Permalänk
Medlem

Bygga en flygande dator?

Jag kom på en grej när jag var ute och sprang häromdagen: skulle man kunna bygga en flygande dator? Tanken är att den ska bli byggd i ett customgjord aerodynamiskt kolfiberchassi, strippat på alla onödiga delar och dessutom vara vattenkylt. Jag tänker att det ska bli som två propellrar man fäller ut från sidorna, stödhjul åker upp underifrån och man styr den med en extern kontroll, alternativt göra en app till mobilen och styra den därifrån. Tanken med det hela är att efter man har varit på dreamhack ett par gånger och släpat med sig sitt fulltower chassi som väger uppåt 20 kg plus skärm och övriga tillbehör att man i alla fall ska slippa bära datorn. Propellrarna ska drivas av två separata batterier vardera, ett ordinärt och ett i reserv när det ordinära tar slut, så datorn plötsligt inte bara störtar ner till marken. Jag har inte tänkt mig att den ska loopa eller något sånt, bara ett konceptbygge för att visa att det är möjligt att göra. Om humlor kan flyga, varför inte datorer?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Proffsmobbare

Något quadcopter-baserat borde vara den bästa lösningen. Det finns ett par modeller idag som klarar av att bära objekt.

http://www.extremetech.com/extreme/107217-real-life-construct...

Permalänk
Avstängd

Absolut om du har ett par år tid och hundratusentals kronor som ligger över, så kör hårt

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Absolut om du har ett par år tid och hundratusentals kronor som ligger över, så kör hårt

Både ett par års tid och hundratusentals kronor känns rätt missvisande, det ska inte behöva kosta så mycket eller ta så lång tid. Jag pratar inte om helikopterrotorer utan propellrar inte mycket större än 250 mm. Själva datorn i sig ska inte vara så stor och vara aerodynamisk för att inte ta så mycket kraft på rotorerna.

§1.6 och svar redigerat.
Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Om det nu är så lätt som du tror så dra upp en bygg logg o visa oss andra hur du gör

Permalänk
Medlem

Någon har för mycket tid över på semestern!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En Intel NUC fasttejpad på en fiskmås

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Captain_Spock, kapten över flygande datorer. Helt allvarligt då, flygande saker med större lastvikt är svårt och kostsamt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

en Intel nuc kan ju spela lättare spel, så en sådan fastsurrad på en Quadcopter?
åd har du ju en flygande dator, du kan nog tillochmed få sponsring för att bygga någo sådant... (dom tycker om att visa hur små och lätta dom är, så varför inte flyga? )

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

skulle helt klart vara kul att se! men även en lätt/mindre spel dator kommer väga en del och att få tunga saker att flyga är inte helt lätt som det har sagts tidigare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Captain_Spock:

Både ett par års tid och hundratusentals kronor känns rätt missvisande, det ska inte behöva kosta så mycket eller ta så lång tid. Jag pratar inte om helikopterrotorer utan propellrar inte mycket större än 250 mm. Själva datorn i sig ska inte vara så stor och vara aerodynamisk för att inte ta så mycket kraft på rotorerna.

Ja det beror ju ganska långt på hur mycket tid du kan lägga på den. Krävs ganska mycket kraft för att lyfta runt 20 kilo, o det fungerar inte direkt med vilka som helst elmotorer som du slår propellrar på bara varifrån ska den kraften komma ? batterier, dieselmotor ? dom väger också vet du ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Är nog möjligt att hitta en quad- eller hexcopter som klarar av att bära ett lättviktigt iTX chassi med lite basic komponenter i. Lär ju bli svårt att få med skärm etc dock.

Om inte annat så kan du ju alltid köra på enbart passiva komponenter, bygga ett tätat chassi och fylla med helium...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

En quadkopter modell större brukar kunna lyfta 1kg, men du vill alltså lyfta 20? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jag kom på en grej när jag var ute och sprang häromdagen: skulle man kunna bygga en flygande dator? Tanken är att den ska bli byggd i ett customgjord aerodynamiskt kolfiberchassi, strippat på alla onödiga delar och dessutom vara vattenkylt. Jag tänker att det ska bli som två propellrar man fäller ut från sidorna, stödhjul åker upp underifrån och man styr den med en extern kontroll, alternativt göra en app till mobilen och styra den därifrån. Tanken med det hela är att efter man har varit på dreamhack ett par gånger och släpat med sig sitt fulltower chassi som väger uppåt 20 kg plus skärm och övriga tillbehör att man i alla fall ska slippa bära datorn. Propellrarna ska drivas av två separata batterier vardera, ett ordinärt och ett i reserv när det ordinära tar slut, så datorn plötsligt inte bara störtar ner till marken. Jag har inte tänkt mig att den ska loopa eller något sånt, bara ett konceptbygge för att visa att det är möjligt att göra. Om humlor kan flyga, varför inte datorer?

