elkopplings hjälp, Vilka sladdar skall in vart, tvättmaskin till uttag

Permalänk

elkopplings hjälp, Vilka sladdar skall in vart, tvättmaskin till uttag

´Hej Alla

Stötte på lite patrull idag, när jag skulle koppla in Tvättmaskinen nere på jobbet.
Och hoppas att det finns någon el kunnig själ här på forumet som har lust att kanske peka mig i rätt riktning.

Sitter en förmonterad dosa på väggen, en sådan av/på modul med liten lampa som lyser vid på. Det är till tvättmaskinen, jag öppnade den och tänkte inga problem detta fixar jag.
Men icke sa nicke. Jag tror jag vet vart sladdarna från tvättmaskinen skall in, men vågar inte testa i fall att jag kopplar fel.
el är inte min kompis.

Postar bilder och hoppas att de förklarar sig självt till någon som vet.
De jag sedan såklart har från tvättmaskinen som skall dit är en Brun, Blå och Jord.

Om tråden ligger fel vänligen flytta den

Tacksam för all hjälp

https://www.dropbox.com/s/a1r848mg297679i/IMG_1661.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hrybe9hocflypbk/IMG_1662.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/v3fk4fttxpdumj9/IMG_1664.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/s715erg33n8hew2/IMG_1666.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/9l06zcbei3hxo82/IMG_1667.JPG?dl=0

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ring en elektriker, du får inte göra det där själv.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att en sådan inkoppling måste utföras av en elektriker, inga försäkringar gäller om nåt skulle bli fel när du gör det själv.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det om något får du inte göra själv.
Händer något kommer försäkringsbolaget rycka på axlarna och säga bättre lycka nästa gång, hoppas ni har pengarna själva för vi tänker inte ge er något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tja, du bör som sagt kanske inte göra detta själv, särskilt inte om du inte är kompis med el i vanliga fall som du skriver.
Om du ändå tänker göra det så...

Tvättmaskinen är enfas och du har tre faser i brytaren.

gul/grön kopplar du ihop med gul/grön i den lösa klämman.

Blå kopplar du till nr 11 på brytaren.

brun kopplar till någon av nr 2,6 eller 10, spelar ingen större roll vilken, eftersom du bara ska använda en av faserna, nr 2 är att föredra dock. Ser ut som att ena sidan på lampan sitter i nr 2 redan, den skall vara kvar där och du kopplar den bruna i samma klämma på andra sidan om skruven.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Skrivet av Belzhadar:

Tja, du bör som sagt kanske inte göra detta själv, särskilt inte om du inte är kompis med el i vanliga fall som du skriver.
Om du ändå tänker göra det så...

Tvättmaskinen är enfas och du har tre faser i brytaren.

gul/grön kopplar du ihop med gul/grön i den lösa klämman.

Blå kopplar du till nr 11 på brytaren.

brun kopplar till någon av nr 2,6 eller 10, spelar ingen större roll vilken, eftersom du bara ska använda en av faserna, nr 2 är att föredra dock. Ser ut som att ena sidan på lampan sitter i nr 2 redan, den skall vara kvar där och du kopplar den bruna i samma klämma på andra sidan om skruven.

Tack att du tog dig tid att besvara, det var väldigt vänligt av dig och uppskattat
Jag fick svar på den fråga jag ställde! Då jag själv arbetar med helt andra saker och inte visste svaret på just denna.

Sprängskiss funkar bra, och tackar, bockar att du tog dig tid att sök fram just den som jag behövde, Tack.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ring en elektriker, du får inte göra det där själv.

Skrivet av Piece of Cake:

Är ganska säker på att en sådan inkoppling måste utföras av en elektriker, inga försäkringar gäller om nåt skulle bli fel när du gör det själv.

Skrivet av SirMacke:

Det om något får du inte göra själv.
Händer något kommer försäkringsbolaget rycka på axlarna och säga bättre lycka nästa gång, hoppas ni har pengarna själva för vi tänker inte ge er något.

