Vill ha tips på "mörka" rollspel

Permalänk
Medlem

Vill ha tips på "mörka" rollspel

Hej

Ja, som sagt, vill gärna få tips på mörka rollspel. Är lite trött på rollspel där man befinner sig i en värld som är allt annat än harmonisk, men ändå kläcker invånarna och ens medäventyrare ur sig fåniga kommentarer eller så hittar man ett ledset troll som behöver hjälp osv.

Något tips?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Kanske Witcher har det du frågar efter? Jag har bara spelat igenom 3:an men den världen upplever jag som rätt mörk och smutsig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Simna: Dark Souls kanske? (Dark Souls 1 och 2 och Bloodborne), svårt att komma på något som är så mörkt som dem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kanske Witcher har det du frågar efter? Jag har bara spelat igenom 3:an men den världen upplever jag som rätt mörk och smutsig.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter snarare som att det är just Witcher han beskriver

Följer tråden då även jag är intresserad att hitta något som verkligen är gripande och får en att känna sig illa till mods (Witcher 3 hade sina sådana stunder också ska erkännas)

Nya Metal Gear ser ut att bli ganska brutalt men faller väl inte direkt in i rollspelsgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kanske Witcher har det du frågar efter? Jag har bara spelat igenom 3:an men den världen upplever jag som rätt mörk och smutsig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har spelat första Witcher som var rätt bra. Men tvåan blev jag trött på eftersom det roliga med spelet försvann med bossar som bara kunde besegras på ett närmast omöjligt sätt. När man ska behöva trycka knappkombinationer i exakt rätt ögonblick gång på gång för att besegra en boss, på det enda sättet den går att besegra på, blir jag i alla fall trött på spelet.
Hur är det med Witcher III?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Jag har spelat första Witcher som var rätt bra. Men tvåan blev jag trött på eftersom det roliga med spelet försvann med bossar som bara kunde besegras på ett närmast omöjligt sätt. När man ska behöva trycka knappkombinationer i exakt rätt ögonblick gång på gång för att besegra en boss, på det enda sättet den går att besegra på, blir jag i alla fall trött på spelet.
Hur är det med Witcher III?

Det finns ingenting sådant i Witcher 3, sjukt bra spel

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simna:

Jag har spelat första Witcher som var rätt bra. Men tvåan blev jag trött på eftersom det roliga med spelet försvann med bossar som bara kunde besegras på ett närmast omöjligt sätt. När man ska behöva trycka knappkombinationer i exakt rätt ögonblick gång på gång för att besegra en boss, på det enda sättet den går att besegra på, blir jag i alla fall trött på spelet.
Hur är det med Witcher III?

Jag har spelat ca 30h, tycker det är riktigt bra. Finns galet mycket att göra och combat systemet är väldigt bra uppbyggt. Tror verkligen inte du blir besviken!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mycket bättre stridsmoment i Witcher 3. Helt klart ett spel som är värt pengarna och tiden.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du provat dragon age?
Annars finns lords of the fallen och kanske kingdom of amalur

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Jag har spelat första Witcher som var rätt bra. Men tvåan blev jag trött på eftersom det roliga med spelet försvann med bossar som bara kunde besegras på ett närmast omöjligt sätt. När man ska behöva trycka knappkombinationer i exakt rätt ögonblick gång på gång för att besegra en boss, på det enda sättet den går att besegra på, blir jag i alla fall trött på spelet.
Hur är det med Witcher III?

Finns inga sådana sekvenser i Witcher III. Jag gillade det inte heller i W2, och är glad att de helt är borta i W3.

Vet inte om jag skulle säga att witcher är speciellt "mörkt" dock, man är nästan en shining knight själv, även om man kan vara ganska brutal ibland.

Fallout? Mörkt venne, men ödet och dystert?

Måste iofs tillägga Dark souls å Dark Souls 2. Mer deprimerande och frustrerande spel får man leta efter. Känslan när man klarar det dock..!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Darkest Dungeon om du vill ha mer roguelike och mindre story.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hmm...här är ju lite förslag på spel jag inte har testat. Måste kollas upp.
Tack!

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Skyrim - Dawnguard ? Mitt Skyrim som rätt otrevlig vampyrfurste är rätt mörkt, annars så kan man ju gå den andra vägen som varulv och modda lite.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Fallout serien är ju relativt mörk, dock med väldigt många hints till roliga moment/easter eggs.
Skyrim är ju relativt mörkt med modds.

Witcher serien är ju lite små mörk typ, men svårt att säga någon direkt mörk RPG spel som inte är hack-n-slash.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Kolla in företaget Atlus, tyvärr bara till konsol om det är ett problem samt att många spel är ett par år gamla. Tröttnade själv på "standard" rollspel och testade ett av Atlus nyaste och blev därefter helt såld på deras spelserier.

Permalänk

Path Of Exile är mörkt, gratis och expansionen so just släppts gör att det är mycket aktivitet i både spelet och på forumet. För en nybörjare tar det många underbara timmar att ta sig igenom till slutfighten. Intressant story med häftiga karaktärer. Större möjligheter till varierande karaktärsbygge än vad jag sett i något annat spel.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Hmm...här är ju lite förslag på spel jag inte har testat. Måste kollas upp.
Tack!