Ambitiöst är ju bara förnamnet på detta! Sjukt coolt om du lyckas dock Några tankar bara: Jag antar att det är någon form av helikopter/quadrocopter du vill göra? Du skall nog fundera över att ha 4 istället för 2 propellrar. Har du 4 kontrolleras dem genom att styra hastifheten. Har du två ändrar man bladens vinkel för att styra vilket är bra mycket svårare att implementera.

Dessutom behöver du då troligtvis inte göra den speciellt aerodynamisk, den kommer ändå gå långsamt. Det viktiga är vikt! Skall du lyfta 20 kg last får du nog räkna med att hela altet kommer väga runt 30kg, så runt 100N kraft per rotor är nog vad du behöver.

Har du några tankar på styrning? Kom ihåg, att flyga är ganska svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kanske basera det på en Eblimp ?

http://www.eblimp.com/eblimp/Home.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En quad har väl en batteritid på så där en 20-40 minuter. Så där är ditt största problem, ska du flyga det hela vägen hem, hinner du då faktiskt hem innan allt störtar i baken?

Sen det näst största problem, du behöver särskilt flygtillstånd för att få flyga en drönare eller annan flygpjäs utanför ditt synfält, då räknas även FPV(first person view) som att flyga utanför ditt synfält. Du kan läsa mer om reglerna och tillstånden här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Slutligen, kolfiber, det kostar en hel del, säg att du köper kolfiber platta som är tillräckligt stor och tillräckligt tjock, det är en material kostnad på ca 10000 kr. Du kommer inte klara lyfta 20 kg utöver alla batterier du ska bära runt på för att klara sträckan till och från hemmet med bara 2 propeller heller tyvärr. Ja om de inte är tillräckligt stora och har tillräckligt med lyftkraft, gissningsvis ca 1000mm på varje propeller bör räcka i sådana fall.

Du måste räkna med själva drönarens vikt med i din vikt beräkning. Så om en propeller som är 250mm i diameter kan lyfta 900 gram vid 6000 RPM, så måste du först räkna ut hur mycket din drönare kommer väga, sen allt som blir över är det du kan lyfta ut över.

Här har du ett mer konkret sätt att kolla hur mycket lyftkapacitet din propeller har: https://www.youtube.com/watch?v=2f_XM6l6YGQ

Ingen sa det var lätt, men det är inte omöjligt heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det ganska många år sedan jag sysslade med flygande RC modeller men att lyfta 5kg plus egenvikten med en helikopter kräver Stora grejer!! Så pass stora att en elmotor absolut inte kommer räcka till.
En lättviktsdrönare i storleken 60x60 cm med 3 props klarar att lyfta 3-400gram. Prislappen för en sådan i standard utförande är 3000 dollarés.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ledsen att säga det men det är lite orelatiskt. Precis som andra har påpekat så kan inte vanliga quad copters och RC helikoptrar lyfta speciellt mycket utöver sin egen vikt.

Men nu är det väl så att du inte egentligen behöver en flygande dator, du behöver en dator du inte behöver bära?

Så en med motor och hjul borde fungera. En svävare kanske skulle kunna fungera också om du vill vara extra ambitiös. Lite osäker på lyftförmågan på dem men bör vara lättare än att göra en helikopter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan det här youtubeklippet ge lite inspiration. Radiostyrd helikopter som verkar ha en väldans massa lyftkraft med överdimensionerad motor och rotorblad.
https://www.youtube.com/watch?v=A-PigXQWChs

Bonusklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=CaAbKegyblM&feature=youtu.be
Får väl tilläggas att klippet är lite ifrågasatt.

Så lyftkraften kan man nog komma upp i. Är inte lika säker på att man kan få mer än max några enstaka minuters flygtid med så mycket vikt om man inte vill plöja ner många hundratusen i projektet.
Bara de leksakerna i videon ovan är säkerligen skapligt dyra. Det är väl det vräkigaste inom RC-helikopterflygning.