:-: Tack alla ni andra 3, att ni tog er tid i vardagen, så här en vanlig Torsdag kväll, och påpekade, lagar och förordningar som vi har i Sverige, , samt de följder som kan uppstå, vid eventuell fel montering. Vart och vem jag kan ringa (fast inget nummer) och även vad mitt försäkrings bolag har för policy. Alla dessa frågor har jag undrat över men inte förut vågat fråga så här på ett forum, så Tack!

När jag sedan även frågade "SIRI" varför jag inte fick det svarade hon "En utmärkt fråga", och det svaret var jag också ganska nöjd med.:)

MvH
SEB

felstavningar, och tillägg av ord
Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ge fan i det helt enkelt, ström är livsfarligt och i värsta fall snor du vårat skrå.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ge fan i det helt enkelt, ström är livsfarligt och i värsta fall snor du vårat skrå.

Skulle det nu sedan bli så att genom mitt olagliga arbete med inkoppling av tvättmaskin, 3 sladdar in i en redan laglig installation. att ryktet sprider sig så fort om mitt fantastiska resultat. Och att det därutav ramlar in så mycket order förfrågningar om liknande arbeten. Lovar jag dig att sända över i alla fall 85% av dem till dig, då jag har så mycket med mitt egentliga hantverk jag arbetar med att jag bara inte hinner ta alla dessa också.

Däremot, har jag inte tummen mitt i handen, och hade det varit ett arbete där det "verkligen" fanns fara för att något skulle kunna hända, så är jag inte mer otaktisk jag heller än att jag tar kontakt med en expert inom området.

Men för att assurera mig om att det blir rätt skall jag posta bilder och få ett OK innan jag slår på den "ödesdigra" #strömmen igen.

MvH
SEB

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

:-: Tack alla ni andra 3, att ni tog er tid i vardagen, så här en vanlig Torsdag kväll, och påpekade, lagar och förordningar som vi har i Sverige, , samt de följder som kan uppstå, vid eventuell fel montering. Vart och vem jag kan ringa (fast inget nummer) och även vad mitt försäkrings bolag har för policy. Alla dessa frågor har jag undrat över men inte förut vågat fråga så här på ett forum, så Tack!

När jag sedan även frågade "SIRI" varför jag inte fick det svarade hon "En utmärkt fråga", och det svaret var jag också ganska nöjd med.:)

MvH
SEB

Skrivet av Blacksheep:

Skulle det nu sedan bli så att genom mitt olagliga arbete med inkoppling av tvättmaskin, 3 sladdar in i en redan laglig installation. att ryktet sprider sig så fort om mitt fantastiska resultat. Och att det därutav ramlar in så mycket order förfrågningar om liknande arbeten. Lovar jag dig att sända över i alla fall 85% av dem till dig, då jag har så mycket med mitt egentliga hantverk jag arbetar med att jag bara inte hinner ta alla dessa också.

Däremot, har jag inte tummen mitt i handen, och hade det varit ett arbete där det "verkligen" fanns fara för att något skulle kunna hända, så är jag inte mer otaktisk jag heller än att jag tar kontakt med en expert inom området.

Men för att assurera mig om att det blir rätt skall jag posta bilder och få ett OK innan jag slår på den "ödesdigra" #strömmen igen.

MvH
SEB

***bort/moderator***

du har tydligen noll koll på starkström, du har absolut INGEN garanti för att folk här ger dig rätt information. skulle du koppla kasst och sjabbla dig så kan det blir bra mycket jobbigare än ett samtal till försäkringsbolaget eller din chef.

***bort/moderator*** sjabblar du med 3FAS så är det risk att andra skadas.

§1.1/1.2
Permalänk
Medlem

@Blacksheep du snackar om det hela som om det vore ett skämt, verkar inte som du förstått att du dör direkt om du inte har extrem tur när något går fel. Lyssna på @P-Nilz.

