har du ett avgiftsbelagt antivirus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur vet man när man skall vara nöjd över sitt antivirusprogram? Att det ploppar upp massa rutor och säger att den tagit virusoduglingarna eller att den är helt tyst och man blivit smittat utan att veta om det (men man tror man är safe)?

Och hur ska någon okunnig person veta om det handlar om "false positives" eller faktiska virus när rutorna ploppar upp?

När man är lite insatt i det så vet man ju hur många olika sidor det finns att söka information om upptäckta virus på och online-tjänster för att kontrollera filer som t.ex. https://www.virustotal.com/ .

Oftast så kan väl de flesta ringa till någon bekant som är mer kunnig förstås.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kaya:

Kan du utveckla det svaret lite mer?

Allvarligt?

Av-test och av-comparatives.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Allvarligt?

Av-test och av-comparatives.

Ja annars så hade jag inte frågat.

Jag har själv betalat för AV men nu kör jag gratis och därför undrar jag varför du tycker det är så stor skillnad på dom.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur vet man när man skall vara nöjd över sitt antivirusprogram? Att det ploppar upp massa rutor och säger att den tagit virusoduglingarna eller att den är helt tyst och man blivit smittat utan att veta om det (men man tror man är safe)?

För mig är det att den poppar upp och skyddar en när det behövs. Ibland har Avira varnat mig för vissa hemsidor, jag tänkte vf... Så jag tog test maskinen som är helt isolerad och inget sparas, går in.. och reklamen visade sig vara infekterade.

Det värsta jag ser från många antivirus program som är dåliga är när de själva tror allt är bra. Du är infekterad, gång på gång, varje uppstart och den får inte rätta på det. Samma virus, ny fil, nytt namn, indikerar på att du verkligen är infekterad och viruset har kontrollen och hindrar antiviruset. AV borde då skrika så högt det bara går att den inte har kontroll och du verkligen måste rensa systemet... men de gör det inte, utan de säger "allt är bra".
Det är lite som att ta vaccin efter man är sjuk... lite försent då.

Därför är det också extremt viktigt att ha skydd hela tiden. Då om du bara söker lite då och då, så hinner virusen sätta sig så djupt att du ofta inte märker dem, eller enkelt kan bli av med dem. Man måste då starta datorn med ett annat OS (iaf på annat media) och rensa bort det innan viruset startat. Det tar sekunder att bli infekterad, och tar timmar att bli av med.

Folk som tror att om de inte märker något, är allt bra, lever i så falsk säkerhet att det är löjligt. Är som att ha oskyddat sex och tro att man verken får sjukdomar eller barn... "bara man har koll på det".
Men deras grund-ide är inte helt fel. För en vettig person som är försiktig klarar sig mycket bättre med enkelt skydd, medan en som är totalt nonchalant och oförsiktig troligen förr eller senare blir infekterad trots det bästa skyddet. Så bästa skyddet är försiktighet, med ett komplement av aktivt skydd.

Ni kan se det som att alla här tänkte... Sweclockers kan datorer... de kan omöjligt hackas.
Detta var lite falsk säkerhet som intalades, och misstaget var gjort, och nu har någon alla våra E-mail adresser och en massa krypterade lösenord...

Permalänk
Medlem

F-secure bara för att jag fick med det från Telia men kör inget på mina laptops och kommer att skippa detta helt när jag byte till fiber och bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

glömde säga att det är gratisversionen jag kör med hos Avira, ni som betalar, vad fick er att börja göra det istället för att köra en gratis version då?:)

Har gillat Avira sedan långt tillbaka. Nu kör jag betaversionen och det beror framförallt på att jag stör mig på naggande reklam att man kan uppgradera osv. Kan säga att jag betalar för gratisprogram på smartphones också då jag hatar reklambanners. Vet givetvis att det går att komma runt men jag är lite lat och sedan kan jag lika gärna stödja utvecklaren.
Malwarebytes betalade jag för då jag ville ha det som ett aktivt skydd.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kaya:

Ja annars så hade jag inte frågat.

Jag har själv betalat för AV men nu kör jag gratis och därför undrar jag varför du tycker det är så stor skillnad på dom.

Jag kanske var onödigt spydig i mitt svar, men det var endast för att det redan besvarats så många gånger, i denna likväl som andra trådar.

Här kan du se varför, http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Notera att jag inte förespråkar köpta AV, bara att man inte ska använda Microsofts produkter, det finns jättebra gratisalternativ.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Så även om du är världsbäst på att köra bil och kör utan bilbälte så hindrar det inte andra från att krocka in i dig, grattis du får spendera resten av ditt liv på sjukhuset, paralyserad, rullstolsburen om du har tur eller i en grav.

Gäller även din PC, det hindrar inte andra att injekta lite virus i din dator utan att du vet om det för du kör inte med någon AV.

Jo, det var det som var min poäng men det missuppfattades tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag kanske var onödigt spydig i mitt svar, men det var endast för att det redan besvarats så många gånger, i denna likväl som andra trådar.

Här kan du se varför, http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Notera att jag inte förespråkar köpta AV, bara att man inte ska använda Microsofts produkter, det finns jättebra gratisalternativ.

De har inte testat gratis- och betal-versionerna mot varandra. Troligtvis på grund av att det inte är någon skillnad emellan dem vad gäller just virusskydd.

