte så att de har klockat ner sig?

Mvh