Ännu mer on topic, vad är det för jobb som tillåter dig att koppla in det själv? Låter som ett ytterst oseriöst företag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

@Holypriest du snackar om det hela som om det vore ett skämt, verkar inte som du förstått att du dör direkt om du inte har extrem tur när något går fel. Lyssna på @P-Nilz.

Ännu mer on topic, vad är det för jobb som tillåter dig att koppla in det själv? Låter som ett ytterst oseriöst företag.

Hej Och tack för ditt inlägg!
Skämt var det inte från början, Vissa av mina svar kanske inte tolkas med den Ironi (humor) (inget illa menat, till någon) jag själv ser.
Då har vi ju i så fall kommit till en Punkt.

för vi vet alla, att försöka förklara om, så blir det bara ännu värre:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Ni som är elektriker. Ge en prisbild på vad en liknande inkoppling kan kosta.

Jag skulle gissa på max 500 spänn om man i förväg ser till att kabeln är rätt längd och man vet var man bryter strömmen och så vidare.

Det är kanske en kostnad man bör ta med då man köper en ny maskin.

Som sagt, vad tror ni det skulle kosta som en referens?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Förlåt min vän, men jag måste bara.

https://www.youtube.com/watch?v=-p1MrUIEF4o

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Som avgörande faktor i det hela: drog du säkringen och mätte innan du började koppla? (Brytaren du syftar på bryter vid kopplingen, inmatningen är ju givetvis igång ändå).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

´Hej Alla

Stötte på lite patrull idag, när jag skulle koppla in Tvättmaskinen nere på jobbet.
Och hoppas att det finns någon el kunnig själ här på forumet som har lust att kanske peka mig i rätt riktning.

Sitter en förmonterad dosa på väggen, en sådan av/på modul med liten lampa som lyser vid på. Det är till tvättmaskinen, jag öppnade den och tänkte inga problem detta fixar jag.
Men icke sa nicke. Jag tror jag vet vart sladdarna från tvättmaskinen skall in, men vågar inte testa i fall att jag kopplar fel.
el är inte min kompis.

Postar bilder och hoppas att de förklarar sig självt till någon som vet.
De jag sedan såklart har från tvättmaskinen som skall dit är en Brun, Blå och Jord.

Om tråden ligger fel vänligen flytta den

Tacksam för all hjälp

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ni som är elektriker. Ge en prisbild på vad en liknande inkoppling kan kosta.

Jag skulle gissa på max 500 spänn om man i förväg ser till att kabeln är rätt längd och man vet var man bryter strömmen och så vidare.

Det är kanske en kostnad man bör ta med då man köper en ny maskin.

Som sagt, vad tror ni det skulle kosta som en referens?

du bör inte göra detta själv om du inte har tillräckligt kunskap och absolut inte på ditt jobb om du inte har befogenheter för det och antar att du saknar kunskap då du frågar här

det är korrekt att matningen i dosan där är 3fas N&jord och är det 3 trådar i kabeln på tvättmaskinen förväntar man sig att det är 230V men kolla märkskylten för att säkerställa detta

har du något art nr för att säkerställa att skissen är den rätta?
så du inte kopplar fel och för säkerhets skull kolla skissen en gång extra och mät 2 gånger på det för att säkerställa att de interna förbindningarna är som du tror (enl. skiss eller likvärdigt) och BRYT MATNINGEN om du tänker göra detta själv

är ett enkelt jobb som många kan anse som simpelt och något som man enkelt kan göra själv för det är ''bara 3 trådar''
men man ska ALDRIG underskatta strömmen

skulle gissa på under 500:- om du bor i någon mindre kommun och säker runt 1000:- om du bor i någon större men är under 30 min jobb för en kunnig person (pratar från egen erfarenhet)

och för att förtydliga rekommenderar jag INTE att du gör detta själv utan ringer fackkunnig person även fast jag gett dig några råd för att utföra detta säkert

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Vad är det för arbetsplats som låter anställda utan elutbildning koppla med starkström?
Be din chef ringa en elektriker så som det ska göras (vilket även är olagligt att inte göra).
Varför ska du riskera något för att din chef ska spara ett par kronor?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det här belyser lite problematiken som är med internet och att ställa frågor på forum.

Tänk om det rådet som du tar till dig, är skrivet av någon som vill jävlas och skriver något helt galet?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Förlåt min vän, men jag måste bara.

https://www.youtube.com/watch?v=-p1MrUIEF4o

/Lifooz

väl mottagen humor

Skrivet av oobum:

Det här belyser lite problematiken som är med internet och att ställa frågor på forum.

Tänk om det rådet som du tar till dig, är skrivet av någon som vill jävlas och skriver något helt galet?

Absolut kan det vara så..och tänkt på.Noterat
Men den uppfattning jag har fått efter åren på forumet här, är nog inte att de är små illvilliga, handgnuggande, "Nuuu JÄÄÄvlar", skall han få ett kopplingsschema som får honom o fara i luften...

Jag har alltid fått väldigt bra o fin hjälp härifrån i alla andra saker jag ibland undrat, visserligen mest om datorer, men ändå.
Vi får hoppas att du i så fall inte har lägenheten ovanför mitt kontor...LOL

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

@Holypriest du snackar om det hela som om det vore ett skämt, verkar inte som du förstått att du dör direkt om du inte har extrem tur när något går fel. Lyssna på @P-Nilz.

Ännu mer on topic, vad är det för jobb som tillåter dig att koppla in det själv? Låter som ett ytterst oseriöst företag.

Skrivet av Dahle86:

Vad är det för arbetsplats som låter anställda utan elutbildning koppla med starkström?
Be din chef ringa en elektriker så som det ska göras (vilket även är olagligt att inte göra).
Varför ska du riskera något för att din chef ska spara ett par kronor?

Finns snåla chefer Har en på jobbet med, kan säga att renovera en truck är inget vi borde ha gjort på jobbet.

Hur som slutar ju tja värsta tänkbara scenariot, ingen blev skadad som tur var och riktig reparatör gjorde jobbet i slutändan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

:-: Tack alla ni andra 3, att ni tog er tid i vardagen, så här en vanlig Torsdag kväll, och påpekade, lagar och förordningar som vi har i Sverige, , samt de följder som kan uppstå, vid eventuell fel montering. Vart och vem jag kan ringa (fast inget nummer) och även vad mitt försäkrings bolag har för policy. Alla dessa frågor har jag undrat över men inte förut vågat fråga så här på ett forum, så Tack!

När jag sedan även frågade "SIRI" varför jag inte fick det svarade hon "En utmärkt fråga", och det svaret var jag också ganska nöjd med.:)

MvH
SEB

Inga problem
Nummer var svårt att hitta, eftersom jag inte vet i vilken stad som installationen ska utföras. Men sök på elektriker på eniro t.ex. så löser det sig säkert fint.
Tänk vad jobbigt det hade varit om vi inte skrivit det och någon person skulle ta skada p.g.a. att någon med noll koll på elinstallationer utfört något som en person utan behörighet inte får göra. Men nu slipper du ju att en sådan händelse tynger ditt samvete eftersom du fick reda på vad som gäller från oss

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

´Hej Alla

Stötte på lite patrull idag, när jag skulle koppla in Tvättmaskinen nere på jobbet.
Och hoppas att det finns någon el kunnig själ här på forumet som har lust att kanske peka mig i rätt riktning.

Sitter en förmonterad dosa på väggen, en sådan av/på modul med liten lampa som lyser vid på. Det är till tvättmaskinen, jag öppnade den och tänkte inga problem detta fixar jag.
Men icke sa nicke. Jag tror jag vet vart sladdarna från tvättmaskinen skall in, men vågar inte testa i fall att jag kopplar fel.
el är inte min kompis.

Postar bilder och hoppas att de förklarar sig självt till någon som vet.
De jag sedan såklart har från tvättmaskinen som skall dit är en Brun, Blå och Jord.