Permalänk
Medlem

Använder iallafall Bitdfender Total Security 2015 för att jag tycker att det är bäst, plus att man har alla extra funktioner. Och man hittar ju alltid det rejält rabatterat någonstans, som jag gjorde nu 75% off!

Har testat många AV men föll för Bitdefender och att betala 0,63 öre/dag...det kan jag leva med.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kör med Windows Defender

Permalänk
Medlem

Kör AVG Free, men har börjat bli lite smått less på alla popups den håller på med...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Verminator:

De har inte testat gratis- och betal-versionerna mot varandra. Troligtvis på grund av att det inte är någon skillnad emellan dem vad gäller just virusskydd.

De har testat de produkter som finns med och gett varje produkt ett betyg... Det finns väl betalvarianter där också, eller vad menar du?

Det brukar vara extra funktioner man betalar för, snarare än någon slags bättre sökmotor, vilket är varför jag inte betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Malwarebytes Premium livstidslicens, enda anti virus/anti malware som är värt att betala för tycker jag.

Ursäkta min okunnighet men går det att få tag på en livstidslicens fortfarande?

När man söker efter det så finns det på t.ex Amazon men vissa säger att licensen gick ut 2014 och är därför inte en livstids licens? :/

Är jag helt enkelt för sent ute eller går det inte att få tag på en livstids licens längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Malwarebytes Premium livstidslicens, enda anti virus/anti malware som är värt att betala för tycker jag.

Var kostar livstidslicensen?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Var kostar livstidslicensen?

Livstidslicenser finns inte att köpa längre.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Malwarebytes inte är ett fullkomligt skydd och att det egentligen är tänkt att vara komplement till ett riktigt virusskydd? Det är endast ett anti-malware program?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

De har testat de produkter som finns med och gett varje produkt ett betyg... Det finns väl betalvarianter där också, eller vad menar du?

Det brukar vara extra funktioner man betalar för, snarare än någon slags bättre sökmotor, vilket är varför jag inte betalar.

Jag menade att de inte testat t.ex. "AVAST Free" mot betalversionen av AVAST.

Flera betalprogram har ju gratisversioner.

Permalänk

Malware Bytes Premium, Kaspersky Anti-Virus, Känns bra om man säger så

Permalänk
Medlem

Jag kör AVG och malwarebytes på alla mina datorer. (Fri versioner) Inte haft virus eller trojaner osv på många år.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns ingen mening med att betala.

Edit: men skydd ska man såklart alltid ha, iaf i Windows. Det är bara någon konstig gammal myt att lite vett med vad man klickar på räcker.

Man kan få virus genom en popup, då hjälper dock adblock. Sen finns det andra saker. Fick ett virus från att ladda ner programvara från CNET...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Man kan få virus genom en popup, då hjälper dock adblock. Sen finns det andra saker. Fick ett virus från att ladda ner programvara från CNET...

Men adblock är gratis...?
Självklart ska man vara uppmärksam på vad man klickar på och laddar ner.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Verminator:

Jag menade att de inte testat t.ex. "AVAST Free" mot betalversionen av AVAST.

Flera betalprogram har ju gratisversioner.

Det behövs ju inte heller... Varje betyg är fristående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Men adblock är gratis...?
Självklart ska man vara uppmärksam på vad man klickar på och laddar ner.

Självklart är det gratis, inte alla som har det dock. Men när man påstår att endast vett räcker så håller jag inte med då folk har fått virus från sidor som är välbesökta. Förväntade mig inte att få ett virus från programvara som fanns att ladda hem från CNET som skapade så mycket problem med alla webbläsare och inte gick bort varken manuellt eller med något antivirus/malwareprogram så fick bli en rensning på hela disken. Det var i alla fall inget som försökte stjäla mina uppgifter

PS: Håller med dig alltså om du inte hängde med eller om jag formulerade mig lite konstigt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Självklart är det gratis, inte alla som har det dock. Men när man påstår att endast vett räcker så håller jag inte med då folk har fått virus från sidor som är välbesökta. Förväntade mig inte att få ett virus från programvara som fanns att ladda hem från CNET som skapade så mycket problem med alla webbläsare och inte gick bort varken manuellt eller med något antivirus/malwareprogram så fick bli en rensning på hela disken. Det var i alla fall inget som försökte stjäla mina uppgifter

PS: Håller med dig alltså om du inte hängde med eller om jag formulerade mig lite konstigt

Jaså, det lät nämligen som att du inte höll med när du skrev "dock", men då är vi ju på samma sida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eset nod32, riktigt bra och värt varenda krona.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

jag fick 3 licenser utav bitdefender för 110 kr för 3 datorer, tar man ut det per dator och licens kommer jag ner i en kostnad per 0.1 kr /dag /dator. annars är det en kostnad på 0,3 kr /dag för alla licenser.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör Nod32 och är helnöjd. Jag körde på en treårslicens tillsammans med familjen och då landade det på cirka 400kr per person för tre år totalt.
Schyst antivirus med bra funktioner tycker jag.

Visa signatur

På informationscybermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kör F-Secure (betal) och MBAM (gratis), har fungerat bra hittils (vad jag vet iaf)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Chawan123:

Kör med Avira Free just nu, tycker att det räcker.

Gjorde jag med tills jag köpte Esset Nod32. Som då genast hittade en massa skit i datorn som Avira missade.