Microsoft färdigställer Windows 10 för RTM

Permalänk
Skrivet av strejf:

Slutsatsen är ungefär 6% bättre prestanda med Nvidias kort och 3% bättre med ATIs kort. Inte så illa pinkat bara för att man byter OS.

Jag tycker nog det är ganska illa för ett fyra år nyare operativsystem med en ny version av DirectX och ett par år färskare drivers speciellt skrivna för det spelet.

Citat:

Tänk då vad Windows 10 + DirectX 12 kommer ge.

Mer hype.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Mer hype.

Ja nog jävlar är det hype med DX12.

The Witcher 3 och Batman: Arkham Knight får stöd för DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20393-the-witcher-3-och-batm...

EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar
http://www.sweclockers.com/nyhet/20315-eas-teknikchef-for-fro...

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20243-amd-visar-prestandafor...

Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20084-stardock-820-procent-b...

DirectX 12 öppnar för bättre utnyttjande av flera grafikprocessorer
http://www.sweclockers.com/nyhet/19999-directx-12-oppnar-for-...

DirectX 12 till både Windows och Xbox One
http://www.sweclockers.com/nyhet/18423-directx-12-till-bade-w...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du menar låta folk få vad de frågar efter då de är för lata för att göra någonting åt det hela innan det är försent? Nej tack. Sådant slutar med våld och jag har haft mer än nog av det för att räcka livet ut.

haha <3

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket mer fps man fick så kändes spelen mycket bättre, det blev stabilare fps på något sätt. Satt med en nyinstallerad version av windows 7 innan jag gick till 8.1 så det var inte att datorn kändes bättre endast pga en omformatering. Svårt att se detta hända med windows 10 dock eftersom det känns väldigt bra nu och tror inte det kan bli bättre förutom om man får en eller två fps mer, kanske..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ah framtiden där man är övervakad hela tiden. Redan win10 borde heta Windows NSA edition med tanke på hur mycket den trycker på molnet och att default är att den laddar allt möjligt upp. Verkar som att de flesta här är lite för unga för att fatta vad sådan nivå av övervakning gör med samhället. Sälj ut så länge det går, egoismen är vad ni tränats i.

Dock är ju detta inget nytt Microsoft har ju inte skämts för att skylta med detta ända sen win xp

http://postimg.org/image/rnzv3uhjv/

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Hur kommer uppdateringen från Windows 8.1 till 10 ske? Kommer alla mina program och spel finnas kvar och vara fullt funktionella eller kommer det bli som en ren ominstallation av mjukvara där alla gamla filer hamnar i 'Windows.old' och vissa program saknar stöd för Windows 10?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag tycker nog det är ganska illa för ett fyra år nyare operativsystem med en ny version av DirectX och ett par år färskare drivers speciellt skrivna för det spelet.

Varför förväntar du dig under bara av att uppgradera operativsystem och en ny mindre version av DirectX? Själv förväntar jag mig att det inte ska försämras när jag uppgraderar, men om det handlar om ökningar om >10% så betyder väl det bara att föregående OS var väldigt dåligt optimerat. Drivrutiner blir ju nåt annat däremot, men varför tror du att de inte använder samma drivrutiner i testerna? Har inte läst artikeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Får Sweclockers spons av Microsoft? Det raporteras hur mycket om windows men ingenting om andra operativsystem. Tråkigt.

Det är väl inte så konstigt att Windows nämns mäst då det 1: är det absolut största OS:et som finns idag, och 2: Är det med extrem marginal bästa operativsystemet för att spela, vilket många här gör. Det finns helt enkelt fler personer som använder Windows här och som har intresse för det än vad det gör för andra operativ. Och vara sig man vill det eller ej så kan inte en sida publicera nyheter om absolut allt som händer, så blir det så att man inriktar sig på det som får flest läsare.