Om tråden ligger fel vänligen flytta den

Tacksam för all hjälp
https://www.dropbox.com/s/a1r848mg297679i/IMG_1661.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/a1r848mg297679i/IMG_1661.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hrybe9hocflypbk/IMG_1662.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hrybe9hocflypbk/IMG_1662.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/v3fk4fttxpdumj9/IMG_1664.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/v3fk4fttxpdumj9/IMG_1664.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/s715erg33n8hew2/IMG_1666.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/s715erg33n8hew2/IMG_1666.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9l06zcbei3hxo82/IMG_1667.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9l06zcbei3hxo82/IMG_1667.JPG?dl=0

Rekommenderar att inte göra det, har redan referat när personal gör det dom inte får göra. Gick bra den här gången, tyvärr rapporterades detta inte in (bra för företagets PR).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns snåla chefer Har en på jobbet med, kan säga att renovera en truck är inget vi borde ha gjort på jobbet.

Visst finns snåla chefer, men jag bryter inte mot lagar för deras skull.

Skrivet av Broken-arrow:

Hur som slutar ju tja värsta tänkbara scenariot, ingen blev skadad som tur var och riktig reparatör gjorde jobbet i slutändan.

Fattar inte, kan du för tydliga?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av erieri02:

du bör inte göra detta själv om du inte har tillräckligt kunskap och absolut inte på ditt jobb om du inte har befogenheter för det och antar att du saknar kunskap då du frågar här.

saknar kunskap på papper, ja, är däremot och har alltid varit självfixare av det mesta, är försiktig, skaffar mig all info jag kan innan och är absolut inte den som bara eldar på, jag planerar, känns det inte rätt gör jag det inte

det är korrekt att matningen i dosan där är 3fas N&jord och är det 3 trådar i kabeln på tvättmaskinen förväntar man sig att det är 230V men kolla märk skylten för att säkerställa detta
En vanlig tvättmaskin ja, med vanlig kontakt innan, som har skalats av och de är de 3 st standardsladdarna, och JA 230V 50Hz, checkat

har du något art nr för att säkerställa att skissen är den rätta?
så du inte kopplar fel och för säkerhets skull kolla skissen en gång extra och mät 2 gånger på det för att säkerställa att de interna förbindningarna är som du tror (enl. skiss eller likvärdigt) och BRYT MATNINGEN om du tänker göra detta själv
Har inte ännu dubbelcheckat att skissen är exakt till den modell som sitter, det ser ut att vara det ja, men skall självklart dubbelkolla innan, har haft inplanerat till helgen att fixa det

är ett enkelt jobb som många kan anse som simpelt och något som man enkelt kan göra själv för det är ''bara 3 trådar''
men man ska ALDRIG underskatta strömmen
Jag underskattar EJ strömmen, jag är väl medveten om vad det är för något, och jag är helt på det klara vad som gäller

skulle gissa på under 500:- om du bor i någon mindre kommun och säker runt 1000:- om du bor i någon större men är under 30 min jobb för en kunnig person (pratar från egen erfarenhet)
Handlar inte det minsta om pris eller pengar, Jag har ett gediget intresse av att skruva isär, plocka ihop, sätta dit, laga fixa, har alltid haft, kommer alltid att ha, har gjort mycket genom livet, även med ström, aldrig (ta i trä) råkat göra något större fel, då jag är noggrann, försiktig, därav min fråga här bland annat, en del i de forskningar jag gör först

och för att förtydliga rekommenderar jag INTE att du gör detta själv utan ringer fackkunnig person även fast jag gett dig några råd för att utföra detta säkert
Uppskattar svaret och varningen, och har tagit det till mig

Alla mina svar efter dina i fetmarkerat

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ni som är elektriker. Ge en prisbild på vad en liknande inkoppling kan kosta.

Jag skulle gissa på max 500 spänn om man i förväg ser till att kabeln är rätt längd och man vet var man bryter strömmen och så vidare.