Som sagt, Witcher 3 är inte likt 2:an överhuvudtaget när det kommer till stridssystemet. Jag liksom dig ogillade starkt hur man slogs i Witcher 2, men allt det är borta i trean. Nu kan man kötta på som bara den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Skyrim - Dawnguard ? Mitt Skyrim som rätt otrevlig vampyrfurste är rätt mörkt, annars så kan man ju gå den andra vägen som varulv och modda lite.

Faktum är att jag har Skyrim men jag har aldrig kommit igång. "Problemet" med Skyrim är ju att det finns så många moddar man vill använda, vilket slutade med att jag aldrig fick ihop det liksom. Spelet kraschade gång på gång och så gav jag upp.

Och en annan fundering; är alla rollspel så obalanserade när man har kommit trefjärdedelar in i spelen så att man utan problem dödar alla, utom bossarna?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simna:

Och en annan fundering; är alla rollspel så obalanserade när man har kommit trefjärdedelar in i spelen så att man utan problem dödar alla, utom bossarna?

Nej, absolut inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Främling:

Path Of Exile är mörkt, gratis och expansionen so just släppts gör att det är mycket aktivitet i både spelet och på forumet. För en nybörjare tar det många underbara timmar att ta sig igenom till slutfighten. Intressant story med häftiga karaktärer. Större möjligheter till varierande karaktärsbygge än vad jag sett i något annat spel.

Ett enformigt och grindigt ARPG är nog inte det TS söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Fallout 1 & 2 är väl "mörkare" än de flesta förslagen här, fruktansvärt bra rollspel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Simna:

Och en annan fundering; är alla rollspel så obalanserade när man har kommit trefjärdedelar in i spelen så att man utan problem dödar alla, utom bossarna?

Vill du ha något som är svårt så testa Dark souls, slappnar man av en sekund så dödar en vanlig motståndare en direkt för att inte tala om bossarna.

Permalänk
Medlem

Dark Souls är riktigt mörkt och najs, älskar det spelet, vet inte hur mång hundra speltimmar jag har.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Haha, började tänka ut några hederliga "pappers rollspel" när jag började läsa första inlägget. Sen såg jag svaren.

Men folk kanske inte spelar sådant nu för tiden?
(Sorry for off-topic)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ghollghost:

Haha, började tänka ut några hederliga "pappers rollspel" när jag började läsa första inlägget. Sen såg jag svaren.

Men folk kanske inte spelar sådant nu för tiden?
(Sorry for off-topic)

När Skyrim är det mörkaste folk kan komma på, så inser man att rollspelen inte är särskilt mörka längre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Testpilot

PC:
Dark Souls 1+2
Witcher 3
Fallout 3+New Vegas
Dragon Age Origins
Elder Scrolls Oblivion/Skyrim
Star wars: Knights of the Old Republic (kanske lite att stretcha det, men bra spel iaf!)
Diablo 2

Playstation 3/4:
Bloodborne (ps4)
Last of Us (ps3/ps4)
Heavy Rain (ps3)
Beyond: Two Souls (ps3)
Resonance of Fate (ps3, kanske steam)

Sedan finns det runt 20-30st till PS2 med som är riktigt mörka, "sinister" och bra. Men folk idag verkar ha problem med äldre spel så lämnar den listan till eve. förfrågningar istället
Sedan om man tycker om JRPG's så kan listan göras i hundratalet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Dark Souls eller Diablo 2, två av de absolut bästa RPG-spelen som har gjorts. Vill även slå ett slag för Mass Effect som dock är ett scifi-spel men det är inte speciellt glatt och muntert för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Haha, började tänka ut några hederliga "pappers rollspel" när jag började läsa första inlägget. Sen såg jag svaren.

Men folk kanske inte spelar sådant nu för tiden?
(Sorry for off-topic)

Jodå! Och de flesta kan man göra hur mörka man vill, allt från NeoTech och Mutant till D&D och Drakar och Demoner går ju mörka ner till nästan svart

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När Skyrim är det mörkaste folk kan komma på, så inser man att rollspelen inte är särskilt mörka längre

Ja, vad är detta för tider? Sen vet jag inte själv så många PC spel som är riktigt mörka. De flesta idag är ju jump-scares. Vilket är långt ifrån lika kul. FEAR serien har jag för mig var rätt bra(läs mörk), men så längesedan jag spelade det nu.

Skrivet av CynXen:

Jodå! Och de flesta kan man göra hur mörka man vill, allt från NeoTech och Mutant till D&D och Drakar och Demoner går ju mörka ner till nästan svart

Precis! Åh vad sugen jag blev på att spela något nu. Måste dra ihop ett gäng snart och köra. Och Mutant är något jag vill testa! Har hört av en kompis lite om det och det verkar väldigt intressant

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

@ghollghost:

Nu känns vi något offtopic men mutant är bra, men som med alla rollspel krävs en bra SL/GM/DM.

Du / ni inte kört NeoTech med Offensiv böckerna så rekommenderar jag det, mycket detaljer kring vapen och cybernetik. Lite som ett papper och penna version av Deus Ex.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB