Permalänk
Medlem

Accesspunkt PoE

Hej,

Jag har tittat en del på accesspunkter som drivs via PoE eller PoE+.
I prissegmentet 800-1200kr/st finns det många olika tillverkare och modeller.
Tex Cisco, HP, Zyxel, Linksys etc.

Jag har sett att många rekommenderar Unifi AP men samtidigt finns det tester som visar
att har man inte fri sikt till accesspunkten sjunker överföringshastigheten ordentligt.
Huset vi har är byggt av lättbetong och gipsskivor så ser man på mottagningen när det
gäller mobiltelefonen så skiljer det en del mellan rummen.

Vad jag förstått så är drivspänningen till Unifi AP 24V via adapter men PoE ger min 44V.
Kan man ställa om t.ex. all Netgears PoE switchar eller behöver man en speciell switch som levererar just 24V?
Vad gör att denna accesspunkt är så rekommenderad för jämför man pris med adapter så finns
det andra alternativ för samma peng men som drivs av PoE direkt?

Permalänk
Avstängd

De billigare Ubiquiti har vad de kallar passiv PoE som gör att du inte kan använda en switch för dem. Däremot följer med en adapter för dem som gör att du inte behöver en switch. Faktum är att om du bara ska ha en eller två accesspunkter så blir det oerhört mycket billigare än att köpa en PoE-switch.

Du får ingen proffsaccesspunkt för den pengen och då tycker jag att Ubiquiti är väl så bra som de andra. Behöver du .ac eller inte?

Permalänk
Medlem

Idag ser jag inget behov av ac. Eventuellt skulle man gå på dual radio och 5GHz förutom 2.4GHz.

Jag funderar på ett enklare Wifi nu och uppgradera om 7-8 år när troligen behovet av ett bättre Wifi är större.
Jag tänkte börja med två accesspunkter nu och utöka när markplanet är färdigrenoverat.

Det kommer vara ett mindre antal samtidiga anslutningar per accesspunkt. Framtida antal accesspunkter kommer att bestämmas av om man behöver fri sikt för hög överföringshastighet.

Får titta på Unifi AP igen. Fick uppfattningen från en webshop att inte allt som behövs ingick i paketet, att man behövde komplettera med en adapter till.

Permalänk
Medlem

Med varje (iaf 2,4 ghz för <800:-) UniFi Ap som drivs med PoE så får du en inkluderad injektor.
Vanlig sladdar till switchen - PoE injektor - sladd med ström till access punkten.

Väldigt smidigt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]