Självklart så håller jag inte med Swecs medlem som är mer partisk till MS än MS egna VD(gissa vem) om att det inte finns andra operativ värda att nämna. Det finns det och de nämns. Men de får uppmärksamhet än Windows för att de har mindre användarbas och mindre intresse.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Dock är ju detta inget nytt Microsoft har ju inte skämts för att skylta med detta ända sen win xp
http://postimg.org/image/rnzv3uhjv/
http://postimg.org/image/rnzv3uhjv/

Sant men det är rätt så stor skillnad att nu är default och "feature" att alla dina dokument laddas upp till deras molntjänst som vi vet att NSA har full tillgång till. EU och svenska regler är helt värdelösa då det är jämförelse mellan lång fängelsetid i USA eller kanske böter om EU eller Sverige skulle få för sig att säga nej till USA för ovanlighetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jaså. Ja, jag minns hypeandet av DX12 inför lanseringen av XBox One. Vad var det, 50% lägre strömförbrukning OCH 1300% högre performance? Jag tror jag behärskar min entusiasm till jag sett det i verkligheten.

http://www.anandtech.com/show/8962/the-directx-12-performance...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Får Sweclockers spons av Microsoft? Det raporteras hur mycket om windows men ingenting om andra operativsystem. Tråkigt.

Det tror jag inte. Snarare tvärt om.

När det gäller Windows på mobila enheter som telefoner så är de extremt mycket negativare än alla andra sajter. Skriver pseudonyheter som är negativa (tex att Asus *inte* satsar på Windows i telefoner - snacka om anti-nyhet om något), och nästan rena spekulationer och egna påhitt, också enbart negativa givetvis (tex att Microsoft funderar på att lägga ner Windows i telefoner, när de i verkligheten fortsätter att satsa på det, inte minst med W10 och kommande satsningar).

Tror detta till viss del är fördomar i redaktionen emot Windows på telefoner, och till viss del beroende på att de har ägarintressen i sajter som avhandlar konkurrerande system (99mac.se för iOS och Swedroid för Android/Google). Kanske lika mycket omedvetet, som medvetet, men man skall inte underskatta sina egna preferenser som journalist, eller de kommersiella incitamenten hos sina ägare/arbetsgivare.

Att det måste ta upp nyheter kring Windows på desktop är svårt att undvika då det är så dominerande. Skulle ungefär vara som en allmän sajt kring mobiltelefoner inte tog upp några nyheter som rörde Android eller Google.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Eftersom Edge och Chrome saknar add-ons (Media Hint) och funktioner (nedåtpilen på menyraden) jag vill ha, så blir det Firefox i fortsättningen också.

Nu är jag en relativt trogen Chrome-användare de sista 10 åren och därför inte har så stor koll på detta, men vad är Media Hint som är så bra (lite nyfiken eftersom det verkar vara stort, åtminstone för dig)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Vilket är det största då? Har väldigt svårt att tro dig...

Jag skrev att Windows är störst på "klient-sidan".

Men det kanske är störst på server-sidan också? Jag hade uppfattningen att det inte var det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Förstår inte din kritik.

Jag gav väl inte direkt någon kritik? Var iallafall inte meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Finns det ens några DX12-titlar i dagsläget?

*Retorisk fråga.

DX12 är väl lite snabbare än DX11 även för nuvarande spel läste jag någonstans, även om det inte är alls lika mycket, så det är fortfarande vits att uppgradera på en gång

Sen är det andra bra saker som fänsterhantering, skärmstöd, minneshantering och de vanliga grejerna som gör det värt att tas med lite buggar i början som gamer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

DX12 är väl lite snabbare än DX11 även för nuvarande spel läste jag någonstans, även om det inte är alls lika mycket, så det är fortfarande vits att uppgradera på en gång

Sen är det andra bra saker som fänsterhantering, skärmstöd, minneshantering och de vanliga grejerna som gör det värt att tas med lite buggar i början som gamer.

Spelen måste väl stödja DX12 för att det ska göra någon skillnad. Är win10 snabbare är jag med, men har svårt att tro att DX12 stödet som win10 har, har med saken att göra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu är jag en relativt trogen Chrome-användare de sista 10 åren och därför inte har så stor koll på detta, men vad är Media Hint som är så bra (lite nyfiken eftersom det verkar vara stort, åtminstone för dig)?

Mediahint är ett tillägg till Chrome och FF som redirectar viss trafik så att det ser ut som du kommer någon annanstans ifrån. Så att du får amerikanskt utbud på Netflix är den främsta orsaken att använda det men det kan också vara för att komma åt andra amerikanska tjänster eller så. Hola unblocker är en liknande tjänst. Båda har fått kritik eftersom man inte riktigt vet vad de gör med annan trafik och att de vill ha betalt och så. Personligen bytte jag till en bättre betaltjänst för länge sedan (unblock-us.com).

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja nog jävlar är det hype med DX12.