Handlar det om att slippa bära datorn så kanske en liten svävare är lättare att uppnå om man vill vara snäll mot plånboken ;).
Alternativt som andra sagt tidigare att man krymper datorn till en NUC eller liknande och har en quadcopter för denna separat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kul! Men om det är många kilon som ska lyftas är det nog risk att man förlorar några fingrar av rotorerna hehe

Edit: Denna kan faktiskt lyfta 22 kg (i några sekunder) https://www.youtube.com/watch?v=8F0Q0v7H_9Q

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en svävare? Med trådlös styrning såklart.
Kanske blir lite liten yta att köra runt på skrivbordet dock?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske kan det här youtubeklippet ge lite inspiration. Radiostyrd helikopter som verkar ha en väldans massa lyftkraft med överdimensionerad motor och rotorblad.
https://www.youtube.com/watch?v=A-PigXQWChs

Bonusklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=CaAbKegyblM&feature=youtu.be
Får väl tilläggas att klippet är lite ifrågasatt.

Så lyftkraften kan man nog komma upp i. Är inte lika säker på att man kan få mer än max några enstaka minuters flygtid med så mycket vikt om man inte vill plöja ner många hundratusen i projektet.
Bara de leksakerna i videon ovan är säkerligen skapligt dyra. Det är väl det vräkigaste inom RC-helikopterflygning.

Handlar det om att slippa bära datorn så kanske en liten svävare är lättare att uppnå om man vill hålla sig under 100.000:- för projektet ;).
Alternativt som andra sagt tidigare att man krymper datorn till en NUC eller liknande och har en quadcopter för denna separat.

Med denna teknologi skulle nog projektet var genomförbart. Dock kommer det nog bli svindyrt, och bara kunna flyga några enstaka minuter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kul! Men om det är många kilon som ska lyftas är det nog risk att man förlorar några fingrar av rotorerna hehe

Edit: Denna kan faktiskt lyfta 22 kg (i några sekunder) https://www.youtube.com/watch?v=8F0Q0v7H_9Q

Lyfta/släpa i några sekunder är inte riktigt samma sak som att flyga

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Lyfta/släpa i några sekunder är inte riktigt samma sak som att flyga

Jodå, det var ingen/inget som sköt upp/kastade den utan den flög för egen maskin.
Men jag förstår vad du menar! ;).
Och några sekunder flygtid är rätt värdelös för TS, men den har potential!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det kanske är möjligt att konstruera men sen måste han ju passera säkerhetspersonalen på dreamhack också och det kan nog bli värre, man får ju hoppas i alla fall att dom ser till besökarnas säkerhet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det kanske är möjligt att konstruera men sen måste han ju passera säkerhetspersonalen på dreamhack också och det kan nog bli värre, man får ju hoppas i alla fall att dom ser till besökarnas säkerhet

jag tror itne datorn skall flyga 10meter upp i luften utan kanske några cm eller en knapp halv meter ovanför marken så han slipper bära den?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jag tror itne datorn skall flyga 10meter upp i luften utan kanske några cm eller en knapp halv meter ovanför marken så han slipper bära den?

Både lättare och billiagre att göra något på hjul istället
Vi får höra vad TS säger.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

@Sneaky_rhino: Då är det ännu viktigare att ha riktigt god säkerhet, en drönare man köper i butik kan med enkelhet skära upp någons arm. Googla "Quadcopter injury" så får du flera exempel på både lättare skador till djupa sår som antagligen kan ge permanenta spår och besvär.

Tänk själv, en bit plast som snurrar 6000 RPM, inget man vill ska träffa en annan person, eller ännu värre en bit metall som snurrar i 12000 RPM för att få mer lyft förmåga. Det är mer eller mindre en svävande cirkelsåg om det är fel person som styr så man bör iakta största tänkbara säkerhet.

EDIT: MEN jag tror att Dreamhack hade tyckte detta var en häftig sak att visa upp, om man samarbetar med Dreamhack för att visa upp den flygandedatorn, då finns det ju inget hinder. Men som privatnisse blir jag väldigt förvånad om de ens släpper in drönaren på området.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jag tror itne datorn skall flyga 10meter upp i luften utan kanske några cm eller en knapp halv meter ovanför marken så han slipper bära den?

Är inte helt säker på att rotorblad i huvudhöjd är mer accepterat av säkerhetspersonal än rotorblad tio meter upp i luften ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte vara så tråkiga... Jag håller med Byggare Bob - allt är möjligt!
Titta bara här, där har dom ju lyckats...
https://www.youtube.com/watch?v=2zVAUWCRXIs