Det är kanske en kostnad man bör ta med då man köper en ny maskin.

Som sagt, vad tror ni det skulle kosta som en referens?

Skrivet av erieri02:

du bör inte göra detta själv om du inte har tillräckligt kunskap och absolut inte på ditt jobb om du inte har befogenheter för det och antar att du saknar kunskap då du frågar här

det är korrekt att matningen i dosan där är 3fas N&jord och är det 3 trådar i kabeln på tvättmaskinen förväntar man sig att det är 230V men kolla märkskylten för att säkerställa detta

har du något art nr för att säkerställa att skissen är den rätta?
så du inte kopplar fel och för säkerhets skull kolla skissen en gång extra och mät 2 gånger på det för att säkerställa att de interna förbindningarna är som du tror (enl. skiss eller likvärdigt) och BRYT MATNINGEN om du tänker göra detta själv

är ett enkelt jobb som många kan anse som simpelt och något som man enkelt kan göra själv för det är ''bara 3 trådar''
men man ska ALDRIG underskatta strömmen

skulle gissa på under 500:- om du bor i någon mindre kommun och säker runt 1000:- om du bor i någon större men är under 30 min jobb för en kunnig person (pratar från egen erfarenhet)

och för att förtydliga rekommenderar jag INTE att du gör detta själv utan ringer fackkunnig person även fast jag gett dig några råd för att utföra detta säkert

Tror inte ni hittar en elfirma som gör det för 500:- dels tar dom betalt för en timme sedan vill dom ha betalt för transporten med så man får nog räkna med runt 1000:- om dom ens vill göra det oftast säger dom ett högt pris för att slippa göra sådana jobb då det är mer jobb med det än vad dom tjänar på det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Inga problem
Nummer var svårt att hitta, eftersom jag inte vet i vilken stad som installationen ska utföras. Men sök på elektriker på eniro t.ex. så löser det sig säkert fint.
Tänk vad jobbigt det hade varit om vi inte skrivit det och någon person skulle ta skada p.g.a. att någon med noll koll på elinstallationer utfört något som en person utan behörighet inte får göra. Men nu slipper du ju att en sådan händelse tynger ditt samvete eftersom du fick reda på vad som gäller från oss

Jo det har du nog rätt i, i så fall, och har jag riktig otur jobbar du på mitt försäkringsbolag också:) men om jag nu bara syftar till att, jag lånar ditt Nick i all välmening, och säger att jag nog att det kommer att bli " A piece of Cake" att göra det.
i alla fall efter all hjälp jag faktiskt fått här..

MvH
Seb

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Visst finns snåla chefer, men jag bryter inte mot lagar för deras skull.

Fattar inte, kan du för tydliga?

Har jag inte gjort heller, men en annan som faktiskt läst el en gång i tiden och är för för snäll mot chefen.

Han tog jobbet ihop med en annan och skulle felsöka den.

Var ett elfel på el trucken, men har en hel del brister i säkerhetsrutiner (som sagt inget vi borde ha gjort). Dels strömmen påslagen och fjädern till gaspedalen urtagen för felsökning och satt i backläge (felet var att den inte ville starta alltid), sen stod inte trucken i upplyft läge.

Så alla fel man kan göra på samma gång. Kan ju tänka dig slutresultatet eller?

(körde nästan rakt igenom en vägg är svaret).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När du ska koppla in sladdarna i dosan, ha dem inte för korta utan gör ett litet u av sladden innan du kopplar in den så den inte dras ur kopplingen ifall du böjer sladden till exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRobban:

När du ska koppla in sladdarna i dosan, ha dem inte för korta utan gör ett litet u av sladden innan du kopplar in den så den inte dras ur kopplingen ifall du böjer sladden till exempel.

Tillägg på ditt:
se även till att gul/grön är ett par centimeter längre än övriga sladdar.
Detta för att den ska släppa sist om man rycker i kabeln.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3