Jajamen, det är det, precis som du illustrerar. Du kunde lagt till de roligare:
http://www.vg247.com/2015/02/09/directx-12-early-tests-0-perf...
(400% högre prestanda på AMD)
http://www.roadtovr.com/news-bits-directx-12-coming-unity-5-c...
(DirectX12 upp till 50% snabbare än Dx10-11)
Och, förstås, min favorit: DirectX12 är 1300% snabbare än dx10-11:
http://www.nextpowerup.com/news/19633/3dmark-directx-12-api-p...

Den som tror att dx10/11 var illa optimerade, och att bara enablea native CPU multi-core support, ger den typen av hastighetsvinster på riktiga spelden typ av riggar folk på Sweclockers brukar ha, kommer nog att bli ganska besviken.

Det är som med julrean, "varor nedsatta med upp till 80%!!!": de flesta varorna är inte nedsatta alls, och bara ett fåtal väldigt speciella och redan billiga varor har stora rabatter.

Förresten, du om någon borde väl veta vad "hype" är: överdrivet positiv pre-release publicitet för att bygga upp entusiasm inför släppet.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Nu är jag en relativt trogen Chrome-användare de sista 10 åren och därför inte har så stor koll på detta, men vad är Media Hint som är så bra (lite nyfiken eftersom det verkar vara stort, åtminstone för dig)?

Ett tillägg som använder proxies i olika länder för att göra så det ser ut som om min trafik kom därifrån. Det fixar alla "den här videon får ni jävla utlänningar inte se" på Youtube och Comedy Central, låter mig lyssna på Pandora, och låter mig välja vilket lands Netflix jag vill titta på (det är olika utbud av filmer och vilka säsonger av samma TV serie som finns).

Permalänk
Skrivet av anon127948:

om EU eller Sverige skulle få för sig att säga nej till USA för ovanlighetens skull.

Det frihandelsavtal som håller på att förhandlas fram mellan EU och USA ger USA fri tillgång till servrar på europeisk mark. Detta efter att Microsoft fick stöd av Irland för att vägra låta NSA söka igenom deras irländska hotmail-servrar. (Det innehåller också mycket hårdare copyrightregler. I gengäld vill EU få rätt att censurera nätet, framförallt Google, även när servern ligger utanför EU. Japp, EU och USA bjuder över varandra i sin iver att döda integritet och frihet på nätet. Blir ett riktigt fint avtal.)

Man bör dock veta att europeiska underrättelsetjänster redan har mycket större friheter att spionera på vad du gör på nätet än vad ens NSA har, och de delar med sig till USA. Du som privatperson saknar redan all rätt till integritet på nätet gentemot staten, du har bara skydd mot andra privatpersoners snokande, så det hela handlar egentligen om ifall USA ska kunna fritt sno affärshemligheter från europeiska företag eller inte.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad:

Så gott som samtliga underrättelsetjänster runt om i världen sitter ihop I höften. Riddare ur Malteserorden (Knight of Malta) har ofta inte bara varit grundare utan forstatt vara chefer för dessa organ (CIA har haft 6 stycken samt minst en "Bonesmen" (GWH Bush) som också lyder under samma herre). SS och andra Nazist-officerare som man räddade via Operation paperclip så som Reinhard Gehlen (även han var riddare i Malteserorden) integrerades i hela industrin på huvudsakligen på västsidan men även på östsidan i början av kalla kriget.

Idag har vi PRISM. Innan så hade vi biktningen.

CIA kallar sig "the Company" inte för att det är ett företag utan för att det är ett Kompani. Ett uttryck som de lånat från de som de försöker likna... Vilket är ett "kaninhål" i sig.

Att USA har tappat ansiktet efter Snowden spelar allt i händerna på hela industrin även om det inte var avsiktligt. USA som folk undermineras i rask takt och de börjar nu förlora allierade sakta men säkert (Tyskland är nu det första land som börjar röra sig ifrån dem). USA har nämligen grundlagar som bygger direkt på reformationen (framför allt, Madisons "Bill of Rights") och därför är USA ett hot mot vissa krafter.

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: En upgradering ger dig 3 val:
behåll allt (iställningar, program, dokument mm)
behåll endast filer (dokument tex, allt i användarmapparna)
behåll inget (rent install, dvs gamla innehållet på C: hamnar i en mapp, windows.old, som du sen kan radera - allt försvinner och detta är EXAKT samma sak som att göra en formatering först - med skilladen är att du kan rollback).

Detta förutsätter att du uppgraderas till samma version, dvs home x64, i andra fall (tex annat språk) så kanske du begränsas till dom två senare valen men detta informeras du om.

efter uppgradering så kan du spela alla spel, köra alla program (såvida dom inte har nått extremt problem med w10).

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Kör upgrade med 10166 media (och sen till 10240 via WU) på 3 datorer från windows 8.1 utan problem, en tog behåll allt och två blev rena installs med "behåll inget".

nemas problemas.

Permalänk
Medlem

Planen är väl att uppgradera men väntar nog till slutet av året tills de blivit buggtestat av några hundra miljoner användare. Det jag är mest rädd för är hur många backdoors NSA fått och kan knappt vänta på att fler spel får Linux stöd så man köra all in där istället.

Permalänk
Medlem

Hört att någon säger att man kan stöta på en bugg som hindrar en från att backa till föregående version om man nu skulle vilja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Awakeruad:

Så gott som samtliga underrättelsetjänster runt om i världen sitter ihop I höften. Riddare ur Malteserorden (Knight of Malta) har ofta inte bara varit grundare utan forstatt vara chefer för dessa organ (CIA har haft 6 stycken samt minst en "Bonesmen" (GWH Bush) som också lyder under samma herre). SS och andra Nazist-officerare som man räddade via Operation paperclip så som Reinhard Gehlen (även han var riddare i Malteserorden) integrerades i hela industrin på huvudsakligen på västsidan men även på östsidan i början av kalla kriget.

Idag har vi PRISM. Innan så hade vi biktningen.

CIA kallar sig "the Company" inte för att det är ett företag utan för att det är ett Kompani. Ett uttryck som de lånat från de som de försöker likna... Vilket är ett "kaninhål" i sig.

Att USA har tappat ansiktet efter Snowden spelar allt i händerna på hela industrin även om det inte var avsiktligt. USA som folk undermineras i rask takt och de börjar nu förlora allierade sakta men säkert (Tyskland är nu det första land som börjar röra sig ifrån dem). USA har nämligen grundlagar som bygger direkt på reformationen (framför allt, Madisons "Bill of Rights") och därför är USA ett hot mot vissa krafter.

äntligen någon som fattat vad det handlar om "applåd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Med tanke på att det kommer ta lång, lång, lång tid innan Windows 10 kommer i närheten av vad tidigare versioner varit i form av säkerhet och stabilitet så kan det nog vara idé att vänta åtminstone ett år innan man använder det som primärt OS.

Jerry som tidigare jobbade med att kvalitets säkra Windows pratar om det här:

https://youtu.be/fEJT-2pxFJQ?t=42m40s

Snacka om att han fortfarande är bitter, time to let go.. FUD

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

@Awakeruad:
Så gott som samtliga underrättelsetjänster runt om i världen sitter ihop I höften.

Ja det gör de. De dessutom kompletterar varandra, i det att de har olika lagar som reglerar deras verksamhet, och därför har olika befogenheter. T.ex. Engelsk säkerhetstjänst har rätt att avlyssna websiter utan domstolsbeslut, den amerikanska har rätt att utföra brottsprovokation. Genom att samarbeta kan säkerhetstjänsterna alltså kringå alla sina begränsande lagar.

Citat:

Riddare ur Malteserorden (Knight of Malta) har

Fast det där låter misstänkt mycket som NWO nonsens.
Verkligheten för oss här i EU är alldeles tillräckligt läskig ändå:
http://www.reuters.com/article/2015/07/17/us-eu-security-surv...

Permalänk
Medlem

Jag har kört insider-versionen ett tag nu. Och iom senaste builden försvann ju vattenstämpeln. Jag har även gått ur insiderprogrammet nu. Det står att mitt W10 är aktiverat. Betyder detta att jag nu kör W10 RTM och behöver alltså egentligen inte göra något den 29e? Jag gick ifrån W8.1.

Hur får jag i så fall tag på min licensnyckel om jag i framtiden skulle behöva installera om Windows?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raschen:

Jag har kört insider-versionen ett tag nu. Och iom senaste builden försvann ju vattenstämpeln. Jag har även gått ur insiderprogrammet nu. Det står att mitt W10 är aktiverat. Betyder detta att jag nu kör W10 RTM och behöver alltså egentligen inte göra något den 29e? Jag gick ifrån W8.1.

Hur får jag i så fall tag på min licensnyckel om jag i framtiden skulle behöva installera om Windows?

Har du uppgraderat från 8.1 borde det bara vara att köra samma nyckel.